2 X deurbel op 1 adapter

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perlian
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-02 13:51
Situatie:

We hebben een 8 Volt deurbel (bedraad dus) waar de gong in de hal hangt. Dit werkt prima. Maar als de deur vanuit de huiskamer naar de gang dicht zit is het soms heel moeilijk te horen dat de deurbel gaat. Ik heb dus een kleine gong binnen gelegd en ook aangesloten op hetzelfde circuit als de gong in de gang. Waar ik al bang voor was gebeurt ook: De adapter heeft te weinig vermogen om beide gongen af te laten gaan.
De gong in de gang doet het prima maar de gong binnen geeft een kleine brom maar de magneet krijgt te weinig power om de gong af te laten gaan. Wat kan ik het beste doen om beide gongen af te laten gaan ??

- Een zwaardere trafo van pak 'm beet 12 Volt aansluiten ?
- een 2e trafo in serie aansluiten?
- een andere oplossing ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:43
Meer ampère (=wat je nodig hebt) krijg je door adapters in serie te zetten. Dus je pakt 2 pluspolen en 2 minpolen en die knoop je aan elkaar :P

Of je sluit elke gong op zijn eigen trafo en, en je sluit de schakelaar 2x aan :P

Of een draadloze gong... maar dan zit je weer met batterijen

correct me if i'm wrong

[ Voor 41% gewijzigd door maarud op 14-09-2010 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-05 13:25

eagle00789

Est. November 2005

maarud schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 08:50:
Meer ampère (=wat je nodig hebt) krijg je door adapters in serie te zetten. Dus je pakt 2 pluspolen en 2 minpolen en die knoop je aan elkaar :P
blaas je op deze manier de trafo's niet op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08:38
2 trafo's parallel aansluiten op het drukknopje lijkt mij het makkelijkst.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-05 17:26

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

Ik had een relaitje a (6V wissel geloof ik) parallel op onze deurbel aangesloten. Deze laat ik een draadloze deurbel 'indrukken' (kortsluiten).

Naast de vertrouwde deurbel gaat nu dus ook een draadloze buzzerdeurbel die ik overal kan neerleggen. Nu kan ik kan ook boven de deurbel horen, zelfs als ik muziek op heb.

www.nintendocasemods.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Draadloze bel is erg handig inderdaad, en de batterijen gaan best erg lang mee. Kijk eens op e-bay, dingen kosten haast niets en ze zijn er ook met één knop en twee ontvangers (andersom ook trouwens). Twee trafo's parallel kan wel (wel goed aansluiten anders doven ze elkaar uit) maar handiger lijkt me dan de oude vervangen door een wat zwaardere 8V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:01

SeatRider

Hips don't lie

correct me if i'm wrong
Dat noemen we parallel zetten ;)

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:32

kraats

Ik rol

Parallel zetten van trafo's lijkt me niet handig. Met gelijkspanning zou je al voorzichtig moeten zijn, maar zeker bij wisselspanning. Hoe weet je dat je de juiste polen aan elkaar aansluit? En als je trafo's met stekkeraansluiting gebruikt zou je ze kort kunnen sluiten als je één keer de stekker andersom in de wandcontactdoos steekt.
Je kunt beter voor één zwaardere trafo gaan als je zoiets van plan bent.

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:14
Draadloze deurbellen zijn er ook in varianten die niet gecodeerd zijn en daardoor af kunnen gaan zonder dat er iemand voor jouw deur staat, maar wel weer bij iemand een straat verderop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perlian
Aan een draadloze deurbel ga ik nooit meer beginnen. De zender (knopje buiten) met zo'n 12 Volt batterij ging een krappe 2 maanden mee voordat de batterij leeg was. Ik heb 2x de batterij vervangen en toen was ik het zat. Daarom ben ik weer bedraad bezig.

Dus een extra adapter parallel zetten zal de Amperes verhogen ...
Heeft iemand dat al eens geprobeerd ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-05 14:19

Of je sluit elke gong op zijn eigen trafo en, en je sluit de schakelaar 2x aan :P

Of een draadloze gong... maar dan zit je weer met batterijen

correct me if i'm wrong
Neen het! Voorzeker niet! Twee trafos parallel -> problemen omdat de trafo's vast niet gelijk zijn. Twee trafo's in serie: dubbele spanning, je bel doet plof.

