Over je functies: een
testanalist is iemand die testsdossiers en scripts schrijft & uitvoert aan de hand van Use cases, functioneel ontwerpen, impact analyses en andere testbasis zoals productvoorwaarden of wetsteksten. Een
testengineer is iemand die zich niet zozeer bezighoudt met de analyse*1, maar die zich meer richt op het geautomatiseerd (laten) uitvoeren van door anderen (analisten) bedachte scripts. Dat kan functioneel zijn, zoals een regressietest die elke release aantoont dat het inlogproces doorlopen kan worden. Dat kan ook op andere kwaliteitsattributen zijn waarmee je de performance controleert voor een oplevering van een nieuwe release. Wat zijn de responstijden bij X users die tegelijk willen inloggen? Een
testmanager is iemand die ervoor zorgt dat het testbeleid vorm krijgt en dat alle project worden voorzien van de juiste resourcing (hoeveel en wat voor testers). Een testmanager zou zich mijns inziens meer en meer moeten gaan opstellen als een
QA officer of manager: Hoe krijgen we zo goedkoop mogelijk de kwaliteit op het gewenste peil en geven we de klant dat vertrouwen? Je zou je, als je geen manager wilt worden, ook kunnen focussen op
testconsultant. Zo iemand zou voor korte klussen bij klanten worden ingezet om de hele testorganisatie naar een hoger niveau te brengen. Die adviseert hoe de professionaliteit en het volwassenheidsniveau omhoog gebracht kan worden.
Over je methoden: In de praktijk wordt de notatie veelal gedaan met TestFrame, terwijl het hoger management denkt met TMap te werken. Aanvullend op Testframe biedt Logica het Risk & requirement based testing. Waar TestFrame de uitvoering beschrijft, beschrijft het risk & requirement based testing *3 hoe je een succesvol testproject inricht. Het is allemaal een uitwerking van mensen die tegen problemen met testen aan gelopen zijn, daar over gesproken en nagedacht hebben en tot slot hebben vastgelegd hoe ze dat een volgende keer beter kunnen doen. Wat theHoff zegt: complementair. Smartest? Geen idee.
Wat mij betreft zou je je vooral moeten richten op standaarden. Het is allemaal hetzelfde, maar het is handig als je voor de meest gebruikte kiest vanwege de meer ingeburgerde terminologie. Zorg ervoor dat je allemaal dezelfde taal spreekt:
-
ISTQB Foundation
-
CMMi &
TMMi
- IEEE
829 ,
1028, en verder
1044,
1059,
1074
-
ISO 9126 (Kwaliteitsattributen)
Prince II heeft weinig met testen te maken, maar alles met projectaansturing. Het kan echter geen kwaad om daar wat kennis van op te doen natuurlijk. En dat geldt inderdaad ook voor verschillende ontwikkelmethoden.
Mijn ervaring: Na het doorlopen van de masterclass testing (Logica) jaren geleden was het halen van het certificaat ISEB Foundation (voorloper van ISTQB) een fluitje van een cent. Toen van ons gevraagd werd van TMap Next Foundation ook het certificaat te halen*2 moest ik 3 dingen doen: 1) de stof ophalen en 2) de afwijkingen van de standaarden onthouden en 3) de TMap specifieke zaken bijleren.
Ik hoop dat je er iets mee kunt.
*1 mijn visie op testanalyse: op basis van risico's en requirements een effectieve en efficiënte manier vinden om aan te tonen dat het juiste product is gebouwd en dat het product juist is gebouwd: verifiëren en valideren.
*2 Vanwege de inzetbaarheid. De lijnmanager die een project optuigt vraagt naast allerlei vaardigheden ook kennis van TMap. De aanvragen gaan via de inkooporganisatie die de X CV's die de gewenste certificaten met het laagste tarief doorspelen.
*3 Bob van de Burgt & Iris Pinkster - 'Succesvol testmanagement: een integrale aanpak' ISBN 90-440-0554-5
[
Voor 0% gewijzigd door
Testert op 13-09-2010 09:49
. Reden: foutjeS ]
Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rûnom bart - It âlde spegelet him yn wat de takomst hat