Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sagaris
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-12-2024
Systeemsspecificaties:
Intel Core i5 750 @ 2,67 Ghz
MSI P55-GD65
OCZ3G1333LV4GK
Intel Postville X25-M 80GB
Samsung Spinpoint F3 1TB
Antec TruePower TP-650
Scythe Mugen 2 Rev. B
Asus EAH5870 v2
Windows 7 64-bit

Probleem:
Na het runnen van Can You Run It? gaf hij als resultaat aan dat ik maar 2GB had. Aangezien ik er 4GB ingestoken heb ben ik verder gaan zoeken:
BIOS: 4GB
HWM Blackbox: 4GB
Taakbeheer: totaal fysiek geheugen: 2039MB
Systeemeigenschappen: 4GB (1,99 beschikbaar)
Memtest86+: 2039MB

Daar klopte dus iets niet. Toen ben ik gaan goochelen met de geheugenbankjes. De beginsituatie was:
  • DIMM1 -> Stick 1 + DIMM3 -> Stick 2
Wat ik daarna geprobeerd heb:
  • DIMM1 -> Stick 1 = kan niet opstarten
  • DIMM1 -> Stick 2 = kan niet opstarten
  • DIMM3 -> Stick 1 = normale start
  • DIMM3 -> Stick 2 = normale start
  • DIMM1 -> Stick 2 + DIMM3 -> Stick 1 = normale start, maar kan maar 2GB aanspreken
Hieruit concludeerde ik dat mijn DIMM1 slot niet werkt, althans, de PC herkent wel dat er een 2GB stick in zit, maar hij kan daar niets mee.

Toen heb ik voor de zekerheid Memtest86+ laten draaien voor meerdere uren (met de sticks in de beginsituatie, en een keer omgewisseld) maar Memtest86+ herkent ook maar 2039MB. De test 2x meerdere uren laten draaien, maar geen errors.

Nu heb ik net de DIMM2 en DIMM4 bankjes uitgeprobeerd, maar geen onderscheid meer gemaakt tussen Stick 1 en 2, omdat ik er nu vanuit ga dat ze allebei prima werken:
  • DIMM1 + DIMM2 = kan niet opstarten
  • DIMM1 + DIMM4 = kan niet opstarten
  • DIMM3 + DIMM2 = normale start, maar Windows loopt vast bij het Welkom-scherm (kan ook deze keer aan Windows gelegen hebben, stom dat ik niet twee keer gechecked heb)
  • DIMM3 + DIMM4 = normale start, maar kan maar 2GB aanspreken
  • DIMM2 + DIMM4 = kan niet opstarten
Dus in al mijn gevallen kan ik nergens de totale 4GB aanspreken.

Waarschijnlijke oorzaak:
Bij het monteren van de Scythe toen ik de PC kocht heb ik de schroeven verkeerd om gebruikt, en daardoor is een deel van de printplaat van het moederbord beschadigd. Toen mijn PC een maand geleden veel te heet werd heb ik hem naar een lokale computerboer gebracht om de boel weer te helemaal te opnieuw in elkaar te zetten (ik vertrouw mijn opbouw vaardigheden niet meer ;) ) en toen is dat probleem naar boven gekomen. Ik heb in de afgelopen maanden dat ik de PC heb nooit problemen van de kapotte printplaat ondervonden, buiten nu dit waarschijnlijk.
Ik kan het me niet helemaal voor de geest halen, maar kan het kan goed zijn dat het deze schroef was, het dichts bij de DIMM sloten:

Afbeeldingslocatie: http://i51.tinypic.com/xl9n5c.jpg

Mogelijke oplossing:
Uit bovenstaande bevindingen ga ik er dus vanuit dat mijn moederbord op dat gedeelte kapot is, dus vervanging van het moederbord ligt voor de hand.

