• WSVision
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-02 20:28
Hi,

Ik heb een laptop, om te weten welke chipset in mijn laptop zit heb ik Intel's eigen chipset identification utility gebruikt, daaruit werd de chipset mobile GM965 gedetecteerd. Maar nu komt het, ik heb het ook met CPU-Z gecheckt en daaruit kwam de chipset mobile GL960 uit de bus. Dus nu een vraagje aan jullie, welke moet ik dan geloven, want ik wil mijn processor upgraden en het is dus wel van belang welk chipset het juiste is. Alvast bedankt.

Mvg,
Ying

• TheMe
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-11-2025
Om welke laptop gaat het?

There is no place like 127.0.0.1

Verwijderd

Waarom kijk je niet gewoon op de website van de fabrikant? Deze zullen vast wel een overzicht van de specs hebben en welke CPUs werken (als je deze al zou kunnen wisselen).

• WSVision
Hi,

Alvast bedankt voor jullie reacties. Voordat ik deze topic startte, heb ik al gekeken naar de website van de fabrikant, het gaat om de Acer Aspire 5720Z, bij de specifaties staan deze beide chipsets er ook, dus ben ik niet echt mee opgeschoten.

• C0rnelis
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:13
Ik zie op de website enkel GL960 staan.

Eerste hit op google: http://support.acer.com/a...720Z/Aspire5720Zsp2.shtml

• WSVision
Ik heb de gebruikershandleiding gedownload en bij de specificaties staan twee chipsets, ik ben bij de nederlandse site geweest, misschien voeren ze in de US alleen 5720Z met enkel GL960 chipsets. Maar hier in Nederland leveren ze dezelfde model met twee verschillende chipsets (denk ik, anders staan er geen twee chipsets bij de handleiding), hoedan ook, bedankt voor je reactie.

• iichel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:52

iichel

Gazoooo

Hm, volgens de pricewatch hebben 2 vd 3 modellen geen chipset :P
De laatste geeft Intel GL960.
Van de laatste weet ik dat die alleen een 533FSB heeft en de GM965 ook een 800FSB naast 533.
Als je even kijkt welke FSB je nu hebt, kan dat al een uitsluitsel geven in t geval van 800.

Handig linkie erbij, voor verder onderzoek:
http://www.intel.com/support/chipsets/sb/cs-009245.htm

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

• Petervanakelyen
  • Laatst online: 04-02 22:56
Ik zou meer vertrouwen op CPU-z dan op die Intel Chipset Identification Utility. Die heeft er bij mij ook al naast gezeten. Ik heb de indruk dat het voor die app allemaal niet uitmaakt zolang het ding je maar naar de juiste driver kan verwijzen.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• iichel

iichel

Gazoooo

Een echte tweaker draait natuurlijk z'n laptop uit elkaar en kijkt dan gewoon wat er op dat chippie staat :P

• Petervanakelyen
  • Laatst online: 04-02 22:56
De vraag is natuurlijk of je hem nog wel in elkaar krijgt als het je eerste is :P Maar aangezien hij z'n CPU wil vervangen, zal dat er toch van moeten komen en kan je eigenlijk wel al eens kijken :)

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• iichel

iichel

Gazoooo

Enige verschil zal denk ik de FSB zijn. Als je een 800FSB CPU laat trouwen met een chipset die maar 533 doet is dat zonde. Met wat geluk doet hij het. Is natuurlijk wel handig om te weten. Maar 266 doen ze geloof ik beide niet, helaas.

offtopic:
Ach en als blijkt dat je CPU 't niet doet stuur je 'm terug naar de internetwinkel binnen 7 dagen en krijg je je geld terug. Hooguit ben je je verzendkosten kwijt :D
Maar dit is niet zo netjes.

• godofal
  • Niet online

godofal

TACNAYN - destroyer of worlds

Petervanakelyen schreef op zaterdag 11 september 2010 @ 20:45:
De vraag is natuurlijk of je hem nog wel in elkaar krijgt als het je eerste is :P Maar aangezien hij z'n CPU wil vervangen, zal dat er toch van moeten komen en kan je eigenlijk wel al eens kijken :)
meestal zijn er duidelijke instructies op internet te vinden ;)
link

• WSVision
Bedankt allemaal voor jullie reacties. Nog een vraagje, degenen die CPU-Z en Intel Chipset Identification Utility hebben gebruikt, welke is volgens jullie betrouwbaarder. Uit jullie antwoorden mbt deze vraag ga ik mijn processor vervangen. Ik vertrouw op jullie reacties. Alvast bedankt.

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-12-2025
Probeer Speccy eens uit. Dan heb je een derde tool. Te vinden op www.speccy.com

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:21
De GL960 is een afgeleide van de GM965, dus ik denk dat het om de GL960 gaat en dat het andere prog die dioe GL960 niet kent

• WSVision
Ik heb Speccy geprobeerd, maar ben niet helemaal overtuigd welk chipset ik heb. Volgens dat programma heb ik op mijn moederbord GL960, maar tevens bij de Graphics GM965. Welke moet ik hebben? Bij mijn andere laptop heb ik Speccy ook geinstalleerd, daar kwam ook dezelfde waardes uit wat betreft de chipsets. Deze laptop heeft een T8400 aan boord, kan ik daaruit concluderen dat ik een Core2Duo Mobile in mijn andere laptop kan stoppen/inzetten, deze heeft momenteel een pentium dualcore T2310.

• iichel

iichel

Gazoooo

Dan zou ik zeggen een GM965. Een T8200 heeft namelijk een 200MHz FSB en deze CPU ook.

Pagina: 1