VSDL2 modem zonder NAT

Pagina: 1
Acties:

• halfgaar
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-11-2025
Hallo,

Ik ben op zoek naar een VDSL2 modem (voor een KPN lijn) die zonder NAT werkt of kan werken, zodat de computer die je erachter hangt het WAN IP adres krijgt, zodat ik een Linux box kan gebruiken als router.

Ik had eerder een Speedtouch 546, welke je met ini files van de speedtouch website kon omzetten naar DHCP spoofing, maar nu ik VDSL2 heb, gaat dat niet meer.

De niet-KPN versie van de experia box is een Thomson TG789vn, maar daar is geen ini file voor DHCP spoofing voor te vinden.

Wellicht kan je het gewoon in het menu instellen, maar dat weet ik dus niet. Alle meningen zijn welkom.

(edit: de pricewatch heeft overigens geen enkele TG789. Is hij hier wel te koop...?)

[ Voor 6% gewijzigd door halfgaar op 11-09-2010 12:54 ]

Verwijderd

Kijk eens of je je router in een soort van bridge mode kan zetten. Anders kun je ook proberen te zoeken op routers in combinatie met bridge mode.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Sowieso is die router toch beveiligd door KPN? Als het in de interface niet in te stellen is zou ik ze gewoon even bellen. De meeste adsl-routers zijn wel bridged in te stellen (zonder geklooi met inifiles), maar als dat gedeelte van het modem dichtgezet is door KPN gaat het niet lukken.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

halfgaar schreef op zaterdag 11 september 2010 @ 12:51:
Hallo,

Ik ben op zoek naar een VDSL2 modem (voor een KPN lijn) die zonder NAT werkt of kan werken, zodat de computer die je erachter hangt het WAN IP adres krijgt, zodat ik een Linux box kan gebruiken als router.

Ik had eerder een Speedtouch 546, welke je met ini files van de speedtouch website kon omzetten naar DHCP spoofing, maar nu ik VDSL2 heb, gaat dat niet meer.

De niet-KPN versie van de experia box is een Thomson TG789vn, maar daar is geen ini file voor DHCP spoofing voor te vinden.

Wellicht kan je het gewoon in het menu instellen, maar dat weet ik dus niet. Alle meningen zijn welkom.
Je kunt 't niet in het menu instellen, je moet 'm echt zelf configgen. Ik ken 't apparaat niet supergoed, maar 't is me wel gelukt, met wat haken en ogen. Ik zal als ik weer thuis ben m'n ini wel ergens dumpen.
(edit: de pricewatch heeft overigens geen enkele TG789. Is hij hier wel te koop...?)
Routershop.nl heeft ze.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• halfgaar
Even voor de duidelijkheid; het gaat niet om het model van KPN. Die heb ik nu, en daar wil ik af. Ik ben op zoek naar één waar ik het wel mee kan.

@Cyber; heb jij dus een niet-KPN 789? Hoe heb je dat daarmee voor elkaar gekregen dan? Ik kan geen ini's vinden op speedtouch.nl ervoor.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

halfgaar schreef op zaterdag 11 september 2010 @ 15:31:
Even voor de duidelijkheid; het gaat niet om het model van KPN. Die heb ik nu, en daar wil ik af. Ik ben op zoek naar één waar ik het wel mee kan.

@Cyber; heb jij dus een niet-KPN 789? Hoe heb je dat daarmee voor elkaar gekregen dan? Ik kan geen ini's vinden op speedtouch.nl ervoor.
Ik heb een originele TG789vn, ja. Die doet 't met de ini's van speedtouch.nl prima met NAT overigens.

Om 'm te laten bridgen, zonder DHCP overigens, heb ik zelf een config in elkaar geshopt. Die doet 't op zich prima met één minpuntje en dat is dat het MAC-adres van de host met 't publieke IP in de config moet. Anders vervangt 'ie het door z'n eigen MAC-adres en dat werkt niet. Ben er nog niet achter hoe ik dat fix.