Een andere oplossing die ik bedacht had is het kopen van nog een setje 4GB geheugensticks, zodat ik alle DIMM-sloten bezet heb. Mochten die andere 2 sloten (2 en 4) naar behoren werken kan ik 6GB van de 8GB aanspreken. De geheugensticks kosten mij 70-80 euro, een nieuw moederbord met montage (dat ga ik niet meer zelf doen) zal richting het dubbele gaan.
Het moederbord vervangen kan op een later tijdstip (misschien wanneer ik alles weer ga upgraden), en dan zou ik de 8GB aan geheugensticks daar mee kunnen nemen.

Mijn vraag nu aan jullie, klopt mijn redenering? Is er nog meer dat ik kan testen? Is de tweede oplossing een acceptabele, of werken mijn DIMM2 en DIMM4 sloten mogelijk ook niet (goed)?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18:51

Aganim

I have a cunning plan..

Nog wat vragen:
- Heb je geprobeerd om beide sticks apart te testen met Memtest? Dit uiteraard om uit te sluiten dat 1 van de sticks niet goed is. Dit uiteraard om problemen met individuele sticks helemaal uit te sluiten.

- Heb je gekeken of de sticks voorkomen op de QVL van het moederbord?
- Heb je de nieuwste biosversie geinstalleerd?

Soms is geheugen simpelweg niet compatibel met een moederbord, of moet eerst een biosupdate geïnstalleerd worden voordat het stabiel draait.

Anders zou ik persoonlijk een nieuw moederbord aanschaffen, in plaats van houtje-touwtje te gaan draaien met 4 modules.. Je weet immers ook niet wat voor latere problemen de schade nog kan gaan opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:01

M2M

medicijnman

en check ook eens even wat CPU-Z zegt. Van je blackbox programma heb ik nog niet eerder gehoord, maar cpu-z staat wel bekend om zijn accurate informatie.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:24
Sagaris schreef op maandag 13 september 2010 @ 10:54:
Een andere oplossing die ik bedacht had is het kopen van nog een setje 4GB geheugensticks, zodat ik alle DIMM-sloten bezet heb. Mochten die andere 2 sloten (2 en 4) naar behoren werken kan ik 6GB van de 8GB aanspreken.

Mijn vraag nu aan jullie, klopt mijn redenering? Is er nog meer dat ik kan testen? Is de tweede oplossing een acceptabele, of werken mijn DIMM2 en DIMM4 sloten mogelijk ook niet (goed)?
Vanaf de cpu heb je twee geheugenkanalen, dus op elk kanaal zitten twee dimmsloten gekoppeld. Kans is dus aanwezig dat allebei de sloten van dat kanaal niet werken, afhankelijk van welke lijnen er precies beschadigd zijn. Persoonlijk zou ik 't bord vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sagaris
Aganim schreef op maandag 13 september 2010 @ 11:48:
Nog wat vragen:
- Heb je geprobeerd om beide sticks apart te testen met Memtest? Dit uiteraard om uit te sluiten dat 1 van de sticks niet goed is. Dit uiteraard om problemen met individuele sticks helemaal uit te sluiten.

- Heb je gekeken of de sticks voorkomen op de QVL van het moederbord?
- Heb je de nieuwste biosversie geinstalleerd?

Soms is geheugen simpelweg niet compatibel met een moederbord, of moet eerst een biosupdate geïnstalleerd worden voordat het stabiel draait.

Anders zou ik persoonlijk een nieuw moederbord aanschaffen, in plaats van houtje-touwtje te gaan draaien met 4 modules.. Je weet immers ook niet wat voor latere problemen de schade nog kan gaan opleveren.
Apart testen van geheugensticks heb ik nog niet gedaan, dat zou ik inderdaad ook nog kunnen doen.
De laatste BIOS versie staat op het moederbord, versie 1.9.

De QVL kon ik niet vinden, maar de Test Report van geheugenmodules staat hij wel tussen.
M2M schreef op maandag 13 september 2010 @ 11:51:
en check ook eens even wat CPU-Z zegt. Van je blackbox programma heb ik nog niet eerder gehoord, maar cpu-z staat wel bekend om zijn accurate informatie.
CPU-Z zegt ook dat ik 4GB heb.

