Waarom een water reservoir?????

Pagina: 1
Acties:

• Sixpacker
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-10-2025

Sixpacker

Vakmanschap is meesterschap

Topicstarter
Waarom is het nodig om een water reservoir te gebruiken? Is dat alleen nuttig wanneer je gebruik maakt van een dompel pomp?

Wie kan mij een goed argument geven?

• dfr0st
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-04 20:36

dfr0st

Geel is mooier

Hoe groter hoe meer het het geluid van de dompel pomp demt.

Waaner heel groot waterres neemt dan duurt het een tijd voordat je watertemp op max is.

-

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01-2025
Ik heb net m'n watercooling op poten.. dus kan ik je (uit praktijkervaring) een antwoord geven :)

Hoe meer water, hoe meer de warmte verspreid (= gunstig natuurlijk). Stel je hebt een klein circuit zonder een reservoir (bijv. met alleen een radiator), dan kan de warmte minder makkelijk verspreiden, al het water wordt heet en koelt dus minder.

Een systeem zonder reservoir krijg je niet (makkelijk) luchtvrij. Lucht geleidt warmte veel slechter dan water, dus als er lucht in je systeem zit dan koelt het hele zaakje minder.

Dus eigenlijk is een reservoir een luchtloze buffer waarvanuit je pomp water kan pompen , zonder lucht dus.

Het maakt niet uit of je een dompelpomp hebt of een losse met een zuigslang, beide pompen moeten water opzuigen/rondpompen zonder dat er lucht bij komt.

Ik heb gewoon een emmertje buiten in de kou staan met daarin een dompelpomp. 2 slangetjes door de muur naar een koperen heatsink (Danger-Den) en dat helpt al fantastisch (dus zonder radiator/fans/peltier).

Concrete Loop Watercooling

• cosmoOo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:12

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

ik heb zelf altijd een reservoir gebruikt maar denk er nu aan om er van af te stappen.

voordelen van een reservoir zijn dat het makkelijk is en dat je geen probleem met lucht in je slangen hebt. nadeel bij gebruik van een dompelpomp is dat de pomp zijn warmte afgeeft aan het water.

ik ga zelf nu een closed loop systeem maken zonder reservoir. wel met een klein splitsing voor de pomp. zodat de lucht er uit komt. waarschijnlijk in de vorm van een water window :)

dat een reservoir zorgt dat de temp van het water goed verdeeld word is denk ik alleen zinvol als je grote reservoir hebt 10+ liter.

It's a known fact that one may train cats to do exactly what they want.

Verwijderd

Precies, je kunt best een inline pomp gebruiken zonder reservoir. Plaats dan een T-stukje in je slang, redelijk bovenaan in 't systeem, en een stukje slang omhoog. Dan kun je 'm bijvullen, en als de lucht eruit is kun je 'm daar afsluiten.

Een reservoir is dus niet nodig. Ik heb er wel eentje (+/- 1 liter) omdat ik een dompelpomp heb.

En je water komt inderdaad eerder op temperatuur, maar stabiliseert op dezelfde temperatuur als wanneer je een (dicht) 100 liter reservoir hebt.

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Op maandag 12 maart 2001 22:42 schreef cosmoOo het volgende:
ik heb zelf altijd een reservoir gebruikt maar denk er nu aan om er van af te stappen.

voordelen van een reservoir zijn dat het makkelijk is en dat je geen probleem met lucht in je slangen hebt. nadeel bij gebruik van een dompelpomp is dat de pomp zijn warmte afgeeft aan het water.

ik ga zelf nu een closed loop systeem maken zonder reservoir. wel met een klein splitsing voor de pomp. zodat de lucht er uit komt. waarschijnlijk in de vorm van een water window :)

dat een reservoir zorgt dat de temp van het water goed verdeeld word is denk ik alleen zinvol als je grote reservoir hebt 10+ liter.
Hier sluit ik mij volledig bij aan.

Een reservoir is voor de koeling pas nuttig als het een groot reservoir is, een klein reservoirtje doet niet veel.

Wat wel zo is is dat een vloeistofoppervlak ook door verdamping koelt, maar of dat nou zoveel uitmaakt (de oppervlaktes zijn slechts klein)

Verwijderd

Dat wil je juist niet, verdamping, want dan krijg je extra kalk in je systeem. En kijk maar eens wat dat met je koffiezetapparaat doet. (nou is dat in LC systemen niet zo erg als in een koffiezetapparaat, maargoed)
Pagina: 1