Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

Vanaf aanstaande maandag gaat ik naast me eigen bedrijf een aantal dagen per week (3) vast werken voor een ander bedrijf bij hun op locatie.

Wat is hierbij belastingtechnisch het voordeligste:

vb. Salaris per maand 500 euro

- Loondienst met een bruto salaris van 500 euro
- Factuurtje van 500 euro excl btw (of incl. ligt aan bedrijf)

Ikzelf ben een eenmanszaak.

mvg.
Wesley Toet

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:58
Die keuze ligt niet bij jezelf maar van verschillende factoren die bepalen of er al dan niet sprake is van een dienstverband of freelance werkzaamheden. Beste vraag je een VAR aan bij de belastingdienst:

http://www.belastingdiens..._ondernemerworden-04.html

• N1traat
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:31
Een factuurtje is wel makkelijker voor jezelf.

Als je een factuur stuurt van 500 ex btw, krijg je dat volledige bedrag binnen. Als je salaris krijgt krijg je hiervan maar 58% toch?? (42% voor de belastingdienst).

Het geld wat je binnen krijgt bij je eigen bedrijf kan je dus volledig voor je eigen bedrijf gebruiken. Houd echter wel rekening dat als je een priveonttrekking doet, je dat wel aan de belastingdienst moet opgeven. De belastingdienst ziet een priveonttrekking ook als loon, en zal dat vervolgens weer belasten.

Houd echter wel rekening met het feit dat je natuurlijk als je een factuurtje gaat sturen, minder baanzekerheid hebt als dat je gewoon in loondienst bent voor onbepaalde tijd ofzo.

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:58
Bij een eigen bedrijf betaal je net zo goed belasting over de verdiensten. In dit geval (eenmanszaak) zal je het als winst uit onderneming op je aangifte IB moeten vermelden ipv dat het via de loonadministratie van die werkgever loopt. Uiteindelijk betaal je toch, enkel op een ander moment. Je kan er even rente over trekken, daar staat echter tegenover dat je de zekerheden van de werknemer mist. Wat als je arbeidsongeschikt raakt tijdens deze klus, heb je hier als ondernemer al een verzekering voor en dekt deze ook in deze specifieke situatie?

Wat zegt je opdrachtgever trouwens over de te hanteren constructie? Ik ken diverse bedrijven die bij een belastingcontrole een fikse naheffing+boete hebben gekregen omdat de fiscus freelancers toch voor (fictieve) werknemers aanzag en derhalve even de niet afgedragen LB ging vorderen.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:45

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Wat zegt je opdrachtgever trouwens over de te hanteren constructie? Ik ken diverse bedrijven die bij een belastingcontrole een fikse naheffing+boete hebben gekregen omdat de fiscus freelancers toch voor (fictieve) werknemers aanzag en derhalve even de niet afgedragen LB ging vorderen.
Dan hebben ze het niet goed geregeld, want als de freelancer een VAR heeft voor die werkzaamheden dan komt de fiscus aankloppen bij de freelancer, niet bij de klant.

Ikzelf heb 4 jaar als freelancer in het onderwijswereldje gewerkt, maar ben dan nu toch in loondienst gekomen. Geef mij het freelancen maar: extra uurtje of avondje werken? Tuurlijk, dat zie ik toch direct terug op mijn bankrekening. Veel geld pompen in een pensioenfonds met een kelderende dekkingsgraad? Nee dank je, ik investeer het liever meteen zelf. Enzovoort :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• JackPoint
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-11 20:29
Ik zit met een zelfde soort probleem, ik moet voor 2 bedrijven voor lange tijd een aantal websites maken en stap voor stap uitbreiden. Weet niet of het op langere termijn problemen op levert als ik facturen stuur naar ze.

• DaMayan
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-10 15:23
Als je 100% van je omzet bij 1 bedrijf behaald en verder niets doet kom je idd in de problemen. Als je meer dan 1 klant heb maar heb 1 grote klant voor ~80% dan gaat het volgens mij al goed.
Maar het hangt ook van hoe de dienstbetrekking eruit ziet, werk je wel echt als zelfstandige daar of ben je eigenlijk gewoon deel van het team.

