maakt een switch het internet trager?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godofal
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

godofal

TACNAYN - destroyer of worlds

Topicstarter
er wonen hier 4 mensen, die allemaal een PC/internet hebben, in elke kmr zit 1 aansluiting vanaf de router.
nu had ik er 3 nodig (PC, laptop, PS3) en kon hiervoor een switch van m'n vader krijgen (een planet EH-801, 8port. kan er niks over vinden op het internet)
sinds ik dat ding gebruik, meldden de anderen mij dat het internet langzamer is geworden, ik legde er geen verband mee, en weet het aan downloads (die ik sindsdien 'sachts liet lopen)
alleen meldde iemand anders mij, dat ze ergens zo'n switch ertussenuit hadden gehaald, en het geheel toen wél soepel liep...

het lijkt mij nogsteeds onwaarschijnlijk dat het zoveel invloed kan hebben, en op internet kan ik geen vergelijkingsmateriaal vinden.
is hier een oplossing voor? ik zat te denken aan een begrenzer ofzo, of een switch die dit niet doet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:22
Is dat ding wel een switch en geen hub?

Dat terzijde, het zal niks uitmaken voor je andere gebruikers aangezien je maar 1 verbinding naar je router hebt. En dat ding heeft blijkbaar in ingebouwde switch. Of je jouw kabel nou met 1 apparaat 100% belast of met 3, dat maakt uiteindelijk niks uit. Er zal waarschijnlijk iets gewijzigd zijn in jouw gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:25
Misschien dat de switch een 10mbit switch is? Heb je geen boekje erbij of een schatting van het 'bouwjaar'?

EDIT: Het is inderdaad een Hub! En inderdaad met 10mbit. Kijk ook even in deze post: nachtnet in "Het grote oude hardware RUILtopic deel 10"

[ Voor 44% gewijzigd door alex3305 op 13-09-2010 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-09 17:34
Het is een hub. Een 10 mbit hub om precies te zijn :+

8 Port 10Base-T Hub(Stock Code EH801)
8 port 10Base-T hub with 8 shielded RJ45 ports and one BNC LAN connector port. Port 8 provides uplink function. LED`s provide diagnostic functions for link, activity, collisions etc. Plastic casing, wall or desk-top mounting. AC adaptor included.

20 seconden op google trouwens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:10

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Dat is, om precies te zijn, een 8 poorts hub op 10mbit :)

Ik gok even snel dat dat ding zeker 4-5 jaar oud is.

Een swich/hub heeft nagenoeg geen invloed op je snelheid, zolang hij wel snel genoeg is, 10mbit is dat dus niet :)

:( @ hierboven.

Edit, hij komt hier ook langs op het ruil topic, post uit 2004. Dit ding is bijna antiek.

[ Voor 18% gewijzigd door SinergyX op 13-09-2010 18:44 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
10/3 dan hou je idd nog maar weinig snelheid over.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

SinergyX schreef op maandag 13 september 2010 @ 18:43:
Dat is, om precies te zijn, een 8 poorts hub op 10mbit :)

Ik gok even snel dat dat ding zeker 4-5 jaar oud is.

Een swich/hub heeft nagenoeg geen invloed op je snelheid, zolang hij wel snel genoeg is, 10mbit is dat dus niet :)

:( @ hierboven.

Edit, hij komt hier ook langs op het ruil topic, post uit 2004. Dit ding is bijna antiek.
Maak daar maar 10+ jaar van. 10 Mbit hubs zijn zoooo 2000. Dus haal gewoon voor een tientje een 100 Mbit-switch en je kunt de komende tijd weer mee.