Wellicht heb je een lange dunne draad gebruikt voor je tweede bel. De weerstand van de draad wordt dan te groot en er is te weinig spanning aan het einde van de draad over. Of je huidige trafo kan niet voldoende vermogen leveren, dan vervang je je huidige trafo door een met meer vermogen (Watt) of de oplossing van Digital-DNA gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-05 14:22
Idd geen 2 trafo's parallel zetten, Je verhoogd wel het amperage, maar zodra je 1 stekker uit het stopcontact haalt staat daar een hoog voltage op!! Dat wil je niet aanraken.

Gewoon een iets zwaardere trafo erin zetten en goeie kabels gebruiken should do the trick :)

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-05 16:37

Gwannoes

Solderen moet je leren

Let wel op: een beltransformator is een speciale trafo.
Als hij geen stroom hoeft te leveren heeft hij een (relatief) laag "sluipverbruik", maar als hij wel stroom moet leveren, is hij hopeloos inefficiënt.

Hmmz, hier komt dus m'n sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perlian
De trafo bij mij in de meterkast schat ik op zo'n 40 jaar oud dus echt zuinig zal deze niet zijn ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-04 06:02

Sprite_tm

Semi-Chinees

Waarom vervangen we die krengen eigenlijk niet door SMPSsen? Ook een laag sluipverbruik maar goed efficient zodra je wel stroom vraagt :)

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Perlian schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 12:27:
De trafo bij mij in de meterkast schat ik op zo'n 40 jaar oud dus echt zuinig zal deze niet zijn ...
Zet dan een nieuwe trafo erop, denk dat dat je probleem al oplost. Dit is meteen een stuk ernergie efficienter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Read
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-02 08:12

Read

Join The Résistance

Er zijn een paar goede oplossingen.
Een zwaardere trafo nemen dus die een hogere stroom leverd.
Een relais naast de 1 ste deurbel zetten en dan daar de 2 de bel met andere trafo aan schakelen.
Je kunt ook ipv de 1 ste deurbel het realis schakelen en dan op dat relais de beide bellen met een zwaardere voeding zetten.

Ik zal je afraden een 2 de trafo rechtstreeks aan de eerste te koppelen dit kan in het slechtste geval tot beschadiging leiden van de trafo's ondanks de meeste beltransformatoren kortsluitvast zijn uitgevoerd.

Je bent trouwens geen hoger spanning nodig maar hogere stroom dus als de spanning voor beide deurbellen 8 volt is zou ik daar geen 12 volt trafo aanhangen .
Meestal is een beltrafo 0,5 ampere dus ik denk als je in plaats daarvan 1 tje neemd die 1 ampere kan leveren je beide bellen goed werken.

Sccs

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perlian
Bedankt voor alle reacties ! Vanavond eerst met een multimeter de spanning/stroom meten die er op dit moment uit de trafo komt en wat de er aan het einde van het draad op de 2e gong staat. Daarna zal ik is uitzoeken of ik nog een trafo heb liggen van misschien een oud modem of iets dergelijks ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Nu online
Meeste losse modem adapters e.d. leveren gelijkspanning, waar niet elke bel mee om kan gaan. Simpele beltrafo is het beste.

[ Voor 4% gewijzigd door Nielson op 14-09-2010 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:43
aah, ik dacht al dat er een addertje onder het gras lag, maar het is al zo lang geleden dat ik het over trafo's heb gehad :P Dan is een sterkere trafo het makkelijkst idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07:18
Als er 1 gong wel gaat en de andere niet denk ik dat je kabel te dun is of je een gong voor de verkeerde spanning hebt.
Heb je niet toevallig een gong erbij gehangen van 12V i.p.v. 8V?
Als het aan de trafo ligt zoude beide het niet (goed) doen.
Probeer het ook eens met alleen je nieuwe gong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer
  • Laatst online: 10-05 09:54

Engineer

Software

.

[ Voor 99% gewijzigd door Engineer op 13-10-2018 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:56

