[Excel] Bestand altijd als readonly openen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een snelkoppeling naar een Excel bestand op de server. Ik wil dit bestand altijd als ready only openen, zodat editten mogelijk blijft voor een andere gebruiker ook als ik deze eerst heb geopenened.

Kan ik één of andere suffix toevoegen aan de snelkoppeling target om dit te bereiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-09 13:39

Big Womly

Live forever, or die trying

Ik denk niet dat dat vanuit Excel standaard lukt. Je zou wel een VBScriptje kunnen maken als volgt:
VBScript:
1
2
3
4
Set objExcel = CreateObject("Excel.Application")

objExcel.Visible = True
objExcel.Workbooks.Open("filename", True, True)

Niet getest!
De parameters van de Open functie kan je vinden op MSDN

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Maar kan het ook niet vanuit de shortcut naar het Excel bestand, dus achter de target locatie: e.g. "..\file.xls" - readyonly

Er zijn zoveel van dat soort obscure tags, er moet vast iets zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Natuurlijk gaat dit. Waar zijn rechten voor uitgevonden? :X Je geeft gewoon gebruiker X R/W en gebruiker Y enkel R.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

>> OFF

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
YellowOnline schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 23:23:
Natuurlijk gaat dit. Waar zijn rechten voor uitgevonden? :X Je geeft gewoon gebruiker X R/W en gebruiker Y enkel R.
Er zijn heel veel gebruikers die het bestand kunnen openen. Ik zoek een oplossing om enkel van mijn kant het readyonly te forceren. Kan dat ook met deze oplossing en hoe?

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Verwijderd schreef op woensdag 15 september 2010 @ 18:38:
[...]

Er zijn heel veel gebruikers die het bestand kunnen openen. Ik zoek een oplossing om enkel van mijn kant het readyonly te forceren. Kan dat ook met deze oplossing en hoe?
Je maakt "Everyone" RW en enkel jezelf R? Specifieke regels hebben voorrang op algemene regels.

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Rechtsklikken op het bestand en een vinkje bij readonly/alleen lezen zetten? Excel opent het dan automatisch als alleen-lezen.. :p

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

YellowOnline schreef op woensdag 15 september 2010 @ 18:45:
[...]

Je maakt "Everyone" RW en enkel jezelf R? Specifieke regels hebben voorrang op algemene regels.
Dat is helemaal nieuw voor me :) maar vooral niet waar

Anyway:
/r <file name> Forces Excel to open the specified file in
read-only mode.

Example: /r "C:\My Documents\Test.xls"
commandline options zijn je zoekwoorden als je nog eens zoiets nodig hebt. :)

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Mm, ik zie nu dat ik iets te snel heb gelezen, aangezien het wel voor anderen schrijfbaar moet blijven. Je kan echter ook bij de permissies een vinkje bij deny zetten bij write voor jouw user. Deny-permissies hebben prioriteit over allow-permissies. Als je toch altijd die snelkoppeling gebruikt, dan kan de /r-optie ook. :p

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de tip van Lustucru geprobeerd (precies wat ik zoek), maar het werkt niet. Ik heb de eigenschappen van de target bewerkt en /r voor danwel achter de target gezet. Geen van deze opent het bestand in readonly mode (volgens mij komt er dan Read Only in de titel te staan).

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Je moet natuurlijk wel het volledige command meenemen als je dat doet he ;)
Dus
path\to\excel.exe /r path\filename.xls

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1