Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Mailboxen delen, liefst ook online

Pagina: 1
Acties:

• WingsOfFury
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-10-2018
Ik weet niet goed wat voor titel ik bij dit probleem moet zetten, dus ik zal het even toelichten:

Een klant van mij heeft de volgende opzet; server + 3 werkstations, 3 e-mail adressen op domein1.nl en 1 e-mail adres op domein2.nl.
Op ieder werkstation draait Outlook 2007, en zij kunnen dus niet in elkaars mailboxen komen. Aangezien ze dat wel graag willen, zijn ze op zoek gegaan naar een oplossing om de mailboxen te kunnen delen, en dan ook nog het liefst via internet, zodat er ook vanuit huis gewerkt kan worden.

Als eerste kwam hier Kerio Connect als oplossing voor. Waarbij een kennis van hun had gezegd dat deze alleen maar eenmalig moest worden aangeschaft (€ 360,00), en dat de jaarlijkse licentie (€ 108,00) daarna niet nodig was. Dat is natuurlijk een optie, maar met die jaarlijkse licentie komt ook de support én de updates, dus het is niet slim om die renewal links te laten liggen.
De aanschaf prijs + jaarlijkse licentie vond mijn klant daardoor te hoog worden. Daarnaast is er ook bijzonder weinig over Kerio te vinden. Op de site zelf staan bijvoorbeeld niet eens screenshots van hoe het eruit ziet.

Als alternatief ben ik naar Hosted Exchange gaan kijken. De domeinnamen zijn gehost bij Protagonist, en daar staat bij HE: "Let wel op dat alle mailboxen van een domeinnaam via Hosted Exchange zullen gaan werken. Het is niet mogelijk enkele e-mailadressen onder Hosted Exchange te draaien, en de andere onder uw hostingpakket te houden.", waarbij ik dus dacht dat je maar 1 account hoefde te nemen. Maar na contact te hebben gehad met Protagonist bleek dat voor ieder e-mail adres een HE account nodig is. Aangezien de minimale oplossing zal zijn om de 3 e-mail adressen van domein1.nl aan elkaar te linken (domein2.nl hoeft niet per se), betekent dit dat ze met maandelijkse kosten van € 30,00 komen te zitten en dus € 360,00 per jaar kwijt zijn.

Nadat we dit besproken hadden ontving ze een mailtje van KPN (zakelijk ADSL) dat ze gratis een Exchange Online Lite account kon krijgen. Na een telefoontje bleek al dat die 'gratis' aanbeiding ging om een andere domeinnaam, eentje die KPN voor hun geregistreerd had.
Maar toch bleek dit, wel met de kosten erbij, een goede oplossing: € 4,95 per maand voor 5 e-mail accounts. Om er zeker van te zijn dat dit 5 verschillende e-mailaccounts mochten zijn en niet per se @kpn-adsl.nl (oid) moesten bevatten, heb ik met KPN gebeld. Zij vertelde mij goed nieuws: het mochten 5 verschillende accounts zijn, die niet @kpn moesten hebben én de domeinnamen mochten ergens anders gehost zijn.
Ik wilde het dus meteen in orde gaan maken, maar na stap 1 bleek al direct dat de domeinnamen WEL naar KPN verhuisd moesten worden... Aangezien mijn klant bij Protagonist prima zit, valt dus ook deze optie af.

Tot slot ben ik nog op Microsoft Echange Online 'Deskless Worker' gestuid; € 1,70 per gebruiken per maand, met minimale afname van 5 licenties. Dat is dus geen probleem en komt op € 8,50 per maand. Dit zou qua prijs perfect zijn, als het naar wens werkt. Er is hier alleen bijna geen informatie over te vinden, en ook over de Office Web Acces 'Light' applicatie is weinig te vinden.

Na het lange bericht dan eindelijk de vragen:
Is er iemand bekend met de Deskless Worker versie van Exchange Online? En zo ja, graag bevindendingen.
Weet iemand een andere oplossing om, in ieder geval, de 3 e-mail adressen van domein1.nl hun mail te kunnen laten delen? Liefst rond de prijsklasse van € 100,00 to € 120,00 per jaar, zonder aanschafkosten zoals bij Kerio Connect.

