Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-03 10:02
Beste tweakers,

Ik ben op het moment bezig om voor iemand een aangeleverd plaatje zodanig te bewerken dat het klaar is voor gebruik op een t-shirt. Ik heb enkele elementen toegevoegd, verwijderd en de achtergrond compleet verwijderd.

Het probleem is echter, hoe ga ik dit aan hem verzenden?
Ik heb geprobeerd dit in .png op te slaan terwijl ik de achtergrond in photoshop transparant liet, alleen toen ik de transparantie probeerde te testen door het plaatje als achtergrond in te stellen in windows 7 bleek dat de transparantie NIET werkte.

Kan iemand mij vertellen hoe ik dit aan kan leveren? .targa? Of andere trucjes.

Met vriendelijke groet,
DutchManticore

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08:45
voor drukwerk altijd vectorbestanden gebruiken! Volgens mij is .EPS een beetje de de facto standaard, SVG wordt ook heel breed ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SqnLdr
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Dan doe je toch iets niet goed in photoshop denk ik, aangezien PNG in principe wel transparantie ondersteunt.

@hierboven, mee eens, maar TS zal wel een pixelbestand (foto ofzo?) als bron gebruiken dan zal het niks opleveren. Mocht het om een logo gaan zou ik ook kijken of je em als vector kan krijgen, veel mooier resultaat.

[ Voor 50% gewijzigd door SqnLdr op 10-09-2010 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:52

ThunderNet

Flits!

Alleen een drukker kan nagenoeg niks met PNG :) zoals hierboven al gemeld wordt, .eps of ander vectorbestanden/drukbestanden :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
DutchManticore schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 14:29:
[...] alleen toen ik de transparantie probeerde te testen door het plaatje als achtergrond in te stellen in windows 7 bleek dat de transparantie NIET werkte.

[...]
Dat is geen manier om transparantie testen? Windows moet toch iets tonen als achtergrondkleur voor onder jouw afbeelding? Door de monitor heen zal namelijk niet lukken.

Laadt de afbeelding anders opnieuw in Photoshop in om te kijken of de achtergrond transparant is, dat heb je daar snel genoeg gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
cvheereveld schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 14:35:
Dan doe je toch iets niet goed in photoshop denk ik, aangezien PNG in principe wel transparantie ondersteunt.

@hierboven, mee eens, maar TS zal wel een pixelbestand (foto ofzo?) als bron gebruiken dan zal het niks opleveren. Mocht het om een logo gaan zou ik ook kijken of je em als vector kan krijgen, veel mooier resultaat.
Met bijv. Inkscape is het een fluitje van een cent om pixelbestanden om te zetten in vectorbestanden. Maar het beste is inderdaad als er een bronbestand beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-10 23:32
Gebruikt het OS (Windows, in mijn geval Android) niet een eigen 'ondergrond' voor de desktop.
Dus dat deze op de transparante delen een eigen egale kleur laat zien?

Zelf had ik ook een plaatje (ook PNG) gemaakt met transparante achtergrond. Printen naar T-shirt drukpapier (van de hema) ging goed; geen achtergrond kwam mee.
Gebruikte ik het PNG bestand als achtergrond (op mijn mobiel), werd het doorzichte gedeelte zwart.

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-03 10:02
Ik ben nu van plan een jpeg aan te leveren als visualisatie van het resultaat en een .eps bestand die hij dan aan een drukker kan leveren.

Behoeft een .eps nog speciale (be)handelingen? Of is het opslaan als .eps met een transparante achtergrond voldoende?
------------------------------------------------------------------------------
Het bronbestand betreft een bestaand logo waar ik wijzigingen in aangebracht heb.
Origineel was een jpeg.

[ Voor 26% gewijzigd door DutchManticore op 10-09-2010 15:29 ]

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-09 16:52
Als je zeker wil zijn dan kan je in Photoshop of liever Illustrator een knipmasker (clipping mask) over de afbeelding leggen. Deze wordt meegenomen in de EPS en zorgt dat alleen dat wat in het knipmasker zit gedrukt zal worden.