Dan zal ik nu nog de sticks apart testen, anders zit er weinig anders op dan een mooi glimmend (niet kapot) nieuw moederbordje in huis halen. Shit. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:24
Kun je anders misschien eens een macro foto maken van de beschadigingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mightybunny
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18-11-2024
nvm this comment

[ Voor 89% gewijzigd door Mightybunny op 13-09-2010 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het systeem erkent dat er ook 4gb inzit. Hij kan helaas alleen maar 2 gb aanspreken.

Het zou inderdaad een cpu socket probleem kunnen zijn. Als je de processor opnieuw plaatst heb je kans dat het opgelost is. >:)

Bij taakbeheer zit ook een knop broncontrole. open dat en klik op het tabblad geheugen. Je ziet dan een balkje met kleurtjes. zijn dat wel 4gb?

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2010 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sagaris
Nielson schreef op maandag 13 september 2010 @ 12:26:
Kun je anders misschien eens een macro foto maken van de beschadigingen?
Foto van de beschadigingen kan ik even achter aan gaan, het bedrijf dat de PC weer in elkaar heeft gezet 2 maanden geleden heeft daar een foto van.

Ga ik nu een shitload aan programma's openen!

*edit: Damn wat is het moeilijk om voldoende programma's te vinden om zelfs de 2GB cap te halen, maar hij heeft er boven de 2GB wel genoeg van en geeft de onvoldoende geheugen melding.

[ Voor 19% gewijzigd door Sagaris op 13-09-2010 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sagaris
[b]dandy86 schreef op maandag 13 september 2010 @ 12:42:
Bij taakbeheer zit ook een knop broncontrole. open dat en klik op het tabblad geheugen. Je ziet dan een balkje met kleurtjes. zijn dat wel 4gb?
Ha, dat tabblad kende ik nog niet:

Afbeeldingslocatie: http://i53.tinypic.com/11u9imc.jpg

Nu snap ik er niets meer van, hij kan dus wel de complete 4GB aanspreken, maar heeft 2GB daarvan gereserveerd voor de hardware? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Klinkt alsof hij alsnog met 32b zit te addresseren :o

Ervan uitgaande dat je echt W7 64b draait en niet per ongeluk 32b geinstalleerd hebt, klinkt dat als een of andere BIOS setting die niet helemaal goed staat. Dat gezegd, ik heb even in de manual gekeken en niets voor de hand liggends gevonden in die richting...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sagaris
dion_b schreef op maandag 13 september 2010 @ 13:10:
Klinkt alsof hij alsnog met 32b zit te addresseren :o

Ervan uitgaande dat je echt W7 64b draait en niet per ongeluk 32b geinstalleerd hebt, klinkt dat als een of andere BIOS setting die niet helemaal goed staat. Dat gezegd, ik heb even in de manual gekeken en niets voor de hand liggends gevonden in die richting...
Systeemeigenschappen zegt dat het een 64-bits besturingssysteem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rieverst
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:43
videomemory?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien dat max memory aanstaat.

Ga naar Start > Run > msconfig > computer opstarten (of boot) > geavanceerde opties > zorg dat maximaal geheugen uitgevinkt staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sagaris
Die stond inderdaad aan, net even uitgevinkt maar helaas is niets veranderd. (Broncontrole balkje ziet er nog hetzelfde uit.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog wel even rebooten of had je dat al gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Moest het toch door 32-bits besturingssysteem zijn zou hij meer kunnen zien dan 2039 MB.

Ikzelf zou ook het moederbord vervangen. Of eens ram uit een andere pc halen om te proberen. Misschien toch een compatibiliteitsprobleem zoals hier al vernoemd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sagaris
Verwijderd schreef op maandag 13 september 2010 @ 13:38:
Nog wel even rebooten of had je dat al gedaan?
Ja, reboot en al!