Ik zit zelf ook nog aan IMAP te denken; de mappen op de pc's worden dan immers met de server gesynchroniseerd. Als ze op alle 3 de pc's dus alle 3 de e-mail accounts instellen zou dit ook moeten werken, lijkt mij..?
Ik heb alleen zelf nooit met IMAP gewerkt, en weet dus niet in hoeverre deze theorie opgaat. Het zal het webmail verhaal nog niet oplossen, maar als op deze manier de 3 e-mail accounts van domein1.nl in elkaars mailbox kunnen komen en daar ook mailtjes kunnen verslepen naar andere mappen, dan zou dit in ieder geval voorlopig een goede, en gratis oplossing zijn.
Graag hier jullie gedachte over :)

Als een modje een degelijke titel weet dan mag deze worden aangepast. Ook weet ik niet zeker of het topic in het goede forum staat, maar "Algemeen" is vaak een veilige keus :P

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11 10:36

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Optie 1:

De emailadressen van die 2 domeinen worden geregeld via 2 exchange-servers? En hebben wij het hier over alleen de email die gebruikt wordt of ook de agenda?

Ik zou daarom je gewoon Outlook Web Access (OWA) aanraden. Dit wordt gratis bij Exchange aangeboden via Internet Information Services.

Microsoft Artikel:
http://office.microsoft.c...b-access-HA001086035.aspx

Optie 2:

Is er een fysieke verbinding tussen de 2 domeinen? Dan is er misschien iets met een trust mogelijk. Mijn kennis gaat hierin niet zover.

[ Voor 15% gewijzigd door Falcon op 10-09-2010 19:22 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• WingsOfFury
De domeinen worden gehost door Protagonist en er is dus geen exchange server. Bij Protagonist beweerde ze dat ik per e-mail adres (dus niet per domein!) een eigen Hosted Exchange account moest nemen a € 9,90 per maand. Dat x 3 e-mail adressen zou dus € 360,00 per jaar betekenen en dan hebben we het pas over 1 domeinnaam.

Zelf exchange gaan draaien is, voor zo ver ik hier en daar heb gelezen, nog duurder aangezien de server dan ook moet worden aangepast.

Ik denk niet dat ze bij Protagonist een fysieke verbinding tussen de domeinnamen willen instellen als ze daardoor inkomsten op Hosted Exchange mislopen. Dus optie 2 zal niet mogelijk zijn.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Waarom niet gewoon een losse IMAP boer nemen en je MX records daarnaartoe veranderen?
Je kunt foo@bar.com gewoon laten aliassen naar foo@bar2.com en dat kan uiteraard met meerdere boxen.
Ergo, het lijkt aan je business case te voldoen :).

offtopic:
Als ik dit als bedrijf zou moeten doen zou ik beduidend minder dan 9.90 per box per maand rekenen, dat is echt veel geld.

[ Voor 26% gewijzigd door Boudewijn op 11-09-2010 03:24 ]

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Misschien is Google Apps een optie. Kost 50 dollar per jaar per account waar je support en exchangefunctionaliteit op wilt (een stagiair kun je misschien wel een gratis account geven)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Boudewijn schreef op zaterdag 11 september 2010 @ 03:23:
Waarom niet gewoon een losse IMAP boer nemen en je MX records daarnaartoe veranderen?
Waarom een losse IMAP boer als Protagonist het ook bij de standaard webhostingpakketjes aanbiedt?
offtopic:
Als ik dit als bedrijf zou moeten doen zou ik beduidend minder dan 9.90 per box per maand rekenen, dat is echt veel geld.
offtopic:
Het kan altijd goedkoper, maar een tientje per maand vind ik helemaal geen gekke prijs voor een Hosted Exhcange account.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Het kan wel met imap, maar het is in eerste instantie niet echt bedoelt om mailboxen te delen omdat je ook schrijftoegang hebt.

/▌

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

Dat kan inderdaad een nadeel zijn. Ik lees echter nergens dat niet het mogen verwijderen van andermans mail een eis is ("en zij kunnen dus niet in elkaars mailboxen komen. Aangezien ze dat wel graag willen"), maar als dat er wel een is zou je dat kunnen ondervangen met aliassen of een distributielijst.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-11 23:07
Ik wilde het dus meteen in orde gaan maken, maar na stap 1 bleek al direct dat de domeinnamen WEL naar KPN verhuisd moesten worden... Aangezien mijn klant bij Protagonist prima zit, valt dus ook deze optie af.
Of dat is in het laatste half jaar geweizigd, of je hoeft dat veld niet in te vullen. Kijk eens goed welke het is?
Een half jaar geleden was dat nog wel mogelijk en dat werkt nu ook nog gewoon.
Boudewijn schreef op zaterdag 11 september 2010 @ 03:23:
Je kunt foo@bar.com gewoon laten aliassen naar foo@bar2.com en dat kan uiteraard met meerdere boxen.
Ergo, het lijkt aan je business case te voldoen :).

offtopic:
Voor 4 mailboxen valt dat best mee, de eigen IT afdeleing zal wel beduidend meer kosten.

