Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madnus
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-05 10:28
Hallo,

Een jaar geleden heb ik een nieuw systeem (voor mezelf) samengesteld. Dit systeem bestaat uit:

AMD Phenom II X4 955 BE @ 3.2 Ghz (stock waarden)
GIGABYTE GA-MA790X-UD3P (am2 +)
XFX Radeon 4890 XXX edition (@ 930 core, 1035 mem)
Corsair XMS2 TWIN2X4096-8500C5C (set van 2 x 2 GB)
Scythe Ninja Mini
Ocz ModXtream Pro 700W
Kingwin Mutant-X Behuizing met 5 case fans
+ Overige benodigdheden

Nu heb ik het volgende probleem en wil graag weten of andere mensen hier ook last van hebben en wat hier mogelijk aan te doen is.

Mijn Phenom processor draait in idle toestand rond de 47-48 graden celcius (core 0 @ 47 graden, core 1-3 @ 49-50 graden).
Stressed komen de temperaturen uit rond de 55-58 graden.
Alle temps zijn gemeten met speedfan. Ik vind zelf deze temperaturen aan de hoge kant, of is de phenom 955 nou gewoon een "hothead"?

Mocht er eventueel extra informatie nodig zijn, dan geef ik dit graag. Opbouwende feedback is welkom, aangezien ik nieuw ben op tweakers.

Vriendelijke groeten.

Martin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madnus
Ik ben er nog vergeten bij te melden dat ik als koelpasta artic silver 5 gebruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiJerno
  • Laatst online: 31-03 06:26
Deze temps zijn wel hoog inderdaad. Ikzelf heb ook een Phenom 955 op 3.6 lopen met stock voltages.
Hoewel enkel de MP verhogen geen tot weinig temps verhogingen lijd, zijn deze temps gewoon te hoog.
Met mijn z600 haal ik in idl een 35° en in prime95 een 42°.

Kijk even naar je koelpasta, Dit mag absoluut niet meer zijn dan een druppeltje.
De phenom 955 is zeker geen heethoofd. Dus kijk er even naar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Volgens AMD zelf is de max 62 graden. Daar zit je onder. Als je verder geen problemen ondervind, zou ik me nergens druk over maken.

Je moet je wel bedenken dat er onder load maar liefst 125 watt door die vierkante cm gaan: dat is een hoop warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madnus
@ DiJerno: Met het aanbrengen van koelpasta ben ik te werk gegaan zoals beschreven. Simpel druppeltje koelpasta en koeler er op.

@ Reepje: Ik ondervind gellukig geen problemen. Alles wat ik met deze pc doe draait prima. Op de productreviews las ik alleen bij andere mensen dat men veel lagere temperaturen haalde (incl overklok, zie reactie DiJerno). Tevens wou ik de mogelijkheden van het overklokken van mijn processor gaan proberen te benutten, maar met dergelijke temps is dat niet bepaald aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiJerno
  • Laatst online: 31-03 06:26
Kan je even kijken in je BIOS wat je voltage is ? misschien dat je dit per ongeluk hebt verhoogt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Als je de temperaturen wat omlaag wilt halen, kijk even of de koeler er wel goed op zit en monteer hem evt. opnieuw. Zoals gezegd goed op de koelpasta letten, één druppeltje in het middel heeft mijn voorkeur. Eventueel een streepje of een kruisje maar nog steeds de hoeveelheid van één druppel (hier zie je waarom een druppeltje, streepje of kruisje en waarom geen rondje)

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madnus
@ DiJerno: Zodra ik weer thuis ben zal ik dit posten. Voor zover ik nog weet heb ik alles op stock laten staan. Maar je weet maar nooit.

