Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:05
Hallo,

Ik woon met 2 huisgenoten samen in een anti-kraakpand. Het betreft een ééngezinswoning die gepland staat voor de sloop. Waar, wanneer en hoe is uiteraard volstrekt onduidelijk, maar ik hoop nog een poosje.
Een van mijn huisgenoten heeft reeds een MBO studie afgerond en werkt full-time, dus die kunnen we buiten beschouwing laten.

De andere huisgenoot en ikzelf zijn sinds begin dit studiejaar begonnen aan een versnelde MBO-4 ICT opleiding (ik ICT beheerder, hij applicatieontwikkelaar). Als alles goed is, is over 2,5 jaar het diploma binnen. Omdat wij beiden over een HAVO diploma beschikken, kunnen wij voor redelijk veel onderdelen vrijstellingen krijgen (Nederlands, Duits, Engels, LLB (soort maatschappijleer), en Rekenen (juist, die snapte ik ook niet helemaal toen ik het zag)). Hierdoor hebben we redelijk veel tijd 'over', en hadden we zoiets van, 'je hobby je werk maken' kan hier misschien wel werken. Of niet?

We hebben het dan over mijn huisgenoot die 20 is en mijzelf, 21. We hebben beiden al veel ervaring op hardware-technisch gebied (PC's in elkaar zetten, hardwarematige problemen detecteren, noem het maar op). Ook van de meestgebruikte software weten we redelijk wat. Simpele netwerken aanleggen is ook geen probleem. Voor de meeste ICT'ers zijn zojuist genoemde dingen wel gebruikelijk, zo ook hier.

Nu wilden wij dus onze huis-tuin-en keuken ICT diensten aanbieden hier in de stad, om zo bij huishoudens langs te gaan om problemen op te lossen, PC's samen te stellen voor klanten, PC's reparieren (weliswaar thuis), etc. De precieze werkzaamheden die we wel en niet verrichten zijn nog discutabel.

Nu is mijn vraag aan jullie, is dit hele idee haalbaar/rendabel, en kan iemand dat beargumenteren door eigen ervaring o.i.d.? Het lijkt me sowieso 'no harm' om het te proberen, maar extra informatie inwinnen is altijd een plus.

Gr David.

https://freight.associates

• Ghannes
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-11 20:07
Over hoeveel uur p/w praat je? Moet je er van 'rondkomen'?

Ik heb zelf met een paar studiegenoten een VOF'je waar we werk op factureren. Er zijn ook jongens (medestudenten) die er echt hun bijbaan mee vervangen (en huisvesting mee betalen etc)

Werken bij een baas geeft natuurlijk meer zekerheid.

• Daffie
We hebben het sowieso niet over een baantje waar ik rond van hoef te komen, het is echt een bijverdienste. Werken voor een baas geeft inderdaad meer zekerheid maar het lastige is dat ik volgende periode weer een heel ander rooster kan hebben, dus ik kan wel werktijden overleggen voor doordeweeks maar volgende periode kan daar goed niks meer van kloppen. Dan ben je uiteindelijk nog niet verder dan een weekendbaantje. Een 'eigen zaakje' heeft wat dat betreft iets meer vrij indeling.

Hoe zijn jullie op 't idee gekomen om ook zoiets te doen, en hoe zijn jullie tot de beslissing gekomen om er een VOF van te maken? Hebben jullie het vooral van mond-op-mond reclame, of ook briefjes opgehangen bij de lokale supermarkt, of nog grootser?

• NMNN
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-10 12:33
Let er op dat wat je bijverdiend eventueel van je studiefinanciering afgaat. (als je dat hebt dus..)
Ik zou onderzoeken vanaf welke grens het rendabel gaat worden. Anders ben je straks meer moeite en tijd kwijt aan belastingtechnische zaken en deadlines voor klanten dan dat je er daadwerkelijk een 'zakcentje' aan over houdt.
Is er voldoende animo in jullie omgeving om er een lucratief zaakje van te maken?