LinkedIn
BlackIntel

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Marzman schreef op zaterdag 11 september 2010 @ 03:41:
Misschien is Google Apps een optie. Kost 50 dollar per jaar per account waar je support en exchangefunctionaliteit op wilt (een stagiair kun je misschien wel een gratis account geven)
En het is gratis als Exchange niet hoeft en je voldoende hebt aan IMAP.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Wolfboy schreef op zaterdag 11 september 2010 @ 05:10:
[...]
En het is gratis als Exchange niet hoeft en je voldoende hebt aan IMAP.
Ja, maar voor belangrijke accounts zou ik toch betalen als het bedrijfsmatig gebruikt wordt. Al is het alleen maar voor de support.

/▌

• WingsOfFury
EvilWhiteDragon schreef op zaterdag 11 september 2010 @ 04:56:
[...]
Of dat is in het laatste half jaar geweizigd, of je hoeft dat veld niet in te vullen. Kijk eens goed welke het is?
Een half jaar geleden was dat nog wel mogelijk en dat werkt nu ook nog gewoon.
Dat ga ik meteen even nakijken!
Edit: Te registreren domein - Domein veld is leeg... helaas dus :(

Het is juist wel de bedoeling dat ze in elkaar mailboxen kunnen lezen, verplaatsen en verwijderen. Zelfs beantwoorden namens degene die de mail ontvangt is de bedoeling. Aliassen werken daarom niet, want dan beantwoord je namens degene die de mail van de alias ontvangt, niet met degene waar de mail naartoe is gestuurd.

Google apps had ik ook al naar gekeken, was ik vergeten te vermelden, maar die klant wil graag de Outlook interface houden. Gmail ziet er toch best wat anders uit.

Is het zo dat met IMAP continue alles wordt gesynchroniseerd? Dus stel:
E-mail1 is van de persoon op pc1.
Een mailtje naar e-mail1 wordt door de persoon op pc3 eerder ontvangen dan door de persoon op pc1, want die is er even niet.
De persoon van pc3 zet het mailtje in de map "belangrijk".
Voor zo ver ik weet wordt dan in ieder geval het mailtje op de server ook in de map belangrijk gezet.
Maar synchroniseerd vervolgens de server weer met pc1 en pc2, zodat dat mailtje op alle 3 de pc's + op de server in de map belangrijk staat? Of blijft het mailtje op de andere pc's in het Postvak in staan?
*Met server bedoel ik de mailserver bij Protagonist, niet de server van de klant zelf.

• CAPSLOCK2000
  • Laatst online: 23-11 19:06

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Bij IMAP blijft alle mail op de server staan. Als een mailtje wordt verplaatst is dat dus voor iedereen zo.

Het identiteitsprobleem gaat IMAP niet voor je oplossen. Voor Thunderbird bestaat een plugin genaamd Virtual-Identity die het voor je kan oplossen maar ik heb geen idee of er iets vergelijkbaars is voor Outlook.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• WingsOfFury
CAPSLOCK2000 schreef op zondag 12 september 2010 @ 01:42:
Bij IMAP blijft alle mail op de server staan. Als een mailtje wordt verplaatst is dat dus voor iedereen zo.

Het identiteitsprobleem gaat IMAP niet voor je oplossen. Voor Thunderbird bestaat een plugin genaamd Virtual-Identity die het voor je kan oplossen maar ik heb geen idee of er iets vergelijkbaars is voor Outlook.
Als ik info@domein2.nl en contact@domein1.nl als IMAP heb ingesteld bij Outlook, dan kan ik toch met beiden gewoon mailtjes beantwoorden en versturen?
Als ik 2 mailadressen als POP3 heb kan dat in ieder geval gewoon.

• martjah
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22-11 18:01

martjah

Appel

WingsOfFury schreef op zondag 12 september 2010 @ 03:04:
[...]

