Toon posts:

Maximale lengte van een uplink tussen 2 3com hubs

Pagina: 1
Acties:
  • 165 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heey mensen,

ff een vraagje....ik wil met me buurjonge om ze netwerken linken dmv een uplink, nu hebben wij beide 3com 3c16750 hub met ingebouwde repeater. De afstand is ongeveer 60 meter cross link.....gaat dit lukken?????

Thanx Dudes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whizzer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-03 13:47

Whizzer

Flappie!

Yep.

Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Een UTP-segment voor 10 of 100 Mbps Ethernet mag tot 100 yards lang zijn.
1 yard = 3 feet = 36 inches = 91.44 cm.
dus je segment mag dik 90 m zijn.
Mij advies zou zijn om STP te gebruiken, voor betere afscherming EN trek-sterkte.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

?????? hub met ingebouwde repeater ???????

dat zal wel. ;)

een UTP kabel mag maximaal 100 meter zijn.
- 90 meter horizontale bekabeling
- 6 meter aan de werkplek
- 3 meter in de HCC

die ene meter word erbij gesnoept voor een mooi rond getal :)

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-10 09:57
"?????? hub met ingebouwde repeater ???????"

Een andere naam voor actieve hub is multiport repeater.

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 12 maart 2001 22:05 schreef FatalError het volgende:
"?????? hub met ingebouwde repeater ???????"

Een andere naam voor actieve hub is multiport repeater.
Hehehe, weet ik veel hoe dat heet :) , de reden dat ik dit vroeg is omdat in de handleidingen van de sitecom hub's staat dat de uplink tussen 2 hub (cross) maximaal 3 meter mag zijn :? . Ik dacht ff navragen bij de expert's hiero :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
Dan zijn die sitecoms dus passieve hubs, deze mogen trouwens met maximaal 5 meter kabel verbonden worden. En omdat ze niet versterken (repeaten (=herhalen) eigenlijk) heten deze dingen eigenlijk niet multiport repeaters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 13 maart 2001 11:11 schreef FatalError het volgende:
Dan zijn die sitecoms dus passieve hubs, deze mogen trouwens met maximaal 5 meter kabel verbonden worden. En omdat ze niet versterken (repeaten (=herhalen) eigenlijk) heten deze dingen eigenlijk niet multiport repeaters.
aha, snap ik het eindelijk een beetje :) He mannen bedankt voor de hulp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EelCapone
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-07 09:10

EelCapone

Ik kom je halen!

Op maandag 12 maart 2001 21:44 schreef Dirk-Jan het volgende:
- 3 meter in de HCC
HCC? bedoel je de patchkast etc?

Acorn BBC B [ 65C02@2MHz; 32k RAM; Solidisk Sideways 128k; Solidisk 1770 ADFS; Econet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:44
Op maandag 12 maart 2001 21:19 schreef mvdejong het volgende:
Een UTP-segment voor 10 of 100 Mbps Ethernet mag tot 100 yards lang zijn.
1 yard = 3 feet = 36 inches = 91.44 cm.
dus je segment mag dik 90 m zijn.
Het gaat hier niet om een Ethernet segment maar om een uplink tussen twee hubs...

Citaat 3com site:
3Com recommends that the cable (B) between the Fast Ethernet hubs is no longer than 5m (16.4ft). This allows the maximum hub-to-workstation cable length (A or C) of 100m (328ft) to be used, as shown in the example.

Afbeeldingslocatie: http://support.3com.com/infodeli/tools/hubs/off-con/3c16750/manual.a01/1675010.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
Zo'n uplink poort is gewoon een standaard ethernet aansluiting, maar dan zijn intern de pinnetjes 'gedraait' zodat je op een uplink poort een gewone 'rechte' kabel kan gebruiken ipv een crosskabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Op dinsdag 13 maart 2001 15:55 schreef MetHod het volgende:

[..]

Het gaat hier niet om een Ethernet segment maar om een uplink tussen twee hubs...
En dat is anders dan een ethernetsegment?
Citaat 3com site:
[..]
tja... 5 meter... als ze het zelf zeggen...
dan zal het wel.

passive hub. doet niet repeaten... raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
Een passieve hub knoopt simpel gezegd alle poorten rechtstreeks aan elkaar (dit is niet helemaal waar hoor). Die repeaterfunctie houdt enkel in dat het signaal dat verzwakt binnenkomt opnieuw opgebouwd doorgestuurd wordt. Er wordt dus niet versterkt, het signaal wordt gewoon opnieuw gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdejong
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Die 5m is van belang als je vervolgens aan beide hubs de maximale kabellengte wil halen.
Het verhaal van de poster suggereert dat de afstand tussen de hubs het probleem is. Ik ga er dan, hopelijk terecht, even van uit dat in beide huizen de afstand tussen hubs en PC's niet uit de spuigaten loopt (max 10-20m).

