Wat nodig voor data verzenden over electriciteitsnet?

Pagina: 1
Acties:

• Reveller
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-12-2022
Ik ben bezig met het schrijven van een eerste "feasibility study" paper voor mijn opleiding. Hierbij moet je een eigen systeem verzinnen, blabla ... voldoen aan een aantal eisen, ... keuze uit verschillende marktsectoren, .. etc.

Lang verhaal kort: een onderdeel van ons plan is het volgende. Stel, je wilt bepaalde data wat betreft het energieverbruik in je huis sturen naar een intermediair. (Boeit niet waarom je dat zou willen). Dan zou je in de meterkast dus een internetverbinding met modem kunnen hangen, kastje tussen je energiemeter en modem hangen dat eea uitleest en zo de gegevens verzenden.

Maar stel nu dat ik het eenvoudiger wil: je hebt de meterkast, daarnaast hang je een kastje van de intermediair, welke het energieverbruik uitleest. En nu wil ik die data over het electriciteitsnet versturen naar de intermediair.

Ik las namelijk dat energieleveranciers al decennia bepaalde data versturen door het electriciteitsnet. De bandbreedte is wel zeer laag, maar de data zelf is ook klein dus dat maakt niet uit. Toen las ik over een aantal protocollen: X.10, KNX, etc. Deze schijnen gebruikt te worden voor data versturen over power grid, maar slechts om bepaalde apparatuur aan te sturen (bv. airco aan / uit zetten bij automagisch klimaatsysteem in kantoor). Toen las ik over PLC (power line communication):
Broadband over power lines (BPL), also known as power-line Internet or powerband, is the use of PLC technology to provide broadband Internet access through ordinary power lines. A computer (or any other device) would need only to plug a BPL "modem" into any outlet in an equipped building to have high-speed Internet access. International Broadband Electric Communications or IBEC and other companies currently offer BPL service to several electric cooperatives. (bron)
Maar dit snap ik niet helemaal. Aan de client-kant zou zo'n modem (geintegreerd met het "kastje" waar ik het over had) genoeg zijn, maar welke investering zou de intermediair moeten doen? En zou hij toestemming moeten hebben of wat dan ook van de power grid operator?

Met andere woorden: hoe kan ik nu eenvoudig data van A naar B zenden over het electriciteitsnet of is dat niet eenvoudig zonder enorme investeringen?

"Real software engineers work from 9 to 5, because that is the way the job is described in the formal spec. Working late would feel like using an undocumented external procedure."

• CRiMiNaL
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-01-2024

CRiMiNaL

Witlof ^^

Ik denk dat je met hetzelfde probleem zit als met de telefoonlijn. Het signaal wat jij verstuurd vanuit het huis zal in het eerste verdeelstation er (waarschijnlijk) al uitgefilterd worden. Je zou dus medewerking van de netbeheerder nodig hebben (die dit waarschijnlijk afvangen en evt wel kunnen doorsturen).

... MMORPG Addict.

• densoN
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-01 00:01
Je bedoelt dit dus?

• Reveller
Nee, want dat is ethernet binnen hetzelfde gebouw. Ik heb het echt over data van groningen naar maastricht versturen...

"Real software engineers work from 9 to 5, because that is the way the job is described in the formal spec. Working late would feel like using an undocumented external procedure."

• Bloodshot
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 24-12-2025
Ik lees hier dat je hebt gehoord van ToonFrequent (X.10 enzo: Op grote schaal aan/uitzetten van lantaarnpalen, dag/nacht-meters, etc. door grote installaties van energiebedrijven), en van Powerline (Binnen 1 gebouw Ethernet via de laagspanningsinstallatie). Dit zijn twee nogal verschillende technieken, ook al lijkt het op het eerste gezicht met elkaar te maken te hebben.

De eerste oplossing is alleen bruikbaar als je een energietransporteur bent. De tweede oplossing is met name populair bij thuisgebruikers en kost een paar tientjes.

Ik adviseer om gewoon een 3G internetverbinding te gebruiken vanuit de meterkast. Wel encrypted natuurlijk. ;)

Edit: Van Groningen naar Maastricht kun je gevoegelijk vergeten. Dan overschrijd je nogal wat grenzen van energietransporteurs... Serieus: Als dit een mogelijkheid zou zijn voor makkelijk (en goedkoop!) datatransport, hadden we er al veel meer van gehoord.

[ Voor 16% gewijzigd door Bloodshot op 12-09-2010 21:41 ]

• densoN
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-01 00:01
Google eens op powerline communication.

• Reveller
densoN schreef op zondag 12 september 2010 @ 21:41:
Google eens op powerline communication.
Bedankt man, daar was ik nog niet op gekomen :O

Pagina: 1