Hoe WD MyBook schijven (EXT3) uit te lezen

Pagina: 1
Acties:

• frederic46
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04-12 23:05
Ik probeer mijn vriends data terug te halen van twee WD-schijven die uit een kapotte NAS komen. De garantie is NET vervallen en Mycom meldt dat de files op de schijven makkelijk via een Linux-PC zijn terug te halen (het zijn EXT3 volumes/partities). Verder is niet bekend is of er sprake was van Raid-0 of Raid-1.

Een Linux-PC heb ik echter niet dus nu zijn de schijven aan mijn Windows-7 PC gekoppeld. Ze zijn wel zichtbaar onder schijfbeheer maar er is geen driveletter aan toe te voegen oid. Eén van de schijven plaatst windows offline omdat er een handtekeningconflict is met de andere schijf??

Daarna de tip (elders in dit forum) van fs-driver maar deze werkt (nog?) niet onder Windows-7.

Toen het programma R-studio gebruikt. Een backup die ik ooit gemaakt had via USB/windows-verkenner kon ik daarmee restoren. Dit ging helaas niet voor alle foto's, films en andere data die dmv de WD-sofware MIONET erop gezet zijn. Ik zie in R-studio wel veel files maar na de restore blijkt alles totaal corrupt.

Dan de andere tip: booten met Linux (wat overigens Ubuntu 9.04 werd). Ook hier zie ik de schijf met het programma dat, geloof ik, partitie-manager heet. Maar verder kan ik hier ook geen bestanden mee benaderen.

Wat kan ik nog proberen om de data (en het huwelijk van mijn vriend) te redden?

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Ik gebruikte altijd het gratis Linuxreader om bij mijn dualboot linux partitie te komen, maar ik weet niet of het werkt onder win7. Probeer het uit zou ik zeggen.

I'm a photographer, not a terrorist

• nWn
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online

nWn

In Geocentric Orbit

Linux boot disk maken en opstarten van de DVD en het zo proberen?

Googelen naar "ext3 Windows 7"? En zijn genoeg programma's die het mogelijk maken om onder Windows 7 ext3 te lezen etc.

Edit: http://www.soluvas.com/re...ilesystem-from-windows-7/

Bij mij werkte dat in ieder geval prima!

Succes!

[ Voor 30% gewijzigd door nWn op 12-09-2010 19:31 ]

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

gewoon via een linux boot cd doen, en dan de partitie mounten met iets als

mount /dev/sdb1 /mnt -t ext3 -o ro

readonly, zodat je niks op je schijf kan vernaggelen.

sdb1 kan ook iets anders zijn, effe uitzoeken

If you choose to criticise you choose your enemies

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
frederic46 schreef op zondag 12 september 2010 @ 17:50:
Ik probeer mijn vriends data terug te halen van twee WD-schijven die uit een kapotte NAS komen. De garantie is NET vervallen en Mycom meldt dat de files op de schijven makkelijk via een Linux-PC zijn terug te halen (het zijn EXT3 volumes/partities). Verder is niet bekend is of er sprake was van Raid-0 of Raid-1.

Dan de andere tip: booten met Linux (wat overigens Ubuntu 9.04 werd). Ook hier zie ik de schijf met het programma dat, geloof ik, partitie-manager heet. Maar verder kan ik hier ook geen bestanden mee benaderen.
Waarschijnlijk is het dus inderdaad een raid array. Een standaard Ubuntu Live CD kan daar niet out-of-the-box mee omgaan.
Remedie:
Open een terminal, (command prompt), en installeer de software raid manager:
code:
1
2
sudo apt-get update
sudo apt-get install

Laat de manager dan de raid array(s) assembleren:
code:
1
sudo mdadm --assemble --auto --scan

Met een beetje mazzel krijg je nu op je desktop icoontjes waarmee je de datapartitie kunt mounten en bekijken. (Met iets minder mazzel moet je het handmatig doen, of met geen mazzel zijn de schijven beschadigd).