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet alleen dat ik me netwerk gelged heb van Cat5E beschermde FTP kabel , alleen een zielig hubbie en alle 8 poortten vol ;-( maar het werk wel goed ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witchdoc
  • Laatst online: 03-10 15:50
Op Wednesday 14 March 2001 07:14 schreef Jikey het volgende:
Ik weet alleen dat ik me netwerk gelged heb van Cat5E beschermde FTP kabel , alleen een zielig hubbie en alle 8 poortten vol ;-( maar het werk wel goed ;-)
cat5e is goed genoeg (lees: prima)
die ftp kabel is waarschijnlijk nutteloos..
heb je shielded rj45 stekkertjes gebruikt? Heb je de shield effectief aangesloten? is je toestel geaard?
Neen? Nutteloze kost die Ftp dan :)
verder zoals men zegt.. die 60m tussen de uplinks moet moeiteloos gaan als je in huis niet nog eens 100m gaat doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witchdoc
btw, kan iemand uitleggen waarom van A tot en met B geteld wordt?
Zo'n uplink poort is toch maar een doodnormale crossed port? Word ook 'versterkt' dus en kan toch ook als segment beschouwd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Op Wednesday 14 March 2001 08:51 schreef poohbeer het volgende:
btw, kan iemand uitleggen waarom van A tot en met B geteld wordt?
Zo'n uplink poort is toch maar een doodnormale crossed port? Word ook 'versterkt' dus en kan toch ook als segment beschouwd worden?
da dacht ik dus ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
Dat is het ook;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witchdoc
Op Wednesday 14 March 2001 12:53 schreef FatalError het volgende:
Dat is het ook;)
waarom zegt er dan iemand dat het maar 5 meter mag zijn? (3com zegt het zelf?!) Of heeft 3com het over stacken? Dan zou ik het tekeningetje toch anders hebben getekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-09 20:32
waarom zegt er dan iemand dat het maar 5 meter mag zijn? (3com zegt het zelf?!) Of heeft 3com het over stacken? Dan zou ik het tekeningetje toch anders hebben getekend.
Er staat waarom 3Com dat zegt: zodat je de meeste beschikbare lengte kunt gebruiken voor het aansluiten van de PC's, die per slot van rekening in alle hoeken van een pand kunnen staan.

Overigins is een hub en een repeater bij ethernet hetzelfde beestje.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
Het idd wel raar van die max 5 meter.
In de praktijk blijkt dat je je weinig hoeft aan te trekken van al die zogenaamde maxima (nee niet die;)) van ethernet.
Wie bijvoorbeeld naar WAN 99/NULL is geweest heeft gemerkt dat het allemaal niet zo nauw komt.
Hubs werder 5-voudig gestackt met kabels van 50 meter, het ene eind van het netwerk naar het andere was waarschijnlijk meer dan 150 meter, er werden 4 stekkers (2 aan beide kant) aan één utp-kabel gezet om kabel uit te sparen, en dat met goedkope flutkabel over enorme afstanden... Het werkte allemaal perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Laatst online: 29-09 14:27
wat 3com bedoelt met stacken is het doorverbinden van de hubjes met die scsi like aansluiting op de achterkant (mits je hub stackeble is uiteraard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witchdoc
Op Wednesday 14 March 2001 14:04 schreef ijdod het volgende:

[..]

Er staat waarom 3Com dat zegt: zodat je de meeste beschikbare lengte kunt gebruiken voor het aansluiten van de PC's, die per slot van rekening in alle hoeken van een pand kunnen staan.

Overigins is een hub en een repeater bij ethernet hetzelfde beestje.
Als mijn netwrkkennis nog een beetje klopt maakt het geen jota uit of die uplink 5 of 100 m is.. na de hubs kan je toch nog steeds 100m leggen onafhankelijk van de uplinklengte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudoli
  • Laatst online: 28-04 17:19
Hoe moeilijk kan het nu zijn.

3-com geeft aan dat vanaf de poort van de switch in het plaatje) tot aan de client maximaal 100 meter mag zijn (en we gaan er vanuit dat die weten wat ze verkopen).

die 100 meter willen ze in het plaatje in A of in C stoppen, want dat lijkt de meest voor de hand liggende situatie in een bedrijf (met patchkasten en zo).

