ssd als opstartschrijf en 3 gewone HD's in RAID0?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobtweaker
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-04-2011
Ik heb een Vertex2 SSD en 3 gewone HD's van 1 TB. Mijn plan was om de SSD Vertex2 als opstartschrijf te gebruiken. Op de Vertex2 staan dan alleen Windows 7 en mijn programma's. De 3 gewone HD's wil ik vervolgens in een RAID0 zetten. Vraag is hoe dit moet. Mijn BIOS heeft AHCI en RAID. Voor de SSD heb je AHCI nodig. Voor de 3 gewone HD's heb je volgens mij RAID0 nodig. Weet iemand of de door mij gewenste constructie mogelijk is? Moet je eerst de SSD installeren met AHCI en vervolgens de 3 HD's in een RAID0?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John767
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:10
Het is natuurlijk mogelijk om Windows op je SSD te installeren. Stel in het BIOS gewoon RAID in, en zet daarna de 3 1TB schijven in RAID. Alleen is RAID0 hiervoor niet aan te raden (alles weg als er 1 schijf crasht). Beter kies je, als het moederbord het ondersteund, voor RAID5. Hierdoor gaat er wel 1 schijf "verloren", maar de 2TB die overblijft heeft wel een veiligheid als er een schijf uitvalt. Je bent dan niet je data kwijt.
Zet wel je "boot order" ff goed, anders probeert de pc vanaf je 1TB schijven te starten (deze moet dus op de SSD komen te staan).

Als het goed is heb je wel drivers nodig om Windows te kunnen installeren. Kijk hiervoor even bij de fabrikant van het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGrand
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-05 17:44
RAID = AHCI

Ofwel, gewoon in bios op raid zetten.

[ Voor 65% gewijzigd door DeGrand op 14-09-2010 15:53 ]

D3 armory: DeGrand-2382

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobtweaker
Ik ben erg blij met jullie snelle reacties. Had ik niet op durven hopen. Maar nog even voor de verduidelijking:
1. ik stel mijn BIOS in op RAID (0 of 5)
2. ik plaats mijn Vertex 2 en installeer W7
3. of moet ik eerst de drivers voor de SSD installeren, zodat ik bij het Vertex-menu kan komen?
4. Als W7 goed loopt: computer uitzetten en de drie HD's erbij plaatsen
5. Computer starten en direct in de BIOS de RAID-configuratie voor de 3 HD's maken.
6. Opnieuw opstarten via SSD.

Op dit moment is het zo dat ik niet bij het menu van de Vertex2 kan komen. Dat komt omdat ik de Vertex2 nu niet in de AHCI-mode heb geïnstalleerd. Volgens mij gebruikt hij dan de instruties / software van het moederbord en niet zijn eigen instructies / software. Hierdoor haal ik niet de hoge snelheden die in de handleiding staan. Met bovenstaande installatie zou e.e.a. dus wel snel, via het eigen menu, moeten werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobtweaker
Met menu bedoel ik het volgende. Als je de Vertex2 via AHCI hebt geïnstalleerd, en je met je rechter muisknop de Vertex2 selecteert, kom je in een menu van OCZ terecht, waarin je bepaalde instellingen voor de Vertex2 kan wijzigen. De Vertex2 wordt dan volgens mij vanuit een programmaatje op de Vertex2 zelf aangestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGrand
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-05 17:44
Intel of AMD systeem btw? Dacht dat een AMD systeem nog geen ondersteuning had voor trim wanneer de controller op raid staat.

Anyway uitgaande van een intel systeem:

1. al je schijven aansluiten
2. in bios de sata controllers op raid zetten
3. raid volume aanmaken met de 3 hdd`s
4. windows 7 installeren op de ssd
5. etc etc

D3 armory: DeGrand-2382

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hetnet
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-12-2021
bobtweaker schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 17:51:
Met menu bedoel ik het volgende. Als je de Vertex2 via AHCI hebt geïnstalleerd, en je met je rechter muisknop de Vertex2 selecteert, kom je in een menu van OCZ terecht, waarin je bepaalde instellingen voor de Vertex2 kan wijzigen. De Vertex2 wordt dan volgens mij vanuit een programmaatje op de Vertex2 zelf aangestuurd.
Laat een een plaatje zien van dat programaatje dan ? printscreen ofzoo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobtweaker
Volgens mij is het een programmaatje dat in de firmware zit. Misschien verwar ik het met de toolbox.
Pagina: 1