[MBP] Toetsenborden. Hoe en wat?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Tijmendal
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-04-2023
Hallo,

nog een topic van mij. Omdat het een geheel andere vraag is en niet relevant tot m'n andere topic, denk ik wel dat ik dus een nieuwe kan aanmaken (toch?)

In ieder geval, ik ben dus op het punt aangekomen dat ik een MBP 13" ga kopen, en nu zit ik met de vraag hoe het met toetsenborden zit?

Hier lees ik (onderaan de alinea) dat in Nederland het Nederlandse Keyboard bijna niet wordt gebruikt, nou heb ik hier jammergenoeg geen verstand van, dus misschien kunnen jullie me helpen. Ik ben altijd wel een beetje geneigd naar Engelse spullen en instellingen, om de simpele reden dat m'n Engels goed is en Engelse informatie meestal beter en uitgebreider is - en nu óók zit ik te twijfelen of ik geen Engels (internationaal) keyboard wil.
Afbeeldingslocatie: http://i56.tinypic.com/23k6c1v.jpg

Ik vind het belangrijk dat ik gemakkelijk een letter met accentje (á, ç, ê, ñ, ò, ü) kan typen. Bij sommige toetsenborden kan je gewoon eerst het accent typen en daarna een letter (het dat niet Dead key?), maar bij andere moet je allemaal ingewikkeld doen met vasthouden en weet ik wat wel allemaal niet (ik begrijp er nooit geen zak niet van).

Met wat ik wil, met welk keyboard ben ik dan het beste af. Als ik op Wikipedia kijk dan lijkt het dat ik nog nooit een 'Nederlands' keyboard heb gezien, want het plaatje dat daar staat komt me niet echt bekend voor. Hoe zit het dan met Apple laptops? Zijn er verschillen tussen het Nederlandse en Internationale Engelse keyboard?

Mvg, Tijmen

• man-o-script
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-09 22:23
Hier een overzichtje met de layouts: http://support.apple.com/kb/HT2841
Zelf kies ik altijd de Nederlandse, vooral omdat je op '2' een euro-teken hebt. Verder zijn ze volgens mij identiek. Als je liever een liggende return hebt kun je een USA layout nemen, maar die kun je hier volgens mij weer niet bestellen...

Accenten kun je verder simpel typen door het volgende:

code:
1
2
3
4
5
Acute       (ó Ó)   Alt+E    
Circumflex  (ô Ô)   Alt+I    
Grave       (ò Ò)   Alt+`    
Tilde       (õ Õ)   Alt+N
Umlaut      (ö Ö)   Alt+U

Dus eerst de Alt+accent en dan de letter die je er onder wilt ;) Maar volgens mij staat dat los van de toetsenbord keuze en is dat gewoon iets van OSX.

[ Voor 25% gewijzigd door man-o-script op 11-09-2010 13:43 ]

//

• Tijmendal
Ok, bedankt!

Alleen wel jammer dat je Alt+accent moet doen, en niet gewoon een 'dead-key' kan gebruiken.

• man-o-script
Te zien aan die wiki die je linkte noemen ze dit toch ook Dead keys. Persoonlijk vind ik het fijner zo, zeker als je vaak 'iets tussen haakjes' typt ;) Maar wellicht is het ook instelbaar...

//

• NomoDigger
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 20:24
Volgens mij zitten er op de nederlandse versie wat haakjes e.d. anders dan op de internationaal engelse variant.

Van de volgende tekens zit (een aantal, ik weet niet precies welke) zeer waarschijnlijk op een andere plek.
< > - _ = + ; : ' " ` ~ { } [ ]

• man-o-script
Kan naast de euro op 2 verder geen verschillen ontdekken?

Dutch:
Afbeeldingslocatie: http://km.support.apple.com/library/APPLE/APPLECARE_ALLGEOS/HT2841/HT2841-Wired-Dutch.jpg

English International:
Afbeeldingslocatie: http://km.support.apple.com/library/APPLE/APPLECARE_ALLGEOS/HT2841/HT2841-Wired-International.jpg

//

• Hoite
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17-09 18:43

Hoite

Goed verhaal

Ik heb hier de nederlandse variant, die ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://i55.tinypic.com/2dshhtf.jpg

de amerikaanse ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://files.myopera.com/wychian/blog/US%20Keyboard.jpg

edit @ Hierboven, dat is een engelse lay-out? die ziet er anders uit dan de amerikaanse.

[ Voor 17% gewijzigd door Hoite op 11-09-2010 15:25 ]

Lekker kort.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-09 20:18

Compizfox

Bait for wenchmarks

Wij in Nederland gebruiken de US International keyboard :)
Ik heb eigenlijk nog nooit een keyboard gezien met Nederlandse layout. Ik vraag me af of die dingen wel eens verkocht worden.

Het verschil tussen de UK layout en de US International layout is (geloof ik, pin me er niet op vast) de vorm van de Enter-toets.

Kijk ook eens hier voor meer info:
Wikipedia: Keyboard layout

@Hoite: Dat bovenste plaatje is een US International layout, geen Nederlandse.
@man-o-script: Ook jouw plaatjes kloppen niet. Jouw bovenste plaatje is een US International, de onderste een US.

