DHCP: hoe nieuw IP forceren?

Pagina: 1
Acties:

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:46
Ik heb hier een setup met DD-WRT. Omdat ik mijn oude netbook door een nieuwe vervang, wou ik de IP adressen ook anders toekennen, nl nieuwe krijgt dat van het oude, en de oude krijgt dan een nieuw assigned IP.
Maar ik slaag er totaal niet in om de netbooks hun nieuw IP adres te laten krijgen.
In DD-WRT heb ik de lijst van statische DHCP dus al aangepast (i.e. MAC-IP mapping) onder Services-Services. Ook haal ik de bestaande leases weg onder Status-LAN. Ga ik nu op de netbooks een ipconfig /release en ipconfig /renew doen, dan nog blijven ze hun oud IP adres krijgen. Heb zelfs al eens volledige power down gedaan van de netbooks, dan DD-WRT config aangepast, en een netbook terug opgestart en opnieuw kreeg hij het oude adres.
Word er een beetje gek van, en ja, ik weet het, ik zou voorlopig ook gewoon een static IP kunnen configgen op de netbooks zelf... Maar ik wil vooral ook weten waarom dat niet werkt.

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18:24

Twazerty

AVCHDCoder developer

Even alle apparaten de netwerkverbinding verbreken en dan in de volgorde dat je de ipadressen wilt hebben de aparaten aanmelden op het netwerk. Ik merk dat dat hier gebeurd met een Zyxcel router.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Is de DHCP-server wel de router? Of loopt er stiekem nog een onderdeel de DHCP server uit te hangen? Zie je de netbooks tussen de DHCP leases van de DD-WRT configuratie staan? Zo ja, daar zou je ze ook kunnen releasen.

Check ook of je het mac-adres wel goed schrijft. Sommige software wil dat je ze schrijft zonder tekens (001122334455667788), andere wil het met dubbele punten gescheiden hebben (00:11:22:33:44:55:66:77:88), etc.

Lekker aan het fotograferen? 📸
Check mijn V&A voor een upgrade!

• Twixie
Ja hoor. De router deelt de leases uit, en ik zie ze ook netjes in de router staan. Mijn nieuwe netbook krijgt een 1day lease met een IP uit de dynamische range. De oude netbook zijn statisch IP uit de static leases. En dat blijft nu nog altijd zo alhoewel mijn lijst van static leases dus al lang aangepast is. Ik mag de leases zelfs gewoon clearen (via dat vuilbak icoontje). Van zodra een netbook terug een lease aanvraagt, krijgt hij terug de oude lease ipv de nieuwe.

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Dit zit in het DHCP mechanisme, de zogenaamde DHCP lease. Pas nadat de lease verloopt op de client zal de router een nieuw adres toekennen aan een client. Het verschilt per fabrikant waar de lease op staat ingesteld, dus je moet kijken hoe dat bij jouw is ingesteld.

Wat jij hebt verwijderd zijn de DHCP reserveringen (Static DHCP (aka DHCP reservation)). Dat is iets anders dan een lease.
Static DHCP

[ Voor 29% gewijzigd door Turdie op 13-09-2010 01:49 ]

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:54
Probeer anders eerst eens een release zodat de client niet het 'oude' adres gaat aanvragen/renewen.

• Twixie
Het is eindelijk gelukt... vraag me niet hoe. Heb de oude netbook een tijd laten uitstaan om me op de nieuwe te concentreren. Uiteindelijk lukte het door eerst de static leases te removen, en dan de wireless effen te laten reconnecten. Blijkbaar was een ipconfig /renew dus niet voldoende.
Eind goed al goed :). Bedankt voor de snelle reacties.
Pagina: 1