Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Importeren spreadsheet in mySQL database bij HOSTING2GO

Pagina: 1
Acties:

• rokas
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Introductie: stoeien met het importeren van een spreadsheet in een mySQL database bij HOSTING2GO
Deze provider heeft de importfunctie in myPHP uitgeschakeld dus kan je niet op een gemakkelijke manier een spreadsheet uploaden in je database/tabel. Destijds heb ik op het internet gezocht maar niets gevonden hoe dat ging. Ik heb het toen dus zelf uitgezocht. Nu, maanden later, moest ik het weer eens doen maar was ik vergeten hoe het ook al weer ging. Nog een keer gezocht op het internet, maar niets gevonden. Dus wat doet een tweaker dan, die verzint een list om het volgende keer via Google wel te kunnen vinden, door... het zelf op het web te plaatsen. Ik geef toe, ik misbruik dit forum wellicht een beetje als kladblok voor mijzelf maar hoop vooral vele anderen een plezier te doen met een werkinstructie "spreadsheet uploaden in myPHP bij HOSTING2GO" vast te leggen.

1 vraag
Eén vraag heb ik wel: als iemand weet hoe ik kan voorkomen dat de veldnamen/headers van de spreadsheet worden geimporteerd scheelt dat weer wat werk.

Nadeel van deze importmethode
Zoals hiervoor al beschreven, na de import tref je in het eerste record de headers/veldnamen aan in je tabel. Die moet je zelf weggooien of niet je spreadsheet zetten.

Voorbereidingen
  • Maak in Openoffice Calc of in Excel een tabel met boven iedere kolom in de eerste rij een naam van de kolom, dat wordt later de veldnaam
  • Vul vanaf regel twee je gegevens in (dat worden later je records).
  • Sla het bestand op met File-Save-as in .CSV formaat.
  • Start Notepad en lees het .CSV formaat bestand in.
  • Kijk wat het scheidingsteken is tussen de velden, dat is een komma of punt-komma, dit heb je later nodig.
Database maken en tabel maken
  • Ga naar Hosting2GO
  • Ga naar PLESK.
  • Klik op je domeinnaam.
  • Klik op databases
  • Klik op nieuwe databases
  • Geef je database een naam (let op: de naam moet een unieke naam zijn op die server, je kan dus last hebben van andere gebruikers die ook op jouw server zitten waar jouw domein op gehost is)
  • Kies type MySQL
  • Klik op de naam van de database
  • Klik op Nieuwe database gebruiker
  • Geef een naam en een password
  • Klik op DB Webadmin
  • Klik aan de linkerkant op de naam van je database
  • Klik op het tabje operations
  • Type bij Create new table on database [jouw database naam] in het veld name de naam van de tabel.
  • Geef het aantal velden aan
  • Druk op GO
  • Vul de namen in van de velden, hun type en lengte.
  • Druk op SAVE
Spreadsheet importeren/uploaden in tabel
  • Klik aan de linkerkant op de naam van je tabel
  • Klik op het tabje SQL
  • Klik onderaan op het linkje "Insert data from a text file into the table"
  • Zoek met het browse knopje naar jouw tabel in Excel maar die je wel opgeslagen hebt in het .CSV formaat (MAX 2 MB !)
  • Wijzig eventueel in het veld "Fields terminated by" het teken met het teken wat je in je notepad zag als scheiding tussen je velden
  • Klik op SUBMIT
  • Je krijgt nu onder de tabjes te zien hoeveel regels/records ingelezen zijn in je tabel/datbase.
  • Daaronder staat al standaard een SELECT * FROM `model` WHERE 1 sql query.
  • Druk op GO en je zal de inhoud van je tabel moeten zien wat een 1 op 1 kopie moet zijn van je spreadsheet.
  • In je eerste record zitten helaas je kolomheaders/veldnamen, dat record moet je dus even verwijderen.
Veel plezier er mee!

PS: als je voor "DROP" kiest verwijder je de gehele tabel, als je alleen de inhoud wil wissen moet je "EMPTY" hebben ;)