[ Voor 8% gewijzigd door CodeCaster op 13-09-2010 18:49 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrClaw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-08 21:39
een hub is de 'domste' vorm van een switch die er bestaat: alle verkeer die via een port naarbinnen gaat wordt op elke port naar buiten gegooid. er gebeurt binnenin geen enkele slimmigheid om het verkeer te beperken naar een enkele andere port.

en dat 10/3 .. dat is natuurlijk niet helemaal waar. het probleem is, dat de buren klagen dat hun netwerk trager wordt doordat TS zijn hub aansluit. Dat komt dus inderdaad door de broadcasts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

DrClaw schreef op maandag 13 september 2010 @ 18:55:
en dat 10/3 .. dat is natuurlijk niet helemaal waar. het probleem is, dat de buren klagen dat hun netwerk trager wordt doordat TS zijn hub aansluit. Dat komt dus inderdaad door de broadcasts.
Als je een 10 Mbit hub op een 100 Mbit netwerk aansluit kan die hub natuurlijk maximaal 10% van dat netwerk 'verstoppen'. Daar heeft, behalve degene die achter de hub zit, niemand last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 08:57

Croga

The Unreasonable Man

CodeCaster schreef op maandag 13 september 2010 @ 19:05:
Als je een 10 Mbit hub op een 100 Mbit netwerk aansluit kan die hub natuurlijk maximaal 10% van dat netwerk 'verstoppen'. Daar heeft, behalve degene die achter de hub zit, niemand last van.
Dat ligt er maar net aan.... Wat nu als de router al zijn poorten laat lopen op de traagst aangeslotene? Dan zal de router automatisch iedereen naar 10Mbit zetten. Is niet geheel ongehoord, zoiets.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Dat heb ik ook wel eens geroepen, maar ben het in de praktijk nog nooit tegengekomen. De router schakelt dan netjes die ene poort terug, terwijl de rest op volle snelheid blijft communiceren.

Maar wellicht is dit de regel die de uitzondering bevestigt. Zonder merken, types, de snelheid van de internetverbinding en benchmarks (en nee, speedtest.net is géén benchmark) tast iedereen volledig in het duister.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timbosie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-04 01:11
maar die 10mbit hub kan nog wel de internet connectie overbelasten en veel connecties ermee maken ( lees broadcast naar de router toe die dit allemaal moet filteren ).

Kortom gooi dat antieke kreng :P de prullenmand in en koop voor een tientje een fatsoenlijke

je huisgenoten zijn je dankbaar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Croga schreef op maandag 13 september 2010 @ 19:08:
[...]

Dat ligt er maar net aan.... Wat nu als de router al zijn poorten laat lopen op de traagst aangeslotene? Dan zal de router automatisch iedereen naar 10Mbit zetten. Is niet geheel ongehoord, zoiets.....
uhu, nee, een router is altijd switched, dus alleen de adressen die achter ethernetpoort 8 bijvoorbeeld, zullen op 10mbit draaien, de rest zal gewoon 100fastethernet of 1000gigabitethernet draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
DrClaw schreef op maandag 13 september 2010 @ 18:55:
Wat simpele broadcasts gaan een netwerk echt niet merkbaar trager maken tenzij er iets fundamenteel mis is. De frames komen niet voorbij de switch die in de router zit dus zolang ieders host daar aan verbonden iets mogen anderen daar geen last van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godofal
  • Niet online

godofal

Topicstarter
AlterMann schreef op maandag 13 september 2010 @ 18:43:
Het is een hub...
... included.

20 seconden op google trouwens :)
oke, hoe heb je dat dan gevonden? ik zocht op planet EH-801 en vond niks, ook niet op te (onoverzichtelijke) planet.nl
CodeCaster schreef op maandag 13 september 2010 @ 19:10:
Dat heb ik ook wel...
...communiceren.

