Toon posts:

overstappen of niet?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo mensen,

ik zit hier achter een pc die ik vooral gebruik voor gamen en weet niet of ik moet overstappen op een ander koeling of niet

temps:
CPU idle 47 stressed 61
GPU idle 53 stressed 73

graag tips.

spec
kast : haf 922
mobo msi X48C
GPU : GTS 250 op 738 Mhz
CPU : intel E7400 C2D op 3Ghz ipv 2,8Ghz

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2010 14:15 ]

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Lijkt mij niet noodzakelijk. Temps zijn dik in orde. Uiteraard zal een betere koeling de temperaturen ten goede komen en als je wilt gaan overclocken valt dit dan ook aan te raden. Mocht dit niet het geval zijn dan zijn dit in principe zeer nette temps.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:44
Misschien handig om de spec's en huidige koeler te vermelden? ;)
Maar over het algemeen ligt dat stressed nog altijd onder de maximale waarde, en dat is belangrijkste. Idle is wat aan de hoge kant, maar echt een probleem is dat niet. Voor een Pentium 4 zou dit bv normale temperaturen zijn.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• WEBsel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:26
We zouden een zinnig en goed onderbouwd advies kunnen geven als je je systeemspecificaties erbij zet. En waar je je computer hebt staan. Het maakt nogal wat uit of je pc in de kelder of juist tegen de verwarming staat.

Asrock Z77Pro4-M, i7 3770K ; Corsair PC3-12800K CMV8GX3M1A1600C11 x2 ; Zotac GeForce GTX1050 Ti 4GB ; Crucial MX500 500GB; Toshiba DT01ACA300 ; HP M375mw ; Synology DS218j + WD60PURZ ; TP-Asus RT-AC68U asuswrt-merlin 386.10 ; Sony Xperia XZ2 P ; Mazda 323

Verwijderd

Topicstarter
ik heb mijn processor (C2D E7400 op 3Ghz ) door de temp ben ik maar niet verder gegaan. door een normale intel koeling.
ik heb als GPU een nVidia GTS 250 op 738Mhz standaard koeling. hierbij heb ik wel 3 20cm casefans aan staan

kast : haf 922
mobo msi X48C
GPU : GTS 250 op 738 Mhz
CPU : intel E7400 C2D op 3Ghz ipv 2,8Ghz

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-01 23:25
temps zijn gewoon redelijk, niet te warm

ja, daag.

Verwijderd

Topicstarter
Remmes_NT schreef op zondag 12 september 2010 @ 14:12:
temps zijn gewoon redelijk, niet te warm
ik wil nog verder OCen maar wist niet of dat wel slim was.

• Chaosstorm
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-11-2025
Dat zijn gewoon normale temps die je nu haalt, de cpu kun je gerust overclocken todat hij 70 graden wordt.

Verwijderd

Topicstarter
ik zal eens kijken tot hoever ik kan gaan tot ik op de 70 graden zit.

• [Remmes]
ik denk dat je stressed 80-90 zeker wel kan hebben..

ja, daag.

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:44
De maximale temp volgens Intel ligt in de buurt van 67°C. 80 a 90 kunnen ze wel hebben, maar wel met verminderde levensduur.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Verwijderd

Topicstarter
ik houd hem graag nog even dus ik houd het wel op 70.

• [Remmes]
alhoewel ik denk toch dat je mischien beter wel rustig aan kan doen met de stock koeler..

ja, daag.

Verwijderd

Topicstarter
nog een vraag, ik was een bericht aan het typen en ineens ging mijn pc uit. (vindt ik niet zo erg) maar nu gaat hij niet meer aan, en het lampje van mijn kast wat normaal licht geeft als hij aan staat knipper nu... iemand een idee wat dit kan zijn? (de vorige keer zat mijn hdd los maar dat is het nu niet.) verder is er ook geen enkel teken van leven behalve dat lampje.

edit : ik heb de CPU nu net 3 dagen op 3,0 Ghz en heb 24 uur orthos gedaan om te testen of hij stabiel was.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2010 15:02 ]

Verwijderd

Remmes_NT schreef op zondag 12 september 2010 @ 14:36:
alhoewel ik denk toch dat je mischien beter wel rustig aan kan doen met de stock koeler..
Eerst zeg je dat zijn cpu 80 a 90 graden kan hebben, en nu zeg je dat hij beter rustig aan kan doen :?
Je moet niet zomaar wat gaan roepen. Als hij dalijk zijn cpu binnen 3 dagen opblaast door jouw advies, koop je dan ook een nieuwe voor hem?