Ini staat hier: http://www.cyberhq.nl/~marco/789_spoof.txt

Als 't goed is hoef je alleen regel 373 te editen.

Overigens: deze ini werkt alleen op VDSL. Voor ADSL moet je gewoon de config van thomson zelf gebruiken.

[ Voor 5% gewijzigd door CyBeR op 11-09-2010 17:37 ]

• halfgaar
Ik moet dus met het handje het publieke IP invullen? Is dat wel zo handig? Bij KPN willen ze hem wel eens wijzigen, en dan komt dit niet goed.

Op regel 356 staat trouwens een password. Maakt dat nog uit?

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

halfgaar schreef op zaterdag 11 september 2010 @ 18:01:
Ik moet dus met het handje het publieke IP invullen? Is dat wel zo handig? Bij KPN willen ze hem wel eens wijzigen, en dan komt dit niet goed.
Je IP wijzigt bij KPN alleen als er een wijziging is aan je verbinding. Bijvoorbeeld als je omgezet wordt van ADSL naar ADSL2, of van ADSL2 naar VDSL, etc.

Oh en ja, je moet dat dus invullen, tesamen met het MAC-adres van de computer die dat ip krijgt. Dat is het minpunt waar ik het eerder over had: dat hoort niet te moeten, maar ik weet nog niet hoe ik 't zo krijg dat dat niet zo is.
Op regel 356 staat trouwens een password. Maakt dat nog uit?
Nee, je kunt daar in essentie elk wachtwoord invullen. In dit geval is het gewoon 'kpn'.

[ Voor 16% gewijzigd door CyBeR op 11-09-2010 18:06 ]

• halfgaar
Mijn IP is ook eens veranderd toen ik problemen had. Ik meldde toen dat hun DNS servers bepaalde hosts niet konden resolven; iets wat op elke KPN lijn die ik kon testen bij vrienden etc zo was. Eén poging om het op te lossen was mij een ander IP geven (wat natuurlijk niet werkte). Dus, het kan best eens veranderen.

Hoe heb jij deze ini gemaakt? De syntax is nou niet direct erg duidelijk... Wellicht kan ik je helpen.

Met die arpadd regel geef je dus alleen maar aan op welke poort de router zit. Ik bedoel, het configureert niet het IP-adres van de verbinding, maar zet alleen een entry in de arp tabel.

De IP.ini sectie in de config van mijn speedtouch 546 lijkt er heel erg op, maar heeft arpclass en arpcachetimeout niet. Weet jij wat die arpclass doet?

En, mijn 546 had dus geen arpadd. Als je die weglaat doet hij het niet? Nou ja, nee dus, dat zei je al. Hoe weet je eigenlijk dat hij het vervangt met zijn eigen MAC? Kan jij de arp tabel opvragen?

[ Voor 6% gewijzigd door halfgaar op 11-09-2010 18:29 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Mja ok, maar als jij niets tegen KPN zegt waardoor zij dingen gaan doen verander 't niet.

De ini heb ik gemaakt door aan de hand van de spoofing ini voor een 780wl de pppoe ini aan te passen.

Geen idee wat arpclass doet. En ja, die tabel kun je opvragen.

• halfgaar
Ik kreeg van routershop.nl een mailtje dat die 789 gewoon in het menu in te stellen zou moeten zijn voor spoofing. Kan jij dat beamen?

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Wel voor ADSL, niet voor VDSL.

• halfgaar
Dat is raar. Hoe werkt dat dan? Ik bedoel, staat in de webadmin gewoon achter spoofing mode "only ADSL" of zo?

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Nee, maar die config is voor PPPoA en VDSL werkt met PPPoE.

• halfgaar
Sorry dat ik het nog steeds niet begrijp, maar je hebt het over 'die config'. Dat betekent dus dat je een INI hebt gevonden daarvoor die je in het apparaat upload? Ik dacht dat hij juist gewoon een toggle had in de web admin? Tenminste, dat dacht routershop.nl. Heeft hij dat nou wel of niet?

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Het is een ini, maar die heeft 't ding ook ingebouwd zitten.

Pagina: 1