Wat moet ik upgraden AMD Athlon II X2 250 of Ati Radeon HD?

Pagina: 1
Acties:

• LodgerMoore
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-06-2025
Ik wil wat een hogere fps krijgen tijdens het spelen van mijn games, wat kan ik het beste vervangen mijn processor, mijn grafische kaart of beide?

Mijn budget voor de upgrade is €200,-

De specs van mijn pc zijn:
Asus M4A785TD-V EVO
4gb kingston hyper X
Ati Radeon HD 5770 1 Gb
AMD Athlon II X2 250

Ik heb me nog nooit echt bezig gehouden met overclocken, dus doe hier liever niet aan, of het moet makkelijker zijn dan ik denk.

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Zoek eens uit of er aan je processor wat te unlocken valt.

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-02 21:23
Ik gok dat een processor upgrade je fps wel wat om hoog kan krikken (5770 is iig een redelijk sterke middenklasse kaart) Maar voordat je geld over de balk gaat gooien, welke spellen hebben we het over en op welke settings/resolutie krijg je hoeveel fps? Het is per spel verschillend of de Gfx kaart zwaar aangesproken wordt of dat je Cpu meer te verwerken heeft.

Ik zie net dat je moederbord een SB710 southbridge heeft. Dit betekend dat hij de functie heeft (ACC) om cores te unlocken (waar hierboven over gesproken wordt). Volgens mij valt er bij die athlon II x2 250 niets te unlocken. Als je een nieuwe processor wil kopen (wanneer dit ook een verschil uit maakt) kun je ervoor kiezen om bijvoorbeeld een Phenom II x2 555 te kopen en die (zonder garantie dat het ook daadwerkelijk lukt) te unlocken naar een quad core. Zo heb je voor relatief weinig geld een behoorlijke upgrade. Het nadeel hierbij is dat er geen garantie is dat de 3e en 4e core daadwerkelijk unlocken en stabiel lopen (op zich is een x2 555 een redelijk goede processor voor games). Daarom kun je er ook voor kiezen om gelijk een x3 of x4 te kopen (die ook een redelijke prijs hebben).

P.S.
Je hebt geen ervaring met overclocken (of als je het overvloeien wil noemen) geef je aan, maar je kan wel proberen om met de software die asus met zijn moederbord levert je CPU een klein beetje harder te laten lopen (is redelijk fool proof) om te zien of in de door jou gespeelde spellen een bottleneck is.

[ Voor 60% gewijzigd door jaapsander op 14-09-2010 14:57 ]

• tarlitz
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Voor 200 euro is de enige GPU upgrade een marginale verbetering naar en GeForce 460. Je zou kunnen upgraden naar een Phenom quad-core, maar tenzij je echt CPU-intensieve games draait weet ik niet of dat performance nu zoveel zal verbeteren.
Zo op het eerste gezicht lijkt het me gewoon een degelijk systeem, de nieuwste games zouden er prima op noeten kunnen draaien! De 5770 is een prima kaart. Ik zou nog een half jaartje wachten voordat ik aan upgraden zou denken. Dan is ook de nieuwe radeon 6000 serie van AMD uit en is de prijs van CPUs ook wat gunstiger.

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-01 22:36

Singular1ty

EV Evangelist

Ik denk dat je CPU bij deze kaart een klein beetje bottlenecked, de suggestie om een unlockbare Phenom II aan te schaffen is zo gek nog niet. Kijk eens in V&A, ik kocht daar een 555be die gegarandeerd unlockede tot quadcore voor 60 euro. En die draait nu dus als een 955be (op 4Ghz btw).

