UTP/STP/FTP in een buisje met ..........

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-10 09:08
Op mijn werk hebben we zojuist een redelijk uitgebreide discussie gehad over waar een UTP (of FTP of STP) kabel wel of niet bijgelegd mag/kan worden. Nou waren we het hier wel eens over dat UTP gemakkelijk met telefoon of CAI in 1 buis kon worden gelegd, zonder gevaren of andere rariteiten (meldingsplicht, verborgen gebrek of whatever).

Toen kwamen we bij UTP en elektriciteit. Ik heb hier en daar wat rond gezocht, maar we komen er niet goed uit. Dat het niet mag van NEN1010 (tenminste, UTP met losse aders (blauw/bruin enz) mag niet, UTP met een kabel (dubbele isolatie) zou wel mogen). Maar om daar even voorbij te gaan, wat zijn daadwerkelijk de gevolgen en risico's?
Het niet stabiel lopen van het netwerk indien er geen STP of FTP is gebruikt? Zover ik kan beoordelen lijkt me hier geen spraken van.
Het gevaar op brand? Ik vraag me af wat de extra risico's zijn. Ik kan me het namelijk niet voorstellen.

Wat zijn de risico's met betrekking tot de poorten van je PC of switch? Heb je meer kans dat deze kapot gaan of overvolten of zo?
Hoe zit het met het melden dat dit het geval is? Is dit een verborgen gebrek?

Hoe is de visie van de tweakers community en zijn hier bronnen waar ik hier wat meer informatie over kan vinden?

Ik ben benieuwd....

Vette shit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Volgens mij het enige risico wat je loopt is dat de elektriciteitskabels voor interferentie gaan zorgen op je UTP kabel wanneer deze dicht bij elkaar liggen. Of dat in de praktijk ook voor problemen zorgt weet ik niet maar in theorie zou dat kunnen.

Verder risico op brand enzo zie ik er niet in eigenlijk, zou tenminste niet weten op welke manier. Natuurlijk kunnen te dunne elektriciteitskabels voor hitte / kortsluiting zorgen maar goed daar heeft de aanwezigheid van UTP kabels dan weinig mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-10 23:03
Ik heb wel eens een test gezien met een continue filetransfer snelheidstest tussen 2 pc's waar de ethernetkabel langs een zwaarbelaste sterkstroomkabel (3 fasen aan een zware motor die verderop stond te draaien) werdt gehouden, hierdoor liep de snelheid met zo'n 30% terug...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Noxious schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 15:21:
Ik heb wel eens een test gezien met een continue filetransfer snelheidstest tussen 2 pc's waar de ethernetkabel langs een zwaarbelaste sterkstroomkabel (3 fasen aan een zware motor die verderop stond te draaien) werdt gehouden, hierdoor liep de snelheid met zo'n 30% terug...
Oke maar dan heb je het ook over meer dan een standaard stroomkabel in een huis of bedrijf natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
ik222 schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 15:25:
[...]

Oke maar dan heb je het ook over meer dan een standaard stroomkabel in een huis of bedrijf natuurlijk.
Naja, in een bedrijf komen dergelijke kabels wel voor hoor :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pumbaa82
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-03-2024
Tja, je hebt er ook niet bij gezegd wat voor stroomkabels.
Net zo goed dat je niet hebt aangegeven op wat voor manier de kabels liggen en in wat voor iets ze liggen.
Een extreem brede industriele kabelgoot zal beter gaan dan een dun buisje waar je krap 1 UTP en een huis, tuin en keuken 0,75 mm2 stroomkabeltje doorheen trekt.

Ik vraag me ook af waar je met onderstaande vragen naar toe wil:
Wat wil je melden en wat is dan het verborgen gebrek ?

Voor de rest ben ik het met mijn voorgangers eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:26
Altijd gescheiden aanleggen.
Kabelgoten hebben niet voor niets scheiding schotten of de mogelijkheid hier voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Noxious schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 15:28:
[...]

Naja, in een bedrijf komen dergelijke kabels wel voor hoor :P
Natuurlijk kan dat maar goed de TS geeft verder geen info hierover dus ging ik voor het gemakt even uit van standaard 220V en niet van industriele 380V sterkstroom aansluitingen.