Ik zou als max 65-70 aanhouden, denk dat je met prime95 oid nog wel iets hoger uitkomt dan de huidige 61 graden, ik zou dat dan eerst eens draaien voor je weer aan het overclocken slaat. Als je richting de 3,6ghz wil wordt het een andere koeler, dat ga je niet redden met je stock koeler in de huidige situatie. (voor stabiel gebruik van de pc over langere tijd)

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 03-01 13:19
Controleer je processor? Is er iets doorgebrand?

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 12 september 2010 @ 14:59:
nog een vraag, ik was een bericht aan het typen en ineens ging mijn pc uit. (vindt ik niet zo erg) maar nu gaat hij niet meer aan, en het lampje van mijn kast wat normaal licht geeft als hij aan staat knipper nu... iemand een idee wat dit kan zijn? (de vorige keer zat mijn hdd los maar dat is het nu niet.) verder is er ook geen enkel teken van leven behalve dat lampje.

edit : ik heb de CPU nu net 3 dagen op 3,0 Ghz en heb 24 uur orthos gedaan om te testen of hij stabiel was.
Dus hij geeft niks op het scherm aan? zit er nergens een CMOS reset knop op je moerbord? Anders deze eens omgooien, het lijkt me onwaarschijnlijk maar het kan aan je overclock liggen. Anders de componenten eens nalopen, geheugen een voor een testen en alle stekkers eens nalopen. Ik zou als eerste even een tijdje de stroom eraf halen, en het batterijtje uit het moederbord halen, dan reset je ook alle instellingen van je bios.

Verwijderd

Topicstarter
er zit een reset op het mobo zelf die heb ik al gedaan, nogsteeds helemaal niks... heb alle belangrijke stekker als hdd en stoom ook gehad en alles zit vast.

Verwijderd

Topicstarter
het werkt weer, maar wat het was blijft een vraag. ik ben gewoon 10 min weg gelopen en na 10 min dacht ik nog keer drukken en hij deed het weer.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 12 september 2010 @ 15:11:
er zit een reset op het mobo zelf die heb ik al gedaan, nogsteeds helemaal niks... heb alle belangrijke stekker als hdd en stoom ook gehad en alles zit vast.
De reset knop is voor het resetten van het systeen, niet van je BIOS. :)
Je zult dus moeten zoeken naar een bios-reset knop/switch of je batterij verwijderen, vervolgens een paar seconden wachten, stroom van je pc afhalen en je aan/uit-knop indrukken om alle resterende spanning te ontladen.
Daarna stop je de batterij er weer in, en hang je hem weer aan het stroom. Probeer dan nog eens.
Edit: Nevermind, is al gefixed dus. Was te laat met reageren :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2010 15:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
die reset is bios reset. ik zit nu in windows startup repair..., toch bedankt voor je tip!

Verwijderd

Topicstarter
@frietjemet: ik dacht ook wel dat een ander nodig zou worden want doel is om stabiel de 4 proberen te halen. hebben jullie tips welke goed zijn en niet over de honderden euro's gaan?

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Als je PC een tijdje niet aan wou gaan, kan het zijn dat er iets te warm was. Na 10minuten was het genoeg afgekoeld en kon de pc weer booten (zou dus CPU kunnen zijn, al is dat vreemd als 24u orthos wel stabiel is).