Allemaal vragen die ook bij het aanvragen van je VAR verklaring aan bod komen en waar genoeg over te vinden is op het net. Overigens worden ze steeds minder strikt met deze regels, vroeger moest je minimaal 3 opdrachtgevers hebben maar er zijn precedenten waarbij die regel geen stand hield.

Maar voor TS als je toch al een eigen bedrijf hebt is toch veel logischer om een factuur te sturen?
Anders moet je ook weer alle premie volksverzekeringen e.d. gaan betalen waar je waarschijnlijk uiteindelijk niets eens mag gebruiken omdat je daarnaast ook je eigen bedrijf hebt.

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Overigens als je een factuur stuurd moet die behoorlijk hoger zijn dan wat je in loondienst krijgt lijkt me.
Je hebt als eenmanszaak allerlei extra kosten die normaliter het bedrijf betaald (boven op jouw loon).

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Dat ook nog eens. En als freelancer kun je wat meer onderhandelen vaak, omdat ze minder aan je vast zitten of doordat je uit een ander potje betaald wordt wat niet direct op de personeelskosten drukt.

Bij mij scheelde het bruto ongeveer €1500 per maand (freelance: €3500, loondienst €2000).

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:20
Gizz schreef op maandag 13 september 2010 @ 20:00:
Dat ook nog eens. En als freelancer kun je wat meer onderhandelen vaak, omdat ze minder aan je vast zitten of doordat je uit een ander potje betaald wordt wat niet direct op de personeelskosten drukt.

Bij mij scheelde het bruto ongeveer €1500 per maand (freelance: €3500, loondienst €2000).
Dat is zeker een argument. Tenminste, als je korte termijn bekijkt.

Je kunt mee afwegen of de zekerheden van een vast dienstverband opwegen tegen een zelfstandigen bestaan.
Denk aan: doorbetaling bij ziekte, vakantiegeld, opbouw sociale rechten, ontslagbescherming, enzovoort.

Overigens vergelijk je met E 500 als factuur of brutoloon E 500 appels met peren.
Een brutoloon van E 500 mag de werkgever nog eens vermenigvuldigen met (ongeveer) 1,3 om op de totale lasten uit te komen: vakantiegeld, ww, wao, pensioen, scholingskosten, enz.

Deze lasten moet je links of rechtsom als zelfstandig ook betalen als je geld van je onderneming naar prive haalt. De gemiddelde belastingdruk ligt dan tussen de 35-50 % (Nederland).
Ofwel:
E 500 als zelfstandige wordt dan E 325 tot E 250 netto.
E 500 als brutoloon wordt, er vanuitgaande dat je meer verdient dan de heffingsvrije voet, ook zo'n E 325 tot E 250 netto.
Ofwel: maakt vrijwel niets uit.

Voordat iemand roept: BTW!: dat is niet zo spannend. Degene die de factuur stuurt moet de factuur belasten met BTW en later dit weer aan de fiscus afdragen.

Kortom: het wordt alleen interessant als je verdiensten als zelfstandige hoger zijn dan het normale brutoloon.

Homo sapiens non urinat in ventum

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allemaal voor de reacties, Ik heb besloten om het op een loondienst te houden zodat ik dingen zoals vakantiegeld en al die dingen. Verder was een punt omdat ik mits het op een factuur zou komen ik me klein ondernemerschaps grens zou overschrijden en dit de makkelijkste manier is voor mij.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

dingen zoals vakantiegeld en al die dingen.
Normaal verreken je dat ruimschoots in je freelance-tarief. En daar bovenop gooi je nog wat marge om je ondernemersrisico in te dekken. Zo zou je meer geld over moeten houden dan iemand in loondienst. Zie ook mijn bedragen in m'n vorige post.