Maar goed over het principe zijn we het eens volgens mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
Zo 'industrieel' hoeft 380v niet te zijn overigens, kookplaten, sommige afwasmachines, sommige kachels enz hebben het ook gewoon nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cohn
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:41
NEN1010 zegt iets over de elektrische veiligheid in je installatie en niet iets over de betrouwbaarheid van je verbinding.

De reden waarom het niet mag zul je dus niet moeten zoeken in het wel of niet goed functioneren, maar in de veiligheid. Als ergens in een leiding (buis) een kabel beschadigd kan het zo zijn dat er 230V op je UTP kabel komt te staan. Aangezien je de uiteinde van de UTP kabel gewoon kan aanraken (de stekers zijn niet afdoende afgeschermd voor hoogspanning) ontstaat dus een onveilige situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
cohn schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 15:40:
De reden waarom het niet mag zul je dus niet moeten zoeken in het wel of niet goed functioneren, maar in de veiligheid. Als ergens in een leiding (buis) een kabel beschadigd kan het zo zijn dat er 230V op je UTP kabel komt te staan. Aangezien je de uiteinde van de UTP kabel gewoon kan aanraken (de stekers zijn niet afdoende afgeschermd voor hoogspanning) ontstaat dus een onveilige situatie.
Oke maar op dat moment heb je dus ook kortsluiting en zou normaal gezien je aardlek eruit moet springen lijkt mij, even buiten het feit hoe groot de kans is dat zoiets uberhaupt gebeurt.

In dat opzicht zijn die richtlijnen ook gebasseerd op dingen die mogelijk in theorie mis kunnen gaan en om aan die standaard te voldoen moet je alles mogelijke dingen uitsluiten zo'n beetje. De vraag is echter of je het ook in de praktijk altijd zo moet bekijken natuurlijk. Kijk als je nu iets nieuw bouwt zou ik gewoon netjes aparte buizen aanleggen. Maar als je in een bestaande woning zit dan zou ik nog altijd liever UTP bij stroomkabels trekken dan bijvoorbeeld wifi of homeplugs gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-09 16:40

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

ik222 schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 15:48:
Oke maar op dat moment heb je dus ook kortsluiting en zou normaal gezien je aardlek eruit moet springen lijkt mij, even buiten het feit hoe groot de kans is dat zoiets uberhaupt gebeurt.
Er hoeft helemaal geen kortsluiting te zijn. Dat heb je pas wanneer de fase draad en de nul draad elkaar raken. Daarnaast is die 230V natuurlijk niet alleen schadelijk voor mensen. Ik denk dat je al je op het netwerk aangesloten apparatuur ook wel bij de weg kunt zetten, nog voordat de aardlekschakelaar uitvliegt.
In dat opzicht zijn die richtlijnen ook gebasseerd op dingen die mogelijk in theorie mis kunnen gaan en om aan die standaard te voldoen moet je alles mogelijke dingen uitsluiten zo'n beetje. De vraag is echter of je het ook in de praktijk altijd zo moet bekijken natuurlijk. Kijk als je nu iets nieuw bouwt zou ik gewoon netjes aparte buizen aanleggen. Maar als je in een bestaande woning zit dan zou ik nog altijd liever UTP bij stroomkabels trekken dan bijvoorbeeld wifi of homeplugs gebruiken.
Ik zou het liever bij de coax meetrekken en/of een nieuwe plint gebruiken. In een puur ander theoretisch geval dat je huis ooit eens een keertje af zou branden kun je theoretisch gezien nog wel eens last krijgen met de verzekering wat er gewoon praktisch op neer komt dat je financieel gezien flink het bokje bent.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:40
Ik zou het persoonlijk al vreemd vinden dat er buizen zijn in de electra installatie waar je zomaar kabel bij kunt aanleggen zonder in een lasdoos te eindigen. Want in buisje welke in de muur is gestort zit normaal gesproken electra draad en niet kabel draad is dus 3 losse draden -> bruin, blauw, groen/geel. in kabel zijn die 3 aders ook aanwezig + een mantel om deze 3 heen
In holle systeem wanden kan het wel voorkomen dat er kabel in de muur zit maar dan krijg je er toch geen utp-er er meer bij :P
Verder geen hoogspanning (230V of hoger) alleen bij het parallel leggen problemen of je moet gaan werken met afgeschermde kabels en/of scheidingsschotten. Maar dit alles is afhankelijk van de stroom sterkte.
Zwakstroom kabels doe je nooit samen in een buis met sterkstroom. Zwakstroom is oa. Data kabel.