Jij hebt geen bedrijf (hooguit een cd-handeltje>:)) dus je kunt die 100 meter ook indelen als :

A= 3 meter (of whatever)
B= 60 Meter (neem indien mogelijk STP ipv UTP, is beter)
C= 3 meter (of whatever)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witchdoc
Op Wednesday 14 March 2001 15:11 schreef _-= Erikje =-_ het volgende:
wat 3com bedoelt met stacken is het doorverbinden van de hubjes met die scsi like aansluiting op de achterkant (mits je hub stackeble is uiteraard)
mm, als ik zo naar de tekening zie zou'k dat toch uplinken noemen hoor..
maja, zoals ik daarstraks al zei.. zal wel stacken ipv uplinken zijn, maar dan nog.. WTF heeft die 5m meter B te maken met de lengte van A of C ?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witchdoc
Op Wednesday 14 March 2001 14:32 schreef FatalError het volgende:

Hubs werder 5-voudig gestackt met kabels van 50 meter,
dan heb je goeie hubs gehad, stacking kan mùax. aantal keer, en 5 is al redelijk veel
het ene eind van het netwerk naar het andere was waarschijnlijk meer dan 150 meter
Zoals elke standaard is ook bij ethernet ruime veiligheidsmarges ingewerkt
er werden 4 stekkers (2 aan beide kant) aan één utp-kabel gezet om kabel uit te sparen
De reden dat dat kan is omdat ethernet slechts 2 paar draad gebruikt en cat.5 kabel 4 paar heeft. Je hebt dan niet meer de juiste kleurencodes maar alles werkt nog zoals het hoort
en dat met goedkope flutkabel over enorme afstanden... Het werkte allemaal perfect.
utp kabel is nu niet meteen moeilijk te majken he.. elk bedrijfje kan zulks wel.. met fibre zou't wel wat anders zijn geweest :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witchdoc
Op Wednesday 14 March 2001 15:24 schreef Rudoli het volgende:
Hoe moeilijk kan het nu zijn.

3-com geeft aan dat vanaf de poort van de switch in het plaatje) tot aan de client maximaal 100 meter mag zijn (en we gaan er vanuit dat die weten wat ze verkopen).

die 100 meter willen ze in het plaatje in A of in C stoppen, want dat lijkt de meest voor de hand liggende situatie in een bedrijf (met patchkasten en zo).

Jij hebt geen bedrijf (hooguit een cd-handeltje>:)) dus je kunt die 100 meter ook indelen als :

A= 3 meter (of whatever)
B= 60 Meter (neem indien mogelijk STP ipv UTP, is beter)
C= 3 meter (of whatever)
:?
|:(
vanaf de switch tot aan een client mag 100m zijn.. van switch (of hub) naar switch (of hub) mag ook 100m zijn (volgens ethernet toch)

ook moet ik je fabeltje dat STP beter is dan UTP toch sterk tegenspreken: NIET WAAR!!
Ik durf bijna geld inzetten dat je toch niet weet hoe je STP zou moeten aansluiten.. maar zelfs al sluit je'm correct aan: STP gaat NIET verder dan utp. *zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
Moet je STP kabel nou aan n kant met een STP stekker aansluiten en de andere kant met UTP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witchdoc
Op Wednesday 14 March 2001 18:38 schreef FatalError het volgende:
Moet je STP kabel nou aan n kant met een STP stekker aansluiten en de andere kant met UTP?
eerst moet je hub of switch zelf al stp connectoren hebben (is meestal wel zo)
dan moet je ook shielded rj connectoren gebruiken en de shield van de kabel dus met de shield van de connector verbinden. (1 kant van de kabel is genoeg) daarbij moet je hub nog geaard zijn.
in normale omstandigheden haal je er GEEN lengte winst uit..
enige voordeel dat je hebt is bij storingen (dichtbij zware machienes in bedrijven en dergelijke) dat je EMR (of hoe noemt dat soort storing ook alweer) geweerd wordt. Waar een gewone UTP zou falen wegens teveel interference zou je STP het mogelijk wel halen dus.
maar als je mt je UTP 105m haalt ga je met STP geen halve meter meer doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
euuuhhhhhhh.........ga ik het nu halen of niet :). Op hub nr1 komen 3 pc's (linux server>:), 2 windhoos ME bakken) waarvan de grootste afstand tot de hub 20M is. Op hub nr2 komen ook drie pc's (Win NT :(, 2 windhoos Me) waarbij de verste ook 20M is. Met basisschool rekenen komen we dan voor de verste 2 op 20+60+20 = 100M. Als ik dan goeie bekabeling (storing) neem moet ik het dus net kunnen halen. De hubs lijken me verder ook wel perfect (3com is niet zomaar een merk). Iemand nog wat ervaring met deze hub???