• Emmeau
  • Niet online

Emmeau

Mijzelf schreef op zondag 12 september 2010 @ 19:35:
[...]

Waarschijnlijk is het dus inderdaad een raid array. Een standaard Ubuntu Live CD kan daar niet out-of-the-box mee omgaan.
Remedie:
Open een terminal, (command prompt), en installeer de software raid manager:
code:
1
2
sudo apt-get update
sudo apt-get install
Alleen als het raid-0 is dan

Vorige week nog rust via Debian een schijf van een raid-1 mirror gemount, en de data veiliggesteld.

• Mijzelf
  • Niet online
Emmeau schreef op zondag 12 september 2010 @ 19:37:
[...]

Alleen als het raid-0 is dan

Vorige week nog rust via Debian een schijf van een raid-1 mirror gemount, en de data veiliggesteld.
Deze opmerking snap ik niet. Hoezo alleen raid-0?

• Emmeau
  • Niet online

Emmeau

Mijzelf schreef op zondag 12 september 2010 @ 20:03:
[...]Deze opmerking snap ik niet. Hoezo alleen raid-0?
raid0 = verdeel data over 2 schijven -> raid0 op 2 100GB schijven = 200GB effectief, 1 schijf kaduuk = alle data weg
raid1 = schrijf data naar beide schijven -> raid1 op 2 100GB schijven = 100GB effectief, 1 schijf kaduuk = alle data nog steeds beschikbaar op 1 schijf.

om dus een partitie / schijf uit een raid-1 mirror te mounten heb je geen raid software nodig, (wel type fs forceren met -t ext3)
-o ro = readonly, altijd verstandig bij data recovery

Als het raid-0 is, dan moet deze wel gebuild worden uiteraard, omdat je data uitgesmeerd staat over beide schijven

• Mijzelf
  • Niet online
Emmeau schreef op zondag 12 september 2010 @ 20:24:
om dus een partitie / schijf uit een raid-1 mirror te mounten heb je geen raid software nodig, (wel type fs forceren met -t ext3)
Je kunt er niet vanuit gaan dat dat altijd lukt. Een raidarray heeft metadata aan het begin van de samenstellende partities staan, en afhankelijk van wat daar staat kan dat het mounten verhinderen. Ik heb het net nog even geprobeerd (Mandriva 2010.1):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
dd if=/dev/zero of=16MB bs=1k count=16k
losetup /dev/loop0 16MB
mdadm --create /dev/md0 --level=raid1 -n 1 /dev/loop0 --force
mke2fs -j /dev/md0
mkdir mountpoint
mount /dev/md0 mountpoint
umount /dev/md0
mdadm --stop /dev/md0
mount -t ext3 /dev/loop0 mountpoint
mount: onjuiste bestandssysteemsoort, ongeldige optie, ontbrekende codepagina,
       ontbrekend hulpprogramma, slecht superblok op /dev/loop0, of een andere fout

• frederic46
Update: Een aantal acties ondernomen met 1 oude NAS-schijf aangesloten in mijn windwos-7 PC.

Linuxreader loopt vast. Op de site staat Windows-7 nog niet bij de geschikte OS'en dus dat zal de reden zijn.

Op http://www.fs-driver.org heb ik Ext2IFS_1_11a gedownload. Deze geeft echter aan niet geschikt te zijn voor dit OS.

Met Ext2Fsd (Ext2 Volume Manager) kan ik een driveletter toekennen. Als ik dan de schijf benader via de verkenner dan meldt deze dat eea geformatteerd moet worden. En dat wil ik dus niet.

Ext2Read geprobeerd (heet na downloaden ext2explore-2.2.71). Vind ook niets (kan wel een image laden???).

Nog een keer Ext2Fsd geprobeerd. Als ik nu met de verkenner naar de schijf ga dan krijg ik een Blue-screen (cache-fout). Na opstarten nog een keer met Ext2Fsd gekenen. De schijf is nu 2* zo groot geworden (een 700Gb schijf is 1400Gb groot. En wederom een blue-screen....... 8)7

Nu staat File-scavenger te draaien maar verwacht ik niet zoveel van.

