__fred__ schreef op maandag 13 september 2010 @ 17:58:
Het is m.i. slecht verdedigbaar als er op een project maar één programmeur zit, die applicaties ontwikkelt die niet met de buitenwereld communiceren, om dan een volledige servicelayer aan te leggen met als resultaat extra ontwikkeldtijd en een negatief effect op de performance.
Ik vind dat mensen eens moeten ophouden te klagen over die performance. Dat is echt een compleet nonissue. Dat deserializen van een beetje XML valt in de meeste gevallen compleet in het niets bij de querytijden op de achterliggende DB.
Ik ben het met je eens dat als je zeker weet dat je beide applicaties kunnen gaan praten met een business DLL, en je zeker weet dat er verder niks bij gaat komen, je niet voor een WS hoeft te gaan, maar ik ben het niet eens met argumenten daartegen. Het parsen van de XML is een nonissue, evenals de extra ontwikkeltijd, die is t.o.v. het bouwen van een business 'DLL' max een of twee dagen extra. En juist het stateless moeten werken heeft voordelen: als later blijkt dat een 1 appserver de load niet aankan is een stateless WS veel makkelijker te schalen dat een stateful applicatie. Hoeveel programmeurs er op een project zitten maakt m.i. ook niet uit, je moet er NOOIT vanuit gaan dat je de eerste en de laatste dev bent die aan een applicatie werkt.
Wat betreft het 'contract' dat een WSDL is: naast het documenterende effect is het niet alleen maar documentatie, het is ook gewoon een contract. Dus de interface staat vast, en daar zullen beide partijen zich aan moeten houden. Dit heeft als voordeel dat je aan de client side de hele WS client uit kunt laten genereren, en dat je aan de server kant indien mogelijk de hele WS kunt vervangen door een andere met hetzelfde contract, en op die manier volledig transparant de hele backend kunt vervangen.
Helaas heeft de TS niet laten weten op welke platformen de app en de webapp gebaseerd zijn. Als die niet gebaseerd zijn op hetzelfde platform, is al snel een WS 'the way to go'.
Ik zeg niet dat de TS naar een WS architectuur moet gaan, maar een dergelijke architectuur heeft een hoop voordelen en m.i. erg weinig nadelen.
[
Voor 29% gewijzigd door
Hydra op 14-09-2010 10:45
]