Wireless netwerk uitbreiden over grote afstand

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RielN
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-08 23:57
Beste mensen,

ik wil graag mijn netwerk uitbreiden naar een ander gebouw. Hiervoor is het niet mogelijk een kabel te trekken, en ook een internetaansluiting in dit gebouw is geen optie door gebrek aan aansluitingen aan telefoon/kabel etc.

Er is wel echter vrij zicht tussen beide gebouwen, dus ik wil graag een wireless verbinding opzetten door een wat sterker, gericht WiFi signaal. De afstand is ongeveer 500 meter.

Nu zijn er veel antennesetjes te koop, maar gaat het hiermee lukken ? Want als ik de antenne van de originele wifirouter vervang door een bekracht exemplaar die ik richt, dan heb ik in gebouw 1 geen wifi meer?

Er zijn ook setjes waar je een RJ45 plug in steekt, en de aan de andere kant weer kan vangen en er een switch achter zet?

Uiteindelijk moet het ene gebouw gewoon in het zelfde netwerk als het andere gebouw zitten.

Enfin, ik heb erg slecht overzicht van welke apparaten ik nodig heb, maar we willen het wel graag zelf doen :) Iemand ervaring of tips?

Ik heb dit product gevonden en dat lijkt me zeer bruikbaar??

http://www.wifishop.nl/pr...point-to-point-bundel.htm

[ Voor 13% gewijzigd door RielN op 10-09-2010 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ten eerste is dit prima mogelijk, zeker met bijna vrij zicht :)

Als je de antenne van je router in gebouw 1 gaat vervangen door een richtantenne heb je inderdaad geen wifi meer in dat gebouw zelf. Dus wat je het beste kan doen is inderdaad een extra accespoint met UTP in je netwerk hangen en daar dan die richtantenne aan hangen. In het andere gebouw plaats je vervolgens een accespoint wat in client bridge mode kan draaien en ook daarop sluit je een richtantenne aan. Achter die client bridge in gebouw 2 kun je dan een switch aansluiten voor meerdere aansluitingen en / of daar nog een lokaal accespoint neerzetten voor wifi in dat gebouw.

En dat setje wat je gevonden hebt is in principe een kant en klaar setje wat werkt volgens het principe hierboven. Daarnaast is het bij een zichtverbinding ook sterk genoeg om de afstand goed te overbruggen dus met dat setje is je link al klaar in principe. Moet je naast dat setje alleen nog een switch en / of accespoint(s) hebben om je internet in gebouw 2 naar meerdere clients te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-09 16:42
Extra accespoint zoals boven genoemd is een optie.
Verder kan je ook een Wireless N router nemen, DHCP uitzetten en dan via lan aansluiting van die router gewoon in het huidige netwerk plaatsen. Nu kun je de antenne's hiervan gewoon vervangen voor richtantenne's. Ditzelfde aan de andere kant instellen en daar eventueel een eigen router plaatsen zodat je daar een eigen lokaal netwerk maakt en dat het alleen voor internet naar buiten communiceert. Nadeel is wel dat je tussen de gebouwen dan niet makkelijk kunt lannen. Maar met wat gevorderde configuratie is dat ook prima mogelijk ;)
Enige wat je dus op voorhand nodig hebt zijn 2 kastjes (mag zelf kiezen of je routers(vaak goedkoper) of accespoints kiest) en een stel buiten richtantenne's (afhankelijk van de hoeveelheid aansluitpunten die je hebt.) En let wel op dat je bij aanschaf een router/accesspoint hebt met externe antenne aansluiting.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Wireless N router van een huis tuin en keuken merk kiezen hiervoor omdat het iets goedkoper is is imo geen goede keuze. Bij dit soort verbindingen kun je toch beter kiezen voor wat betere kwaliteits spullen van bijvoorbeeld Eugenius, dus zoiets als het setje wat de TS zelf voorstelt. Dat kost welliswaar wat meer maar de verbinding is dan ook een stuk stabieler wanneer je bijvoorbeeld grote bestanden over gaat sturen of gaat downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-09 16:42
Ik had het dan ook puur als achterliggende hardware. Antenna's moeten natuurlijk wel van goede kwaliteit zijn. En De accespoint functionaliteit van huis tuin en keuken routers kunnen prima werken want je laat de DHCP en andere verzoeken door andere hardware regelen. Lijkt mij dat je niet bittorent gaat draaien over zo'n verbinding ;)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
klaasbram schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 17:08:
Ik had het dan ook puur als achterliggende hardware. Antenna's moeten natuurlijk wel van goede kwaliteit zijn. En De accespoint functionaliteit van huis tuin en keuken routers kunnen prima werken want je laat de DHCP en andere verzoeken door andere hardware regelen. Lijkt mij dat je niet bittorent gaat draaien over zo'n verbinding ;)
Dat gaat helemaal niet om bittorrent alleen, ga maar eens een backup van bijvoorbeeld 20GB als rar oversturen over de verbinding. De kans dat het fout gaat is met een huis tuin en keuken router vele malen groter dan met degelijk spullen, dat bedoel ik met stabiliteit.

