Kan DVD-drive niet vinden in BIOS

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hoi

Ik zit met het volgende probleem. Ik heb gisteren een in elkaar gestoken pc gekocht bij een kerel. nu vandaag heb ik alles mooi aangesloten. maar door een of andere misterieuze rede kan ik de dvd/cd driver niet vinden.
Het staat niet in mijn computer, ook niet bij systeembeheer. Heb die kerel al gecontacteerd en hij weet ook niet dadelijk wat het probleem zou kunnen zijn want hij heeft er windows7 op gezet en toen werkte het.

heb al vanalles geprobeerd maar heb tot nu toe niks gevonden dat werkt. Nu ben ik niet echt een computerheld dus kan het wel zijn dat ik ergens iets verkeerd heb gedaan.

als er iemand is die mij zou kunnen helpen, kzou eeuwig dankbaar zijn :)

groetjes
steven

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wordt het ding wel gezien in de bios?

• renedekkers
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
kabel losgeraakt tijdens vervoer?

Verwijderd

Topicstarter
staat alleen maar mijn harde schijf op
en weet niet hoe ik die cd rom er in zet...

Verwijderd

Topicstarter
kabels zitten nog goed, heb ook moederbord gechecked. maar driver opent nog en lampje flikkerd.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Perongeluk cdrom gedisabled in bios? (instelling op not installed gezet bedoel ik).
Afbeeldingslocatie: http://i.neoseeker.com/neo_image/154080/article/msi_p6n_sli_platinum/bios%20standard%20CMOS%20features_thumb.jpg
Primary en secondary IDE master en slave op auto staan?

[ Voor 58% gewijzigd door Raven op 11-09-2010 18:45 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-09 00:02
Misschien door transporteren een stekertje losgeraakt ? Even goed nalopen lijkt me handig.

Verwijderd

Topicstarter
bij mij staat alleen maar op de bovenste mijn harde schijf

hoe kan ik dit fixe?

alvast bedankt

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

En wat staat er bij de rest?
Dat er geen apparaat staat naast de HDD ok, maar wat staat er wel? ;)

[ Voor 53% gewijzigd door Raven op 11-09-2010 18:52 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Als je hem in de bios niet ziet dan is ofwel de drive stuk, of hij is niet goed aangesloten.
Controlleer de kabels eens en vervang ze desnoods als ze er wel goed inzitten.

Verwijderd

Topicstarter
heb net kabels er uit gehaald en terug mooi ingestoken
kga nog eens via bios zien.

denk dat ik morgen een andere driver bij kameraad ga halen om te kijken of die wel werkt

moest er nog iemand ideeën hebbe. ze zijn altijd welkom

Verwijderd

Topicstarter
bios juist nog maar eens opgestart en alleen van boven staat sata en dan mijn harde schijf
de volgende staat gewoon sata not detected

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Wat voor brander danwel cd-/dvd-rom speler heb je dan?
PATA of SATA? (platte brede grijze kabel of smalle (1-1.5cm) maar wat dikkere kabel eraan).

Oscar Wilde

Verwijderd

Topicstarter
grijze brede :D eentje van philips

Verwijderd

Gaat de drive wel open/dicht en gaat het groene lampje kort knipperen als je de Pc aanzet?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2010 21:42 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Als je nog met een PATAapparaat werkt op een nieuwe PC dan kan het wel eens zijn dat die via een aparte controller loopt die gewoon uitstaat of niet is geïnstalleerd.

Geef eens volledige specs en vertel eens waar je de drive op aangesloten hebt.

• Lukosje
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03-09 16:07
Wellicht een jumper die niet goed staat? Master/Slave verhaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
nujah er is windows op gezet dus cd-rom heeft toch gewerkt.

en ja, hij opent en gaat dicht, er brand lichtje wanneer ik hem opstart. maar ik hoor hem maar even geluid maken wanneer ik cd insteek.

Afbeeldingslocatie: http://img266.imageshack.us/img266/6595/prmijncomputer.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webdog
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-08 13:31
Hoeft helemaal niet, ik installeer vaak met usb, dat gaat sneller.
Verwijderd schreef op zondag 12 september 2010 @ 05:03:
nujah er is windows op gezet dus cd-rom heeft toch gewerkt.

en ja, hij opent en gaat dicht, er brand lichtje wanneer ik hem opstart. maar ik hoor hem maar even geluid maken wanneer ik cd insteek.

[afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Kijk waar je dvd brander op zit, dus welke aansluiting op het moederbord.(zie handleiding moederbord voor de foto).
Vervolgens in de bios zoeken of deze aan staat, dus de kontroller waar je brander op zit.