Maar wellicht is dit de regel die de uitzondering bevestigt. Zonder merken, types, de snelheid van de internetverbinding en benchmarks (en nee, speedtest.net is géén benchmark) tast iedereen volledig in het duister.
zou goed kunnen, deze router gooit ons ook 1 of 2x per dag er 5 tellen uit, zonder reden (of mss is die hub de reden)
iig, zal straks ff zoeken op een programmaatje om van die benchmarks te maken (tips? gratis natuurlijk :+ )
de (het?) modem zit achter een (voor mij) gesloten deur, en degene die erbij kan is er niet atm...
timbosie schreef op maandag 13 september 2010 @ 19:11:
Kortom gooi dat antieke kreng :P de prullenmand in en koop voor een tientje een fatsoenlijke

je huisgenoten zijn je dankbaar :P
ben ik idd van plan, ik zou het zelf ook niet prettig vinden, dus deze gaat óf terug naar m'n vader, óf er word iets uit geknutseld (ben nogal van de DIY) óf hij gaat de prullenbak in :P

dank voor de snelle reacties/hulp, ga nu ff benchmarks (proberen) te maken, en daarna een nieuwe bestellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-09 20:05

BHQ

godofal schreef op maandag 13 september 2010 @ 19:59:
[...]
oke, hoe heb je dat dan gevonden? ik zocht op planet EH-801 en vond niks, ook niet op te (onoverzichtelijke) planet.nl
Kidding? :P

Een ISP is heel wat anders dan de fabrikant van de hub..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godofal
  • Niet online

godofal

Topicstarter
ISP?
planet is toch geen fabrikant?
iig, ik wist/weet dat niet, dus het merk/model leek mij het beste om op te zoeken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ

BHQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godofal
  • Niet online

godofal

Topicstarter
had het gegoogled, maar legde er geen verband mee (internet service provider)
dus, wat bedoelde je met internet service provider ivm googlen op deze hub?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
Dat je zocht op de website van de ISP Planet, ipv op de daadwerkelijke fabrikant van het apparaat. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-09 13:00
Ik zal nog even uitleggen waarom dit alles zo vertragend is voor de switch (in lekentaal).

De hub ontvangt een pakketje en stuurt deze door naar alle overige poorten (hij kijkt helemaal niet naar de inhoud). Dit houd in dat al het verkeer van de 3 extra apparaten worden doorgestuurd naar de switch. In principe is dit geen probleem, de switch kijkt naar de inhoud en vergelijkt de mac adressen in de pakketjes met zijn eigen mac tabel (dit is een interne tabel zodat de switch weet op welke poort welke machine zit). Door dit proces ziet de switch dat hij de pakketjes moet negeren want hij ziet dat ze zijn verbonden aan de poort waar ze vandaan komen. Wat ik vermoed is dat de switch echter niet zo slim is (het is vast een "goedkoop" consumentenproduct) en de pakketjes TERUG stuurt naar de hub.

De vertraging komt dus omdat hij extreem veel pakketjes moet controleren (en eventueel terug stuurt) en dus raakt de switch een beetje overbelast. Een consumentenswitch heeft een beperkte capaciteit qua pakketjes welke hij per seconde kan verwerken, normaal heb je hier niet zoveel last van omdat alles direct goed gerouterd wordt, echter met een hub erbij krijg je ongewenste effecten erbij.

Zoals al is aangeraden kun je dit oplossen door een switch aan te schaffen.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godofal
  • Niet online

godofal

Topicstarter
The Realone schreef op maandag 13 september 2010 @ 21:14:
Dat je zocht op de website van de ISP Planet, ipv op de daadwerkelijke fabrikant van het apparaat. ;)
lol, dat ik dat niet eerder begreep 8)7

@kfaessen
thnx, het is niet 100% lekentaal (m'n moeder zou er niks van begrijpen :P) maar ik heb 'm :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 15:02
of te testen of er verschil is als hij zijn apparaten uit heeft, maar e hub aan, dan zou er geen overbelastend verkeer vanaf de hub naar de router moeten lopen.

als het dan nog traag is, kan het zijn dat de router opeens langzamer werkt omdat deze ook op 10 mbit gaat werken.

ik kan me verder niet echt voorstellen dat een 10 mbit hub een 100 mbit lijn overbelast.

stekl dat de router wel gewoon nog 2 rxtra poorten had, en de 2 extra apparaten op zijn kamer direct op de router waren aangesloten. dam was er toch ook geen probleem?