• Daffie
Volgens mij is er een limiet aan bruto jaar inkomen, zodra je daar boven gaat heb je inderdaad geen recht meer op volledig studiefinanciering. Maar voor zover ik mij kan herinneren lag dat normbedrag best hoog, daar kom ik niet zomaar aan. Hoe bedoel je, vanaf welke grens het rendabel is? Bedoel je dan de werkelijke inkomsten versus de administratieve rompslomp?

En of er voldoende animo is moet nog blijken, dat is ook een van mijn...zorgen. Straks heb ik een mooi bedrijfje en wel, maar dan blijkt dat er gewoon geen reet te doen is.

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:49
LiquidSnake1989 schreef op maandag 13 september 2010 @ 18:56:
Volgens mij is er een limiet aan bruto jaar inkomen, zodra je daar boven gaat heb je inderdaad geen recht meer op volledig studiefinanciering. Maar voor zover ik mij kan herinneren lag dat normbedrag best hoog, daar kom ik niet zomaar aan. Hoe bedoel je, vanaf welke grens het rendabel is? Bedoel je dan de werkelijke inkomsten versus de administratieve rompslomp?

En of er voldoende animo is moet nog blijken, dat is ook een van mijn...zorgen. Straks heb ik een mooi bedrijfje en wel, maar dan blijkt dat er gewoon geen reet te doen is.
Vind je? Dat limiet ligt rond de 13000 euro als ik het goed had.

K to the KillaZ

• Daffie
€ 13.215,83 om precies te zijn. oftewel € 1101,32 per maand, en dat vind ik redelijk veel voor een bijverdienste.

• NMNN
LiquidSnake1989 schreef op maandag 13 september 2010 @ 18:56:
Hoe bedoel je, vanaf welke grens het rendabel is? Bedoel je dan de werkelijke inkomsten versus de administratieve rompslomp?
Ja dat bedoel ik! :)

Hoe zit het trouwens met de kosten van een inschrijving bij de KvK? Ik neem aan dat je ZZP'er wordt, of VOF zoals eerder gezegd. Als ik me niet vergis zitten daar aardig wat verschillen tussen.

Wat ik zou onderzoeken is samengevat:
  • hoeveel animo?
  • dus hoeveel opdrachten
  • = hoeveel inkomsten
  • versus hoeveelheid "administratieve rompslomp"
= doen of niet doen.

• Daffie
Okay, klinkt logisch. Maar hoe kom ik erachter of er genoeg animo is? Bij alle straten hier in de wijk bij elk huis aanbellen en vragen: "Hoe groot is de kans dat u binnen nu en een half jaar een ICT-gerelateerd probleem heeft?"

Verwijderd

Ik denk eerder iets als een flyer met daarop iets in de trant van:

2 studenten informatica hebben wat tijd over. Voor al uw computerzaken zoals: pc problemen, reparaties, nieuwe computer kunt u bij ons terecht. bla bla bla (zelf te bedenken)

naam
(email)adres
mobiel

• NMNN
LiquidSnake1989 schreef op maandag 13 september 2010 @ 19:54:
Okay, klinkt logisch. Maar hoe kom ik erachter of er genoeg animo is? Bij alle straten hier in de wijk bij elk huis aanbellen en vragen: "Hoe groot is de kans dat u binnen nu en een half jaar een ICT-gerelateerd probleem heeft?"
Marktonderzoek is natuurlijk een vak apart, maar, je zou kunnen beginnen met:
  • Wat is je mogelijke bereik? (dus de regio)
  • wat is momenteel het aanbod aan reparateurs in de regio?
  • Wat is het aantal inwoners? (dus aantal potentiële klanten per ondernemer)
Het is niet mijn vak en wellicht zijn er nog veel betere vragen die je kunt stellen maar het lijkt mij een goed begin. Er is tenslotte al veel concurrentie op dit gebied, en wat bied jij extra? (prijs, service, huisbezoek.....?)

Verwijderd

Ik weet niet via welke anti-kraak vereniging/stichting/whatever je dat huis hebt, maar bij Camelot mag je in ieder geval geen bedrijf vanuit het anti-kraak pand runnen (behalve als dat specifiek overeen gekomen is).