In windows heb je normaal geen driver nodig voor de brander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
het werkt nog steeds niet...

wat heb ik gedaan. Heb gezien dat er een andere kabel in moederbord doos zat heb grijze kabel met geel en zwarte fiche er uit gehaald en een zwarte kabel met zwart(driver) en blauwe(moeder bord) gestoken. dan heb ik bios laten lopen.

sata 1 staat mijn harde schijf. sata 2 3 4 5 6 staat unidentified.

heb in 2 3 4 auto veranderd in cd-rom maar daarboven staat bij elke sata dat er niets geidentified is.

poort op moederbord waar dvd insteeks is 40-1 pin pri_eide of p7pp55 LX IDE connector

heb geen idee welke sata het zou kunnen zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Je zei
dus moet je niet bij SATA kijken maar bij PATA danwel IDE...

Hoe staat de jumper trouwens ingesteld? Klein dingetje op de achterkant van de CD/DVD-ROM speler.

[ Voor 21% gewijzigd door Raven op 12-09-2010 11:46 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:16

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op zondag 12 september 2010 @ 11:05:heb geen idee welke sata het zou kunnen zijn
Als het een P-ATA drive is (de brede kabel) dan heeft niemand een idee welke S-ATA het kan zijn ;).

Waar je mee moet beginnen is het BIOS: als de drive daar niet gevonden wordt dan kun je met de beste wil van de wereld drivers gaan installeren, maar Windows zal de drive dan ook niet kunnen vinden. Om die reden ga ik het topic ook verplaatsen naar Opslagmedia & I/O Controllers omdat de DVD-drive de hoofdverdachte is :). Ook pas ik de titel aan van 'kan driver niet vinden' naar 'Kan DVD-drive niet vinden in BIOS', omdat dit de lading beter dekt.

Wat je kunt controleren:
1) Indien de DVD-drive het enige apparaat is dat op de P-ATA kabel is aangesloten: staat de drive dan op 'Master' of op 'Cable Select'? (check jumpers op de DVD-drive).
2) Zit de drive op de juiste connector van de P-ATA drive aangesloten? De blauwe kant moet in het moederbord, de grijze (min of meer de middelste) voor 'Slave' drives, en de zwarte (andere uiteinde) voor 'Master' drives.
3) Wat zijn de instellingen in 'Standard CMOS Features'? (zie screenshot van Raven in het begin van het topic).
4) Heb je elders in het BIOS instellingen voor een losse P-ATA/IDE controller? Zoek ook naar AHCI en IDE settings.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
alvast bedankt voor de uitleg.

begrijp er maar de helft van maar kga eens wat opzoeken op internet dan.

ik heb philips SPD6005BM
als ik het goed heb dan is jumper zo een wit stukske plastiek da op 2 pinnekes steekt
er staan zo 6 pinnekes vanachter 3*2 dat plastiek ding steekt op de 2 meest rechtse pinnekes zie daar nergens iets van master of cable select...

zal een bios zoeken op intnet die op mijn lijkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Aldus de manual op safemanuals.com, gevonden met Google, zijn de rechter 2 pinnen master, de 2 in het midden slave, geen cable select.

Welk moederbord heb je trouwens? Dan kunnen we mee zoeken ;)

edit: Zoiets als dit ben je naar op zoek in de BIOS:
Afbeeldingslocatie: http://communities.intel.com/servlet/JiveServlet/showImage/2-76571-11588/BIOS+IDE+Configuration+Screen.JPG

[ Voor 50% gewijzigd door Raven op 12-09-2010 12:49 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
moederbord asus p7p55 LX xtreme design motherboard

hier even mijn bios
Afbeeldingslocatie: http://img153.imageshack.us/img153/9510/bios1.png

Afbeeldingslocatie: http://img837.imageshack.us/img837/9764/biossata2.png

Afbeeldingslocatie: http://img837.imageshack.us/img837/9764/biossata2.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ik uit je screenshots afleidt, is dat je blijft zoeken onder je sata aansluitingen. Daar zal je hem dus never en nooit vinden, aangezien het een PATA (IDE) drive is. Ga nou eerst eens op zoek naar je IDE controller in je bios en kijk of die aanstaat, pas dan kan je verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
enig idee waar ik deze kan vinden? eerste keer dat ik bios zit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomasterr
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-03-2024
Gaat eens kijken wat er staat bij storage configuration waarschijnlijk kan je daar je IDE/PATA aanzetten (enablen), en anders eens kijken bij advanced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan ook even je manual er op naslaan, zal daar ongetwijfeld instaan. Weet je ook gelijk hoe je het aan en uit moet zetten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
omg nooit gedacht maar het werkt!!!!!

was inderdaad in bios IDE die disabled stond

LOVE YOU ALL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok, heb je weer wat geleerd! ;) Mooi dat het opgelost is, nu nog onthouden voor in de toekomst. :)
Pagina: 1