En andere RAM proberen wordt moeilijk, aangezien ik hier geen PC's meer heb met DDR3 geheugen. =/

*Grrr... ik lees steeds vaker dat het probleem ligt aan verbogen pinnetjes op de CPU. Dat wil ik niet horen! :X Voorbeeld: http://forum-en.msi.com/index.php?topic=130607.0

[ Voor 23% gewijzigd door Sagaris op 13-09-2010 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

doe even een fail save bios instelling en zet daarna evt je raid weer aan mocht je dit gebruiken.

Heb je gerommeld in msconfig? iets in geadvanceerde systeeminstellingen in het eigenschappen scherm van deze computer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Steek hem binnen in de winkel. Ze zullen u wel zeggen wat het probleem is.
Hetzelfde moederbord kost 119 euro bij Alternate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murdock01
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-09 06:45
een 32bit programma kan nooit meer dan 2gb adresseren binnen windows

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

psplinter schreef op maandag 13 september 2010 @ 15:39:
een 32bit programma kan nooit meer dan 2gb adresseren binnen windows
gelukkig is dat niet helemaal waar. /3GB in je boot.ini ;)
You can give more memory to the application using /3GB switch in boot.ini, that will give more memory to the application and less to the OS, we use it for almost every 32-bit SQLserver.
Een oude supreme commander truuk om de boel op grote mappen en met veel units niet te laten crashen.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sagaris
Verwijderd schreef op maandag 13 september 2010 @ 15:20:
doe even een fail save bios instelling en zet daarna evt je raid weer aan mocht je dit gebruiken.

Heb je gerommeld in msconfig? iets in geadvanceerde systeeminstellingen in het eigenschappen scherm van deze computer?
Fail Safe BIOS instellingen geven dezelfde waardes als 'normaal'. En heb verder niets in msconfig of de geadvanceerde systeeminstellingen gedaan.
Verwijderd schreef op maandag 13 september 2010 @ 15:33:
Steek hem binnen in de winkel. Ze zullen u wel zeggen wat het probleem is.
Hetzelfde moederbord kost 119 euro bij Alternate
Als ik mijn moederbord zou terugsturen dan zullen het zonder te inspecteren waarschijnlijk gewoon wijten aan de beschadiging op mijn moederbord, terwijl dat niet het probleem hoeft te zijn (zie link in mijn post boven). En garantie heb ik toch niet, aangezien ik hem zelf beschadigd heb.

[ Voor 35% gewijzigd door Sagaris op 13-09-2010 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigiK-oz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:56
Sagaris schreef op maandag 13 september 2010 @ 13:22:
[...]

Systeemeigenschappen zegt dat het een 64-bits besturingssysteem is.
Een "custom" versie van usenet geplukt misschien? O-)

Whatever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sagaris
DigiK-oz schreef op maandag 13 september 2010 @ 16:18:
[...]

Een "custom" versie van usenet geplukt misschien? O-)
OEM versie van Azerty, en ik betwijfel of zij custom versies van usenet plukken. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigiK-oz
Haha, dat lijkt me niet, nee. Maar omdat het toch wel erg op de symptomen lijkt bij 32-bits OS...Ik bedoel, BIOS ziet 4, CPU-Z ziet 4... Maar goed, echt 64-bits dus.

[ Voor 3% gewijzigd door DigiK-oz op 13-09-2010 16:27 ]

Whatever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:25
Probeer anders eens een ubuntu-live 64 bits. Wat zie je dan/kan je dan gebruiken? Gegeven dat je een mooie 1gb ram op je graphicscard hebt en windows dan nog meer nodig heeft, kom ik uit op 2 gb beschikbaar. De supreme commander truuk (die van voor de 1gb ram graphcards is ;) ) zal dan ook niet goed werken.
Ik vermoed dus een probleem met je geheugenadressering. Staat shadow ram iets trouwens per ongeluk aan? En als je een extra hd hebt (mag klein zijn) zou je daar tijdelijk een testversie van win64 op kunnen installeren om te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigiK-oz
Volgens de MSI documentatie moeten de DIMMs in slot 1 & slot 3. Die combinatie zie ik niet in je lijst? Overigens is de nummering (vanaf je CPU) 2-1-4-3. Anyway, je moet de zwarte hebben. Daarbij nog een opmerking uit de doc :
quote: MSI
To enable successful system boot-up (Lynnfield CPU especially), always insert the
memory modules into the DIMM1 first.

