ma78gm-ud2h F8 bios geen 'dram configuration'

Pagina: 1
Acties:

• Wijkert
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 06-04-2022
Hallo heren (en dames) van het goede leven,

Ik ben de laatste tijd bezig geweest met het overclocken van mijn systeem. Nu dat ik bij mijn geheugen ben aangekomen merk ik dat mijn bios (F8) geen mogelijkheid heeft om de settings (latency) van mijn geheugen aan te passen. Via cpuid zag ik dat mijn timings op 5/7/7/24 (bij 1066mhz) lopen, maar volgens de website van Kingston kunnen mijn ddr-2 modules (hyperx pc2-8500) op 5/5/5/15 draaien. Er is nog een nieuwere bios (F9) beschibaar maar dat is een beta-bios en daar ben ik niet zo'n groot fan van. Wanneer ik ze op 800mhz draai worden de timings veranderd naar 5/5/5/18, dus lijkt de bios bepaalde vaste timings bij bepaalde kloksnelheden te gebruiken. Ik heb als zitten zoeken op de Gigabyte website en op verschillende fora, maar nergens lijkt deze vraag eerder te zijn gesteld. Heeft één van jullie enig idee of het veranderen van de latencies via de bios op mijn moederbord (ma78gm-ud2h) wel mogelijk behoord te zijn?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:17
Gigabyte moederboarden hebben een 'geheim' menu. Als je in de bios ctrl + F1 indrukt, heb je extra opties.

• Wijkert
Lumics schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 18:00:
Gigabyte moederboarden hebben een 'geheim' menu. Als je in de bios ctrl + F1 indrukt, heb je extra opties.
Wow!, lijp dat ik dat niet weet. Mijn excuses als ik dat te weten had kunnen komen, zonder een thread te starten.

[ Voor 6% gewijzigd door Wijkert op 10-09-2010 18:03 ]

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:17
Geheel terecht dat je dat niet weet. tweakers horen geen manuals te lezen!

• Wijkert
Lumics schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 18:02:
Geheel terecht dat je dat niet weet. tweakers horen geen manuals te lezen!
inderdaad, das voor verstandige mensen... ;)

• Wijkert
Heeft iemand trouwens enig idee of het zin heeft om naast de eerste vier timings (5/5/5/15) ook de rest, die in de bios aan te passen zijn, nog te verlagen? Of zal dat geen prestatie winst geven?

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Nee, de rest moet je van af blijven.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Wijkert
D4NG3R NL schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 19:28:
Nee, de rest moet je van af blijven.
Aha, das soieso lastig voor een tweaker ;) Maar goed, waar zijn ze dan voor als ik vragen mag?

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Dit weet ik zo niet uit mijn hoofd, maar wat ik wel weet is dat behalve de eerste 4 de enige dingen zijn waar je mee moet prutsen, de rest is:

A: Belangrijk voor het geheugen dat deze blijven zoals ze zijn
Of
B: Doen niks als je ze aanpast.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• iichel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:49

iichel

Gazoooo

If it ain't broke, don't fix it :P

Die timing settings zijn voor als je echt die hard gaat overclocken.
Dus als je heel heel hard wilt op luchtkoeling, als elke 3D mark er eentje is.
Dus als je niet in porties van 100 telt maar per stuk. :P
Of als je je singlestage phasechanger op je processor hebt hangen en je die 3 honderste superpi nodig hebt.

Ik wil niet te snel oordelen, maar ik denk niet dat je deze nodig zult hebben :)
Mooi zo laten als het is, veel sneller wordt je systeem er niet van.

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

• Wijkert
Ik ben natuurlijk belachelijk eigewijs en heb ze toch een tikkie naar beneden gezet. Ik moet wel toegeven dat jullie gelijk hebben en dat de benchmark scores (Sisoft Sandra) met .004% verbeteren. Dat is overduidelijk niet de moeite waard. Het veranderen van de timings van 5/7/7/24 naar 5/5/5/15 leverde een 5% winst op en aangezien die laaste timings eigenlijk nog stock zijn, is het mooi meegenomen, toch?

Zouden jullie trouwens aanraden om de timings verder te verlagen naar bijvoorbeeld 4/4/4/15 of heeft dat weinig zin en krijg ik dat toch niet stabiel?

[ Voor 17% gewijzigd door Wijkert op 10-09-2010 20:47 ]

Pagina: 1