Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

welke extranet CMS/DMS?

Pagina: 1
Acties:
  • 542 views

• chris-f
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13-11 15:57
Ik weet nou niet of ik in het juiste forum zit maar het leek het meest geschikt voor mijn vraag...

Ik ben van plan een site op te zetten waar klanten de nieuwste ontwikkleingen van een ontwerpproject kunnen volgen. Het idee is dat het ontwerpproces als ontwerpstappen word getoond, met per stap eenzelfde set documenten. Voor elke stap zouden tekst, wat getallen, plaatjes en een 3D walkthrough staan, plus een pdf om te downloaden.

De CMS/DMS moet dus groep 'ontwerpers' de mogelijkheid geven om een set project informatie voor een bepaald project up te loaden en het voor bepaalde klanten ter inzage vrij te geven.

De bedoeling is te dat de site single purpose is, er zou (nog) geen discussie plaats moeten vinden. De ontwerpers kunnen uploaden, de klanten hebben project gebaseerd access naaar d informatie.

Weet iemand of er een open source oplossing bestaat voor klant specifiek extranet CMS/DMS sites? Ik heb een beetje geneusd naar free/ open source CMS systemen maar die zijn vrijwel altijd gericht op blogs/ community building.

• Pkunk
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-11 10:08
Dat klinkt mij in de oren als iets wat je zelf zou moeten maken. Daarbij, als het echt het enige is wat het CMS moet doen lijkt dat me ook niet al te ingewikkeld. Voordat je een voorgebakken CMS eenmaal doorhebt ben je al over de helft met het zelf maken.

Hallo met Tim

• chris-f
hmm dat vreesde ik al...

heb echter geen to weinig ervaring met php / mysql / enzovoort,
vandaar dat ik eerst even hier vraag of er een open source project bestaat voor mijn doeleinden

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-10 08:02
Als je het goed beschouwd is je project toch ook een community? Alleen dan eentje waar de comments uitgezet zijn ;)

In drupal (v6) bijvoorbeeld zou je met organic groups iets kunnen doen. Alle mensen zitten in het systeem, dus ontwerpers,klanten etc. Je maakt per project een organic group aan en geeft de leden van dat project rechten op die groep. Ontwerpers geef je globaal de rechten om content te mogen maken, en de rest van de mensen alleen te lezen. Comments zet je overal uit en je zet de standaard groep voor nieuwe gebruikers zo dat ze nergens toegang toe hebben.

Al met al niet super ingewikkeld om in te regelen, maar het vereist wel klein beetje dat je weet wat je ongeveer aan het doen bent.

En het grappige is, er is zelfs een drupal distributie die uit de doos alle functionaliteit biedt die jij zoekt, Drupal Commons

Driving a cadillac in a fool's parade.

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-11 09:24
Als je niet naar maatwerk wilt zul je sowierso enkele wensen moeten laten vallen. Je zult niets vinden dat jouw 'stappen' forceert en daarbij de benodigde documenten 'afdwingt'.

Er zijn wel enorm veel webbased file-managers waarmee je specifieke gebruikers toegang kunt geven tot specifieke bestanden, zoals http://www.solitude.dk/filethingie/
Als je je stappen dan als mappen uitwerkt, en documenteert wat de ontwerpers daar in zouden moeten plaatsen, kun je al een heel eind komen. Je tekst, getallen en plaatjes sla je dus gewoon op in losse bestanden die de klant download / online bekijkt.
Eventueel kun je dit zelf wel nog gaan uitbreiden naar je eigen wensen.

Je zou ook eens kunnen kijken naar Microsoft's SharePoint.

[ Voor 7% gewijzigd door frickY op 12-09-2010 11:01 ]

• chris-f
Wat goed te zien dat er een pakket bestaat dat voor mij werkt! (hopelijk ;)
Zoiets probeerde ik al in wordpress, maar het heeft blijkbaar standaard geen user groepen.

Ik zal het nog eens met WP en de 'user access control' plugin proberen, en dat vergelijken met drupla community

• kwaakvaak_v2
  • Laatst online: 10-10 08:02
ff heel bot, wordpress is weblog software dat heel hard probeert meer te worden. Drupal is precies andersom, dat is mede bedacht om juist jouw soort problemen in op te lossen. Daarom durf ik best te beweren dat je het in wordpress best voor elkaar kunt krijgen, maar nooit zo flexibel als in drupal ;)

Driving a cadillac in a fool's parade.

• chris-f
ik heb het wel in WP voor elkaar gekregen:
per project één user group, voor meestal één user,
elke project post maar voor de desbetreffende groepen en dus users vrijgeven.
maar het is zeker niet leuk om te gebruiken!

drupal commons lijkt me goed maar ik krijg hem niet geinstalleerd -
er komt telkens een timeout error, bij 30sec maar ook bij 240 sec. timeout

• pieterrr
  • Niet online
Probeer anders Joomla eens, erg makkelijk in installatie en je kunt allerlei rechten aanwijzen voor verschillende gebruikers.

• chris-f
ja ik ben ook met joomla bezig. out of the box kan men ermee niet een artikel voor maar één user vrijgeven, maar er zijn wel extensies. waarvan me de installatie intussen gelukt is maar die ik niet terugvind in de admin view...

edit: na probeersels en WP en Joomla is mijn interesse in Drupal enorm gegroeid.
Wil er wel me verder, mits de installatie ooit lukt

[ Voor 23% gewijzigd door chris-f op 12-09-2010 16:13 ]

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:23

MueR

Admin Devschuur® & Discord

is niet lief

Het zoeken van een kant en klaar CMS kan prima op websites als CMS Matrix, daar vind je er vast een. We zijn in de Devschuur van het zelf programmeren, niet van het zoeken van kant en klare scripts. Dit topic gaat dan ook op slot.

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.