Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Narc
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 18:23
Hello Tweakers,

Voor mijn dagelijkse forens wil ik de overstap naar een e-reader maken. Ik las dat Sony binnenkort met een vernieuwde lijn uitkomt. Ik wil best betalen voor digitale boeken, maar ben wel bezorgd over DRM. Bij bol.com wordt Adobe-software meegeleverd om beveiligde content op de e-reader te zetten. Sony zelf levert ook software mee. Ik ben er niet helemaal uit of de DRM op persoon of apparaat gaat of een combinatie. Het zou een beetje zuur zijn als je boeken opnieuw moet kopen omdat je e-reader in het zwembad beland is. Het idee dat ik over 20 jaar nog steeds vastzit aan Adobe om mijn e-books te kunnen beheren staat me ook een beetje tegen. Persoonlijk lijkt het me dan nog beter om de DRM eraf te slopen* om zo gegarandeerd te zijn dat je bij je aangeschafte data kan. Maar ja, dat is natuurlijk een beetje dubieus en onwenselijk. Het zou ook leuk zijn als ik een boek op twee e-readers (binnen hetzelfde huishouden) kan zetten.

Hoe gaan jullie hiermee om? Maak ik van een mug een olifant, of heb ik een punt?

Let me know.

*And on a preachy note, please don't be a jerk with these. DRM is bad, but piracy is wrong kids, and only validates the opinions of those who think they need DRM in the first place.

[ Voor 12% gewijzigd door Narc op 12-09-2010 11:26 . Reden: links toegevoegd ]

• t-town
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11-09 10:40
Het is niet mogelijk om een boek op twee apparaten tegelijk te zetten, u koopt eigenlijk niet het boek, maar een licentie. Je kan wel als je je reader verkoopt, de licentie van dat apparaat intrekken en zo het boek via Adobe Editions toewijzen aan een andere e-reader. Bij Amazon kan dit overigens wel, je kan tot 7 Kindles (dit is wel inclusief Kindle for pc, ipad enzovoorts) aan 1 account koppelen en je kan op alle 7 hetzelfde boek lezen op hetzelfde moment (pas op, voor elk apparaat moet je wel een apart bestand downloaden).

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Narc schreef op zondag 12 september 2010 @ 11:00:
Hello Tweakers,
Persoonlijk lijkt het me dan nog beter om de DRM eraf te slopen* om zo gegarandeerd te zijn dat je bij je aangeschafte data kan. Maar ja, dat is natuurlijk een beetje dubieus en onwenselijk. Het zou ook leuk zijn als ik een boek op twee e-readers (binnen hetzelfde huishouden) kan zetten.
Daar is niets dubieus aan en het onwenselijke deel is juist de DRM. Gewoon doen dus. Als je een papieren boek koopt maakt 't toch ook niet uit hoe je dat leest?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjaeuhm
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 30-12-2023
Licentie.. licentie.. :r :r het is geen dvd van Videoland waarvan je een "licentie" koopt om hem even te mogen zien.
Je koopt een boek, wat daarna je eigendom is.. al wil je het 100 keer uitlenen dat is aan jou.

De reader is je boekenkast.. en hoe vaak je ook van kast wisselt.. de boeken blijven van jou.
Wie het uitlenen van JOUW boeken onmogelijk maakt... tja.. je zou bijna denken dat het illegaal is.

[ Voor 15% gewijzigd door tjaeuhm op 20-09-2010 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
tjaeuhm schreef op maandag 20 september 2010 @ 21:00:
Licentie.. licentie.. :r :r het is geen dvd van Videoland waarvan je een "licentie" koopt om hem even te mogen zien.
Je koopt een boek, wat daarna je eigendom is.. al wil je het 100 keer uitlenen dat is aan jou.

De reader is je boekenkast.. en hoe vaak je ook van kast wisselt.. de boeken blijven van jou.
Wie het uitlenen van JOUW boeken onmogelijk maakt... tja.. je zou bijna denken dat het illegaal is.
Je kan je boek toch uitlenen ... gewoon de kindle even meegeven.

Want bij een boek geldt toch hetzelfde?
Die geef je toch ook in zijn geheel mee ...

Een zinvoller argument zou zijn: ik zou graag zeker willen zijn dat ik die ebook over 10 jaar nog kan lezen op een volledig ander apparaat.
Lees: of dit nu een kindle, sony e-reader, iPad, ... is. Het is dat wat nogal beperkt wordt door DRM.
(Want via servers werken is leuk, maar als ze stoppen met die server te laten draaien zit je ook lekker in de stront te dabben)

[ Voor 21% gewijzigd door chime op 20-09-2010 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Als die boeken nou 50 cent waren prima maar het is je eigendom maar toch MOET Adobe zich zo mee bemoeien om de "veiligheid" te garanderen. ik was laatst ook met een Ipad bezig. Sorry heb die DRM eraf gesloopt om het op de Ipad te kunnen krijgen en daarnaast wat minder legaal alles erop gezet maar dat is je voor jezelf dus so what? Adobe en die DRM moeten echt zich niet met mijn leven gaan bemoeien. Dat zal net zo grote flop worden als met WMA beveiliging. Dat werkte ook voor geen ene meter.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjaeuhm
Je kan je boek toch uitlenen ... gewoon de kindle even meegeven.