Als ik info@domein2.nl en contact@domein1.nl als IMAP heb ingesteld bij Outlook, dan kan ik toch met beiden gewoon mailtjes beantwoorden en versturen?
Als ik 2 mailadressen als POP3 heb kan dat in ieder geval gewoon.
ja, dat gaat.
Als je gebruikers de mails verslepen naar andere online mappen van je account, dan blijft dat dus voor iedere gebruiker hetzelfde.
Als deze verplaatst wordt naar een (archief)map, dan verdwijnt de mail van de server (of wordt gemarkeerd voor verwijderen)

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:19
KPN hosted exchange kan prima, door alleen de MX records naar KPN te laten wijzen. Vrienden van mij hebben ook zakelijk ADSL, MAAAAAR, hosted exchange lite heeft dus geen volledige exhange ondersteuning. Wel OWA, maar geen remote outlook sync. Alleen POP3.
De full option is duurder.

Hosted exchange gaat bijna altijd per account. Je kan kijken vooreen 2ehands servertje waar nog een windows SBS lientie op zit, dan ben je voordeliger uit, maar volgens mij is je budget gewoon enorm knap om een volwaardige oplossing te vinden. Want ee freeware mailserver (linux) kost niks kwa licentie, maar kwa beheer komt er ook nog wel wat bij kijken.

Het is net een auto, aanschaffen is één, maar het moet oo onderhouden worden.

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-11 08:26

SeatRider

Hips don't lie

Waarom wil je eigenlijk meer dan 1 account? Het lijkt me dat die 3 of 4 werknemers gewoon 1 en dezelfde mailbox kunnen delen. Je stelt de mailclient dan gewoon 1 (of meerdere) identities in waaronder ze kunnen versturen (dat staat los van de gebruikte mailbox namelijk - ik kan makkelijk de mailclient zo instellen dat ik verzend als b.gates@ms.com).

Overigens, ben jij hun systeembeheerder?

Nederlands is makkelijker als je denkt

• WingsOfFury
SeatRider schreef op zondag 12 september 2010 @ 08:21:
Waarom wil je eigenlijk meer dan 1 account? Het lijkt me dat die 3 of 4 werknemers gewoon 1 en dezelfde mailbox kunnen delen. Je stelt de mailclient dan gewoon 1 (of meerdere) identities in waaronder ze kunnen versturen (dat staat los van de gebruikte mailbox namelijk - ik kan makkelijk de mailclient zo instellen dat ik verzend als b.gates@ms.com).
Hmm, daar heb je een goed punt. Het is een familie bedrijf, vader + 2 dochters. Volgens mij is het zo dat de dochters voor de vader bepalen welke mail hij moet beantwoorden. Maar dat beantwoorden doet hij dus zelf. Daarnaast willen ze elkaars mail wel 'kunnen' lezen, maar het wordt te veel als ze 'alle' mail 'moeten' lezen. Vandaar de verschillende mailboxen.
SeatRider schreef op zondag 12 september 2010 @ 08:21:
Overigens, ben jij hun systeembeheerder?
Nee, ik ben hun webdesigner. Ik regel altijd de mail voor mijn klanten, maar meestal gaat dat om 1 POP3 box. Nu is het wat ingewikkelder dus, maar ik denk dat IMAP de oplossing is.

Op 3 pc's alle 3 de accounts instellen als IMAP zal goed genoeg werken. Het houd de mail per account gescheiden, maar ze hebben wel de beschikking over alle mailboxen.
Dus "kijk even in mijn postvak in naar het mailtje van Piet" is op deze manier mogelijk.
"Kun jij even het mailtje in de map 'bestellingen' beantwoorden voor mij" is geen probleem.
En "Klaas heeft jou net gemaild, kijk daar naar en beantwoord hem snel" kan ook.
Dat is eigenlijk wat ze zoeken in een paar voorbeeldzinnen.

Daarnaast blijft de mail op de server en wordt dus door Protagonist gebackupped.

Over IMAP heb ik nog wel wat vragen:
Hun POP3 staat nu zo ingesteld dat alle mail van de server wordt afgehaald, deze is dus leeg. Als ze nu een IMAP box instellen, kunnen ze dan hun mappen en mail daar naartoe slepen, en verschijnen deze mappen en mailtjes dan ook weer op de server?
En is het mogelijk om een mail van info@ te verslepen/kopieren naar contact@, of moet die mail gewoon worden geforward zoals bij POP3?

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

Doe eens gek, en probeer IMAP zelf. Of lees er wat over.

