Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:39

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Volgend jaar ga ik weer op vakantie met een groep mensen, en in de hotelkamers zal er weer bedraad internet zijn. Dat is niet handig, want veel apparaatjes die men tegenwoordig heeft, zijn uitsluitend Wifi. Dit jaar had ik daar een "oplossing" voor: een ad-hoc verbinding opzetten. Maar dat kan maar met één apparaat en het werkt niet met (Android-)telefoons. Bovendien is het instellen en verbinden ermee nogal omslachtig in de praktijk. Meer dan eens waren we zomaar 10 minuten bezig om verbinding te krijgen.

Voor volgend jaar had ik in petto om gewoon een WAP mee te nemen, een simpel ding dus waar geen router in zit, maar slechts het signaal van de draad op overbrengt naar de ether, so to speak. Voordeel is dat ieder wifi-enabled apparaat er gebruik van kan maken, inclusief apparaten die geen ad-hoc lusten. Maar er zit weer een nadeel aan... het is nogal een gesleep, zo'n extra kastje, met wéér een extra adapter erbij - ik heb al zoveel "overbodige" extra's bij me, een lader voor dit, een adapter voor dat, en kabeltje voor zus en een hoesje voor zo.

Nu vroeg ik me af of er niet een USB-stick bestaat waar een eenvoudige WAP in verborgen zit. De USB-interface is dan eigenlijk niets meer dan een powersupply voor de WAP plus een virtuele netwerkverbinding naar de WAP. Nadeel is dat de laptop die zo'n WAP moet hosten, dan zelf aan het (meestal erg korte) kabeltje moet hangen. Grote voordeel is dat je in principe alle verkeer dat door de WAP komt, door een veilige VPN-verbinding kunt sluizen.

Een andere (tweakwaardige?) optie is om de ingebouwde wifi-adapter van een laptop om te zetten in een WAP, gezien WAPs meestal ook een "gewone" wifi-adapter ingebouwd hebben. Maar of zulke software bestaat?..

Advies? :)

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Er is in ieder geval één product dat ontworpen is met dit probleem in het achterhoofd, en dat is de Airport Express van Apple. Die plug je namelijk gewoon in de muur als ware het zélf een adapter. En je kunt er nog muziek door streamen en er een printer aanhangen ook.

Overigens: mischien zijn er meer dergelijk ontworpen apparaten, maar dit is de enige die ik ken.

[ Voor 20% gewijzigd door CyBeR op 14-09-2010 03:04 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12-09 14:34

arie_papa

Running on Ubuntu

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
_Thanatos_ schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 02:52:
Een andere (tweakwaardige?) optie is om de ingebouwde wifi-adapter van een laptop om te zetten in een WAP, gezien WAPs meestal ook een "gewone" wifi-adapter ingebouwd hebben. Maar of zulke software bestaat?..

Advies? :)
http://www.connectify.me/

Werkt helaas niet zondermeer met elke wifi nic maar het werkt best aardig moet ik zeggen.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Airport Express is tot nu toe de meest handige optie. Lekker compact en met verwisselbare stekkers. Ik hoop dat je een stekker voor een ander land ook los kan kopen voor zo'n AP?

Die andere twee AP's zijn het niet, dat zijn nog steeds losse apparaten met losse adapters, waarvan die travel kit zelfs in een lompe koffer zit. Goed beschermd, maar niet nodig als het gewoon 1 vierkant behuizinkje zou zijn.

Connectify is best interessant, maar dat werkt niet, omdat m'n laptop een Intel 4965AGN adapter heeft, en daarvan wordt gezegd dat die zeker weten niet ondersteund wordt... Beetje jammer dus, want zo'n opzet had wel m'n voorkeur.

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

_Thanatos_ schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 13:16:
Airport Express is tot nu toe de meest handige optie. Lekker compact en met verwisselbare stekkers. Ik hoop dat je een stekker voor een ander land ook los kan kopen voor zo'n AP?
Yep. Er is ook een of andere travel kit waar een heel setje van die dingen inzit voor verschillende soorten stekkers.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Beetje jammer dus, want zo'n opzet had wel m'n voorkeur.
Hoewel ik ook nog ergens een USB-jodokus hebben liggen met wifi erin. Misschien dat die wel werkt.

Andere suggesties zijn overigens nog steeds welkom. Ik wed tenslotte liever op meerdere paarden :)
Misschien een goedkope Chinese kloon van de Airport? Ik hoef nml niet zo nodig een Apple-logootje te zien :P

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eerdepeer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-06 16:10
Kan je niet 1 laptop een WAP maken? Airport is anders ook wel een goede optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Kan je niet 1 laptop een WAP maken?
Ja dat is ongeveer mijn vraag heh ;)
Ik zou ff moeten kijken of die stick die ik nog heb liggen, ondersteund wordt, want de interne wifi-kaart gaat het alvast niet doen. Of bedoel je met deze vraag dat je nog andere software weet die een 4965AGN wel ondersteunt om als AP te gebruiken?

