Flikkerende Strepen In Beeld

Pagina: 1
Acties:

• detonated
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-12-2025
ik heb al een tijd last van een raar probleem waar ik geen antwoord op weet.
het betreft mijn HTPC met de volgende spec's:

Gigabyte GA-MA78G-S2H
AMB X2 4850e
Geil 2x 2Gig DDR2
WD 1TB GreenPower
Panasonic 42PY70 Plasma Scherm
Sony STR-DG720 Reciver

het systeem loopt op windows 7 64Bit, maar ik had hiervoor vista 32Bit wat het zelfde resultaat gaf.
de panasonic is met een HDMI kabel aangesloten via de reciever, er zijn meerdere apparaten aangesloten op de reciever zoals een PS3.

het probleem is als volgt, als ik een film kijk via wat voor programma dan ook krijg ik een aantal irritante strepen in het beeld te zien.
ook flikkert het beeld af en toe zwart maar de strepen hebben vooral de overhand.

ik heb een filmpje gemaakt om het wat duidelijker te maken:
http://www.youtube.com/watch?v=yv8fAVD9mqA

in het begin van het filmpje zie je het beeld even zwart verspringen, iets wat dus niet heel vaak voorkomt, maar de strepen blijven regelmatig terugkomen, dit gaat de gehele film door.
het frappante is dat de strepen op dezelfde plaats terugkomen en met dezelfde kleur.
de strepen bovenaan zijn altijd wit, en op ongeveer 3/4 van het scherm krijg ik dezelfde strepen maar dan groen.
deze 2 wisselen elkaar af zonder enig vast patroon.
ook krijg ik voortdurend de melding dat de beeldscherm stuurprogramma niet meer werkt en opnieuw is geïnstalleerd.
ook valt regelmatig het signaal van de HTPC volledig weg en krijg ik een scherm te zien zonder 'input' van een apparaat.
de computer uitzetten en opnieuw opstarten is de enige optie om beeld te verkrijgen.

wat ik zelf heb geprobeerd is het volgende:
  • verschillende windows versies
  • verschillende soorten catalyst versies, allemaal correct geïnstalleerd en gedeinstaleerd
  • allerlei soorten mediaplayers, ik gebruik vooral XBMC maar een simpele mediaplayer HC geeft dit ook
  • alle mogelijke resoluties en refresh rates.
wat ik persoonlijk denk is dat het in de hardware zit, het moederbord heeft de ingebouwde radeon HD3200 chip.

het komt dus vooral voor bij het afspelen van beeldmateriaal, ook als ik bijvoorbeeld op youtube een filmpje kijk zie je in dat venstertje in de zelfde verhouding de strepen.
ander apparatuur heeft totaal geen last van de problemen, het is dus in mijn ogen al geïsoleerd naar de HTPC zelf, ook is onlangs het geheugen vervangen.

een heel verhaal maar ik kan zelf niks meer verzinnen, wel zit het me heel erg dwars want het is gewoon schijt irritant aan het worden.
is er iemand die dit probleem herkend of die en oplossing weet, misschien dat toch een losse videokaart nodig is wat ook weer vreemd zou zijn omdat dit een vaak gebruikte setup is/was.

ik heb overigens niet de beschikking over een losse videokaart om te testen of dit het verhelpt.

alvast bedankt

• Moortn
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10:36

Moortn

Hallo

Als het bij meerdere Windows versies en drivers gebeurt, is het 99% een hardware probleem. Het beste is inderdaad even een videokaart lenen en uitproberen. Desnoods koop je een goedkope, en breng je hem terug als het daar niet aan blijkt te liggen.

Jeej wat moet hier nou staan. Flickr

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-02 21:23
Misschien nog handig om eerst te testen voordat je een losse videokaart gaat testen is om de HTPC direct op je tv aan te sluiten. Dat is natuurlijk 1 schakel in de keten waar een fout kan zitten (ik denk aan handshake achtige dingen (HDCP))

• mvh
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-02 11:22

mvh

State Governor

Heb je misschien een andere monitor staan die je even aan de PC kunt hangen? Als je zegt dat het in een Youtube-venstertje gebeurt, bedoel je dan dat de strepen niet fullscreen zijn?

Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together

• detonated
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-12-2025
deblaauwn schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 16:05:
Heb je misschien een andere monitor staan die je even aan de PC kunt hangen? Als je zegt dat het in een Youtube-venstertje gebeurt, bedoel je dan dat de strepen niet fullscreen zijn?
Ja als het venster niet fullscreen draait zijn de strepen ook niet fullscreen, ze zijn dan aleen in het video gedeelte te zien.

De overige opties ga ik ook proberen, met als laatste stap een videokaart kopen.
Ik hoop dat het dan opgelost gaat worden.

• Ofthewell
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-11-2025
Hey.

Ik heb ongeveer dezelfde problemen gehad. Wel met andere hardware, maar de oplossing bij mij was het "upgraden" van mijn HDMI kabel. Ik gebruikte een oudere versie (v1.1). Ik heb meerdere kabels geprobeerd met hetzelfde resultaat tot ik de ingeving keek om naar de specs van mijn receiver en tv te kijke. Ik heb nu een HDMI v1.3 kabel en al mijn problemen zijn weg.

Xbox Live: Ofthewell NL

Pagina: 1