En juist voor een backup lijkt het mij een prima mogelijkheid aangezien je dan via je draadloze verbinding automatisch een offside backup kan maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:57

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Voor een straalverbinding hoef je echt niet zoveel geld uit te geven. Als je het principe snapt kun je een vrij betrouwbare en toch goedkope setup maken.

Ik zou de verbinding maken met deze componenten:
2 x WRT54GL
2 x Cantenna

Op de WRT54GL routers zou ik de Tomato firmware zetten en een WDS schema inrichten om een wireless bridge te realiseren.

Handige bijkomstigheid, het zendvermogen is met de Tomato firmware nog wat op te krikken. 500 meter met een cantenna zichtverbinding is absoluut geen enkel probleem.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RielN
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-08 23:57
Ja maar dan is bovengenoemd setje nog handiger. De moeite die ik moet doen telt ook mee hé ;)

Als ik aan de andere kant een switch hang, deel ik dan het netwerk, maw zit ik op hetzelfde LAN? Dit is belangrijk omdat ik graag beveiligingscamera's op het andere gebouw via internet wil benaderen. Ik wil dan in feite één netwerk.

Dus dat setje, op de UTP van de router in gebouw één, en aan de andere kan van de set een switch eraan, en dan zijn we klaar?

Dat is krap 300 euro en plug and play, en wat ik lees is dit goed spul. Dat valt reuze mee. Bovengenoemde optie is 150 euro en is voor privé gebruik natuurlijk 150 euro minder, maar ik heb ook véél duurdere gezien! Bovendien is 150 euro niet echt een issue hier en de tijd die ik ga besteden om het te installeren tel ik gewoon mee ;) Firmwares en WDS enzo ... hmm!

Dank jullie voor de snelle reacties in ieder geval, ik laat weten hoe de bovengenoemde set bevalt.

[ Voor 8% gewijzigd door RielN op 10-09-2010 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

Het setje in de OP heeft semi-directionele antennes. Deze stralen één kant uit, maar wel met een vrij grote hoek. Een Cantenna heeft een vele kleinere bundel (die je iets beter moet richten, dat wel) waar veel meer signaal overblijft op langere afstand. Het zou dus maar zo kunnen zijn dat mijn voorgestelde oplossing beter performt als het kant-en-klare setje. En qua setup ben je gemakkelijk in een uurtje klaar. Je bent een tweaker of je bent het niet. De software van het kant-en-klare pakketje zul je ook moeten configureren :)

Maar ieder zijn ding natuurlijk. Ik wens je veel succes met het aan de praat krijgen d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
RielN schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 18:34:
Als ik aan de andere kant een switch hang, deel ik dan het netwerk, maw zit ik op hetzelfde LAN? Dit is belangrijk omdat ik graag beveiligingscamera's op het andere gebouw via internet wil benaderen. Ik wil dan in feite één netwerk.
Ja dan zit je op hetzelfde LAN dus dat is geen enkel probleem.
Dus dat setje, op de UTP van de router in gebouw één, en aan de andere kan van de set een switch eraan, en dan zijn we klaar?
Wat betreft de hardware wel maar natuurlijk moet je ook zo'n setje even configureren.
Dat is krap 300 euro en plug and play, en wat ik lees is dit goed spul. Dat valt reuze mee. Bovengenoemde optie is 150 euro en is voor privé gebruik natuurlijk 150 euro minder, maar ik heb ook véél duurdere gezien! Bovendien is 150 euro niet echt een issue hier en de tijd die ik ga besteden om het te installeren tel ik gewoon mee ;) Firmwares en WDS enzo ... hmm!

