Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

hoe werkt email hoax

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn baas heeft vandeweek toevallig een ruim 10 jaar oude hoax email rondgestuurd. Zogenaamd over Bill Gates die zijn fortuin verdeelde en waarmee je zo'n 20000 euro kon verdienen als je het maitje maar zo vaak mogelijk rondstuurde. Ik herkende het natuurlijk direct, maar deed mij toch aan het denken zetten.

Hoe werken die email doorstuur hoaxen eigenlijk? In dit geval zat er geen virus bijlage in of zo. Je moest het enkel aan zoveel mogelijk mensen doorsturen en de ontvanger moest het ook weer doorsturen etc. etc. Ik weet dan wel dat er of een virus meegestuurd wordt, of dat hoaxen gebruik worden door spammers om zoveel mogelijk email adressen op die manier te vergaren. Maar hoe gaat dat laatste dan bijvoorbeeld in zijn werk? Ik bedoel: ze kunnen het wel naar een willekeurig iemand sturen, die spammes, maar als die ontvanger het vervolgens rondstuurd aan zijn gehele adresboek, dan krijgt de spammer dat toch nooit in de gaten. D'r is toch geen code of zo die bepaald dat als iemand de Forward knop gebruikt er automatisch een cc-tje naar de spammer wordt gestuurd zodat hij kan zien naar welke personen het mailtje is geforward?

Niet dat ik het zelf wil toepassen >:) , maar vroeg het me zomaar af...

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Volgens mij is het gewoon wat het is, een hoax.
Het heeft compleet geen nut. Iemand verzint een 'grappig' verhaaltje en het is goed voor zijn ego als het gans de wereld rondgaat...

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:22

franssie

Save the albatross

idd - de hoax heeft geen doel maar is het doel. Net zoals urban legends leuk zijn om door te vertellen vinden mensen het leuk om dat soort mails door te sturen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het idee is dat de mail doorgestuurd wordt naar iedereen, inclusief de afzender. Op deze manier krijgt de originele afzender in no-time een hele berg adressen binnen die hij kan gebruiken om te spammen.
Zeker een aantal jaar geleden toen mensen nog niet snapten hoe e-mail nu werkte (en dus lukraak alles maar naar iedereen doorstuurde), was het erg makkelijk om op die manier genoeg adressen binnen te krijgen.

Het is niet failsafe, maar het werkt goed genoeg.

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:39

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Ik kan ook naar mijn hele adressenboek een mail sturen dat er een gevaarlijk virus bestaat genaamd: Tweaky.W32. Als je het een beetje geloofwaardig maakt, en wat voorbeelden erbij plaatst waarbij de ernst van de sitauatie duidelijk is gaat men snel overstag door de mail door te sturen.

Profit (of liever niet) je hebt een hoax de wereld in getrapt die jaaaaaren door kan blijven zwerven.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• console
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:20
Idd, gewoon om emailaddress te vergaren. Meestal staat er ook helemaal onderin een stukje tekst dat als je je de mail doorstuurt akkoord gaat met dat je emailadres gebruikt wordt voor verschillende doeleinden.
Pagina: 1