Je zou gek zijn als je voor precies hetzelfde geld als freelancer aan de slag gaat, want dat bespaart je klant geld en jou kost het inkomsten. Dat zou je dan niet goed onderhandeld hebben.

Maar goed, mooi dat je de knoop doorgehakt hebt :)

[ Voor 21% gewijzigd door Gizz op 13-09-2010 22:51 ]

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 12:53
Verwijderd schreef op maandag 13 september 2010 @ 12:27:
Vanaf aanstaande maandag gaat ik naast me eigen bedrijf een aantal dagen per week (3) vast werken voor een ander bedrijf bij hun op locatie.

Wat is hierbij belastingtechnisch het voordeligste:

vb. Salaris per maand 500 euro

- Loondienst met een bruto salaris van 500 euro
- Factuurtje van 500 euro excl btw (of incl. ligt aan bedrijf)

Ikzelf ben een eenmanszaak.
Ik snap allereerst niet waarom je zou overwegen om een freelance klus aan te nemen tegen hetzelfde bedrag wat je ook als brutoloon zou kunnen krijgen. Denk aan de volgende voordelen van loondienst t.o.v. freelance:

- doorbetaalde vakantiedagen, feestdagen etc
- doorbetaalde ziektedagen
- werkzekerheid, ontslagbescherming

- vakantiegeld
- secundaire arbeidsvoorwaarden
- werkgeverspremies WW, WIA, ZVW, pensioen
- geen zakelijke kosten zoals accountants en bedrijfsverzekeringen

Als het goed is, is je freelance uurtarief tenminste 2x en liever 3 of 3.5x je kale bruto uurloon in loondienst. Dat verschil dient om bovenstaande lijstje aan bijkomende zaken voor eigen rekening en risico te nemen. Het belangrijkste verschil zit al in het aantal uur dat je betaald wordt (het eerste deel van het lijstje). In loondienst ontvang je in een full time gewerkte maand 174 maal je uurloon. Als ZZP-er moet je blij zijn met gemiddeld 135 uur declarabel, de rest gaat op aan onbetaalde uren zoals vakantie, feestdagen, ziekte, tijd tussen projecten, etc.

En dan is er een rijtje aan zaken die in loondienst door de baas worden betaald maar door de ZZP-er zelf, het tweede deel van het lijstje. Zakelijke verzekeringen, administratie, AOV verzekering, pensioen, inkomensafhankelijke bijdrage ZVW etc.

Dat alles terzijde, nu naar je vraag. Als je dezelfde 1000 euro in loondienst verdient of als winst uit onderneming, dan is het tweede wat gunstiger. Voldoe je aan de alle regels om als echte ondernemer gezien te worden en niet als bijklusser, dan het je recht op ondernemersaftrek en MKB-winstvrijstelling. Dat zijn aanzienlijke fiscale voordelen, die gauw een verschil van 10% op je belastingquote kunnen uitmaken.

Maar zoals gezegd, 500 brutoloon is met alle bijkomende voordelen erbij veel meer waard dan 500 omzet. Als het aanbod echt op deze manier wordt gesteld, dan is loondienst doorgaans de beste keuze. De enige reden om toch te overwegen om het via je eigen zaak te doen, is dat deze omzet bijdraagt aan het grotere plaatje van ondernemerschap. Als je 2 dagen een eigen zaak hebt en 3 dagen in loondienst werkt, krijg je veel gauwer het oordeel "ROW" dan als je vijf dagen in je eigen zaak werkt en niet bij een baas. Bovendien is het een opdrachtgever meer of minder, afhankelijk van of je deze klus aanpakt met je eigen zaak. Met andere woorden: deze opdracht via je bedrijf aannemen kan ertoe bijdragen dat de gehele winst als WUO wordt gezien i.p.v. ROW. Dan kan de balans naar de andere kant slaan. Maar om dat echt in te schatten moet je de hele situatie van je bedrijf kennen, aantal opdrachtgevers, omzet, voorlopig oordeel arbeidsrelatie etc. etc.
Pagina: 1