Slechte router, workaround?

Pagina: 1
Acties:

• SumatroX
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 31-01-2024
Ik heb thuis een Zyxel P-2602H-D1A staan die ik bij mijn Telfort ADSL heb gekregen. Nu wil het lot dat dit echt een onding is, bij twee actieve uTorrent gebruikers begint hij al te haperen en valt het internet steeds weg. Daardoor kun je én niet lekker meer surfen én je torrents schieten niet op.

Ik heb al contact opgenomen met Zyxel en geprobeerd het probleem op te lossen door het aantal verbindingen etc. in te stellen in de torrentprogramma's, maar dat wil allemaal niet helpen. Ik heb sterk het vermoeden dat de router niet helemaal goed is. Voordat ik deze ga laten reparen of vervangen wil ik kijken of het mogelijk is om het probleem anders op te lossen.

Ik heb namelijk nog een andere router staan, een Belkin 54G f5d7230-4. Ik heb vrij weinig verstand van routers/modems/switches/bridges e.d. (ik weet nooit echt wat het nou allemaal inhoud), maar die Belkin router kan ik niet in plaats van de Zyxel zetten omdat het ADSL stekkertje er niet in kan (houdt dat in dat het geen modem is?).

Nu vraag ik me dus af of ik met deze twee apparaten alsnog een goed netwerk op kan zetten. Dus, bijvoorbeeld de Belkin als router laten fungeren, en de de Zyxel als losse modem o.i.d.? Zou dat kunnen?

Ik heb er dus weinig verstand van, plz help me out. Alvast bedankt.

Verwijderd

Volgens de Belkin website is de router tevens DSL/Cable gateway dus die belkin kan prima als vervanger van je zyxel modem/router dienen. Je zal de instellingen in je zyxel moeten overnemen in de belkin router. Het is dus niet nodig om beide devices in de lucht te houden.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2010 20:50 ]

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:14

Tazzios

..

het wordt meestal een DSL/cable gateway genoemd omdat hij voor beide gebruikt kan worden. Echter verwacht de Belkin wel een netwerkkabel

Ik heb nog geen enkele router met een geintregreerde DSl EN kabel modem gezien.

Mogelijke oplossing:
zyxel inderdaad als modem gebruiken. Hiervoor moet je DMZ aan zetten (met het ipadres van de Belkin,welke door de zyxel wordt gegeven)
Kabel wel in de WAN poort bij de Belkin steken.

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Wat bij mij hielp bij deze router is de firewall die erop zit uitschakelen, dus dat je enkel NAT over houdt.

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-02 12:00
Ik denk niet dat dat was oplost, de verbindingen gaan dan alsnog door het orginele modem heen. Koop gewoon een adsl modem/router en dan ben je klaar met het gedonder.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:14

Tazzios

..

SCIxX schreef op zaterdag 11 september 2010 @ 21:02:
Ik denk niet dat dat was oplost, de verbindingen gaan dan alsnog door het orginele modem heen. Koop gewoon een adsl modem/router en dan ben je klaar met het gedonder.
Gezien de problemen(specifiek bij torrents) is het de routering/firewall wat problemen geeft,als je de zyxel als modem gebruikt hoeft hij het alleen 1-1 door te geven.

een nieuwe DSL modem met router is wel echter een nettere oplossing(maar dan de vraag welke?),

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Zoals Tazzios al aangeeft gaat het niet hoofdzakelijk om wat er doorheen gaat, maar meer wat ie ermee moet doen terwijl het er doorheen gaat.

[ Voor 59% gewijzigd door spone op 11-09-2010 21:25 ]

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600

• SumatroX
Bedankt voor de reacties!
Tazzios schreef op zaterdag 11 september 2010 @ 20:59:
Mogelijke oplossing:
zyxel inderdaad als modem gebruiken. Hiervoor moet je DMZ aan zetten (met het ipadres van de Belkin,welke door de zyxel wordt gegeven)
Kabel wel in de WAN poort bij de Belkin steken.
Ik heb even zitten zoeken in het menu van de modem en op google, maar volgens mij kent die Zyxel geen DMZ functie.

Ik heb nu gewoon de Belkin als ingesteld als 'Wireless Access Point', die als enige aan de Zyxel gehangen en alle computers in de Belkin gestopt. Als ik dat wireless niet gebruik houdt dat in dat hij gewoon als switch fungeert toch?

Is het nu ook zo dat de switch (Belkin dus) alle berekeningen verder doet, en daarmee de Zyxel ontlast? Het lijkt namelijk nu beter te gaan, maar dat is altijd moeilijk te zeggen omdat ik niet echt weet of een huisgenoot ook downloads aan heeft staan.

Ook kan ik hem in 'bridge' mode zetten, dit houdt toch in dat hij gewoon pakketjes doorstuurt zonder er iets mee te doen? Dat zou hem ook moeten ontlasten toch?

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 26-02 15:37

BHQ

SumatroX schreef op zondag 12 september 2010 @ 21:10:

Is het nu ook zo dat de switch (Belkin dus) alle berekeningen verder doet, en daarmee de Zyxel ontlast? Het lijkt namelijk nu beter te gaan, maar dat is altijd moeilijk te zeggen omdat ik niet echt weet of een huisgenoot ook downloads aan heeft staan.
Nee.

Als je geen telefonie gebruikt via de Zyxel is de beste manier dat apparaat in bridge modus te zetten en een deugelijke router te gebruiken. Zo'n high end D-Link of Netgear krijg je moeilijk onderuit als thuisgebruiker, of een DIY doosje / Alix board/ Soekris / etc met pfSense/m0n0wall.

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

heb je ook telefonie van Telfort? Want dan kan je niet zonder die zyxel (heb hem ook :P )
Dan moet je van de Belkin router een bridge maken

• SumatroX
Nee ik heb geen telefonie.

@Jarpse: Maar opzich kan ik dus wel proberen om hem in bridge mode te zetten en dan die belkin als router te gebruiken? Ik weet dat dat ook niet zo'n top ding is maar die zou toch ook wel twee torrentprogramma's aan moeten kunnen...

• BHQ

BHQ

Geen idee hoe die Belkin het doet. Kan voor hetzelfde geld nog beroerder met die traffic omgaan. Hangt maar net van de grootte van de NAT tabel af en de snelheid van het beestje zelf.

• SumatroX
Ja ok. Nou het is iig het proberen waard, ik heb het idee dat die zyxel echt helemaal prut is namelijk. Als het niet werkt ga ik wel een nieuwe kopen.

• BHQ

BHQ

Die Zyxel doet een NAT sessie of 2000 (standaard), kan iirc tot ~6k maar dat moet je instellen. Maar zeker met dat utp protocol van uTorrent kunnen routers over de zeik raken omdat er zoveel kleine packetjes doorheen gaan.

Beste oplossing blijft een bridged modem + een deugelijke router.

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
Volgens verhalen op internet lijkt die Belkin het toch beter af te handelen dat de Zyxel. Pleur die dus gewoon in bridge en laat de Belkin als router fungeren.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• SumatroX
Zo, nu inderdaad de Zyxel als bridge en de Belkin als router, en het gaat een stuk beter. 3 gebruikers met uTorrent aan en de verbinding is prima stabiel.

Bedankt voor alle reacties iedereen.

edit: Zelfs de ping tijden tijdens het gamen zijn stukken beter geworden. Advies aan alle telfort-abbonees: gebruik dat Zyxel onding niet.

[ Voor 26% gewijzigd door SumatroX op 13-09-2010 20:41 ]

Pagina: 1