• WingsOfFury
8088 schreef op maandag 13 september 2010 @ 20:12:
Doe eens gek, en probeer IMAP zelf. Of lees er wat over.
Dit lijkt mij een vrij simpele vraag voor degene die al met IMAP werken en de overstap POP3 -> IMAP gemaakt hebben, maar toch een zeer belangrijke vraag voor mij:
WingsOfFury schreef op maandag 13 september 2010 @ 19:14:
Hun POP3 staat nu zo ingesteld dat alle mail van de server wordt afgehaald, deze is dus leeg. Als ze nu een IMAP box instellen, kunnen ze dan hun mappen en mail daar naartoe slepen, en verschijnen deze mappen en mailtjes dan ook weer op de server?

• CAPSLOCK2000
  • Laatst online: 23-11 19:06

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

ja

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

WingsOfFury schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 11:33:
Dit lijkt mij een vrij simpele vraag voor degene die al met IMAP werken en de overstap POP3 -> IMAP gemaakt hebben, maar toch een zeer belangrijke vraag voor mij:
Het is inderdaad een simpele vraag waarop met minimale inzet heel eenvoudig antwoord te vinden is. Daar hoef je echt geen IMAP-expert voor te zijn. Als het werkelijk zo belangrijk voor je is zou je er verstandig aan doen om in plaats van je vraag te herhalen de link die ik je gaf aan te klikken, dan had je je antwoord namelijk direct al.

• DiedX
  • Laatst online: 22-11 10:40
Mijn nekharen gaan overeind staan. Ga eens kijken naar BPOS of bijvoorbeeld http://www.hostbasket.com/nl/toepassingen/bpos/index.html. Voor die 2euro per gebruiker zou ik het echt wel weten...

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• WingsOfFury
Dank je :)
8088 schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 14:22:
[...]
Het is inderdaad een simpele vraag waarop met minimale inzet heel eenvoudig antwoord te vinden is. Daar hoef je echt geen IMAP-expert voor te zijn. Als het werkelijk zo belangrijk voor je is zou je er verstandig aan doen om in plaats van je vraag te herhalen de link die ik je gaf aan te klikken, dan had je je antwoord namelijk direct al.
Nee hoor... enige wat erover in de buurt komt is:
"With the advent of MIME, IMAP2 was extended to support MIME body structures and add mailbox management functionality (create, delete, rename, message upload) that was absent in IMAP2.", maar dat kan net zo goed over het uploaden van je verzonden items gaan.
Of je een POP3 account met verschillende mappen zo maar kan copy/pasten naar een IMAP account waarbij alle mail en mappen op de server worden gezet, terwijl ze er nu niet op staan, staat er niet bij. Maar gelukkig heeft CAPSLOCK2000 mij het antwoord al gegeven.
DiedX schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 14:28:
Mijn nekharen gaan overeind staan. Ga eens kijken naar BPOS of bijvoorbeeld http://www.hostbasket.com/nl/toepassingen/bpos/index.html. Voor die 2euro per gebruiker zou ik het echt wel weten...
BPOS ben ik mee bezig geweest, maar op de site van Microsoft wordt ik daar niet veel wijzer van. En ik had ge-Googled op "exchange online deskless", maar de enige info die er wordt gegeven is dat je je mail online kunt bekijken. Of je ze ook tussen mailboxen kunt uitwisselen is niet duidelijk.

Bij Hostbasket denk ik dat mijn klant niet genoeg heeft aan het Only S pakket, want die mist de public folder view. Zonder die optie is het denk ik niet mogelijk om in elkaar mailboxen te komen zonder opnieuw te moeten inloggen. Ook mist OWA Basic (welke bij het Only S pakket zit) de opties voor contacten en ongewenste e-mail, welke toch eigenlijk standaard opties voor een mailprogramma moeten zijn.
De tweede optie, Only XL, is al weer € 5,00 per maand -> keer 3 gebruikers = € 15,00 per maand -> keer 12 maanden = € 180,00 per jaar -> te duur.

Als ik de site van Hostbasket verkeerd interpreteer, en mijn klant wel aan het Only S pakket genoeg heeft, wordt ik graag gecorigeerd!

Alvast iedereen bedankt voor de hulp en uitleg. Ik ga, tenzij ik dus wordt gecorigeerd over Hostbasket, met IMAP aan de slag bij mijn klant. En nu ik er meer info over heb, ga ik het zelf ook gebruiken :) Thanks!
Pagina: 1