4GHz is met jou cpu niet makkelijk te halen, en zeker niet met de stock koeler. Wil je echt graag verder met oc'en dan is een grotere koeler een must. Maar voor je huidige snelheden zou de stock koeler moeten voldoen.

offtopic:
Btw, edit je berichten zodat je niet meerdere keren achter elkaar post.

[ Voor 26% gewijzigd door Kawaii op 12-09-2010 15:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
wat ff vergeten edit te doen sorry, en daarom vond ik het ook zo raar dat hij ineens er mee op hield. heb jij nog tips voor een goeie koeling?, ik kan zelf wel zoeken maar ben nieuw in dit en weet dus niet zo goed wat wel en niet handig/nodig is.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 12 september 2010 @ 15:41:
@frietjemet: ik dacht ook wel dat een ander nodig zou worden want doel is om stabiel de 4 proberen te halen. hebben jullie tips welke goed zijn en niet over de honderden euro's gaan?
Ik denk dat 4ghz iets te hoog gegrepen is voor jouw cpu, ligt natuurlijk ook aan de stepping en batch, maar dan zou je minstens al een corsair H50 of H70 moeten installeren om de temps enigzins acceptabel te houden. (mits jouw case een rear 120mm exhaust heeft).
Een schythe mugen 2 lijkt me een mooie optie, niet te duur en goede koelprestaties, daarmee zou je toch makkelijk de 3,6ghz moeten kunnen halen. Houdt er wel rekening mee dat je dan ook wat meer voltages moet aanpassen dan alleen het cpu voltage.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een 120mm achterfan en een bovenfan van 200mm, ook nog front en side van 200mm

• Kiwitje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23-02-2025
Je kunt eens kijken naar een Corsair H50

Oeps, was al gezegd

[ Voor 27% gewijzigd door Kiwitje op 12-09-2010 16:30 ]

Specs

• typhoon1988
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11-11-2025
Temps van de cpu zijn in orde.
Alleen met de standaard intel koeler kun je niet zo goed overclocken.
Dus wil je echt goed overclocken koop dan andere koeling.
Wil je dat niet dan is de standaart intel koeler voldoende.

Verwijderd

Topicstarter
ik wil overclocken, ik ben ook gestopt op 3Ghz omdat hij instabiel werd door (volgensmij) de temp.

• typhoon1988
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11-11-2025
Dan zou ik een andere koeler aanschaffen.
Ja welke precies dat hangt maar net af van je budget.

Verwijderd

Topicstarter
ik wil niet meer dan 105 euro uitgeven incl. verzending (lieft minder natuurlijk)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2010 17:04 ]

• [Remmes]
Verwijderd schreef op zondag 12 september 2010 @ 15:05:
[...]

Eerst zeg je dat zijn cpu 80 a 90 graden kan hebben, en nu zeg je dat hij beter rustig aan kan doen :?
Je moet niet zomaar wat gaan roepen. Als hij dalijk zijn cpu binnen 3 dagen opblaast door jouw advies, koop je dan ook een nieuwe voor hem?

Ik zou als max 65-70 aanhouden, denk dat je met prime95 oid nog wel iets hoger uitkomt dan de huidige 61 graden, ik zou dat dan eerst eens draaien voor je weer aan het overclocken slaat. Als je richting de 3,6ghz wil wordt het een andere koeler, dat ga je niet redden met je stock koeler in de huidige situatie. (voor stabiel gebruik van de pc over langere tijd)
haha, :+ pc zal zich afsluiten als het te warm word, daarbij las ik bij beide temps eigenlijk GPU,(ben ziek en niet echt 100% helder..)
daarbij is overclocken op eigen risico

maar goed, gewoon 75-80 max aanhouden alleen ik zou gewoon nie verder meer gaan met je standaard koelertje.....

nieuwe koeler halen is beter voor overclockene n normale siuaties, ligt er net aan of je momenteel het geld er voor hebt..

H50, H70, Scythe mugen 2

ja, daag.

Verwijderd

Topicstarter
klopt, als ik call of duty te lang speel gaan hij uit... best irritant eigenlijk.
Pagina: 1