Voor 200 euro ga je qua grafische kaart verder niet veel beter kunnen krijgen dan je huidige kaartje. Als de energierekening je niet veel kan schelen en je hebt een dikke voeding en ditto moederbord, zou je wel nog een 5770 erbij kunnen gooien in crossfire. Met unlockbare 555be ga je er dan wel flink op vooruit.

edit: Ja, ik ben er vrij zeker van dat je voor 200 euro het beste uit de voeten kan met mijn suggestie :)

[ Voor 8% gewijzigd door Singular1ty op 14-09-2010 15:49 ]

• LodgerMoore
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-06-2025
Bedankt voor alle reacties!
Ik heb voor €60,- een bijna nieuwe Phenom II 555 be kunnen kopen.
Ik hoop nu dat hij wel unlocked, maar goed, beetje geluk hebben.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
LodgerMoore schreef op donderdag 16 september 2010 @ 16:48:
Bedankt voor alle reacties!
Ik heb voor €60,- een bijna nieuwe Phenom II 555 be kunnen kopen.
Ik hoop nu dat hij wel unlocked, maar goed, beetje geluk hebben.
Waarom zou nu iemand een bijna nieuwe processor verkopen?

(misschien omdat hij wilde unlocken, dat ging niet, en toen dacht de gast, dan maar verpatsen)

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-02 15:37

epic_gram

undercover moderator

Reepje schreef op donderdag 16 september 2010 @ 19:33:
[...]

Waarom zou nu iemand een bijna nieuwe processor verkopen?

(misschien omdat hij wilde unlocken, dat ging niet, en toen dacht de gast, dan maar verpatsen)
Kan, maar het kan ook dat hij hem niet sterk genoeg vond. Net als deze x2 250 die te langzaam is. Ik zou persoonlijk het risico niet lopen dat hij niet unlockbaar is en een athlon II X4 kopen. Het hangt er natuurlijk ook vanaf welke sofware je draait, maar ik denk dat je CPU idd de graka en de rest van het systeem bottleneckt.

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

• bladerash
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 24-11-2025
games is gpu intensief.
Je haalt meer fps winst door je gpu te upgraden naar GTX460 dan je cpu naar bijvoorbeeld de snelste phenom 2 processor.

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-02 15:37

epic_gram

undercover moderator

bladerash schreef op donderdag 16 september 2010 @ 22:42:
games is gpu intensief.
Je haalt meer fps winst door je gpu te upgraden naar GTX460 dan je cpu naar bijvoorbeeld de snelste phenom 2 processor.
Ja dat is waar, maar in dit systeem zit een behoorlijk sterke grafische kaart met een slappe processor. Het zou dus kunnen dat de grafische kaart te snel is voor de processor. Dat is ongeveer hetzelfde als dat je een motor van één of andere dikke maserati in een fiat panda zou hangen, die ga je nooit op 100% belasten namelijk.

De snelheid van de computer is de snelheid van het langzaamste onderdeel, in dit geval zou het het meest logische zijn als het de processor is. Door een snellere processor krijg je een beter uitgebalanceerd systeem.

Maar het zou fijn zijn als de TS eens wat meer info gaf, welke games op welke resolutie e.d. Bijvoorbeeld GTA IV is heel anders dan crysis warhead.

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-01 22:36

Singular1ty

EV Evangelist

Zelfs als de CPU niet unlocked denk ik hij aan een x2 555be genoeg power heeft. De meeste games toen toch niets met vier cores. Goed, het is bewezen dat L3 cache voor gaming geen fluit verschil maakt, dus een Athlon II x4 had ook gekund, maar ik ben eigenlijk eerst wel benieuwd of ie nog een core kan unlocken.

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-02 10:14
epic_fail schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 08:11:
[...]

Maar het zou fijn zijn als de TS eens wat meer info gaf, welke games op welke resolutie e.d. Bijvoorbeeld GTA IV is heel anders dan crysis warhead.
Precies! En zolang de TS er niets over verteld kan ook niemand iets zinnigs zeggen.

Leuk dat de TS een snellere cpu heeft gekocht, maar bij sommige spellen heeft dat totaal geen nut (en win je er dus ook niets mee) omdat de spellen erg veel leunen op de GPU...

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Pagina: 1