Toon posts:

512MB GDDR5 of 1024MB DDR3?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo!

Ik zou graag willen weten wat beter, sneller, handiger is, 512MB aan GDDR5 in een videokaart, of precies dezelfde videokaart, met 1024MB DDR3? Het gaat om deze kaart, de Sparkle GeForce GT240:
GDDR5
DDR3
Voor zover ik zie zijn er 2 verschillen tussen de kaarten:
- De shader clock (geen idee wat dat is) van de DDR3 is 0,02 GHz hoger.
- De snelheid van het geheugen van de GDDR5 is een stuk hoger (1,36GHz of 3,4GHz).

Verder heb ik nog wat simpele vraagjes, wat volgens mij zo simpel is dat het nooit gevraagd wordt en daarom niet op internet te vinden is. :/
Wat zijn de belangrijkste verschillen tussen de verkopers/merken van de videokaarten? Ik heb hier als voorbeeld kaarten van Sparkle genomen, maar als ik de specs vergelijk met die van bijvoorbeeld de Gainward GT240 of de Club3D GT240, verschilt het niet veel.

En als ik de specs van de GT220-kaarten en de GT240-kaarten vergelijk, scheelt dat volgens mij ook niet veel, behalve dat de GT240 duurder, en tegelijk minder snel lijkt te zijn. Klopt dit?

Heel erg bedankt,

Tidob

• sjepper
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-02 13:47
Volgens mij blijf je dan met grote resoluties toch met 1 gb sneller
Maar hier durf ik geen zinig woord over te zeggen

En qwa merken en prijs somige verkopen nou dichter op productie prijs ( maar meestal lijd daar je service onder )
(ookal is dat niet altijd)

verschil ziet tussen point of view en evga (evga duurder naar mijn weten betere service waaronder voor gtx 460 preformace boost )

Soms scheelt het ook 1 fps of wat meer max 5 merk je niet veel van (heb ik het over games waar je 100 fps loopt)

[ Voor 66% gewijzigd door sjepper op 11-09-2010 00:13 ]

|9800X3D|32GB|RTX 5070Ti|

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

512MB is genoeg voor die kaart, 1GB ga je pas merken bij kaarten van het kaliber HD5750/GTS450 en zelfs daar is het verschil niet groot. Dus gewoon lekker 512MB nemen. GDDR5 is wel een stuk sneller dan GDDR3 en dat verschil zul je dan eerder merken.

Verder is je tweede vraag hier al honderd keer gesteld ;) maar samenvattend: er zit nauwelijks verschil tussen, het zijn toch dezelfde chips en het enige wat een reseller doet is er eventueel een andere koeler op of andere video-uitgangen. Verschil ga je uiteraard wel merken met de specialere varianten, bij high-end kaarten bijvoorbeeld de overclocked editions en met dikkere koelers maar voor de GT240 zal het niet spannend zijn. En inderdaad hebben ze soms verschillende periodes voor fabrieksgarantie.

[ Voor 21% gewijzigd door bwerg op 11-09-2010 00:23 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-02 09:21
Daar is geen zinnig woord over te zeggen als je niet weet op wat voor resolutie er gegamed wordt.
Op 1280x1024 heb je voldoende aan 512MB. Op 1900x1600 schiet dat wat te kort, al doe je dat misschien toch niet snel op een GT240.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ik had laatst de verschillen bekeken tussen een HD5750 1GB en 512MB en zelfs op 1920x1080 was het verschil gewoon minimaal. Met de GT240 zullen die verschillen nog minder snel merkbaar zijn omdat de GPU wat minder krachtig is en nog meer moeite zal hebben die 512MB te vullen, dus ik denk zelfs op hoge resoluties dat het weinig tot niets uitmaakt (al verschilt dat per spel natuurlijk, maar gemiddeld dan. GTA4 heeft bijvoorbeeld het liefst 2GB).

[ Voor 4% gewijzigd door bwerg op 11-09-2010 11:29 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Verwijderd

Topicstarter
Oké, tof! Hartstikke bedankt allemaal! Dan ga ik voor 512MB GDDR5.
bwerg schreef op zaterdag 11 september 2010 @ 00:21:
Verder is je tweede vraag hier al honderd keer gesteld ;) maar samenvattend: er zit nauwelijks verschil tussen, het zijn toch dezelfde chips en het enige wat een reseller doet is er eventueel een andere koeler op of andere video-uitgangen. Verschil ga je uiteraard wel merken met de specialere varianten, bij high-end kaarten bijvoorbeeld de overclocked editions en met dikkere koelers maar voor de GT240 zal het niet spannend zijn. En inderdaad hebben ze soms verschillende periodes voor fabrieksgarantie.
Oeps, dan heb ik toch niet zo goed gezocht.

Mijn monitor is inderdaad niet heel spectaculair. Naast mijn PC staat wel een Philips TV, HD Ready met 1366x768 resolutie. Ik neem aan dat hij daar niet heel veel moeite mee zal hebben. Ik ga trouwens ook geen zware games spelen, hooguit kijk ik films via de computer.
Pagina: 1