Een normale installateur (of het nou elektricien of databoer is) zal deze 2 gewoon gescheiden houden.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.E.
ik222 schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 15:36:
[...]

Natuurlijk kan dat maar goed de TS geeft verder geen info hierover dus ging ik voor het gemakt even uit van standaard 220V en niet van industriele 380V sterkstroom aansluitingen.

Maar goed over het principe zijn we het eens volgens mij :)
De discussie hier ging over een woon situatie. Normaal max 16A 230V 1 fase, waarbij de UTP gezamelijk in 1 buis ligt met de stroomdraden.

Dit bedoel ik dan ook met meldingsplicht. Mocht je het huis gaan verkopen, heb ik ergens op het internet (:P) gelezen dat dit een verborgen gebrek zou zijn en dat je het dus zou moeten melden. De vraag is dan ook, of dit dan het geval is....
klaasbram schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 16:12:
Ik zou het persoonlijk al vreemd vinden dat er buizen zijn in de electra installatie waar je zomaar kabel bij kunt aanleggen zonder in een lasdoos te eindigen. Want in buisje welke in de muur is gestort zit normaal gesproken electra draad en niet kabel draad is dus 3 losse draden -> bruin, blauw, groen/geel. in kabel zijn die 3 aders ook aanwezig + een mantel om deze 3 heen
In holle systeem wanden kan het wel voorkomen dat er kabel in de muur zit maar dan krijg je er toch geen utp-er er meer bij :P
Verder geen hoogspanning (230V of hoger) alleen bij het parallel leggen problemen of je moet gaan werken met afgeschermde kabels en/of scheidingsschotten. Maar dit alles is afhankelijk van de stroom sterkte.
Zwakstroom kabels doe je nooit samen in een buis met sterkstroom. Zwakstroom is oa. Data kabel.

Een normale installateur (of het nou elektricien of databoer is) zal deze 2 gewoon gescheiden houden.
Het idee was om via 2 stopcontacten te gaan (dus van WCD naar WCD), naast stroomdraden. Ik begrijp je laatste alinea niet helemaal: "Verder geen hoogspanning (230V of hoger) alleen bij het parallel leggen problemen of je moet gaan werken met afgeschermde kabels en/of scheidingsschotten." Wat bedoel je daarmee?

Het gebruik van lege buis is niet aan de orde, want dat is (ook hier ;)) natuurlijk een no-brainer.
Het gaat er dus vooral over wat de risico's zijn en eventuele verplichtingen. Dus ook wat Janoz stelt. Risico's op het fry-en van je pc hardware.

Ikzelf ben dan ook aanhanger van de mening van ik222.
Zou je in zo'n situatie dan beter FTP of STP gebruiken, of zal dat niet veel uitmaken? Ik denk dat FTP/STP juist alleen bij hoogfrequent interessant is en dus kun je gewoon UTP gebruiken....

[ Voor 55% gewijzigd door R.E. op 10-09-2010 16:51 ]

Vette shit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

cohn schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 15:40:
NEN1010 zegt iets over de elektrische veiligheid in je installatie en niet iets over de betrouwbaarheid van je verbinding.
Dus inderdaad dat de isolatie van de UTP kabel voldoende is voor de spanning die op de andere kabels staat.

Voor de netwerk definitie moet je kijken naar de TIA/EIA-568-B specificatie van UTP kabels. Ik denk dat je dan shielded -TP moet hebben.Anders denk ik dat er spanningsverschillen over de (zwakstroom) utp kabel komen te staan. Maar als je shielded TP gebruikt MOET je 1 (niet meer en niet minder) kant aarden, anders levert shielden juist problemen op.

Het feit dat UTP getwist is maakt dan niet uit, als er over de hele lengte van de de kabel een veld wordt gebouwd.

