[MacBookPro] Installeren van een SSD en RAM.

Pagina: 1
Acties:

• Tijmendal
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-04-2023
Hallo lieve mensen,

deze meneer hier heeft besloten (nu hij eindelijk gaat studeren) dat het tijd wordt voor een laptopje, en als we het doen, dan doen we het goed natuurlijk.
Ik heb nooit een computer zelf gehad en ik ben niet heel erg anti-Windows, en windows is natuurlijk niet zo shit als de meeste mensen hier, in het Mac-forum zeggen, maar een Appletje is natuurlijk nét 'ff' 12x zo fijn, yes?

Ok, we zijn dus op het punt aangekomen dat ik heb besloten een MBP 13" te gaan kopen (ik twijfel misschien nog tussen een normaal 'Bookie en een Pro, omdat tegenwoordig ze allebei ongeveer helemaal hetzelfde zijn, maar aangezien de normale 'maar' 2GB RAM heeft denk ik dat ik toch maar voor de Preau ga; misschien een beetje in strijd met m'n vraag, maar ok...).

De 13" is klein, mooi, licht, snel en gewoon een apen-geil dingetje - maar dat hoef ik jullie allemaal niet te vertellen.

Ik was hier dus een beetje aan het rondneuzen tot ik op iets stuitte (dat blijkbaar best wel oud is) , genaamd een SSD, dat blijkbaar wonderen verricht. Dit zette me een beetje aan het denken of ik wel genoeg capaciteit heb aan een 'normale' Pro, of dat ik niet toch een gavere, geupgrade versie wil.

Wat ik doe:
- Huis, tuin en keuken dingen (emailen, surfen, bla-bla-bla...)
- Photoshoppen
- Producen (zo nu-en-dan, klinkt gaver dan m'n muziek klinkt...)
- Soms een spelletje, maar dat is meestal niet super nieuwe stuff...
- Shitloads muziek downloaden

Ik denk dat wat ik het belangrijkste vind voor m'n bookie is dat 'ie nog láng mee kan gaan. Ik weet dat het hier de trend is elke 3 jaar een nieuwe te kopen, maar ik zou er van gecharmeerd zijn als ik dit ding over 6 jaar nog steeds kan gebruiken - en dat hij het dan ook nog super lekker doet (en Photoshop 9 (die is dan al uit) en spelletjes en wat we tegen die tijd allemaal wel niet hebben dus óók prima kunnen doen)

Ik heb ongetwijfeld genoeg aan wat er nu in dit ding zit, maar ik vroeg me af of, als ik over 2 jaar denk dat ik hem te langzaam vind ik hem niet een boost kan geven met wat nieuw RAM en een SSD kracht (wat blijkbaar 6 keer de shiznit is), zodat m'n MBP wederom weer een top-notch knallertje is.

Bij Apple zelf is het echt stervens duur om wat extra RAM of een SSD erin te laten zetten, maar blijkbaar kan het ook makkelijk zelf, en dan nu mijn vraag - kan je gewoon elke willekeurige geheugenkaart of SSD in je laptop knallen of moet je allemaal ingewikkelde dingen doen en speciale Mac-hardware aanschaffen (die veel duurder is dan de gewone Windows-troep?) Als je gewoon de normale hardware kan gebruiken, ben je dan ook niet beter uit met gewoon een normale MacBook kopen en zodra je hem binnen krijgt meteen 8GB normaal geheugen er in te beuken? Zou me niet verbazen als dat aanmerkelijk goedkoper is dan een Pro en dáár dan 8GB van maken.

Mvg, Tijmen

PS: Als iemand mij nog kan vertellen wat de verschillen zijn tussen een normale MacBook en een MacBookPro, dan zou ik blij zijn (en of het ook daadwerkelijk 150€ waard is om te upgraden)
Ik kom namelijk niet verder dan de volgende verschillen:
- 2GB geheugen meer in MBP
- Alu Unibody
- Verlichte toetsen (BFD?)

