• Orwell
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-01 17:40
*Orwell is zenuwachtig*

Heb net mijn H50 geïnstalleerd op mijn Phenom II X4, maar hij koelt niet. Ik heb een paar keer nog alles doorgelopen om te testen of het wel goed zat, maar alles zat goed. Daarna kwam dus het grote moment. Ik heb de PC aangezet. Toen ik dat deed hoorde ik de fans allemaal draaien. Perfect. Maar toen ik naar HW Monitor in het MSI-BIOS ging kijken schrok ik! De CPU-temperatuur klom per seconde met een graad of 5, totdat 'ie bij 72C uitging.

Toen ben ik dus zenuwachtig geworden. Heb nog eens alles gecontroleerd, maar alles zat goed. Alles aangedraaid, TIM gecontroleerd, wat monteer-H50-filmpjes op het net doorgelopen, maar alles is volkomen correct geïnstalleerd. Toch durf ik hem niet aan te zetten.

Heb al zitten denken. Is de pomp kapot (geen idee)? Draaien allebei de fans wel dezelfde kant op (ja)? Heb ik alles aangedraaid en het precies volgens de handleiding gedaan (ja)?

Heeft iemand nog tips voor deze jongeman die het niet leuk vindt dat zijn H50 het niet doet?

Trouwens, zal mijn CPU nu dood zijn of zal hij zichzelf hebben uitgezet? ;(

Afbeeldingslocatie: http://img508.imageshack.us/img508/5510/img0078w.jpg

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-01 22:13
en als je de fans eens afkoppelt. Hoor je de pomp dan zoemen?

• -Cn-
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-01 10:31
CPU zet zichzelf uit als hij te warm word dus die doet het nog ^^

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:03
Fan kan je ook gewoon even tegenhouden om te controleren of de pomp werkt. Scheelt weer afkoppelen

[ Voor 13% gewijzigd door Cardinal op 11-09-2010 17:59 ]

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

hoeveel koelpasta heb je er tussen gedaan ?

• Orwell
*al die quotes hierboven*
De fans draaien beide zeker. Ik had overigens de trekfan al op full blast gezet voor de veiligheid, maar dat mocht niet baten. Voor de duidelijkheid: dat typische geluid van die Tricool hoorde ik. Dus of die Corsairfan het nu doet of niet, ik heb airflow door de radiator.

En dan toch maar op de gok aanzetten zeker? Van z'n leven nooit niet.

Dit klinkt natuurlijk zeer idioot, maar heb er alstublieft begrip voor.
brilsmurfffje schreef op zaterdag 11 september 2010 @ 18:01:
hoeveel koelpasta heb je er tussen gedaan ?
Dé pasta. Volgens mij is het Shin Etsu X23. Ik heb wel een keertje gedraaid met die pomp maar dat is zo erg niet hoop ik.

Edit: Dat ding moet toch een keertje aan. Ik ga nog eventjes alles aandraaien met een schroevendraaier. Detailtje: de pomp is alleen maar te draaien als een flesdop, tillen relatief aan flesdop nog niet geprobeerd.

[ Voor 35% gewijzigd door Orwell op 11-09-2010 18:06 ]

• Kiwitje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23-02-2025
Je hoort de pomp ook beginnen met lopen en het water stromen bij aanzetten. Je kunt dat in ieder geval proberen, dat hoor je gelijk na een seconde of 5-10 al na opstarten. Dan is je CPU echt niet zo heet, en anders schakelt hij zichzelf uit. Enige mogelijkheid is toch echt proberen iets te doen, van je PC uit laten staan word je ook niet wijzer ;)

Specs

• Orwell
Ben weer even bezig geweest, en heb de schroeven iets verder aan weten te draaien. Maar raar genoeg is de pomp wel te bewegen over het oppervlak. Tillen werkt dus niet dankzij die clipjes aan dat 'rondje'.