Ik vermoed dat het geen netwerkproblemen oplevert, maar wel dat er wat meer risico is voor de aangesloten apparaten op defecten. (aan de andere kant kan een half kapotte ethernet poort heel veel problemen opleveren)

Verder zou ik het uit praktische overwegingen niet doen: je kunt bij electiciteits kabels niet een kabel erbij leggen, dan moet je al die aders weer opnieuw trekken. Bij UTP is dat om veiligheids redenen geen probleem (of het lukt is een ander verhaal)

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
De isolatie kan best ruim voldoende zijn, dat is helemaal het punt niet. Ook al heeft die UTP, STP of wat dan ook nog zo'n dikke mantel. de NEN1010 verbiedt gewoon sterkstroom en zwakstroom in één buis. De gedachte hierachter is niet onvoldoende isolatie, maar mogelijke verwarring bij werkzaamheden. Voorschriften m.b.t. overzichtelijkheid, indirect dus ook veiligheid.

En 220/380 V dan wel 230/400V is gewoon laagspanning. Hier en daar in dit topic viel het woord hoogspanning, maar dat begint pas bij veel hogere voltages.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:40
Techneut schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 18:13:
De isolatie kan best ruim voldoende zijn, dat is helemaal het punt niet. Ook al heeft die UTP, STP of wat dan ook nog zo'n dikke mantel. de NEN1010 verbiedt gewoon sterkstroom en zwakstroom in één buis. De gedachte hierachter is niet onvoldoende isolatie, maar mogelijke verwarring bij werkzaamheden. Voorschriften m.b.t. overzichtelijkheid, indirect dus ook veiligheid.

En 220/380 V dan wel 230/400V is gewoon laagspanning. Hier en daar in dit topic viel het woord hoogspanning, maar dat begint pas bij veel hogere voltages.
nou ik gebruikte hoogspanning = dodelijk en zwakstroom niet. Nou mij zeggen wat 230V is .. (niet of het dodelijk is maar wat is dan de andere naam ervoor)

Als je goed afgeschermde kabel wilt hebben dan kun je het beste voor SF/ UTP gaan welke geschikt is voor 4x 250MHz (kort door de bocht gezegd CAT6a ;) )
leuk_he schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 17:00:
[...]

Voor de netwerk definitie moet je kijken naar de TIA/EIA-568-B specificatie van UTP kabels. Ik denk dat je dan shielded -TP moet hebben.Anders denk ik dat er spanningsverschillen over de (zwakstroom) utp kabel komen te staan. Maar als je shielded TP gebruikt MOET je 1 (niet meer en niet minder) kant aarden, anders levert shielden juist problemen op.

Het feit dat UTP getwist is maakt dan niet uit, als er over de hele lengte van de de kabel een veld wordt gebouwd.

Ik vermoed dat het geen netwerkproblemen oplevert, maar wel dat er wat meer risico is voor de aangesloten apparaten op defecten. (aan de andere kant kan een half kapotte ethernet poort heel veel problemen opleveren)
Eerst over de shielding: Waarom worden bij grote installatie dan wel alles geaard: Dus patchkast geaard, Patchpanels met shielded outlets waarop de aarding van de SF/UTP kabel op is aangesloten. Daarnaast is de kabelgoot (boven plafond) ook altijd geaard ook al wordt deze alleen voor data gebruikt. En daarna de wandgoot ook. En de klant gebruikt shielded patchkabels. Het enige waarbij je rekening moet houden is een aardlus en dat is alleen als je 2 verschillende aardpunten gaat gebruiken. Maar wanneer de aarde gewoon via dezelfde onderverdeler loopt heb je echt geen problemen hoor want als die er zijn heb je geen goede aarde.

UTP-Twist, je weet dat elke ader paar anders getwist is. Dus een x aantal draaiingen per meter. Dit is voor de overspraak te voorkomen tussen onderlingen ader paren. Het plastic dielectricum tussen de aders (cat6 certified vereiste) is dan ook om deze kans overspraak te verminderen.

Vermoeden van netwerkproblemen is natte vinger werk. Een goede tester er overheen bied je veel meer informatie. En dat moet je natuurlijk doen op het moment dat de electra ook in gebruik is.