@ bwerg: Ook dit zal ik checken. Koelpasta opnieuw er op doen kan volgens mij weinig kwaad. Thnx voor het filmpje Btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiRiVi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-01-2021

PiRiVi

TRX FTW

Ik heb zelf de 955 Black Edition draaien @ 3.2Ghz en ik kom idle niet boven de 30 graden uit.
Dit is wel in combinatie met een beest van een koeler namelijk de de Scythe Mugen 2 Rev. B.
Maar jouw temps lijken me te hoog gezien je geen stock koeler hebt.

Ik zou zoals anderen al aangaven kijken naar:

-Connectie koeler met CPU (middels pasta)
-Algemene airflow in je kast
-Stof in de CPU koeler / fan
-Stof in je outtake fan(s)

Het kan en moet lager...

:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 369242

Ik ben met bovenstaande schrijvers eens dat jouw temperaturen te hoog zijn. Hoe strak heb jij de koeler op de processor geschroefd? En is de baseplate van de koeler ook echt mooi vlak?
Het kleine beetje koelpasta moet je wel netjes als dun laagje uitspreiden over de heatspreader van de processor en over de baseplate van de koeler. Dan pas monteren.
Zelf gebruik ik een oud credit card pasje om de koelpasta heel dun uit te smeren.

En hoe snel draait de fan die op de Scythe Ninja zit? gebruik speedfan om die toerentallen uit te lezen. Misschien dat de oorzaak van hoge temperaturen in de ventilator zit.
Succes ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madnus
Mensen,

Allemaal bedankt voor jullie reacties. Ik ga er zodra ik thuis ben lekker mee aan de slag. Resultaten zal ik later posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madnus
Mochten er nog aanvullingen zijn, dan hoor ik dit wederom graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiRiVi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-01-2021

PiRiVi

TRX FTW

Anoniem: 369242 schreef op maandag 13 september 2010 @ 16:51:
Ik ben met bovenstaande schrijvers eens dat jouw temperaturen te hoog zijn. Hoe strak heb jij de koeler op de processor geschroefd? En is de baseplate van de koeler ook echt mooi vlak?
Het kleine beetje koelpasta moet je wel netjes als dun laagje uitspreiden over de heatspreader van de processor en over de baseplate van de koeler. Dan pas monteren.
Zelf gebruik ik een oud credit card pasje om de koelpasta heel dun uit te smeren.

En hoe snel draait de fan die op de Scythe Ninja zit? gebruik speedfan om die toerentallen uit te lezen. Misschien dat de oorzaak van hoge temperaturen in de ventilator zit.
Succes ermee!
Hij kan PWN nog aanzetten of automatic fan control, dat zit altijd wel in de BIOS van Gigabyte Mainboards

:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madnus
Nou ik heb eindelijk wat informatie.

Voltage staat op 1.3 Volt. Moederbord geeft live aan dat het voltage schommelt tussen 1.328V en 1.344V.
Ik denk dat dat iets te maken heeft met een soort speedstep (de AMD tegenhanger iig, naam is mij onbekend).
Ik heb op tweakers gelezen dat dit het standaard voltage 1.25V is. Is het dan aan te raden om deze terug te brengen van die 1.3 naar 1.25 ?

Zojuist koelpasta vervangen. Aangebracht volgens de X methode. Temperatuur is nu gedaald naar 43 graden idle Alle cores zitten rond die temperatuur. Soms schiet er eentje naar 44, maar that's it. Gestrest heb ik nog niet getest. Ik vind dit eigelijk nog steeds wat aan de hoge kant.
Toen ik de koeler weer monteerde heb ik de 2e stand van de bevestigingsclipjes gebruikt. De clipjes kennen 3 standen om de koeler strakker tegen het mobo aan te trekken. De uiterste standen zijn of te strak, of te los. Op de middelste stand past het prima.

De airflow in de kast is redelijk te noemen. Het is een wat kleine behuizing, en dan wordt kabel management toch een stuk lastiger.
Ik heb 3 outtake fans. 2 achterop en 1 in het zijpaneel. Daarbij komen nog 2 intake fans aan de voorkant. Helaas is de luchtaanvoer niet super. Aan de voorkant zit wel een uitsparing om lucht binnen te laten, maar in mijn ogen is deze te klein. Wel is daar duidelijk een luchtstroom te vernemen.

