Toon posts:

BIOS verward bij RAID

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste forum genoten,

Ik heb een probleem met 2 HDD's die ik in RAID0 wil laten draaien op mijn moederbord.
De bios vindt het kennelijk niet zo leuk dat ik RAID0 gebruik want iedere keer bij het aan zetten start mijn bios niet op. Als ik dan de PC uit zet en vervolgens weer aan start hij op maar geeft hij de melding dat er iets mis is gegaan en dat ik of wel moet kijken in de setup van mijn bios of wel de "default" instellingen moet terug zetten.
Gezien het naar de setup gaan en vervolgens zonder wijzegingen weer er uit gaan niet werkt moet ik de bios terug naar "default" laten gaan. Toen ik windows nog niet in RAID had geinstalleerd (dus zonder RAID driver, die was ik vergeten toen) starte hij soms wel op met de "default" instellingen.
Hier na dacht ik dat de driver wellicht het probleem was, deze heb ik geinstalleerd, maar helaas zonder succes. Hij werkt nu nog steeds niet.
Ik zou niet weten wat het probleem kan zijn, ik gebruik 2 dezelfde schijven (hetzelfde type nummer, de ene 3 jaar jonger als de ander). De schijven zitten op SATA poort 1 en 2. Master/slave hoeft volgens mij tegenwoordig niet meer bij SATA.
Mijn hardware gegevens:
Moederbord: Asus P5E3 (niet de delux versie!); American Megatrends bios
HDDs: 2x Western Digital Caviar Blue WD5000AAKS

Alvast bedankt voor de reacties.

• Kain_niaK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-01-2025

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

Welke melding geeft hij dan als hij niet verder wil opstarten ?
Je zegt: De bios start niet op? Wat bedoel je daarmee, dat alles zwart blijft of krijg je een melding ?

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:00
Heb je het bios al geupdate? In versie 1502 zit een nieuwe rom voor de intel controller gebakken:
P5E3 BIOS 1502
1. Update Intel SATA RAID Option ROM to 8.7.0.1007.
2. Fix the system may show "CPU core to bus ratio or VID configuration has failed" error message when the CPU multiplier is manually adjusted.

Verwijderd

Topicstarter
Wanneer ik hem dus voor de 1ste keer aan zet, dan doet hij echt niks. Het beeld blijft zwart, geen opstart piepje van de bios, reset doet t ni. Alleen aan en uit zette werkt nog.
Bios updaten ben ik wat voorzichtig mee. Maar als dit de oplossing zou kunnen zijn, dan zal ik dit eens vragen aan een maat van me. Die studeert ICT en heeft er iets meer verstand van.. Alleen van RAID had hij ook niet zo veel verstand zei hij.