Dank jullie voor de snelle reacties in ieder geval, ik laat weten hoe de bovengenoemde set bevalt.
Inderdaad ik zou zeker voor die Eugenius set gaan dan. Bovenstaande oplossing met Linksys WRT54GL's met tomato firmware is leuk als hobbieproject maar voor een stabiele verbinding is de Eugenius set een veel betere keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

ik222 schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 18:56:
Inderdaad ik zou zeker voor die Eugenius set gaan dan. Bovenstaande oplossing met Linksys WRT54GL's met tomato firmware is leuk als hobbieproject maar voor een stabiele verbinding is de Eugenius set een veel betere keuze.
Met alle respect, maar dat is helemaal niet hard te maken. In deze hardwarecategorie draait alle hardware op Linux of een RTOS, ook die Eugenius. De netwerklaag en de tools daarvoor zijn in bijna alle gevallen exact gelijk, op wat kleine verschillen in versienummers na. Elke fabrikant legt er z'n eigen schil omheen en geeft er z'n eigen support op, maar dat is dan ook het grootste verschil. Ik durf te beweren dat de Tomato firmware qua gebruikersaantallen de firmware van Eugenius met 10 of 100 keer overstijgt en mede door het zeer actieve development team en vele releases een zeer stabiele en vrijwel bugvrije firmware kent. Zo stabiel als een huis dus.

Prima als iemand voor gebruiksvriendelijkheid kiest boven wat meer doe-het-zelf, maar dan wel met de juiste argumenten. De oplossing met de WRT54GL's is minstens zo stabiel en bedrijfszeker als de Eugenius oplossing, zo niet stabieler. Hierover zijn genoeg reviews en HowTo's te lezen op internet en staven tevens mijn persoonlijke ervaringen met deze apparaten.

Hier is dat Eugenius setje trouwens nog een paar tientjes goedkoper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Oke prima, verklaar dan eens waarom men in een bedrijf niet overal een WRT54GL met custom firmware ophangt? ;) Sowieso is een AP meer dan alleen de software natuurlijk.

En ja ik heb hier ook WRT54GL's met tomato staan maar daarnaast heb ik ook twee Eugenius / Senao accespoints voor een straalverbinding. Geloof mij dat ik beide met grote bestanden getest heb maar het verschil is toch wel erg groot hoor in stabiliteit tijdens de transfers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee

DexterDee

ik222 schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 19:22:
Oke prima, verklaar dan eens waarom men in een bedrijf niet overal een WRT54GL met custom firmware ophangt? ;) Sowieso is een AP meer dan alleen de software natuurlijk.
Ik ken wel een aantal bedrijven hoor waar ze WRT54GL's gebruiken met tomato, ook bij ons op de zaak overigens. Maar jij weet net zo goed als ik dat de meeste IT managers vaak niet geïnteresseerd zijn in de beste oplossing, maar in een oplossing waar zakelijk support op gegeven wordt. En dat is bij open source nog steeds een heikel punt. Maar dat maakt het nog niet inferieur.
En ja ik heb hier ook WRT54GL's met tomato staan maar daarnaast heb ik ook twee Eugenius / Senao accespoints voor een straalverbinding. Geloof mij dat ik beide met grote bestanden getest heb maar het verschil is toch wel erg groot hoor in stabiliteit tijdens de transfers :)
Dat is niet mijn ervaring. Ik haal hier met een WRT54GL WDS oplossing strak 2,5 Mb/sec op grote bestanden zonder enige hapering en ik heb die apparaten nog nooit hoeven resetten omdat ze problemen gaven. Ik heb hier ook een setje van NetGear staan die out-of-the-box is bedoeld als wireless bridge (WHNDE111) maar die is zeker niet zo stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-06 23:02

VisionMaster

Security!

Op de #eth0 meeting hebben ze rond de 75MBit/s gehaald met een Wifi verbinding over 5km. Wellicht is het dus een idee om te kijken naar de spullen die zij gebruikt hebben.

Zelf zat ik te kijken naar deze antennes http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.34759

Je apparaat naar keuze kan van alles zijn, maar als het signaal er niet hard genoeg uitkomt, dan heb je zowisso wat anders nodig. Je kan ook bij DealExtreme 500mW en 800mWatt USB wireless devices kopen, als je te weinig power hebt en je wilt het goedkoop houden.

Combineer het met de directionele antenne en je bent klaar.

Wat betreft Open Source of iets anders, dat ligt aan je bedrijf en hoe de systeembeheer en helpdesk is ingesteld. Bij ons werken we met support contracten en licenties op software. Of het Open Source is of niet boeit niet, je doel is support, vraag dan om de support voorwaarden bij het product en niet hoe het gemaakt is en gepubliceerd.

edit: Hier alle details over de wifi (en de rest): http://wiki.eth-0.nl/index.php/Eth0:2010_Summer_Network

[ Voor 5% gewijzigd door VisionMaster op 10-09-2010 21:08 ]

I've visited the Mothership @ Cupertino

Pagina: 1