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 14:45
Ik weet dat Asus een soort kleine mobiele routertjes/ap's heeft die ook gevoed kunnen worden over USB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je sluit een laptop aan via de lan interface en dan zet je met je wlan adapter een ad-hoc netwerk op en dan moet je enkel nog toestemming geven om internet via de lan interface te delen met anderen door bij eigenschappen van de lan adapter dat aan te vinken.
Internet Connection Sharing heet t.

[ Voor 6% gewijzigd door Tsurany op 14-09-2010 17:24 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
Deze bedoelde ik dus:
http://www.asus.nl/produc...8EmdWucHDpYOb8&templete=2

Asus WL-330gE

Afbeeldingslocatie: http://www.asus.nl/websites/global/products/9H8EmdWucHDpYOb8/P_500.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Noxious op 14-09-2010 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:06
Ik las jouw vraag, en ik dacht, volgens mij zag ik zon usb ding laatst in mijn conrad bijbel staan.
En ja hoor:
Conrad art.nr. 972223 - "Conrad WLAN router USB stick"

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Dat ding van Asus ziet er leuk uit, maar ik lees nergens dat ie via USB te voeden is. Ook de adapter die erbij zit, levert 1A, terwijl USB niet verder komt dan 500mA. Maargoed, als blijkt dat het toch echt kan, dan is het het overwegen waard.

Dat ding van Conrad ziet er ook cool uit zeg :)
Eigenlijk precies wat ik zocht, maar het lijkt wel van eoa onbekend merk te zijn, want meestal voor problemen zorgt wat betreft driver-ondersteuning...

iig bedankt voor alle suggesties :)

日本!🎌

Verwijderd

_Thanatos_ schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 17:16:
[...]

Ja dat is ongeveer mijn vraag heh ;)
Ik zou ff moeten kijken of die stick die ik nog heb liggen, ondersteund wordt, want de interne wifi-kaart gaat het alvast niet doen. Of bedoel je met deze vraag dat je nog andere software weet die een 4965AGN wel ondersteunt om als AP te gebruiken?
Waarom zou het niet ondersteund worden? Volgens mij hoeft er niets 'ondersteund' te worden... Je voert gewoon in Windows de wizard 'Internet Verbinding Delen' (ofzo) uit en je laptop is een accesspoint/DHCP server etc. geworden. Je kunt zelfs WPA en alles instellen zonder enige moeite. Niets geen 'gehannes' ofzo gewoon die wizard doen en klaar (tenminste op mijn Vista en Windows 7 zal het dus ook ongetwijfeld zo hebben).

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2010 19:47 ]

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-08-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 16 september 2010 @ 19:46:
[...]

Waarom zou het niet ondersteund worden? Volgens mij hoeft er niets 'ondersteund' te worden... Je voert gewoon in Windows de wizard 'Internet Verbinding Delen' (ofzo) uit en je laptop is een accesspoint/DHCP server etc. geworden. Je kunt zelfs WPA en alles instellen zonder enige moeite. Niets geen 'gehannes' ofzo gewoon die wizard doen en klaar (tenminste op mijn Vista en Windows 7 zal het dus ook ongetwijfeld zo hebben).
Nee, dan krijg je een ad-hoc netwerk, waar maar één ander apparaat verbinding mee kan maken. En zoals ik al zei, Android-telefoons willen geen verbinding maken met ad-hoc netwerken.

Dat My WiFi ziet er trouwens leuk uit, alleen mijn wifi-adapter (Intel 4965AGN) wordt daar niet door ondersteund, aldus het kopje "What do I need?". Jammer.

/edit
otoh, als ik dit kaartje koop, ben ik van dat laatste probleem af, en zal Connectify ook opeens werken. Ik weet alleen niet of ik straffeloos een ander wifi-kaartje in m'n laptop kan bouwen. De software die er van Toshiba bij zit, is wellicht op het ingebouwde kaartje afgestemd.

[ Voor 26% gewijzigd door _Thanatos_ op 17-09-2010 14:36 ]

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
_Thanatos_ schreef op donderdag 16 september 2010 @ 19:42:
Dat ding van Asus ziet er leuk uit, maar ik lees nergens dat ie via USB te voeden is. Ook de adapter die erbij zit, levert 1A, terwijl USB niet verder komt dan 500mA. Maargoed, als blijkt dat het toch echt kan, dan is het het overwegen waard.

Dat ding van Conrad ziet er ook cool uit zeg :)
Eigenlijk precies wat ik zocht, maar het lijkt wel van eoa onbekend merk te zijn, want meestal voor problemen zorgt wat betreft driver-ondersteuning...

iig bedankt voor alle suggesties :)
Ik heb er een half jaar geleden een in m'n handen gehad, daar zat toen een 2x-usb-naar-power-connector kabeltje bij. Dat verklaart die 1amp ;)
Pagina: 1