In een normale situatie valt er natuurlijk te discussiëren over wat dat betekend (als de BV op een ander adres staat ingeschreven, run je het bedrijf theoretisch gezien niet vanuit het pand), maar de meeste anti-kraak-instanties zijn vooral van de eenzijdige communicatie. Pas hier dus mee op!

• Night-Reveller
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-11 21:27
Dus geen slapende honden wakker maken en gewoon het bedrijf beginnen. Het adres kan je bij de Kvk later altijd wijzigen als je uit het kraakpand gaat, maar verder zou ik bij externe communicatie geen adres vermelden tenzij noodzakelijk. Bij Reclame bijvoorbeeld zou ik geen adres zetten.

• GreatDictator
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:26
Tsja, maar zolang er geen klanten in het pand langskomen, maar de TS zelf de te repareren PCs ophalen bij klanten, en ze ook weer terugbezorgen, lijkt het me geen probleem, zolang ze inderdaad een postbus of een huis van de ouders ofzo gebruiken als postadres van de BV.

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

• Daffie
Verwijderd schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 16:22:
Ik weet niet via welke anti-kraak vereniging/stichting/whatever je dat huis hebt, maar bij Camelot mag je in ieder geval geen bedrijf vanuit het anti-kraak pand runnen (behalve als dat specifiek overeen gekomen is).

In een normale situatie valt er natuurlijk te discussiëren over wat dat betekend (als de BV op een ander adres staat ingeschreven, run je het bedrijf theoretisch gezien niet vanuit het pand), maar de meeste anti-kraak-instanties zijn vooral van de eenzijdige communicatie. Pas hier dus mee op!
Ik woon via Ad Hoc, en ook zij zijn hier in al te soepel in. Het is dus inderdaad een risico, maar zoals gezegd zit ik in een normaal rijtjeshuis dus het zou niet zo'n probleem moeten zijn. Als ik in iemand anders bedrijfspand zit om het tijdelijk te bewaken totdat hij weer gebruikt wordt ligt dat anders natuurlijk. Maar je hebt een punt...
Night-Reveller schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 17:02:
Dus geen slapende honden wakker maken en gewoon het bedrijf beginnen. Het adres kan je bij de Kvk later altijd wijzigen als je uit het kraakpand gaat, maar verder zou ik bij externe communicatie geen adres vermelden tenzij noodzakelijk. Bij Reclame bijvoorbeeld zou ik geen adres zetten.
Ik zou toch ook mijn bedrijf (zal waarschijnlijk een VOF worden) op het adres van pa'lief zetten, en indien klanten gek gaan denken kan ik het toch gewoon uitleggen? Dan staat het bedrijf formeel gezien niet hier, maar kan ik hier wel mijn werkzaamheden uitvoeren.

...ofzo.
GreatDictator schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 17:05:
Tsja, maar zolang er geen klanten in het pand langskomen, maar de TS zelf de te repareren PCs ophalen bij klanten, en ze ook weer terugbezorgen, lijkt het me geen probleem, zolang ze inderdaad een postbus of een huis van de ouders ofzo gebruiken als postadres van de BV.
Nouja, als ze de PC zelf willen brengen mag dat ook hoor, dan neem ik hem gewoon aan bij de deur :P

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:16
wat is nu de link met het "anti-kraakpand" en het beginnen van je eigen bedrijf :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Daffie
Grolsch schreef op woensdag 15 september 2010 @ 08:20:
wat is nu de link met het "anti-kraakpand" en het beginnen van je eigen bedrijf :?
In de overeenkomst staat iets wat erop neerkomt dat je niet het pand als bedrijf o.i.d. mag gebruiken zonder overleg. Maar als ik het bedrijf nou op een ander adres zou zetten, gebruik ik dit pand dus formeel gezien niet als bedrijfsruimte. Tenminste da's de gedachte.

• geldermalsen
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-11 20:32
David jonge ouwe beunbeer :9 Gewoon zwart werken wit is teveel werk.
Post het op marktplaats met als vermelding "no cure no pay" en afwachten maar.
Pagina: 1