als laatste denk ik dan dat het probleem toch in de snelheid van de hib zit
als de snelheid van het netwerk traag wordt als de TS download, lijkt me dat een bevestiging.
het probleem zal er dan in liggen dat de gegevens die er opgevraagd worden vanaf internet, er dus 10 keer zo lang over doen om op de PC van TS te geraken.
wat dus een poort op de router dus 10 keer zo lang bezet houd, dan met een hub ( of switch) op 100 mbps.

als de router dus een 4 poorts switch is, en TS download vanaf internet, gebruikt hij voor dezelfde hoeveeelheid datat te downloaden, 10 keer zo lang de internetverbinding als bij een buurman, met een 100 mbit verbinding.

die merkt dat dus wel degelijk, vooral als er 3 buurmannen zijn die ook een beurt willen voor de internetverbinding te kunnen switchen.

(een router is een swicth, met een port naar het internet, die naast allen geswitcht te kunnen worden, ook nog op andere manieren kan worden beheerd (o.a. dus als router kan worden ingesteld.

dus stel dat alle 4 de poorten voor hetzelfde worden gebruikt, hebben poorten 1,2e n 3 een snelheid van 1/13 van 100 mbit, en de 4 e poort 10/13e van de tijd de poort naar internet in gebruik.
10/13e van 10 mbit is maximaal 0,77 mbit/s
em de overige mensen hebben dan 1/13 (0,08) van 100 mbit tot hun beschikking. (dus 8 mbit.)

de "beschikbare bandbreedte is dan dus meer dan gedecimeerd. en de effectieve maximale snelheid bij een acttieve download via de trage hub nog maar erg weinig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godofal
  • Niet online

godofal

Topicstarter
engelbertus schreef op maandag 13 september 2010 @ 21:49:
als de snelheid van het netwerk traag wordt als de TS download, lijkt me dat een bevestiging.
dit had ik al getest, ook als de download uit stond was het internet traag (al gebruikte ik wel gewoon internet enzo)
ook is de download gemiddeld 50kbps, dus dat zou weinig tot niks uit moeten maken, zonder die hub, iig...

iig, de rest klinkt allemaal erg logisch.
als het kon, zou ik 'n proberen die hub ertussenuit te trekken, maar dat gaat niet zo makkelijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
tja, dat die downloads niet snel zijn heeft weer te maken met de snelheid van de server/uploader. maar jou hub / deel van het netwerk maakt in verhouding nog steeds 10 keer zoveel gebruik van de internet verbinding als de rest, de rest moet dus tien keer zo lang wachten voor iets klaar is. zelfs als ze twee keer zo lang moeten wachten, of wanneer ze zelf een speedtest doen, merken ze het verschil duidelijk.

[ Voor 17% gewijzigd door engelbertus op 13-09-2010 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godofal
  • Niet online

godofal

Topicstarter
och, langzaam downloaden doet me niet zoveel, meer om mee te zeggen dat het geen (merkbaar) invloed kan hebben op hun snelheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-09 13:00
Het gaat niet echt om de snelheid van de hub welke de switch vertraagt maar om de collision welke de hele switch overbelast.

Ik ken geen switch welke de poorten allemaal naar een lagere snelheid zet als er 1 apparaat een langzamere snelheid heeft en ik heb behoorlijk wat switches in handen gehad.

Overigens herken ik het probleem van de TS, dit had ik zelf ook (alleen dan in 1998/1999 ofzo). Als je heel veel pakketjes krijgt welke je moet analyseren dan wordt de switch zelf langzaam. Wil je dit even snel testen? Doe dan 1 kabel doorlussen in 1 switch, dan krijg je direct hetzelfde effect (tenzij je switch intelligent genoeg is om dit te detecteren). Het resultaat is dan dat alles wel werkt, maar langzaam. Gewoon omdat de cpu van de switch druk bezig is.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godofal
  • Niet online

