Gloednieuwe PC boot niet

Pagina: 1
Acties:

• huorpalantir
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-12 11:35
Beste medetweakers,

gisteren heb ik een via Azerty besteld systeem ontvangen met onderstaande specs. Na een uurtje assembleren was het moment van de waarheid aangebroken. Als ik nu op de powerknop druk gaan de fans (processor- , voeding- en 2 casefans) heel kort aan en weer uit. Na 5 seconden gebeurt hetzelfde en dat gaat aan een stuk door :X . De Antec kast heeft geen speaker, maar ik heb een speaker uit een andere kast kunnen slopen en er komt geen geluid uit, dus ik neem aan dat het mobo gewoon niet aan een beep signaal toekomt.

Op dit moment heb ik de computer gestript tot de belangrijkste componenten: moederbord, processor, koeler en voeding. Deze heb ik uit de kast gehaald en de enige verbinding met de kast is het kabeltje van de powerswitch. Dit om kortsluiting met de kast uit te sluiten..

Het probleem ligt dus bij een van deze componenten. Dit zijn mijn theorieën:
- Een kapotte voeding is een veel voorkomend probleem. Is het alleen niet logischer in zo'n geval dat een computer toch boot, maar instabiel is, dus random reboots/shutdowns?
- De koeler is niet goed geinstalleerd. Ik heb netjes de instructies gevolgd, koelpasta gelijkmatig verdeeld, het koelblok strak vastgedraaid en de fan aangesloten. Kan er nog iets misgegaan zijn? Ik heb nog een stock koeler maar die bewaar ik voor het laatst omdat de koeler een rotwerk is om te mounten :/ .
- De processor is DOA. Kan het zijn dat het moederbord wel boot, maar er achter komt dat er geen werkende processor aanwezig is, en dus direct reboot?
- Het moederbord is DOA. Er is een teken van leven, dus uitgesloten?

Ik heb nog geen andere voeding gevonden om de eerste theorie te testen. Als dat lukt post ik mijn bevindingen hier.

Heeft iemand misschien ervaring met dit scenario? Zijn er ideeën over bovenstaande theorieën? Ik hoor het graag :) .

Hardware specs:
  • Intel Core i5 750 (gekoeld met Thermalright MUX-120)
  • Gigabyte P55A-UD4
  • Seasonic M12II-620Bronze
  • GeIL Black Dragon 2x2GB DDR3 1333MHz
  • Antec P183
  • Samsung Spinpoint F3 1TB
Afbeeldingslocatie: http://img707.imageshack.us/img707/6315/dsc0203f.th.jpg
Klik voor groot

Afbeeldingslocatie: http://img820.imageshack.us/img820/2921/dsc0204tp.th.jpg
Klik voor groot

Afbeeldingslocatie: http://img713.imageshack.us/img713/5071/dsc0206b.th.jpg
Klik voor groot

[ Voor 10% gewijzigd door huorpalantir op 12-09-2010 12:40 ]

• tbro
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 06-12 11:33
Ik had hetzelfde probleem laatst met een pc met een coreI5, hij ging aan, en starte naar enkele seconden weer opnieuw op, het bleek dat ik het geheugen in de verkeerde slots op het moederbord had zitten, verkeerde kleur van het geheugenslot dus, misschien staat er iets in de handleiding van het moederbord, over in welke slots je het geheugen moet installeren?

• huorpalantir
tbro schreef op zondag 12 september 2010 @ 12:30:
Ik had hetzelfde probleem laatst met een pc met een coreI5, hij ging aan, en starte naar enkele seconden weer opnieuw op, het bleek dat ik het geheugen in de verkeerde slots op het moederbord had zitten, verkeerde kleur van het geheugenslot dus, misschien staat er iets in de handleiding van het moederbord, over in welke slots je het geheugen moet installeren?
Bedankt voor je (supersnelle) reactie :). Ik dacht ook eerst dat het daaraan lag. In het boekje stond dat dual channel in de 2e en 4e banken moet (de witte, zie eerste foto). Ik heb ze ook in de andere twee geprobeerd, alleen dat levert hetzelfde probleem.
Aangezien een (normaal werkende) computer wel kan booten zonder geheugen (hij geeft alleen een foutmelding), heb ik het geheugen eruit gelaten.

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:56

Grvy

Bot

huorpalantir schreef op zondag 12 september 2010 @ 12:43:
[...]

Bedankt voor je (supersnelle) reactie :). Ik dacht ook eerst dat het daaraan lag. In het boekje stond dat dual channel in de 2e en 4e banken moet (de witte, zie eerste foto). Ik heb ze ook in de andere twee geprobeerd, alleen dat levert hetzelfde probleem.
Aangezien een (normaal werkende) computer wel kan booten zonder geheugen (hij geeft alleen een foutmelding), heb ik het geheugen eruit gelaten.
Dat is niet altijd zo ;) ligt een beetje aan je MOBO.

Dit is een account.