Whatever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-09 17:09

DaLoona

Certified nutcase since 1974

DigiK-oz schreef op maandag 13 september 2010 @ 16:46:
Volgens de MSI documentatie moeten de DIMMs in slot 1 & slot 3.
Yup mee eens, zie ook:
http://forum-en.msi.com/index.php?topic=131134.0

[ Voor 25% gewijzigd door DaLoona op 13-09-2010 16:56 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sagaris
DigiK-oz schreef op maandag 13 september 2010 @ 16:46:
Volgens de MSI documentatie moeten de DIMMs in slot 1 & slot 3. Die combinatie zie ik niet in je lijst? Overigens is de nummering (vanaf je CPU) 2-1-4-3. Anyway, je moet de zwarte hebben. Daarbij nog een opmerking uit de doc :

[...]
Sagaris schreef op maandag 13 september 2010 @ 10:54:
De beginsituatie was:
  • DIMM1 -> Stick 1 + DIMM3 -> Stick 2
;)

En dat heb ik inderdaad ook gelezen, maar als ik alleen een stick in DIMM3 zet, start hij dus ook gewoon normaal op. Maar normaal gesproken (en nu) heb ik ze inderdaad in slot 1 en 3 zitten, de zwarte.
wheez50 schreef op maandag 13 september 2010 @ 16:35:
Probeer anders eens een ubuntu-live 64 bits. Wat zie je dan/kan je dan gebruiken? Gegeven dat je een mooie 1gb ram op je graphicscard hebt en windows dan nog meer nodig heeft, kom ik uit op 2 gb beschikbaar. De supreme commander truuk (die van voor de 1gb ram graphcards is ;) ) zal dan ook niet goed werken.
Ik vermoed dus een probleem met je geheugenadressering. Staat shadow ram iets trouwens per ongeluk aan? En als je een extra hd hebt (mag klein zijn) zou je daar tijdelijk een testversie van win64 op kunnen installeren om te kijken.
Ubuntu 64-bit wordt nu gedownload. Van wat ik gelezen heb staat Shadow Ram op nieuwere systemen altijd aan, maar opties waar ik dat zou kunnen veranderen kan ik in mijn BIOS niet vinden.

[ Voor 48% gewijzigd door Sagaris op 13-09-2010 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kh65
  • Laatst online: 28-08 12:41
Sagaris schreef op maandag 13 september 2010 @ 13:01:
[...]
Nu snap ik er niets meer van, hij kan dus wel de complete 4GB aanspreken, maar heeft 2GB daarvan gereserveerd voor de hardware? :?
Met die informatie erbij denk ik niet dat het een moederbord hardware probleem is.
Zoals verderop ook al gesuggereerd: probeer eens in de BIOS een reset te doen.
Dit lijkt op een probleem dat er conflicten zijn tussen memory van bv. de grafische kaart/GPU
en het werkgeheugen...
En inderdaad, ga ook maar eens een Linux distributie opstarten en kijk wat die er van vindt.

Verder heb ik even gegoogled, en dat leverde hits op met hetzelfde probleem.
Zie bijvoorbeeld:
http://superuser.com/ques...are-reserved-memory-issue
of
http://forums.techarena.i...processor-ram/1175521.htm

De onderste link zegt ook iets over een upgrade vanaf Vista, waarbij het probleem optrad....
En ook een 'oplossing' in het zetten van Max Memory in MSCONFIG...
Maar dat wil niet zeggen dat het bij jouw ook de oplossing is....

[ Voor 6% gewijzigd door kh65 op 13-09-2010 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sagaris
Windows 7 heb ik meteen op de PC gezet, Vista is er niet aan te pas gekomen.