SA007

Moderator Tweaking
Sprite_tm schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 12:29:
Waarom vervangen we die krengen eigenlijk niet door SMPSsen? Ook een laag sluipverbruik maar goed efficient zodra je wel stroom vraagt :)
Ik denk niet dat de efficientie van een deurbeltrafo bij belasting ene reet intresseert op je energierekening aan het eind van het jaar. Het is niet alsof je urenlang de deurbel indrukt.
Het zou misschien intressant zijn als de efficientie zonder belasting heel erg veel minder is, maar dan nog is een SMPS veel storingsgevoeliger en duurder dan een klont ijzer en een paar stukken draad. Vraag me af of je die extra kosten er dan over de gehele levensduur eruit krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Gwannoes schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 12:23:
Let wel op: een beltransformator is een speciale trafo.
Als hij geen stroom hoeft te leveren heeft hij een (relatief) laag "sluipverbruik", maar als hij wel stroom moet leveren, is hij hopeloos inefficiënt.
En vind je dat een probleem, die één seconde per keer dat hij het moet doen? Je zult hierdoor vast een buitensporig hoge jaarlijkse energierekening hebben :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kopman
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-06-2020
1 watt continue verbruik = ca 1,50 euro per jaar.. dus het sluipverbruik is wel belangrijke factor om rekening mee te houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perlian
Net ff bij de Gamma geweest om een nieuwe adapter te halen. Deze nieuwe adapter heeft een spanning van 8 Volt en een stroom van 1 Ampere. Deze vergeleken met de "40 jarige" adapter. Deze oude adapter heeft de mogelijkheid om 3, 5 of 8 Volt bij 0,5 Ampere uit te sturen. Dat gaf mij dus hoop !

En inderdaad, ik heb nu 2 bellen op de nieuwe adapter werkende gekregen :)

(de bellen zijn parallel geschakeld --> "2 pluspolen en 2 minpolen en die knoop je aan elkaar")

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Alleen één heel klein puntje, beetje mierenn......, zo'n ding heet gewoon beltransformator. Een adapter is een iets anders apparaat, doorgaans geïntegreerd in een netvoedingsstekker.

• Read

Read

Join The Résistance

Techneut schreef op woensdag 15 september 2010 @ 13:21:
Alleen één heel klein puntje, beetje mierenn......, zo'n ding heet gewoon beltransformator. Een adapter is een iets anders apparaat, doorgaans geïntegreerd in een netvoedingsstekker.
Ligt eraan je kunt een beltransformator tegenwoordig ook als adapter krijgen en heet dan gewoon een adapter als je toch mierentietjes wild krijgen kan je dat krijgen hahahahhaha.

Is zowiezo een raar woord beltransfomator dr komt geen bel aan te pas.
Wil je het heel goed zeggen is het een kortsluitvaste transformator en omdat die toevalig voor de bel gebruikt word is het in de volksmond een beltrafo gaan heten.

Net als dat je bahco zegt tegen een verstelbare moersleutel .
En net als dat je niets tegen een lantaarnpaal zegt want die zegt toch niets terug.

Fijn dat het opgelost is kun je nu met 2 bellen bellen of is het nu met de ene bellen en de andere gongen of zijn het gewoon 2 gongen die bellen of 2 bellen die gongen of of of :? als er maar geluid uit komt toch.

Oja er werd in dit topic ook nog iets gezegt over efficientie van de beltrafo (kortsluitvaste transformator).
Mocht je nou het sluipverbruik te hoog vinden kun je ook 220 volt op de metalen deurbelknop zetten dan hoor je vanzelf dat er iemand op de bel drukt en je hebt geen sluipverbruik.
Of je maakt gebruik van zon ouderwetse deurbel waar ja aan een trekstang trekt en er een bel gaat rinkelen.

Heel veel sccs.

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:03
Ja, als je het sluipverbruik op Read zijn manier oplost moet je wel een mooie RVS knop kopen hè 8)7
Maar beltransformator? Wat dacht je van Railtransformator, want je zet ze veelal op zo'n rail.

Correctie: DIN rail

Als je dat in je kastje hebt dan...

Overigens is het stroomverbruik van onze draadloze deurbel lager dan de maximum houdbaarheid van de batterijen... ze gaan elke 1.5 jaar lekken.

• Engineer
  • Laatst online: 10-05 09:54

Engineer

Software

.

[ Voor 100% gewijzigd door Engineer op 13-10-2018 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Read

Read

Join The Résistance

jeroen3 schreef op donderdag 23 september 2010 @ 23:24:
Ja, als je het sluipverbruik op Read zijn manier oplost moet je wel een mooie RVS knop kopen hè 8)7
Wat dacht je van zon mooie koperen,messing of strake alluminium deurbel (geleid ook goed )
We gaan nu wel heel erg off topic (ja ja ik ben ook een aanstichter sorry)

Btw is ook makkelijk tegen ongewenste personen.

Mea culpa of zoiets O-)

[ Voor 6% gewijzigd door Read op 24-09-2010 00:55 ]

Pagina: 1