Edit: *Orwell gaat 'em aanzetten, wens hem succes.*

Heb hem dus aangedraaid en aangehad, en hij is ietsjes koeler nu, al komt dat waarschijnlijk ergens anders door. De temperatuur stijgt met ongeveer 2C per seconde nu, maar dat komt dus vooral doordat ik mijn biosinstellingen gewist heb, waardoor de CPU twee kernen en 500MHz lichter geworden is. Dit heb ik nog kunnen meten:

Fan Header 1 (de pomp): 1420RPM (zoals het hoort)
CPU Fan: 1800RPM (die werkt zich uit de naad omdat de sensor "Alarm" roept)

Veel verder aandraaien lijkt me niet gezond overigens.

Dit is echt heel vaag.

Van dat watergegorgel hoor ik niks trouwens, want de fans loeien er waarschijnlijk bovenuit.

Heb het ding er opnieuw opgezet. Scheelde voor zover ik het kon meten niets.

[ Voor 76% gewijzigd door Orwell op 11-09-2010 18:45 ]

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:41
Zet de oude koeler er weer eens op en houdt de H50 buiten de kast. Dan moet je kunnen horen of 'ie iets doet. Kijk ook gelijk naar de koelpasta. Die moet heel dun zijn waar de CPU zat. Als die daar dik is heeft hij niet goed contact gemaakt.

Addicted to silent computing

• Orwell
Heb nog wat plaatjes gemaakt.

Afbeeldingslocatie: http://img408.imageshack.us/img408/3945/img0079li.jpgAfbeeldingslocatie: http://img521.imageshack.us/img521/9507/img0081p.jpgAfbeeldingslocatie: http://img830.imageshack.us/img830/6325/img0083fl.jpg

Wat me wel opvalt is dat de backplate was krom staat door te lage afstandhoudertjes (of hoe ze ook heten).
Crahsystor schreef op zaterdag 11 september 2010 @ 18:53:
Zet de oude koeler er weer eens op en houdt de H50 buiten de kast. Dan moet je kunnen horen of 'ie iets doet. Kijk ook gelijk naar de koelpasta. Die moet heel dun zijn waar de CPU zat. Als die daar dik is heeft hij niet goed contact gemaakt.
Er zit een zeer miezerig laagje op de CPU. De rest zit op de pomp. Maar dat zat allemaal wel snor, want hij zoog nog aan toen ik hem er weer afhaalde.

Edit: Owkee, helder moment op 8:00. Die tandjes moeten eronder, de ring moet omhooggehouden worden tijdens het mounten. |:(

Laten we hopen dat de problemen verdwijnen.

[ Voor 53% gewijzigd door Orwell op 11-09-2010 19:09 ]

• Orwell
Nou, hij doet het. En nu echt. Stom genoeg moesten die haakjes die aan de pomp vastzitten onder de haakjes van het ringetje. En niet er tegenaan. Klinkt best logisch achteraf. Ik had dus eerst de ring losjes vast moeten maken, dan de pomp erop, dan de haakjes uitlijnen, en dan de ring vastschroeven. Stomme fout.

Maar goed, alles werkt nu, hij idlet zo rond de 26C nu, load doet ie met 45C hooguit (door een paar minuutjes prime95 ging 'ie langzaam naar de 40C, dus de max zal zo ongeveer 45C zijn).

Bedankt voor uw moeite allemaal. d:)b

• Kiwitje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23-02-2025
Orwell schreef op zaterdag 11 september 2010 @ 19:44:
Nou, hij doet het. En nu echt. Stom genoeg moesten die haakjes die aan de pomp vastzitten onder de haakjes van het ringetje. En niet er tegenaan. Klinkt best logisch achteraf. Ik had dus eerst de ring losjes vast moeten maken, dan de pomp erop, dan de haakjes uitlijnen, en dan de ring vastschroeven. Stomme fout.

Maar goed, alles werkt nu, hij idlet zo rond de 26C nu, load doet ie met 45C hooguit (door een paar minuutjes prime95 ging 'ie langzaam naar de 40C, dus de max zal zo ongeveer 45C zijn).

Bedankt voor uw moeite allemaal. d:)b
Haha ja ik zie het net ook op je foto's... Dat je wel je pomp onder je ringetje moet plaatsen en dan aandraaien ;) Wist ik de eerste keer ook niet maar kwam er snel achter!

Succes en veel plezier met je mooie H50 ;)

Specs

Pagina: 1