P.s correct me if im wrong :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-FreSh
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-05 13:00
Even een adviesje...

ik heb zelf ook al een tijdje een netwerk met ee buurjongen over die afstand,....normaal 10 Mbit nix aan de hand,.....totdat we 2 100Mbit hubs moesten linken. We hadden al die jaren die kabel random gecrossed (wel gepatched maar niet gelet op twists en kleuren adertjes.)
Als je 2 100Mbit hubs linked moet je dus ineens WEL op kleuren en pairs gaan letten.

meer informatie op www.lanshack.com/highlights/makepatch.htm

waarschijnlijk zeggen de meeste van jullie nu DUH,....maar ik had er toch tijdelijk een zenuwinzinking door omdat me netwerk niet werkte ;) ;) ;) . vandaar dattik het nog FF neerzet

grtZ

RE_FreSh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witchdoc
Op Thursday 15 March 2001 02:19 schreef XSTReaMiNG het volgende:
Als ik dan goeie bekabeling (storing) neem moet ik het dus net kunnen halen.
kijk, ik doe nog een laatste poging om dit gedoe uit de wereld te helpen:
UTP is ALTIJD goed! UTP kabel is zo simpel om te maken tegenwoordig dat zo lang er cat5 of liever nog cat5e (geschikt voor gigabit) is het ALTIJD goed.
Ander geval met fibre.. da's nog nieuw en best moeilijk te maken en de afwerking ervan moet HEEL extreem nauwkeurig gebeuren.

bottom line: is't Cat.5, dan is't goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar als het een multiport repeater (:?) is... dan maak het toch helemaal niks uit hoe lang de kabels zijn die verder nog aan de hub hangen, het signaal wordt toch opnieuw opgebouwd, dus... lijkt me dat dat plaatje van de 3com'ers helemaal niet van toepassing is hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De kabel tussen PC en HUB (in het plaatje een flink stuk hierboven) aan beide kanten is de maximale kabellengte van 100 meter. En omdat (tenminste, bij 100 Mbps) de maximale afstand tussen twee PC's (of switches) nooit meer mag zijn dan 205 meter, is de maximale afstand tussen de twee aangegeven HUB's vijf meter.

Ik ben het een van mijn voorgangers, dat je zelf mag spelen met deze lengtes, dus het middelste stuk meer (maar niet meer dan 100 meter) en de kabels naar de PC's minstens evenzoveel korter.

Samengevat:
Per kabel niet langer dan 100 meter.
Grootste afstand tussen PC's max. 205 meter.

John Gelten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witchdoc
Op maandag 19 maart 2001 22:56 schreef de_GeBo het volgende:
De kabel tussen PC en HUB (in het plaatje een flink stuk hierboven) aan beide kanten is de maximale kabellengte van 100 meter. En omdat (tenminste, bij 100 Mbps) de maximale afstand tussen twee PC's (of switches) nooit meer mag zijn dan 205 meter, is de maximale afstand tussen de twee aangegeven HUB's vijf meter.

Ik ben het een van mijn voorgangers, dat je zelf mag spelen met deze lengtes, dus het middelste stuk meer (maar niet meer dan 100 meter) en de kabels naar de PC's minstens evenzoveel korter.

Samengevat:
Per kabel niet langer dan 100 meter.
Grootste afstand tussen PC's max. 205 meter.

John Gelten
in dat plaatje, mag de afstand tss de hubs/switches toch m zijn, en de afstand tss switch en pc ook telkens m, dat maakt volgens mij toch m.
Jij zegt .. wtf dan? leg het effe heel simpel uit pls :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorlon
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 03-10 23:55
Een hub hakt een netwerk niet in delen.
Oftewel je moet de kabels optellen en dan ervanuit gaan dat je maximale afstand tussen 2 pc niet meer dan 205 meter mag bedragen (hoe je dit verdeeld maakt niks uit zolang je maar overal de grootste afstand neemt voor de meting).

Het enige ding dat een netwerk wel deelt heet een bridge; en om het feest nu helemaal compleet te maken: als ik zo de specs van mijn "switch" bekijk zit zijn die poorten ook voorzien van een bridgeconstructie.... :?

Stelling: Die benamingen zijn weer eens lekker door elkaar gehaald... :+ (bij voorkeur door fabrikanten)

"You are not ready for immortality yet" - Kosh Nararek

Pagina: 1