En het zetten van de Max Memory op 4096MB helpt niet, nog steeds wordt 2057MB naar de hardware gezet.

Ubuntu zou ik graag willen proberen, maar die kwalitatief uitermate teleurstellende CD blijft steeds hangen in het laadscherm. Zal zo een nieuwe CD branden... hopen dat dat helpt. :-(

*edit: Duurde even, maar heb Ubuntu ook aan de praat gekregen. Bad news, hij ziet ook maar 2GB.

[ Voor 11% gewijzigd door Sagaris op 13-09-2010 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sagaris
Foto's van de beschadiging zijn binnen:

Afbeeldingslocatie: http://i56.tinypic.com/2n1tcv6.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i53.tinypic.com/29o1wlu.jpg

Dus niet de schroef die ik in gedachte had, maar degene daarboven. Verandert dit iets aan het verhaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:28

nIghtorius

Poef!

probeer eens te zoeken naar de "memory remapping" setting in de BIOS.. als deze uit staat probeer het eens aan te zetten.

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kh65
  • Laatst online: 28-08 12:41
En nog een interessante thread:

http://superuser.com/ques...-ram-as-hardware-reserved

Staan een aantal tips in die wellicht iets kunnen helpen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sagaris
nIghtorius schreef op maandag 13 september 2010 @ 23:21:
probeer eens te zoeken naar de "memory remapping" setting in de BIOS.. als deze uit staat probeer het eens aan te zetten.
De P55-GD65 heeft geen memory remap functie, maar die staat altijd aan.

Thanks voor de link! Morgen eens doorspitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:48

sjaool

Every life should have 9 cats

De beschadigingen aan het moederbord lijken mij hier niet voor de problemen te zorgen aangezien ze naar mijn idee binnen de "veilige zone" voor het bevestigen van de cpu-koeler vallen.

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 14:52
Mijn broertje had het zelfde probleem met dat bord, opgestuurd en vervangen. Probleem weg.
Schijnt vaker voor te komen met dat type socket.

[ Voor 21% gewijzigd door unfor op 14-09-2010 01:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sagaris
Bedankt voor de link, maar daar staat helaas ook niets in wat helpt. |:(

Mijn plan de campagne nu is een fresh install van W7 dit weekend, en als dat niet helpt wordt het of nieuwe memory kopen, of een nieuw moederbordje. Grmbl....

*edit: Of ik lever hem eerst af bij de computerboer om de CPU en bijbehorende pinnetjes te laten checken (I'll do it myself when hell freezes over) en als dan niet het probleem is maar meteen het nieuwe moederbord of geheugen.

[ Voor 32% gewijzigd door Sagaris op 14-09-2010 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sagaris
Toch maar besloten om vandaag Windows 7 opnieuw te installeren... shit. Probleem is er nog steeds. Dat wordt moet dus hardware matig zijn. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-09 17:09

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Ik zou gewoon die cpu eruit halen en nakijken en re- seaten, vaak helpt dat al.
Gewoon uitkijken met je cpu cooler (de)monteren, lijkt me stug dat die beschadiging zorgt voor je problemen, hij zit nl. in het pasvlak van de cooler, lijkt me niet dat ze daar belangrijke, if any, sporen/traces of iets dergelijks gemaakt hebben in het pcb.
Maar het zou wellicht kunnen, ben geen expert in dat soort dingen

[ Voor 29% gewijzigd door DaLoona op 14-09-2010 18:18 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou het moederbord binnenbrengen. Als je geen ander krijgt weet je dat het niet onder garantie valt, als je wel een krijgt heb je geluk :D

• Sagaris
Ok, ben wat verder gaan zoeken en zag dat mijn DRAM voltages op 1.50V stonden in plaats van de gestelde 1.65V. Als ik die echter in mijn BIOS handmatig op 1.651V zet (precies 1.65 gaat niet) geeft CPU-Z bij de volgende herstart nog steeds aan dat de DRAM op 1.50V staat. =/ Iemand die weet hoe ik hem écht op 1.65(1)V kan zetten, of heeft CPU-Z het gewoon fout?