Ik ben zelf geen elektricien maar ik maak nogal regelmatig data-netwerken ;)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
klaasbram schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 18:45:
[...]
........
nou ik gebruikte hoogspanning = dodelijk en zwakstroom niet. Nou mij zeggen wat 230V is .. (niet of het dodelijk is maar wat is dan de andere naam ervoor)
.........
Dat noemde ik al, gewoon laagspanning. Beltrafo's van 8 à 12 V etc. vallen onder zwakstroom en daaronder valt ook telefonie, datatransmissie (dus ook die UTP) en dergelijke.
Hoogspanning begint officëel bij 500 V, maar in de praktijk behelst het de hoogspanningsnetten, zoals 3 kV, 10 kV, 380 kV etc. Wat er ook onder valt zijn neonreclameletters, die gebruiken ook een fors hoge spanning.
Laagspanning is dodelijk als je het lang genoeg vasthoudt, hoogspanning is al dodelijk als je er maar heel even te dicht bij komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

klaasbram schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 18:45:
[...]

Eerst over de shielding: Waarom worden bij grote installatie dan wel alles geaard: Dus patchkast geaard, Patchpanels met shielded outlets waarop de aarding van de SF/UTP kabel op is aangesloten. Daarnaast is de kabelgoot (boven plafond) ook altijd geaard ook al wordt deze alleen voor data gebruikt. En daarna de wandgoot ook. En de klant gebruikt shielded patchkabels. Het enige waarbij je rekening moet houden is een aardlus en dat is alleen als je 2 verschillende aardpunten gaat gebruiken. Maar wanneer de aarde gewoon via dezelfde onderverdeler loopt heb je echt geen problemen hoor want als die er zijn heb je geen goede aarde.
Je moet 1 kant van de shielding aarden. De patch kast is het makkelijkste. Over de wandgoten zeg ik niks, enkel over de shielding van de SFTP, die aard je aan 1 kant, anders kunnen er stromen gaan lopen over de aarde. (dat spreekt jou dus niet tegen)
UTP-Twist, je weet dat elke ader paar anders getwist is. Dus een x aantal draaiingen per meter. Dit is voor de overspraak te voorkomen tussen onderlingen ader paren. Het plastic dielectricum tussen de aders (cat6 certified vereiste) is dan ook om deze kans overspraak te verminderen.
Dat gaat over het oppikken van hoogfrequnte signalen. De kabel als geheel neemt uiteraard ook inductieve spanningen over van een 50 Hz fluctuerend veld wat je ernaast legt. Als je over heel de lengte van een kabel een veld legt maken die kleine twists niks uit. Voor het netwerk signaal maakt dat niks uit (dat gaat in de vele Megaherzen), maar de apparaten die er aan hangen krijgen wel een extra 50 Hz signaal wat ze moeten aankunnen.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken

• R.E.
leuk_he schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 22:33:
[...]

Dat gaat over het oppikken van hoogfrequnte signalen. De kabel als geheel neemt uiteraard ook inductieve spanningen over van een 50 Hz fluctuerend veld wat je ernaast legt. Als je over heel de lengte van een kabel een veld legt maken die kleine twists niks uit. Voor het netwerk signaal maakt dat niks uit (dat gaat in de vele Megaherzen), maar de apparaten die er aan hangen krijgen wel een extra 50 Hz signaal wat ze moeten aankunnen.
En vang je dat dan af door shielding, of is dat onzin? Ik dacht namelijk dat daarvoor shielding geen zin had. Is het bijvoorbeeld mogelijk om dat 50Hz signaal er gewoon uit te filteren?

Als je het maar aan 1 kant aard, is het dan niet zo dat de potentiaal altijd nul is? Of wil je dat juist? Ik dacht dat shielding juist een kooi van faraday creeerde. Hierdoor krijg je geen externe signalen binnen. Dan wil je toch juist dat er stroom gaat lopen over je shielding? Lijkt mij dus dat er wel aan beide kanten geaard moet zijn....

Vette shit!

• ethan..1
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-09 09:18
Techneut schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 20:35:
[...]

Hoogspanning begint officëel bij 500 V, maar in de praktijk behelst het de hoogspanningsnetten, zoals 3 kV, 10 kV, 380 kV etc. Wat er ook onder valt zijn neonreclameletters, die gebruiken ook een fors hoge spanning.
Laagspanning is dodelijk als je het lang genoeg vasthoudt, hoogspanning is al dodelijk als je er maar heel even te dicht bij komt.
ohh.......... is dat wel zo...........???

Hoogspanning is volgens mijn begrippen 1000 volt wisselspanning of 1500 volt gelijkspanning.....!!

• ethan..1
R.E. schreef op zaterdag 11 september 2010 @ 10:07:
[...]

