Boot niet, enkel fans draaien even echter ...

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 359522

Topicstarter
Op enkele aanpassingen na (case, cpukoeling, ...) heb ik een budget-desktop uit BBG laten assembleren (zie onderstaande lijst). Hierop heb ik Windows 7 draaien met alle updates en de nieuwste drivers (geupdate via drivergenius). Ook Asrock utilities geinstaleerd (instant boot en IES).

Zelf wat zitten zoeke tussen de mobo-conflicten (Hangen en Opstartproblemen troubleshooter) maar ik heb nog enkele problemen:

- Had het systeem na installeren van windows 7, updates en drivers enkele dagen niet gebruikt en kon erna niet booten, enkel heel even de fans die draaiden. Als ik alle fans op t maximum opendraaide hoorde ik de CPU en casefans iets harder maar ze vielen meteen stil. Dan alle randapparatuur uitgetrokken, behalve tobo. Hij startte pas op toen ik de fans naar hun minimumstand heb gedraaid.

350W voeding lijkt me voldoende, mobo lijkt de randen niet te raken, ... enkel ATX 12V power connector leek niet goed vast te zitten. Heb er op geduwd en hoorde m vastklikken. Het kan zijn dat t hiermee s opgelost maar ik heb schrik want eerste dagen bootte en rebootte ie zonder probleme.

- Had m gisteren volledig afgesloten maar vannochtend zag ik t powerledje pinken. Bij t booten bleef ie hangen op een zwart scherm. Heb m dan 2x via powerknop afgesloten zodat je n keuze had: met of zonder data restoration. Lijkt mij een softwarefout van de instantboot utility (had dat via configuratiescherm verwijdert maar t lijkt vanzelf terug te komen; dus weer geinstalleerd en via t progje zelf uitgezet). Als ik start met instant boot blijft ie altijd hangen na restoring Windows 7 scherm (gewone koude start werkt wel)

- CPUfan draait volgens bios nu op zo'n 600/700 RPM op level 4 en cpuquietfan enabeled (indien toegedraaid op minimumstand dan geeft BIOS N/A aan) Warm wordt ie niet +/- 34C in bios en 21C volgens AMD overdrive. Zonder quietfan is ie wel luid.
Casefan (of voedingsfan) = N/A -> weet niet wat ik hiervoor moet doen (opendraaien casefan alvast niet)

#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung Spinpoint F3 HD502HJ, 500GB€ 39,41€ 39,41
1Sony Optiarc AD-7260S Zwart€ 18,56€ 18,56
1Fractal Design Define R2€ 89,90€ 89,90
1Scythe Ninja 3€ 34,90€ 34,90
1Logitech Compact Keyboard K300 (Azerty)€ 0,-€ 0,-
1Logitech RX1000 Laser Mouse€ 13,70€ 13,70
1AMD Athlon II X2 215€ 50,30€ 50,30
1be quiet! Pure Power L7 350W€ 34,80€ 34,80
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/2G€ 42,47€ 42,47
1Asrock 880GMH-USB3€ 73,10€ 73,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 397,14

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Je hebt je fans verkeerd/kort/teveel aangesloten.

Anoniem: 359522

Topicstarter
johnkeates schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 00:45:
Je hebt je fans verkeerd/kort/teveel aangesloten.
Heb hem niet zelf gebouwd. Aansluitingen fans:
Ninja 3 Scythefan zit in de juiste 4pins connector van Mobo (kabel naar fan verborgen achter koeler)
Casefans: zwarte en gele draad gaan van voeding (via ongebruikte HDD/DVD) naar de controller.
Van controller gaan telkens een rode + zwarte draad naar elke fan (geen gele)
Casefans ook niet op Mobo aangesloten, ook op power fan connector werd niks aangesloten.

Wat bedoel je met kort? (kortsluiting? te weinig voltage?) Ze draaiden in begin goed, nu ook.
2 casefans van de Fractal design R2, 1 scythe CPUfan van de Ninja 3 en voedingsfan van de BeQuiet 350W s toch niet teveel voor mijn systeempje.

Heb m laten assembleren door de winkel dus hoort ie in orde te zijn. Op t eerste zicht zie ik niks verkeerd aangesloten. Wel zie ik dat de controller van de CPUfan slecht s geinstalleerd (ik zie overtollige siliconenlijm, hangt wat los; lijkt achteraf erop gesoldeerd te zijn ofwel heeft FD slechte kwaliteits cases). Misschien dat dit de mislukte boot waarbij de fans eventjes draaiden heeft veroozaakt?
Nu boot ie wel normaal zoals de eerste keren (zoals gezegd heb ik de ATX 12V power connector vastgeklikt omdat ie wat los zat en Win7 32bit opnieuw geinstalleerd zonder instant boot en IES)

Of kan het aan cool'nquiet-functie liggen? (scythefan s 4pins dus zou ok moeten zijn)

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Zoals ik het nu bekijk heb je genoeg stroom voor je onderdelen, en zijn de fan aansluitingen niet te veel belast.

Wat je even kan doen:

- Alleen CPU fan aansluiten, geen controller / andere fans
- BIOS resetten/default settings
- Zonder HDD starten om te kijken of een "No boot device" error tevoorschijn komt