godofal

Topicstarter
kfaessen schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 00:03:
[...]
Overigens herken ik het probleem van de TS, dit had ik zelf ook (alleen dan in 1998/1999 ofzo). Als je heel veel pakketjes krijgt welke je moet analyseren dan wordt de switch zelf langzaam. Wil je dit even snel testen? Doe dan 1 kabel doorlussen in 1 switch, dan krijg je direct hetzelfde effect (tenzij je switch intelligent genoeg is om dit te detecteren). Het resultaat is dan dat alles wel werkt, maar langzaam. Gewoon omdat de cpu van de switch druk bezig is.
zoals eerder gezegd, dit ding is dus antiek, 1998 is zeer goed mogelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Precies, als dit inderdaad maar een HUB is, moet hij haast wel ergens van een rommelzolder gevist zijn, van een lang vergeten hoek. Want volgens mij is nergens meer zoiets nieuw te koop. Of toch wel? Ik kan het me haast niet voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godofal
  • Niet online

godofal

Topicstarter
ja, klopt, m'n vader bewaart dat soort zooi altijd, omdat het nog van pas kan komen :P
iig, het kwam dus van pas, alleen niet precies zoals de bedoeling was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

Maar goed...om antwoord te geven op je vraag " maakt een switch het internet trager? " is mijn antwoord: Nee hoor, als jij een switch gebruikt, merk ik niet dat het internet trager wordt >:) :z

specs | 3360wP met SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godofal
  • Niet online

godofal

Topicstarter
lol, ik dacht dat het een switch heette, en die andere persoon (die over die andere plek vertelde waar dat ding voor langzaam internet zorgde) noemde het een splitter :P

verwarring alom :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Een splitter is heel wat anders (b.v. zo'n T-vormig hulpstukje om je tv-caoxkabel twee kanten op te laten gaan..
De switch is de wat verder ontwikkelde en aanmerkelijk slimmere opvolger van de HUB. Tegenwoordig kom je de laatste al heel veel jaren niet meer tegen in de winkels. Heel erg ver zat je er dus niet naast, alleen had je een ding uit de pre-historie, dat is alles. Koop een echte switch voor hooguit een paar tientjes en niemand klaagt meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

In essentie is een hub gewoon een splitter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:32

Compizfox

Bait for wenchmarks

Maar als je het in de volksmond over een splitter hebt bedoel je meestal een ADSL-splitter, zo'n ding dat je telefoonlijn in een ADSL-gedeelte voor naar je modem en in een PSTN-gedeelte splitst.

Een hub zou je kunnen zien als een netwerk-splitter, ja.
Een switch is toch echt iets ingewikkelder.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:39

rapture

Zelfs daar netwerken?

Als je een stel 10 Mbit/s hubs in een hogeschool laat liggen, dan moet je niet eens bang zijn dat IT-studenten ermee gaan lopen. Zelfs al krijg je ze gratis, de verhouding tussen de moeite/kosten om ze naar huis mee te nemen en de performance (wegens continue collisions) is dermate slecht dat je ze laat liggen. Het enige stuk IT-materiaal dat je echt niet moet beveiligen en het is ideaal om de gebruikers zodanig hard te vertragen dat ze niet meer over de datalimiet kunnen gaan of de lijn kunnen volkrijgen. Weg ermee, haal een goedkope 100 Mbit/s switch of zelfs een Gigabit switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godofal
  • Niet online

godofal

Topicstarter
ik heb al dat ding besteld wat eerder in dit topic aangeraden werd besteld, die komt hier voor donderdag aan.
iig, probleem is opgelost, alles is duidelijk
enorm veel dank voor alle hulp
hier kan een slotje op :D

• timbosie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-04 01:11
slotje modje :P

• BHQ

BHQ

Is het je al eens opgevallen dat opgeloste topics nooit op slot gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
kfaessen schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 00:03:
[...]

Het gaat niet echt om de snelheid van de hub welke de switch vertraagt maar om de collision welke de hele switch overbelast.