Als je het maar aan 1 kant aard, is het dan niet zo dat de potentiaal altijd nul is? Of wil je dat juist? Ik dacht dat shielding juist een kooi van faraday creeerde. Hierdoor krijg je geen externe signalen binnen. Dan wil je toch juist dat er stroom gaat lopen over je shielding? Lijkt mij dus dat er wel aan beide kanten geaard moet zijn....
Hij moet juist aan 2 kanten geaard zijn anders zou je zelfinductie niet kunnen vermijden, dan kan je beter aan 2 kanten niet aarden of wel. Aan 1 kant aarden veroorzaakt juist storing.

• Techneut
  • Niet online
ethan..1 schreef op zaterdag 11 september 2010 @ 10:21:
[...]

ohh.......... is dat wel zo...........???

Hoogspanning is volgens mijn begrippen 1000 volt wisselspanning of 1500 volt gelijkspanning.....!!
Best mogelijk dat die 500 V een verouderde definitie is. Maar dat doet er in deze discussie niet zo veel toe, het mag duidelijk zijn dat mijn reactie was bedoeld om aan te geven dat onder hoogspanning niet de gewone netspanning wordt verstaan, maar veel hogere spanningen die b.v. gebruikelijk zijn bij de genoemde hoogspanningsnetten.

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Mijn ervaring is gewoon doen. Je hebt toch ook geen probleem wanneer je UTP kabel nu op de grond ligt langs een stroom kabel. Als je trouwens worst-case-scenario wilt testen rol 100 meter stroom draad en UTP gevlecht op een spoel en probeer het uit.

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

ethan..1 schreef op zaterdag 11 september 2010 @ 10:24:
[...]

Hij moet juist aan 2 kanten geaard zijn anders zou je zelfinductie niet kunnen vermijden, dan kan je beter aan 2 kanten niet aarden of wel. Aan 1 kant aarden veroorzaakt juist storing.
ALS je ze aan 2 kanten aard moeten ze aan de zelfde aarde zitten. In een datacentrum is dat geen probleem. Als je van de ene kant naar de andere kant van een gebouw gaat wellciht wel. Dan kun je beter 1 kant aarden ipv 2 om ground loops te voorkomen.

http://www.cablinginstall...ded-screened-cabling.html

@analog. als je een kabel samen met een 220 kabel op een spoel draait en je tgooit stroom door die 220 kabel dan heb je een spoel gecreeerd. Ben dar dus heel voorzichting mee. Best mogelijk dat het netwerk signaal (@ 100Mhz) nog gewoon doorkomt, maar gezond is het niet voor de aangesloten apparaten.

• Techneut
  • Niet online
analog_ schreef op zaterdag 11 september 2010 @ 13:17:
Mijn ervaring is gewoon doen. Je hebt toch ook geen probleem wanneer je UTP kabel nu op de grond ligt langs een stroom kabel. Als je trouwens worst-case-scenario wilt testen rol 100 meter stroom draad en UTP gevlecht op een spoel en probeer het uit.
Bij de voor en tegens kwam ook de NEN1010 ter sprake. Helemaal afgezien van het feit dat het best zal werken, dat doet een kabeltje voor de deurbel op die manier ook wel, de NEN1010 verbiedt het leggen van sterkstroom en zwakstroom in één buis. Kun je natuurlijk aan je laars lappen, zal ook weinig mee gebeuren, maar wil je dit?

• ethan..1
leuk_he schreef op zaterdag 11 september 2010 @ 13:54:
[...]

ALS je ze aan 2 kanten aard moeten ze aan de zelfde aarde zitten. In een datacentrum is dat geen probleem. Als je van de ene kant naar de andere kant van een gebouw gaat wellciht wel. Dan kun je beter 1 kant aarden ipv 2 om ground loops te voorkomen.

http://www.cablinginstall...ded-screened-cabling.html

@analog. als je een kabel samen met een 220 kabel op een spoel draait en je tgooit stroom door die 220 kabel dan heb je een spoel gecreeerd. Ben dar dus heel voorzichting mee. Best mogelijk dat het netwerk signaal (@ 100Mhz) nog gewoon doorkomt, maar gezond is het niet voor de aangesloten apparaten.
Met aarden bedoel ik dan SFTP kabel en connectors correct afmonteren dus met shield kapje's over de rj45 connector en patchkabels en dat alles over een aarde van het begin tot het einde( van patchkabel tot patchpaneel