Thnx tot zo ver

• montagne60
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-10-2024
Je zou ook nog eens kunnen controleren welke blaasrichting je fans hebben, is het inderdaad zo: voor in en achter uit? Je zou de fan in het zijpaneel kunnen veranderen naar intake.

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Is dat voltage een standaardwaarde? Dan zou ik er gewoon afblijven. Zo niet, zou ik het wel degelijk aanpassen. Het voltage heeft een grote invloed op de temperatuur. Ik vind je huidige temps overigens eigenlijk niet slecht als het stressed maar niet veel hoger wordt.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madnus
@montagne60: het zijpaneelfan had ik dus al eerder eens omgedraaid. Want precies wat je zegt, dankzij de blaasrichting werd zijn temperatuur nog hoger. Maar alsnog thnx voor de tip.

@ Petervanakelyen: Het zijn inderdaad standaardwaarden. Ik heb van de week al een aantal testjes met games gedaan om te kijken hoe hoog de temps opliepen. Gellukig is dit gedaald naar +- 51 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 282434

1. Ga eens je BIOS in en controleer de tempraturen.
2. Download Everest Ultimate en ga met dat programma de tempraturen eens na en vergelijk deze.

Naar mijn mening vindt ik Speedfan niet echt een fijn programma

• private_pilot
  • Laatst online: 31-05 22:45
Ik heb zelf ook de 955 BE, draait @ 3.8 1.4v.

Als koeler de Scythe Mugen 2 Rev. B. Deze blijft gewoon de beste voor deze cpu, zeker als deze oc is.

Komt max. stress niet boven de 46 gr.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Persoonlijk vind ik die temperaturen voor een Scythe Ninja Mini nog geeneens zo slecht en neem ik aan dat je pc in een soort barbonekastje zit, en dan is het wel vrij logisch dat deze hoger zijn als in een gewone pc-kast. De idle temperaturen zijn dan inderdaad wel ietwat aan de hoge kant maar daarentegen vind ik 51 graden max best wel mee vallen.

Enigste optie zou nog zijn om eens te kijken voor andere fans op de koeler en kijken wat voor effect dat heeft, want zo te lezen zit het qua koelpasta verder wel goed en zal je ook niet meer veel winst mee kunnen behalen. Zelf smeer ik dan wel altijd de pasta uit op de cpu waarmee ik persoonlijk dan bij de Intel processoren betere resultaten haalde dan puur en alleen 1 rijskorrel in het midden en de koeler er direct op zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madnus
Update 16-02-2011

Het is even geleden, ik weet het. Maar voor de geinterreseerden:

PC had gewoon last van te weinig ruimte. Ik ben anderhalf maand geleden verhuist.
Nu heb ik in mijn nieuwe woongelegeheid de pc meer ruimte gegeven (laten we zeggen dat hij meer kan uitblazen). Door deze ruimte komen de temps idle niet hoger dan 38 graden en stressed (uurtje gamen) blijft het hangen tussen de 45 en 50 graden. Dit vindt ik nette temps. Ook heb ik de temps gecheckt in de bios. Hier was het verschil dat de idletemp zelfs nog lager was dan in speedfan aangegeven (35 graden). Ik ben van mening dat je dan maar het beste van de hoogste temp uit kan gaan, dan zit je wel veilig.

Inmiddels heb ik mijn processor stabiel weten te overklokken op 3.6 GHz. Temperaturen blijven praktisch hetzelfde (er is namelijk geen voltage verhoging doorgevoerd). Dus er zit nog wat rek in.

Voor de rest dank ik jullie hartelijk voor de hulp en reacties.

Groeten,

Martin
Pagina: 1