Het lijkt steeds meer dat het Raid-gebeuren het probleem is. Het betreft ook geen raid vanaf een gewone harddisk-controller. WD heeft wellicht 'iets' georganiseerd dat erop lijkt maar zijn de partities net ietsje afwijkend of zijn er andere verschillen. Ik kan nl. wel een deel van de schijf terughalen maar niet datgene wat via WD's MIONET is gegaan.

Ik probeer nog de optie van 'Mijzelf' om via Linux te booten en dan beide schijven te mounten. En intussen zoeken of iemand eenzelfde apparaat te koop heeft (http://support.wdc.com/pr...d.asp?groupid=107&lang=en).

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-12 00:02
Waarom blijf je eigenwijs bij W7?

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-12 14:16

Compizfox

Bait for wenchmarks

Download en brand gewoon een Ubuntu Live-cd'tje en kopieer vanuit daaruit de data ergens anders naartoe. Waarom zo moeilijk doen?

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• frederic46
Update: Ubuntu live wederom geprobeerd:

Maar nu ook mdadm geinstalleerd. Deze vindt echter geen arrays om iets mee te doen.

Gewoon een device mounten lukt ook niet (soortgelijke melding als hierboven beschreven).
Een enkele partitie laat zich wel mounten met ' mount /dev/sdc4 /mnt -t ext3 -o ro' .
Gparted heeft dan als mointpoint aan ' /mnt' maar verder geen icoon op bureaublad oid. Had ik misschien iets anders in de plaats van dat '/mnt' moeten invullen?

Misschien is er nog een dummy-proof commando dat verlossing kan brengen. Anders is het wachten tot er een echte linux-expert met een echte linux-PC voorbij komt.

O ja, ik had een van de schijven aan mijn iMac gehangen maar die kon er ook niets met dit filesystem....

In ieder geval bedankt zover. ;)

• Mijzelf
  • Niet online
frederic46 schreef op maandag 13 september 2010 @ 16:24:Een enkele partitie laat zich wel mounten met ' mount /dev/sdc4 /mnt -t ext3 -o ro' .
Gparted heeft dan als mointpoint aan ' /mnt' maar verder geen icoon op bureaublad oid. Had ik misschien iets anders in de plaats van dat '/mnt' moeten invullen?
Als de partitie gewoon mount, kun je met de GUI filebrowser de inhoud bekijken (en kopiëren!) door naar /mnt te navigeren.

/mnt is een directory die traditioneel de mountpoints (gewoon subdirectories) bevat van de interne harde schijven. Het kan dus zijn dat je door dit mountpoint te gebruiken een andere schijf 'verbergt'. Het is handiger om gewoon even een nieuw mountpoint aan te maken:
code:
1
2
mkdir /mnt/nieuw_mountpoint
mount /dev/sdc4 /mnt/nieuw_mountpoint -t ext3 -o ro

Hierna vind je de inhoud van de partitie dus in /mnt/nieuw_mountpoint

[ Voor 4% gewijzigd door Mijzelf op 13-09-2010 17:41 ]

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb het gedaan. Niet via Linux maar via datarecover onder Windows. Ik zal je vertellen wat het probleem bij mij was. De WD "green" stand van die schijf. Onder Linux is jarenlang een probleem dat die schijf gaat tikken bij Linuxdistros (is een algemene fout) dan lijkt het alsof die stuk is maar dat is die niet. Dat gebeurde bij mij ook. Ik dacht die schijf is kapot. Nee hoor onder Windows met recovery ging het als een trein en lukte het perfect. Ik geloof dat het met powermanagement van die schijf te maken had dus let daar goed op. Je kan beter onder Windows met aantal recoveryprog gaat het gewoon goed.

[ Voor 21% gewijzigd door itsalex op 15-09-2010 09:51 ]

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Pagina: 1