• Iokanaan
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 28-08 10:20
goedenavond,

ik heb sinds kort een Asus EAH4850 (512 MB DDR3). deze heeft me tot nu toe alleen nog maar gezeur opgeleverd. het begon direct met plotselinge freezes in games. ik heb toen de voeding vervangen, omdat ik stomweg te weinig vermogen had. daarmee hoopte ik tevergeefs dat de problemen voorbij waren.
het probleem komt trouwens blijkbaar vaker voor met dit type videokaart (wat dat betreft: misschien kan deze thread met een vorige gemerged worden?).
al snel begonnen hierna artefacten te verschijnen, al tijdens het opstarten: blauwe dubbele punten over geheel het scherm. als ik de pc nu gewoon opstart blijft het systeem een tijdje hangen bij het laden van Windows XP, en start vervolgens opnieuw op. ook zijn er dan grafische onvolkomenheden: het Windowslogo of omliggende randen renderen slecht (zo'n kleurige pixelbrei) of zijn ingekaderd, onder de muisaanwijzer zijn enkele lichte lijnen te zien (ik neem aan als 'vervanging' van de schaduw).

ik werk nu in veilige modus. ook hier zijn artefacten zichtbaar: regelmatige horizontale lijnen over het gehele beeld. ik probeerde er een screenshot van te maken, maar hierin zijn ze niet zichtbaar (is dit altijd het geval met dit soort fouten? betreft het een foute vertaling in de monitor? zou mijn DVI-kabel slecht kunnen zijn?).

ik hoopte de temperaturen van de grafische kaart te kunnen meten (GPU-Z/ATT), maar dat gaat niet in Veilige Modus en bij een normale startup wordt ik nog voor Windows geladen is er uitgegooid.

ik las dat een andere mogelijkheid het uitschakelen van de VPU recovery is, maar dat gaat om dezelfde reden ook niet lukken.

enige inzichten in hoe ik deze problemen op kan lossen? zou een update van mijn BIOS-drivers bijvoorbeeld wat kunnen verhelpen? of een herinstallatie van XP?

ik besef dat de kans natuurlijk groot is dat de koeling slecht is of de kaart zelf kapot is. maar ik hoop hiermee nog wat rompslomp te kunnen vermijden.

bij voorbaat dank!

specs:
MB: Asus P5KPL-VM
PU: Intel Core 2 Duo E8400 @ 3,0 Ghz
PSU: Chieftec A135 series 550W
MEM: 2x 2,0 GB Kingston PC2-5300
(edit: Monitor: NEC MultiSync LCD2060NX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zeg terug sturen zelf heb ik dit ook meegemaakt hij bleek kapot te zijn..
je hebt vast nog wel garantie toch?
gewoon terug sturen!

• Iokanaan
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 28-08 10:20
bedankt voor je antwoord.

ik heb in de tussentijd de BIOS geflasht, XP opnieuw geïnstalleerd en verschillende drivers geprobeerd. het blijkt na al dat gezeur dat de kaart (het geheugen, neem ik aan) defect is aangezien exact dezelfde artefacten zichtbaar zijn.

garantie heb ik wel, maar het bedrijf waarbij ik het gekocht heb doet moeilijk. nog wachten met terugsturen dus.