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
DutchManticore schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 15:25:
Ik ben nu van plan een jpeg aan te leveren als visualisatie van het resultaat en een .eps bestand die hij dan aan een drukker kan leveren.

Behoeft een .eps nog speciale (be)handelingen? Of is het opslaan als .eps met een transparante achtergrond voldoende?
------------------------------------------------------------------------------
Het bronbestand betreft een bestaand logo waar ik wijzigingen in aangebracht heb.
Origineel was een jpeg.
Simpelweg een pixelafbeelding opslaan als EPS, maakt het nog geen vectorafbeelding. Dan kun je het net zo goed als PNG opslaan.

JPG zou ik niet doen, dat ondersteunt helemáál geen transparantie en bovendien is het niet lossless.

Als het enige beschikbare bronbestand een JPG afbeelding is, dan wordt het een kwestie van overtrekken met een programma als inkscape.

[ Voor 7% gewijzigd door mcDavid op 10-09-2010 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:58

Osxy

Holy crap on a cracker

mcDavid schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 18:01:
[...]

Simpelweg een pixelafbeelding opslaan als EPS, maakt het nog geen vectorafbeelding. Dan kun je het net zo goed als PNG opslaan.

JPG zou ik niet doen, dat ondersteunt helemáál geen transparantie en bovendien is het niet lossless.

Als het enige beschikbare bronbestand een JPG afbeelding is, dan wordt het een kwestie van overtrekken met een programma als inkscape.
Of illustrator.

Ik weet niet hoe de shirts gemaakt gaan worden, kan of met transfers (Zeer lelijk) of met folie. Als het met folie gaat zou ik zeker met vectoren gaan werken.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 17:07

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Osxy schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 18:03:
[...]

Of illustrator.

Ik weet niet hoe de shirts gemaakt gaan worden, kan of met transfers (Zeer lelijk) of met folie. Als het met folie gaat zou ik zeker met vectoren gaan werken.
Zeefdruk is nog steeds de beste manier voor mooie shirts :) Niet goedkoop bij kleine oplage alleen.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:58

Osxy

Holy crap on a cracker

OzBoz schreef op woensdag 15 september 2010 @ 00:49:
[...]

Zeefdruk is nog steeds de beste manier voor mooie shirts :) Niet goedkoop bij kleine oplage alleen.
Niet goedkoop is een understatement ;)

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-09 16:52
Och, zelfs dat is nog afhankelijk van of je film gebruikt of andere methodes, en of je veel zelf kan doen.
Savvie denkt met weemoed terug aan kalkpapier en kopieermachine-pret (minimaal 2 lagen en dan meerdere vellen aan elkaar plakken, vooral leuk met rasters/lijnen... ;) ), al wil ie alleen nog minimaal met film werken
Mogelijk is er een Hogeschool voor de Kunsten in de buurt (en is een leerling te strikken) of een van die bijna niet meer te vinden jongerenverenigingen die nog zelf zeefdrukken?
Sav gaat komende maand weer eens na lange tijd introductie-cursus geven. Eerst maar eens zien hoe de oude spullen verhuisd zijn en hoe uberhaupt de status ervan is...

[ Voor 14% gewijzigd door Savantas op 16-09-2010 12:08 ]

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

• agentorangina
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-08-2024
Zeefdrukken kun je voor een paar euro bij een grafisch atelier met wat geluk, kleding is over het algemeen wel wat lastiger omdat je een andere zeef/inkten nodig hebt (hoewel het met een zeef voor papier ook best wil lukken)

Het hoeft niet echt heel erg duur te zijn om het ook uit handen te geven, de meeste commerciële zeefdruk werkplaatsen rekenen rond de 30 euro voor opstartkosten, en daarna kost elk shirt een fractie. Tijd kost natuurlijk ook geld, dus op zich valt het heel erg mee.

Voor de doe het zelf zeefdrukker is het een hel dat alles nu direct to plate is, een drukker vinden die nu nog iets voor je op film kan uitdraaien is steeds zeldzamer, en de andere methodes zijn nooit echt dekkend :(

[ Voor 45% gewijzigd door agentorangina op 18-09-2010 18:44 ]

Pagina: 1