Anoniem: 374646

Topicstarter
Hallo beste tweakers,

Ik zit met een probleempje. Ik heb een nieuwe pc gekocht eindelijk heb ik weer ruimte voor een normalen pc ipv een laptop. Nu heb ik gekozen voor een Gigabyte GA-770TA-UD3 moederbord en een AMD X6 1055T processor.

Maar de versie van de Bios herkent deze processor niet. :'( Dus ik moet deze flashen. En hier komt de "maar", dit kan alleen met een processor die door de bios herkend wordt. :F

Hierover heb ik ook een mail gestuurd naar Gigabyte en ja volgens hun is er geen ander mogelijkheid dan met een "oudere processor" de bios te updaten.

Weet een van jullie misschien toch een achterdeurtje zodat het wel lukt, of een oude processor over die je kan doneren voor dit klusje? ;)

Het is op dit moment niet mogelijk om in de bios of in Q-flash te komen!

R.P.G.

Anoniem: 292340

Ga eens naar de betere computerboer en vraag of hun hem willen flashen voor je, grote kans dat ze dat, eventueel tegen een kleine vergoeding, voor je willen doen. Anders kijken of iemand een compatible cpu heeft en je wil helpen met het flashen.

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:18

Zenix

BOE!

De winkel waar je moederbord hebt gekocht laten doen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Nee, de enige manier waarop je dit kan doen is met een ondersteunde cpu. Dus bestel het allergoedkoopste cputje dat je kunt vinden, of kijk of er iemand in de buurt is met een cpu die je kan helpen.

Ik heb al een aantal van deze configs gezienen geflashed, en het ding valt gewoon uit, dan flashen is niet verstandig, als het ding uitvalt tijdens het flashen heb je een nog groter probleem.

• Xtrafris
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-11-2024
Tsja, die achterdeur waar je naar zoekt is er eenvoudigweg niet. Het BIOS heeft een processor nodig om te kunnen flashen, en degen die er nu in zit kan hij niet aanspreken.

Als je de PC bij een fysieke winkel hebt gekocht, ff terug gaan en daar laten doen, en anders met het bord en geheugen onder de arm even een paar computerwinkels langs lopen om te vragen of ze 'm voor je willen flashen. Bij kleine winkels heb je meer kans dan bij grote.

Een derde mogelijkheid is om ff een goedkope chip te kopen en door te verkopen dodra je hebt geflashed.

• MrCostanzo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-07 23:48
Kun je niet flashen met het @bios programmaatje van Gigabyte? is mij volgens mij altijd gelukt ook met (nog) niet ondersteunde processoren

• mokumouse
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-07 11:45

mokumouse

LOLstoel User

Ik heb laatste precies het zelfde gehad. Ik had ook geen extra CPU en heb hem toch weten te flashen met een usb stick.. Wat bij mij de truuk deed was om een cmos reset uit te voeren. (hiervoor zit er een jumperpinnetjes vlak bij de aansluitingen voor de kast leds etc). na de reset kwam ik de bios in en kon ik flashen.

LET OP!! Pas de usb stick met bios er in doen nadat je in de bios bent.

Kwam daarachter dmv de search: GA-770TA-UD3 + AMD Phenom II X6 1055T probleem ;)

[ Voor 12% gewijzigd door mokumouse op 11-09-2010 14:44 . Reden: typo's ]

Blaat...

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Zit er bij Gigabyte geen aansluiting om een externe flasher aan te sluiten? Op die manier heb ik een keer een verneukt Asus bord weer tot leven gewekt met een andere PC via de lpt poort. (linkje)

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

mokumouse schreef op zaterdag 11 september 2010 @ 14:41:
Ik heb laatste precies het zelfde gehad. Ik had ook geen extra CPU en heb hem toch weten te flashen met een usb stick.. Wat bij mij de truuk deed was om een cmos reset uit te voeren. (hiervoor zit er een jumperpinnetjes vlak bij de aansluitingen voor de kast leds etc). na de reset kwam ik de bios in en kon ik flashen.

LET OP!! Pas de usb stick met bios er in doen nadat je in de bios bent.

Kwam daarachter dmv de search: GA-770TA-UD3 + AMD Phenom II X6 1055T probleem ;)
Maar die manier is wel sterk af te raden. Gezien het systeem normaliter uitvalt als je met een niet ondersteunde proc boot. Het lijkt me dan niet echt handig om te flashen, als het dan fout gaat gaat het ook goed fout.

• FCVD
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-01-2024
Dit is wat ik heb gedaan:

alles loshalen (harde schijven, dvd branders, etc)

sluit een floppy drive aan en zorg dat je de laatste bios op een floppy hebt (ja, ik weet het; dit wordt waarschijnlijk een speurtocht op zolder)

1) stekker uit je voeding
2) clear cmos jumper omzetten
3) jumper weer terugzetten
4) stekker in je voeding
5) opstarten
6) de bios in en q-flash
7) bios flashen vanaf je floppy
8) rebooten en defaults laden
9) pc uitzetten en je schijven, dvd brander weer aansluiten

het kan zijn dat je meerdere keren moet clear cmossen voordat je eindelijk in de bios komt

veel succes.

*edit: ik heb een floppydrive gebruikt, omdat de usb stick methode zorgde voor een vastloper in de bios

[ Voor 8% gewijzigd door FCVD op 11-09-2010 17:03 ]

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-07 06:45
Hebben die dingen tegenwoordig niet allemaal dual BIOS welke gewoon kan worden hersteld wanneer het flashen wel mocht mislukken?

Anoniem: 374646

Topicstarter
Terw_Dan schreef op zaterdag 11 september 2010 @ 16:47:
[...]

Maar die manier is wel sterk af te raden. Gezien het systeem normaliter uitvalt als je met een niet ondersteunde proc boot. Het lijkt me dan niet echt handig om te flashen, als het dan fout gaat gaat het ook goed fout.
Ik heb de gok toch maar genomen. En het geprobeerd zoals boven vermeld. En het is gelukt!

Heel erg bedankt voor de tips.

R.P.G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
GENETX schreef op zaterdag 11 september 2010 @ 18:17:
Hebben die dingen tegenwoordig niet allemaal dual BIOS welke gewoon kan worden hersteld wanneer het flashen wel mocht mislukken?
Bij de Asus boarden weet ik in elk geval zeker van wel althans de nieuwere boarden, en ik dacht dat bij Gigabyte tegenwoordig ook zo is maar durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-07 06:45
Mijn 3 jaar oud Gigabyte bordje heeft het namelijk ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjepper
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-07 20:06
Mijn Gigabyte 790x UD3P heeft ook dual

|9800X3D|32GB|RTX 5070Ti|

Pagina: 1