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 14:52
Je kan natuurlijk blijven klooien, maar ik heb al gezegd dat dit exacte probleem met hetzelfde mbo bij m'n broertje ook al voorvallen is.
Het was de socket, je kan het natuurlijk constant buiten het socket blijven zoeken, maar je zult de oplossing zo niet vinden.

PS. Je kunt in Cpu-Z niet je huidige geheugen voltage uitlezen, dat is de SPD die je ziet.

[ Voor 15% gewijzigd door unfor op 18-09-2010 13:31 ]

• Sagaris
unfor schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 13:28:
Je kan natuurlijk blijven klooien, maar ik heb al gezegd dat dit exacte probleem met hetzelfde mbo bij m'n broertje ook al voorvallen is.
Het was de socket, je kan het natuurlijk constant buiten het socket blijven zoeken, maar je zult de oplossing zo niet vinden.

PS. Je kunt in Cpu-Z niet je huidige geheugen voltage uitlezen, dat is de SPD die je ziet.
Ik was je bericht niet vergeten. ;) Maar Google wijst uit dat ik niet de enige ben met dit probleem, waar Windows maar de helft of een ander deel van het geheugen ziet en daar worden meer potentiële oplossingen gegeven dan alleen het moederbord vervangen. Graag probeer ik eerst de manieren die mij niet €100+ gaan kosten, aangezien mijn moederbord door beschadiging waarschijnlijk gewoon niet meer onder de garantie valt. There's no harm in trying! Maar op dit moment heb ik inderdaad het overgrote deel al onderzocht en rest mij denk ik alleen nog een nieuw moederbord.

• M2M

M2M

medicijnman

Sagaris schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 14:43:
[...]

Ik was je bericht niet vergeten. ;) Maar Google wijst uit dat ik niet de enige ben met dit probleem, waar Windows maar de helft of een ander deel van het geheugen ziet en daar worden meer potentiële oplossingen gegeven dan alleen het moederbord vervangen. Graag probeer ik eerst de manieren die mij niet €100+ gaan kosten, aangezien mijn moederbord door beschadiging waarschijnlijk gewoon niet meer onder de garantie valt. There's no harm in trying! Maar op dit moment heb ik inderdaad het overgrote deel al onderzocht en rest mij denk ik alleen nog een nieuw moederbord.
je hoeft natuurlijk geen 100 euro uit te geven aan een nieuw moederbord. Ik zie al planken van 60 euro in de PW staan. Tenzij je ernstige overklok eisen hebt, zijn asrock moederborden zo slecht nog niet ;).

Eventueel is het oude moederbord nog voor 20 euro te verkopen, natuurlijk wel aangeven dat het (half) defect is en naar dit topic verwijzen.

-_-

• Xtrafris
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 29-08 12:43
Heb je al eens geprobeert het memory voltage wat te bumpen?
Een wilde gok zegt dat jouw memory standaard op 1.5v draait. Zet hem eens op 1.65, en probeer het nog eens.

Als het niet aan de memory maar aan de memory-controller ligt, kan je het uncore voltage wat verhogen. Volgens mij noemen ze dat bij MSI het VTT voltage.

• Sagaris
Xtrafris schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 17:06:
Heb je al eens geprobeert het memory voltage wat te bumpen?
Een wilde gok zegt dat jouw memory standaard op 1.5v draait. Zet hem eens op 1.65, en probeer het nog eens.

Als het niet aan de memory maar aan de memory-controller ligt, kan je het uncore voltage wat verhogen. Volgens mij noemen ze dat bij MSI het VTT voltage.
Haha, toevallig vanmiddag achter gekomen. (Zie wat posts boven de jouwe. ;) ) Het VTT voltage heb ik ook al mee zitten spelen (lees: verhogen) maar dat hielp ook niets. Bedankt though!
Pagina: 1