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-12 20:24

Matis

Rubber Rocket

Ik heb eenzelfde probleem gehad met mijn i7 920. Het probleem toen was het feit dat de CPU niet goed op de socket was aangesloten en dus sporadisch contact maakte met de pinnen.
Ondanks dat ik er zeker van was dat het goed zat, bleek het dus niet zo te zijn :p

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• ItMeAedri
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-12 16:23
Ik kijk er nu 1 keer na en ik denk dat je even moet kijken of je een 4-pin/8-pin nog moet aansluiten. :+

@ onder:
Hehehehe gemeen he? :) ik had het zelf een keertje dat de 4 pin er niet in zat, maar zoeken en zoeken, uiteindelijk bleek dat het 2 4 pins waren die in elkaar waren geschoven. :D Ik had precies last van hetzelfde!

[ Voor 52% gewijzigd door ItMeAedri op 12-09-2010 12:57 ]

• Ziko
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-08 08:17
op de eerste foto zag ik dat je de 8 pin extra voeding voor het moederboard niet aangesloten was

als jouw voeding deze niet heeft kan je nog allen de 4 pins gebruiken (denk ik)

Zhalix je was me net voor

[ Voor 7% gewijzigd door Ziko op 12-09-2010 12:55 ]

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Waar is je videokaart?

https://discord.com/invite/tweakers

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Mijn setup is ongeveer hetzelfde.. alleen heb ik het UD3 bord. Bij mij was het de voeding die niet compatible was met het mobo. Hij voldeed aan alle specs, heeft 4 jaar probleemloos mijn oude PC van spanning voorzien, maar bij deze setup: no go.

Het was een OCZ GameXstrem 600 watt. Ik heb maar een Coolermaster Real Power M620 gehaald.

Edit: oja, daarmee bootte hij direct. Wellicht wat overbodig om te zeggen, maartoch ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Korvaag op 12-09-2010 13:00 ]

UNOX: The worst operating system

Verwijderd

Is idd ook het eerste wat mij opvalt op de foto's, de stroom voor de cpu is niet aangesloten.

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
De manual geeft aan dat deze plug alleen aangesloten hoeft te worden bij CPU's die extreem veel stroom gebruiken. Hij is niet verplicht.

UNOX: The worst operating system

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:08

St@m

@ Your Service

Korvaag schreef op zondag 12 september 2010 @ 13:07:
De manual geeft aan dat deze plug alleen aangesloten hoeft te worden bij CPU's die extreem veel stroom gebruiken. Hij is niet verplicht.
Ik durf er bijna geld op te zetten dat dat het probleem is, dacht er ook direct aan bij het lezen van de topictitel.
Is mij ook al wel een paar keer overkomen.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:59

Harrie

NederVlaming

Verwijderd schreef op zondag 12 september 2010 @ 13:02:
Is idd ook het eerste wat mij opvalt op de foto's, de stroom voor de cpu is niet aangesloten.
Het eerste wat mij opviel waren de slippers, die zelfs nog een beetje matchen qua kleur met het blauw erin :+
Maar idd, er zit daar geen power connector op.

edit: overigens.. die anti-statische zakjes, daar zit een geleidende laag in? Ik hoop dat die niet aan de buitenkant zit.

van wikipedia: "A device should not be powered while in an antistatic bag, because the conductivity of the bag could cause damaging short-circuits between parts of the device."

die laag zit wss aan de binnenkant, maar echt een goed idee om het op dat zakje te leggen vind ik het toch niet.

[ Voor 37% gewijzigd door Harrie op 12-09-2010 13:16 ]

• Cornelison
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:19
Ik heb dezelfde combinatie moederbord en CPU. Ook ik heb deze klassieke fout gemaakt, zelfde symptomen, totdat ik me afvroeg waarom mijn voeding 2x een 4pins aansluiting over had. Aangesloten en sindsdien draait het als een zonnetje!

Core i5 heeft deze extra stroom dus schijnbaar nodig;)

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-12 20:24

Matis

Rubber Rocket

Volgens mij loopt er geen voedingsspanning meer door de LGA 1156, maar moet dat echt extern gevoed worden.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:06
Ik hoop dat je bedoelt dat de manual zegt dat je alleen de 8pins hoeft te gebruiken bij zware CPU maar minimaal de 4pins nodig heeft. De hele reden dat er van die koelblokken rondom de socket zitten is omdat daar de power regulator zit van je CPU. Deze krijgt 12 volt binnen (via de 4/8 pins aansluiting) en zet dit om naar de benodigde CPU spanning. Vroeger werd dit in de voeding gedaan, maar met 95 watt heb je bij ca. 1,5 volt spanning nogal veel stroom door je moederbord en voedingaansluiting lopen.

• huorpalantir
Wat een snelle reacties allemaal! Bedankt!

Toen ik de 2x4 12v power in het moederbord prikte, rolde ik letterlijk over de grond van het lachen/huilen. Dat ik zoiets stoms ben vergeten!!

Allemaal bedankt voor jullie inzichten. Ik ga even een Windows 7 installatie starten ;)

(dit topic mag gesloten worden)
Pagina: 1