Variabele snelheden instellen op een Coolermaster Pro vivaSE

Pagina: 1
Acties:

• Znorkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 25-12-2025
Voor een laboratoriumexperiment heb ik een luchtstroom nodig die te varieren is in drie standen. Nu hebben we in het lab een Coolermaster Cool viva Pro se liggen, een GPU cooler.

Nou willen we, softwarematig als het kan, dit ding op verschillende snelheden laten draaien: zeg 50%, 75%, en 100%. We overwegen de aanschaf van een speciale PCI-kaart om voltage te regelen. De powerplug van deze koeler zou dus niet op het mobo aangesloten worden, maar op de output van deze PCI kaart, die (hopelijk) alles tussen de 0 en de 12 volt uit kan poepen. Het gaat om deze kaart:
http://sine.ni.com/nips/cds/view/p/lang/en/nid/1108

Nou is mijn vraag hier: kan je zomaar met het voltage rommelen met deze/een dergelijke fan? Is het zo simpel dat je ipv 12volt, 5volt naar het apparaat kan laten gaan en dat hij dan langzamer draait? Of is daarvoor een speciale fan nodig?

Je hebt sommige fans met schakelaars voor de stand: low-med-high. Dat is precies wat ik moet hebben, maar het enige probleem is dat ik niet tijdens het experiment met de hand die knopjes om moet gaan zitten zetten. Dat moet van tevoren programmeerbaar zijn en softwarematig te regelen.

Of heeft er iemand anders een (elegantere/simpelere/goedkopere) oplossing voor dit probleem?

thx
daniel

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:00

M2M

medicijnman

Die kaart lijkt me een berg overkill.

Dus wat je zoekt is een ventilator, die in drie standen te regelen is. En eigenlijk het liefst alles tussen helemaal uit en vol aan.

Dat gaat je per definitie niet lukken. Een ventilator heeft namelijk een minimale snelheid, teminste, als je het via het voltage wil regelen. Als je een standaard fannetje pakt, en daar 5V op zet, en dat voltage gaat verlagen, valt de ventilator uit voordat je 0V bereikt hebt. Dat is enigszins op te lossen door een pulserende spanning te gebruiken. 1 seconde op 5V en 3 seconden 0V bijvoorbeeld (maar dan natuurlijk een iets hoger frequente puls). maar ook daar kun je niet tot in het oneindige mee doorgaan.

Wat je even moet uitzoeken is hoeveel luchtstroom je nodig hebt, en dan een standaard 80mm fan pakken. Of 120mm. Die kosten nauwelijks wat en zijn op het moederbord van een willekeurige PC aan te sluiten. Neem vervolgens geschikte software (speedfan voor simpele fancontrole), kijk of je moederbord ondersteund is en vul de snelheid van de ventilator in. Een standaard 3 draads ventilator wordt geregeld met het voltage, een 4 draads regelt de snelheid zelf. Op de 4e draad staan pulsjes die aangeven hoe hard de ventilator moet draaien. De meeste moederborden hebben echter slechts 1 4pins fanaansluiting, maar dat zou voldoende moeten zijn. (uiteraard de ventilator die daar standaard ingeplugd zit, wel even op een andere aansluiting zetten. 4-pins op 3pins zou gewoon moeten werken, hoewel misschien wat lawaaierig)

Eventueel zelf aan de slag met 3 verschillende voltages. De meeste 80mm ventilatoren kunnen 5V nog wel aan, maar bij minder (mijn ervaring) lopen ze niet meer. Dus een range tussen 12V en 5V is geschikt.

dus het enige wat je nu nog zoekt is geschikte software. Ik weet niet hoeveel er bij speedfan in te stellen is, misschien via een command line interface? Batch executables of zelf software schrijven.

[ Voor 17% gewijzigd door M2M op 13-09-2010 16:09 ]

-_-

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:41
Heeft de fan 2 of 3 draadjes, dan is het een voltage gestuurde fan. Dan is het inderdaad zo simpel als het voltage verlagen om de snelheid aan te passen. De snelheid is natuurlijk een lastige, want die is niet evenredig met het voltage te regelen. Maar een rpm scanner, of hoe het ook heet, die ze gebruiken bij de afstelling van motoren van auto's kan daarbij helpen.

Addicted to silent computing

• Znorkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 25-12-2025
Bedankt voor de toelichting rondom draadjes - dat is goed te weten. Ik zal de mogelijkheden van speedcontrol middels batchbestand ff doordenken, thanks.

De 3 standen die ik moet hebben varieren trouwens van zacht blazen tot hard blazen: dus niet bijna uit o.i.d.
Heb even met de huidige fan gekeken, en die doet 't vanaf 3.5 volt (specificatie van coolermaster = 5V-12V. Heeft 3 draadjes dus doet 't perfect.

Zelf software schrijven zou inderdaad de beste oplossing zijn - maar zover reikt mijn kennis helaas niet. Ik zit denk ik vast aan zo'n kaart van NI (al is het dan niet dat ding hierboven) omdat het stimulus-toedien-softwarepakket (blah), Presentations, compatible is met die NI-dingen en die aan kan sturen.

thx voor 't meedenken.

Ik dacht zelf nog aan USB: is dat voltage niet eenvoudig softwarematig te regelen.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:00

M2M

medicijnman

USB gaat maar tot 5V. Maar blader eens door de help van speedfan. Een van de betere "help" venstertjes die ik gezien heb. Als daar iets van een command line interface in zit, of dat het kan reageren op een .bat bestand dan zit je al goed en hoef je niet aan de slag met het NI gebeuren.

-_-