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

R.E. schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 13:38:
Op mijn werk hebben we zojuist een redelijk uitgebreide discussie gehad over waar een UTP (of FTP of STP) kabel wel of niet bijgelegd mag/kan worden. Nou waren we het hier wel eens over dat UTP gemakkelijk met telefoon of CAI in 1 buis kon worden gelegd, zonder gevaren of andere rariteiten (meldingsplicht, verborgen gebrek of whatever).
Sterker nog, aangezien voor de PC maar 4 kabels gebruikt worden (100mbit), zijn er nog 4 beschikbaar, alwaar je vaak zelfs bijvoorbeeld VOIP doorheen kan doen... :)
Wat zijn de risico's met betrekking tot de poorten van je PC of switch? Heb je meer kans dat deze kapot gaan of overvolten of zo?
Er zitten imo geen risico's aan voor andere apparaten in je netwerk; het moet juist voordelen opleveren in de vorm van een helderder signaal tov UTP.
Hoe is de visie van de tweakers community en zijn hier bronnen waar ik hier wat meer informatie over kan vinden?
Zoals ik het meemaak in de praktijk zijn dergelijke STP en FTP kabels eigenlijk niet nodig. UTP kabel is goed genoeg, zeker naar kantoorplekken en voor servers zou ik onderling altijd fibe gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.E.
CptChaos schreef op zaterdag 11 september 2010 @ 21:54:
[...]
Sterker nog, aangezien voor de PC maar 4 kabels gebruikt worden (100mbit), zijn er nog 4 beschikbaar, alwaar je vaak zelfs bijvoorbeeld VOIP doorheen kan doen... :)
Uiteraard gaat het hier om gigabit ethernet, wat wel alle 8 paren nodig heeft.
[...]
Er zitten imo geen risico's aan voor andere apparaten in je netwerk; het moet juist voordelen opleveren in de vorm van een helderder signaal tov UTP.
Lijkt mij dat als er inductiestromen gaat lopen door de aderparen je misschien een kans hebt dat de apparaten die in verbinding staan misschien niet alles goed kunnen hebben en daardoor kapot gaan... Misschien dat het gebruik van FTP of STP hierbij kan helpen.
[...]
Zoals ik het meemaak in de praktijk zijn dergelijke STP en FTP kabels eigenlijk niet nodig. UTP kabel is goed genoeg, zeker naar kantoorplekken en voor servers zou ik onderling altijd fibe gebruiken.
Oke, jij geeft aan dat er dus geen toegevoegde waarde is van STP of FTP. Wat ik zo ver heb kunnen ontdekken, is dat vooral de shielded versies beter geschikt zijn voor situaties waar er zeer veel EMI noise is, aangezien dat in een gewoon woonhuis niet voor komt, zou UTP dus voldoende moeten zijn, zonder dat je allemaal moeilijk moet gaan doen met aarding....

Vette shit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Techneut schreef op zaterdag 11 september 2010 @ 17:30:
[...]

Bij de voor en tegens kwam ook de NEN1010 ter sprake. Helemaal afgezien van het feit dat het best zal werken, dat doet een kabeltje voor de deurbel op die manier ook wel, de NEN1010 verbiedt het leggen van sterkstroom en zwakstroom in één buis. Kun je natuurlijk aan je laars lappen, zal ook weinig mee gebeuren, maar wil je dit?
Ja, maar als hij die standaard graag wou volgen zou dit topic niet bestaan in the first place. De vraag is dus, werkt het ja/nee and it does. Het begint pas een probleem te vormen wanneer je met krachtstromen werkt (380V 3fasen) en industriele toestellen. Tevens lijkt het mij zelf ook verstandig plan om je UTP kabel langs de stroomkabel van een elektrische oven/wasmachine of grootverbruikers te leggen, praktijk wijst echter uit dat het gewoon werkt net zoals de 100m limiet behoorlijk arbitrarily is, uiteindelijk krijg je wat loss maar aangezien je protocollen daarop voorzien zijn dropt je bandwidth wat. Owja, FTP/SFTP maar langs één kant aarden.

Overigens zou ik in bedrijven waarschijnlijk zelf ook gaan voor volgens de spec.
Pagina: 1