Zo ziet een Dutch layout eruit: Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/24/Nederlandse_toetsenbordindeling_-_tekst_als_paden.svg/800px-Nederlandse_toetsenbordindeling_-_tekst_als_paden.svg.png

Een UK (Brits) keyboard ziet er zo uit: Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/da/KB_United_Kingdom.svg/800px-KB_United_Kingdom.svg.png

En dit is een US International, die wij hier dus in Nederland massaal gebruiken: Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/22/KB_US-International.svg/800px-KB_US-International.svg.png

Die blauwe letters is wat er btw 'onder' de toets zit, wat je dus krijgt ICM de Alt-gr toets. Maar dat is weer een compleet ander verhaal, je kunt in het OS instellen of je de methode met alt-gr wilt gebruiken of de Windows-style methode met dode toetsen :)

[ Voor 164% gewijzigd door Compizfox op 11-09-2010 15:35 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

man-o-script schreef op zaterdag 11 september 2010 @ 15:22:
Kan naast de euro op 2 verder geen verschillen ontdekken?

Dutch:
[afbeelding]

English International:
[afbeelding]
Klopt. Enige verschil tussen die twee is het euroteken.

Overigens kun je dat irritante systeem met dead keys gewoon in osx instellen. Maar zoals ik al zei het is irritant dus niet de default :P

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Compizfox schreef op zaterdag 11 september 2010 @ 15:25:
@Hoite: Dat bovenste plaatje is een US International layout, geen Nederlandse.
@man-o-script: Ook jouw plaatjes kloppen niet. Jouw bovenste plaatje is een US International, de onderste een US.
We hebben het hier wel over Apple... De getoonde plaatjes zijn wel degelijk Nederlandse toetsenbordindelingen, maar wel die van Apple.

Al mijn Macs hebben de volgens Apple Nederlandse indelingen en er is niet veel verschil met Internationaal Engels. Wel met US natuurlijk. :)

[ Voor 14% gewijzigd door Frietsaus op 11-09-2010 16:10 ]

• Tijmendal
Volgens mij is m'n vraag wel beantwoord. Ik ga gewoon lekker voor het Nederlandse toetsenbord en Nederlandse handleiding. Is het 't waard om dat ding te lezen of wijst alles zich vanzelf? Mijn ervaring met dat soort handleidingen is dat er alleen in staat dat je zo'n ding niet uit het raam moet goeien en niet in de magnetron moet knallen. Deze vraag ivm. met of die Nederlandse veel van het Engelse orgineel afwijkt. Naja, geen reden om daarom een ander toetsenboord te nemen.
Frietsaus schreef op zaterdag 11 september 2010 @ 16:09:
[...]

We hebben het hier wel over Apple... De getoonde plaatjes zijn wel degelijk Nederlandse toetsenbordindelingen, maar wel die van Apple.

Al mijn Macs hebben de volgens Apple Nederlandse indelingen en er is niet veel verschil met Internationaal Engels. Wel met US natuurlijk. :)
Niet een heel relevante vraag, maar waarin verschilt een Amerikaans toetsenbord van een Nederlandse?

[ Voor 34% gewijzigd door Tijmendal op 11-09-2010 16:29 ]

• man-o-script
Compizfox schreef op zaterdag 11 september 2010 @ 15:25:
Je zag dat ik linkte naar een artikel bij Apple zelf? ;) Apple heeft nu eenmaal een wat andere interpretatie van de layouts. Nederlands en Engels Internationaal zijn gewoon hetzelfde, met als enige verschil de Euro op de 2. De speciale tekens die onder de knoppen liggen hebben voor zover ik weet niets met het toetsenbord te maken, ze zijn hier toch niet op afgedrukt, en kun je instellen in het OS.
O.a. de US layout heeft een platte return knop, maar da's een kwestie van voorkeur...

//

• man-o-script
Tijmendal schreef op zaterdag 11 september 2010 @ 16:26:
Volgens mij is m'n vraag wel beantwoord. Ik ga gewoon lekker voor het Nederlandse toetsenbord en Nederlandse handleiding. Is het 't waard om dat ding te lezen of wijst alles zich vanzelf? Mijn ervaring met dat soort handleidingen is dat er alleen in staat dat je zo'n ding niet uit het raam moet goeien en niet in de magnetron moet knallen.
Zelf nooit gelezen ;) Maar als je nieuw bent met de Mac loont het misschien wel wat tips & tricks door te nemen, maar daar zijn ook zat websites voor..

//

• Tijmendal
man-o-script schreef op zaterdag 11 september 2010 @ 17:15:
[...]

Zelf nooit gelezen ;) Maar als je nieuw bent met de Mac loont het misschien wel wat tips & tricks door te nemen, maar daar zijn ook zat websites voor..
Top, dankjewel!

De MBP 13" is net besteld en betaald! Hopelijk over een dagje of 3 binnen! Nú al zin in! Muahaha!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-09 20:18

Compizfox

Bait for wenchmarks

Sorry, nooit geweten dat Apple andere standaarden hanteerde als het om keyboards gaat.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Even over het ontbreken van het € teken op Engels-internationaal keyboard, alt+2 is dus wel gewoon een € ook al staat het niet op de toets geschreven. Zowel wanneer je de input-taal op NL als wanneer je deze op British (of US of US extended) zet.

Dus als dat het enige verschil is dan is er dus eigenlijk alleen een geheugensteuntje extra op de NL-versie. De Us versie is wel daadwerkelijk anders, liggende return, `~ op de plek waar bij de NL §± zit, \| rechts boven tov NL-versie en alt heet daar option.

Verder staan op de US versie caps lock, tab, shift, delete, enter/return voluit geschreven terwijl op de NL en internationaal engels versie hier symbolen voor gebruikt worden.
Pagina: 1