Ik ken geen switch welke de poorten allemaal naar een lagere snelheid zet als er 1 apparaat een langzamere snelheid heeft en ik heb behoorlijk wat switches in handen gehad.

de switch verlaagt niet snel de snelheid, maar een swirtch maakt elke keer slechts een verbinding tussen 2 poorten, wat betekent dat de overoge poorten op dat moment 0 bandbreedte hebben. als de vebrinding via de 10mb hub gaat duurt die verbinding 10 keer zo lang als bij een hub of switch van 100 mbit. de snellere poorten hebben daar dus veel last van.

een hub herhaalt verder alle data steeds op alle poorten, dus het verkeer van de printer naar de pc wordt ook het internet opgestuurd. of dat meteen een collision genoemd wordt weet ik eigenlijk niet. dat heb je pas als de switch het weer naar de hub stuurt. als die het weer verder stuurt, komt het niet nog eens terug.

de verbinding tussen hub en switch wordt hierdoor 2 keer zo langgebruikt dan, voor elke bit die via de hub wordt verzonden van printer naar pc. van pc naar internet via de hub, duurt gewoon 10 keer langer dan via een 100 mbit poort.

dus als je alles bijelkaar optelt zijn idd de collisions een probleem, maar dat is alleen bij verkeer dat niet via de switch hoeft te lopen. dus lokaal verkeer.
bij een download vanaf internet, is dat denk ik een stuk meer bandbreedte dan het verkeer tussen printer en pc.
en het verkeer via internet vertraagt de overige poorten dus met een factor tien, omdat die minder lang toegang tot de switch hebben. het verkeer dat niet via de swicth hoeft te lopenvertraagt wel, maar omdat dat dat niet de hoofdmoot is, (lijkt mij) zal dat ook niet de hoofreden zijn dat het netwerk traag wordt.

vergelijk het met een hub die 100bit aan zou kunnen, die zou veel minder vertraging opleveren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Beetje warrige uiteenzetting, wat bedoel je eigenlijk met verbinding tussen hub en switch? Een hub is nl. de (bijna prehistorische) voorganger van de switch en wordt al heel veel jaren niet meer verkocht. Wie er nog eentje heeft liggen onder een dikke laag stof, niet meer gebruiken, veel te traag t.o.v. de huidige mogelijkheden.
Maar met het citaat van je
dat heb je pas als de switch het weer naar de hub stuurt
lijk je de begrippen een beetje door elkaar te halen, als zouden ze naast elkaar bestaan in één netwerk. Kortom, wat bedoel je hiermee?

• engelbertus
ik bedoel de router, of de swicth daarin.
maar ook als het geen router is, gaat wel op wat ik zeg. dan zouden ze inderdaad naast elkaar bestaan. heb je een netwerk waarin meerdere swicthes zitten, en 1 trgae hub ergens, dan bestat dus de kans dat al die swicthes last hebben van en trage hub.
voor het trage aan de hub is unest voor snellere switches en gebruikers, de collisions komen hopelijk weinig voor, omdat er op een hub vaak 4 poorten ziten, waarvan er dan 1 op de switch, de andere eventueel drie apparaten die de poorten op een switch of outer " bezet" kunnen houden.

verder heeft het ook nog wel te maken met wat voor swicth het is, je hebt bijvoorbeeld store and forward swicthes, en swicthes die gewoon direct een verbinding maken en die bezet houden totdat alle data verzonden is.

maar ik ben het zeker volledig eens met dat e eigenlijk geen hub meer moet gebruiken, omdat het dus inefficient is, en niet erg intelligent werkt. en dus veel extra bandbreedte opslurpt, en bij een oudere hub dus ook nog eens langzaam werkt.
een gigbit wicth is vrij goedkoop tegenwoordig.
ook routers met wifi N (300mbit) en Gbit zijn te koop.
mijn ervaring daarmee is dat de routers niet echt vlekkeloos werken en wel eens de verbinding verbreken.. maar misschien is dat probleem tegenwoordig ook opgelost.
Pagina: 1