En nog 'n smiley, omdat het kan: }:|

• Hoite
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:33

Hoite

Goed verhaal

Tijmendal schreef op zaterdag 11 september 2010 @ 00:16:

PS: Als iemand mij nog kan vertellen wat de verschillen zijn tussen een normale MacBook en een MacBookPro, dan zou ik blij zijn (en of het ook daadwerkelijk 150€ waard is om te upgraden)
Ik kom namelijk niet verder dan de volgende verschillen:
- 2GB geheugen meer in MBP
- Alu Unibody
- Verlichte toetsen (BFD?)

En nog 'n smiley, omdat het kan: }:|
Je had zelf al bijna alle verschillen, de rest (afaik):
-Geheugenkaartslot
-Hoe vol is de accu ledjes met knopje
-Een iets andere processor die wel native virtualisatie aankan.

Waar BFD voor staat dat is me een raadsel.

Ik denk dat wat ik het belangrijkste vind voor m'n bookie is dat 'ie nog láng mee kan gaan. Ik weet dat het hier de trend is elke 3 jaar een nieuwe te kopen, maar ik zou er van gecharmeerd zijn als ik dit ding over 6 jaar nog steeds kan gebruiken - en dat hij het dan ook nog super lekker doet (en Photoshop 9 (die is dan al uit) en spelletjes en wat we tegen die tijd allemaal wel niet hebben dus óók prima kunnen doen)
Je kunt zeker 6 jaar lang doen met een Macbook Pro. Alleen is gaming nooit iets geweest op macs, maar dat is nu in opkomst, zie nieuws: Valve brengt Steam-platform en Source-engine naar OS X.
Wat dat precies gaat worden gaat de tijd uitwijzen.
Ik heb ongetwijfeld genoeg aan wat er nu in dit ding zit, maar ik vroeg me af of, als ik over 2 jaar denk dat ik hem te langzaam vind ik hem niet een boost kan geven met wat nieuw RAM en een SSD kracht (wat blijkbaar 6 keer de shiznit is), zodat m'n MBP wederom weer een top-notch knallertje is.
Dit is zeker mogelijk, en inderdaad, niet bij apple kopen maar gewoon lekker zelf inbouwen.
Op www.ifixit.com staan een hele hoop guides om je Macbook compleet uit elkaar te halen en weer goed in elkaar te zetten, wat jij onderweg aan hardware veranderd is jou zaak.

offtopic:
Ik heb het idee dat je topic heel serieus bedoeld is, maar gebruik alsjeblieft niet van de geenstijl termen/uitspraken als Macbook Preau of iets dergelijks.

En, Before I Forget, Voor het geval niemand het nog tegen je gezegd heeft:
Welkom op GoT! *O*

Lekker kort.

• Tijmendal
Hoite schreef op zaterdag 11 september 2010 @ 00:27:
[...]

-Geheugenkaartslot

[...]

Je kunt zeker 6 jaar lang doen met een Macbook Pro. Alleen is gaming nooit iets geweest op macs, maar dat is nu in opkomst, zie nieuws: Valve brengt Steam-platform en Source-engine naar OS X.
Wat dat precies gaat worden gaat de tijd uitwijzen.

[...]

Dit is zeker mogelijk, en inderdaad, niet bij apple kopen maar gewoon lekker zelf inbouwen.
Op www.ifixit.com staan een hele hoop guides om je Macbook compleet uit elkaar te halen en weer goed in elkaar te zetten, wat jij onderweg aan hardware veranderd is jou zaak.

offtopic:
Ik heb het idee dat je topic heel serieus bedoeld is, maar gebruik alsjeblieft niet van de geenstijl termen/uitspraken als Macbook Preau of iets dergelijks.

En, Before I Forget, Voor het geval niemand het nog tegen je gezegd heeft:
Welkom op GoT! *O*
Bedankt voor de meer dan helpvolle reactie!

