Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twiztid2004
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-02-2011
Hallo,

Sinds een tijdje heb ik iets vreemds op het werk. Een van onze gebruikers krijgt met enige regelmaat de melding dat hij een bestand niet kan openen omdat het in gebruik is door een ander programma. De bestanden staan op een windows 2003 r2 storage server.

Als ik op de server of het systeem kijk is het bestand niet in gebruik, zelfs niet door de virusscanner of iets anders. Toch blijft die melding komen. Ook hernoemen of kopieren van het bestand lukt dan niet, terwijl het vanaf de server zelf wel lukt.

Ook zijn er geen lock files van office in de buurt te vinden. Het enige wat werkt is herstarten van het werkstation.

Gebruiker is de enige die het probleem heeft. Hij draait op windows 7, met office 2007.

Overige gebruikers, of het op XP of 7 is, hebben nergens last van. Iedereen draait office2007, geen andere versies aanwezig.

Ik heb al heel wat afgezocht op het internet, maar ik heb heel veel moeite iets te vinden. Het enige wat ik echt tegen kom is de situatie dat een file op de server gelocked is door bijv. anti-virus. (nu is dit ook regelmatig het geval, maar dat is een andere issue, die als het goed is nu opgelost zou moeten zijn (help even duimen ;) ))

Heeft iemand enig idee waar dit vandaan kan komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinniel83
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-01-2024
Mag ik toch vragen welke anti-virus software je gebruikt?

• Twiztid2004
Ja tuurlijk ;)

Avira Antivir professional (versie 10, up-to-date)

Verwijderd

kijk eens met processexplorer op de clientpc welk proces een handle ernaar heeft openstaan.

• Twiztid2004
Ga ik doen. ik zal (helaas) moeten wachten tot het probleem zich weer eens voor doet. Zodra dit gebeurt, zal ik processexplorer er op los laten, en de resultaten natuurlijk weer hier neerzetten...

Thnx for the tip :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twiztid2004
zo... eens een update.

We zijn tot de ontdekking gekomen dat de files unlocked worden op het moment dat ALLE vensters van het betreffende programma gesloten worden. Dus alle word bestanden als het om een doc gaat, alle excel bestanden als er een xls gelocked is, zelfs alle outlook vensters (incl OUTLOOK.EXE in taakbeheer indien dat niet vanzelf gaat) bij een msg file.

Zover ik weet hoort Office dit zelf te doen als het betreffende bestand gesloten word, niet pas als het hele programma dicht gegooid word. Aangezien deze gebruiker vaak heel veel officebestanden tegelijk open heeft staan, is dat erg lastig.

Het lijkt er dus op dat het een issue in office zelf is, en niet op de server van ons. Kleine opluchting.

Maar. Ik ga nu eerst maar eens een herstel install van office doen, met daarachteraan eventueel een volledig schone install van office, als de eerste niet mocht helpen.

Iemand nog tips wat ik ook zou kunnen proberen?

Btw. Processexplorer ben ik niet veel wijzer van geworden, maar dat kan er ook aan liggen dat ik wat moeite heb te vinden wat ik zoek in het programma... O-)
Pagina: 1