Want bij een boek geldt toch hetzelfde?
Die geef je toch ook in zijn geheel mee ...
Zou je denken.. maar dan mis je mijn punt ;-)

Je reader is je boekenkast.. niet je boek..
Een papieren boek van een tientje uitlenen is toch iets heel anders dan een aparaat van 300 euro uitlenen.
Komt nog bij dat als ik een papieren boek uitleen ik gewoon verder kan met het volgende boek.
Als ik mijn reader meegeef dan kan ik niets meer lezen.

Mocht het nodig zijn dan sloop ik DRM er direct af.
Het is gewoon een principe kwestie..

[ Voor 46% gewijzigd door tjaeuhm op 20-09-2010 21:18 . Reden: verkeerde qoute ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjaeuhm
Een zinvoller argument zou zijn: ik zou graag zeker willen zijn dat ik die ebook over 10 jaar nog kan lezen op een volledig ander apparaat.
Lees: of dit nu een kindle, sony e-reader, iPad, ... is. Het is dat wat nogal beperkt wordt door DRM.
Eens.. dat is een vereiste.. en niet iets wat je graag wilt (het is geen voorrecht).
Aanklagen indien niet meer mogelijk.

Zinvoller.. ik weet het niet.. ik zie het echt zo van "blijf met je poten van mijn boeken af"
Ik ben tegendraads.. ik weet het ;-)

[ Voor 9% gewijzigd door tjaeuhm op 20-09-2010 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het probleem zit 'm niet zo zeer bij Adobe, maar meer bij de uitgevers; die willen dat boeken niet zo maar gekopieerd kunnen worden. Zou Adobe geen DRM aan brengen dan zullen uitgevers niet snel boeken uitbrengen voor e-readers. Als er nauwelijks (interessante) boeken beschikbaar zijn voor e-reader zijn deze minder interessant voor de koper zodat uit eindelijk Adobe minder kan verdienen aan licentie gelden.

Nu ben ik zelf absoluut geen liefhebber van DRM (integendeel), maar dat bedrijven geld willen verdienen en hun investeringen veilig willen stellen is op zichzelf nog wel te begrijpen. Het manco van DRM en andere kopieerbeveiligingen is dat legitieme gebruikers daar het meeste last van hebben. Heb je het e-book via minder legitieme kanalen verkregen dan is de kans groot dat de kopieerbeveiliging, en alle beperkingen en ongemakken die deze met zich meebrengt, verwijderd zijn. Je hoeft maar te kijken naar voorbeelden van DRM beveiligde muziek in de afgelopen jaren te kijken, om te snappen dat DRM iets is waar je als consument als het eventjes kan met een grote boog omheen moet lopen, zelfs als je alles volledig legaal wilt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08 07:53
Ik hoef hier helemaal niet kinderachtig over te doen. Boeken mag je downloaden uit gratis bronnen in Nederland voor eigen gebruik. Ik wil een ereader en ik hoop dat er zoveel mogelijk boeken online gezet worden in the usual places zodat ik gauw een flinke stapel erin heb.

Ik verzamel overigens ook echte boeken, en een ereader zal dat echt niet veranderen, maar ik zal zeker minder boeken kopen als ik een ereader heb. Dat hele DRM is consumentenpesterij, de enige die ermee gepest worden zijn de mensen die de ebooks aanschaffen.

Ik heb van anderen al leuke verhalen gehoord waarom je niet tot aanschaf over zou moeten gaan van ebooks. Soms zijn ze duurder dan de gewone (of de pocket) papieren versie. De opmaak is soms helemaal naar de mallemoer. Geen witregels meer, geen inspringingen e.d.. En inderdaad, DRM. Dat boek is dan niet van jou, terwijl je toch het volle pond hebt betaald. Je hebt het in bruikleen.

Mocht je van reader veranderen want die dingen gaan onherroepelijk ooit stuk, dan moet je ingewikkeld gedoe uithalen om hem op de andere reader te krijgen? Met adobe? Ik gebruik alleen linux, moet ik dan windows aanschaffen? En over 20 jaar misschien Windows X?

Ik las in een blad (volgens mij Tips en Trucs of Computertotaal) dat een BeBook niet eens om kan gaan met sommige DRM-bevattende bestanden. De concurrentie wordt dus dwarsgezeten door uitgeverijen hierdoor. Stel je koopt een Bebook en je wil dat ene boek lezen maar het wordt alleen DRM uitgebracht? You are screwed. Terwijl je die 'nette' consument bent die best wil betalen.

Overigens zou ik alle boeken die ik in mijn boekenkast heb op de ereader willen hebben. die ga ik echt niet opnieuw kopen.

Nu maar eens kijken welke ebook het meest open (source?) karakter heeft en dan ga ik daarvoor.
Pagina: 1