Het enige wat ik me nog afvraag is of ik elk soort hardware kan gebruiken om 'm te upgraden? Ik weet dat ik So-Dim DDR3 RAM (klinkt best cool als ik dat zo effe uit m'n mouw schud, haha!) moet gebruiken, maar binnen die klasse, zijn er daar nog verschillen waar ik op moet letten?
-Geheugenkaartslot
De SD kaart slot is handig en die lampjes doen natuurlijk helemaal niets.
Ik ben niet heel technisch met computers en weet dan ook niet wat native virtualisatie is, maar het klinkt niet alsof het heel belangrijk is.
Big F'in Deal. Ssssh!

En bedankt voor het hartelijke welkom!

[ Voor 4% gewijzigd door Tijmendal op 11-09-2010 10:28 ]

• man-o-script
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 19:28
Tijmendal schreef op zaterdag 11 september 2010 @ 10:08:
[...]en die lampjes doen natuurlijk helemaal niets.[...]
Maar zijn toch verdomd handig, zonder hem eerst open te klappen kun je gelijk zien of je hem nog een uurtje of wat kunt gebruiken of dat je toch de lader er bij moet pakken...

//

• Tijmendal
man-o-script schreef op zaterdag 11 september 2010 @ 12:48:
[...]

Maar zijn toch verdomd handig, zonder hem eerst open te klappen kun je gelijk zien of je hem nog een uurtje of wat kunt gebruiken of dat je toch de lader er bij moet pakken...
Ach, das allemaal persoonlijk. Als ik 30 euro minder zou betalen zónder lampjes zou ik blijer zijn denk ik, maar zoveel boeit het natuurlijk niet.

• The Great HooD
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-09-2014
Tsja, ik heb zelf ook een MBP maar die lampjes heb ik echt nog nooit gebruikt, je klapt je MB open en start gelijk op, gaat naar Battery en ziet hoelang die nog meegaat, in minuten uitgedrukt. Zijn kleine details die lampjes maar je moet ze maar net gebruiken...

• Meilu
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-09 15:35
Afgelopen week stond ik ook even voor de keuze om wat minder uit te geven en voor de witte macbook te gaan of wat meer voor de MBP. Uiteindelijk gewoon de pro genomen omdat die gewoon zoveel mooier is, alles voelt een stuk degelijker en die lichtjes achter de toetsen zijn super handig als je in een wat donkere omgeving zit.
Die 2gb geheugen is daarnaast ook erg fijn en als je alle extra's bij elkaar optelt is het de 150 euro absoluut waard.

Wel jammer dat je net te laat bent voor de back to school actie trouwens want dan zou je helemaal niet meer wakker hoeven te liggen van die 150 euro aangezien je dan 160 euro terug krijgt.

• man-o-script
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 19:28
Zou je toch eens moeten doen :P Als ik m'n laptop van beneden meepak om op de bank te gaan zitten, wil ik voordat ik hem openklap wel weten of ik de lader mee moet nemen... handig toch 8)

//

• Tijmendal
Meilu schreef op zaterdag 11 september 2010 @ 13:47:
Afgelopen week stond ik ook even voor de keuze om wat minder uit te geven en voor de witte macbook te gaan of wat meer voor de MBP. Uiteindelijk gewoon de pro genomen omdat die gewoon zoveel mooier is, alles voelt een stuk degelijker en die lichtjes achter de toetsen zijn super handig als je in een wat donkere omgeving zit.
Die 2gb geheugen is daarnaast ook erg fijn en als je alle extra's bij elkaar optelt is het de 150 euro absoluut waard.

Wel jammer dat je net te laat bent voor de back to school actie trouwens want dan zou je helemaal niet meer wakker hoeven te liggen van die 150 euro aangezien je dan 160 euro terug krijgt.
Mits je een iPod erbij komt, dan krijg je maximaal 160 euro korting (en dat is ook alleen op de overjarige modellen; de nieuwe iPod-lijn die 1 september is uitgekomen valt daar niet in), dus zoveel heb je er niet aan - de oude iPod generatie vond ik maar niets. De nieuwe iPod touch is wel leuk, maar niet inbegrepen in de actie.
Bovendien héb ik al een iPod, dus tsja...dan had ik er waarschijnlijk tóch geen gekocht (of wél gewoon een classic en die weer verkopen op marktplaats, waardoor je waarschijnlijk alsnog die 160€ korting wel zou halen...damn...zo had ik er nog niet aan gedacht. Ik ben een beetje sukkeltje). Ik voel me nu echt een mislukt zakenman, haha! Mooi ff 160 euro naar de filestijnen! :(

Maarja, ik ga ook gewoon voor de pro, ook omdat die tot 8GB Ram upgrade-baar is, en als ik over 3 jaar m'n ding te sloom vind, kan ik er altijd 4gb ram bijknallen!
man-o-script schreef op zaterdag 11 september 2010 @ 13:48:
Zou je toch eens moeten doen :P Als ik m'n laptop van beneden meepak om op de bank te gaan zitten, wil ik voordat ik hem openklap wel weten of ik de lader mee moet nemen... handig toch 8)
Gelukkig ben je helemáál niet lui! ;)

• Hoite
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:33

Hoite

Goed verhaal

Tijmendal schreef op zaterdag 11 september 2010 @ 10:08:
[...]

Bedankt voor de meer dan helpvolle reactie!

Het enige wat ik me nog afvraag is of ik elk soort hardware kan gebruiken om 'm te upgraden? Ik weet dat ik So-Dim DDR3 RAM (klinkt best cool als ik dat zo effe uit m'n mouw schud, haha!) moet gebruiken, maar binnen die klasse, zijn er daar nog verschillen waar ik op moet letten?
Het meeste geheugen kan je gewoon gebruiken, allerlei honkie-tonkie merken zou ik niet proberen, maar alles van Kingston met dezelfde snelheid werkt er gewoon in.
De SD kaart slot is handig en die lampjes doen natuurlijk helemaal niets.
Ik ben niet heel technisch met computers en weet dan ook niet wat native virtualisatie is, maar het klinkt niet alsof het heel belangrijk is.
Ik heb zelf de witte macbook en heb er soms wel spijt van dat ik niet die 200 euro had uitgegeven,
Wel ervaring mee en die lampjes zijn heel handig!
Dat virtualisatieverhaal is alleen van toepassing als je veelvuldig met virtuele machines gaat werken(zoals VMware). Die processor zorgt er dan voor dat de VM net wat beter presteert.

Lekker kort.

• Meilu
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-09 15:35
Tijmendal schreef op zaterdag 11 september 2010 @ 14:23:
[...]

Mits je een iPod erbij komt, dan krijg je maximaal 160 euro korting (en dat is ook alleen op de overjarige modellen; de nieuwe iPod-lijn die 1 september is uitgekomen valt daar niet in), dus zoveel heb je er niet aan - de oude iPod generatie vond ik maar niets. De nieuwe iPod touch is wel leuk, maar niet inbegrepen in de actie.
Bovendien héb ik al een iPod, dus tsja...dan had ik er waarschijnlijk tóch geen gekocht (of wél gewoon een classic en die weer verkopen op marktplaats, waardoor je waarschijnlijk alsnog die 160€ korting wel zou halen...damn...zo had ik er nog niet aan gedacht. Ik ben een beetje sukkeltje). Ik voel me nu echt een mislukt zakenman, haha! Mooi ff 160 euro naar de filestijnen! :(
Haha nouja valt opzich ook wel mee, ik heb hem verkocht voor 125 en aangezien je maar 160 terug krijgt van apple en 180 betaalt betaal ik totaal ongeveer 100 euro minder. Je kunt wel nog de gewone onderwijskorting krijgen (6% dacht ik) via deze link: http://store.apple.com/nl/browse/home/education_routing

• Tijmendal
Meilu schreef op zaterdag 11 september 2010 @ 15:25:
[...]

Haha nouja valt opzich ook wel mee, ik heb hem verkocht voor 125 en aangezien je maar 160 terug krijgt van apple en 180 betaalt betaal ik totaal ongeveer 100 euro minder. Je kunt wel nog de gewone onderwijskorting krijgen (6% dacht ik) via deze link: http://store.apple.com/nl/browse/home/education_routing
Ja zover was ik al. Maar toch bedankt.
Pagina: 1