[Databases] Niet gebruikte FK's 0 of NULL?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michali
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-05 22:54
We hebben hier een situatie waarin 2 tabellen gekoppeld zijn met 2 andere tabellen. Omdat er naast de FK's in de koppeltabel ook nog enkele andere velden zijn, gebruiken we nu 1 koppeltabel met 4 FK's. Bij ieder record worden 2 FK's niet gebruikt.

De vraag is nu of niet gebruikte FK's de waarde 0 of NULL te geven. Dit kan op 2 manieren bekeken worden:

1. NULL betekent dat de waarde onbekend is. Van de niet gebruikte FK's weet je dat ze leeg zijn. Ze krijgen daarom de waarde 0 (oftewel 'leeg').

2. Van de niet gebruikte FK's ontbreken de waardes, ze hebben geen waarde. Ze krijgen daarom de waarde NULL.

Wat lijkt jullie de beste optie en waarom?

Noushka's Magnificent Dream | Unity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:13

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik zou zelf de waarde NULL gebruiken, een 0 impliceert namelijk een waarde en, dus, een mogelijke koppeling met een andere tabel.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mulder
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:29

mulder

ik spuug op het trottoir

Ja ik zie NULL ook als 'Not set'

oogjes open, snaveltjes dicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-09 10:06

Pathogen

Shoop Da Whoop

geen verwijzing = geen verwijzing
0 is een verwijzing naar iets wat niet bestaat, NULL is geen verwijzing

Waarom worden er bij ieder record 2 FK's niet gebruikt? Dat alleen al lijkt me wat inefficient?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:13

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Thrackan schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 11:42:
geen verwijzing = geen verwijzing
0 is een verwijzing naar iets wat niet bestaat, NULL is geen verwijzing

Waarom worden er bij ieder record 2 FK's niet gebruikt? Dat alleen al lijkt me wat inefficient?
Die relaties heb ik wel eens vaker gezien. Een soort OF,OF relatie. OF de ene moet gevuld zijn OF de andere. Volgens mij was in Oracle Designer (ER/D Diagrammer ) de juiste benaming hiervoor een ARCH. Maar ik moet zeggen dat het voor mij even geleden is dat ik met zo'n constructie te maken heb gehad..

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Thrackan schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 11:42:
Waarom :?

Voor wat betreft de TS: Gewoon NULL gebruiken. Je zult anders in de refererende tabel een record met ID 0 moeten maken (id: 0, name: unknown, title: none -> dat soort flauwekul) wil je überhaupt je FK's kunnen gebruiken.
.oisyn schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 11:46:
Bij een fatsoenlijke database kun je 0 niet eens gebruiken, of je moet dummy records met 0 als sleutel aan gaan maken in de gerefereerde tabellen.
Precies. Niet doen dus. Geen referentie = NULL. Een waarde als 0 of 999999 of whatever impliceert wél een referentie.

[ Voor 66% gewijzigd door RobIII op 10-09-2010 11:52 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 14:05

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Bij een fatsoenlijke database kun je 0 niet eens gebruiken, of je moet dummy records met 0 als sleutel aan gaan maken in de gerefereerde tabellen.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-09 10:06

Pathogen

Shoop Da Whoop

Gewoon een vermoeden dat het de moeite waard zou kunnen zijn er eens goed naar te kijken, meer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Inderdaad.

Als je een foreign key constraint aanmaakt dan zal die 0 record ook moeten bestaan. Aangezien je dat (neem ik dan aan) niet wil, kan je dus beter NULL gebruiken.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michali
Dat is wel een goed punt. We gebruiken overigens idd. MySQL :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cariolive23
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-10-2024
0 is een waarde, NULL is het ontbreken van een bekende waarde. Dus hoe jij een waarde wilt opgeven die verwijst naar een record wat helemaal niet bestaat, geen idee, maar een FK is er juist om dit soort fouten te voorkomen.

Weet je heel erg zeker dat je een engine van MySQL gebruikt die foreign keys ondersteunt? Of gebruik je iets waarbij de foutmelding keurig onder het tapijt is geveegd en jij _denkt_ dat er een FK is maar die in werkelijkheid helemaal niet bestaat? Alleen innoDB is bruikbaar, let daar op.

En dummyrecords zijn voor dummies en dit is een bron van bugs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michali
Met FK bedoel ik het concept FK, dus een veld die verwijst naar de PK. Het wordt verder niet afgedwongen door de engine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Michali schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 13:13:
Met FK bedoel ik het concept FK, dus een veld die verwijst naar de PK. Het wordt verder niet afgedwongen door de engine.
Mja, of je dat dan nog FK wil noemen valt te bediscussiëren :P

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cariolive23
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-10-2024
Noem het dan FFK: Fake Foreign Key

Wanneer jij wilt dat jouw database je voor de gek houdt, ga vooral zo door, maar waarom zou je dat in hemelsnaam doen? Je gebruikt een relationele database of je gebruikt geen relationele database. Maar een RDBMS met fake foreign keys, dat raakt echt kant noch wal. Misschien is een NoSQL-database dan een betere oplossing voor jou, zelfs die hebben een betere oplossing dan FFK's, het zijn gewoon "losse" documenten die niets met FK's te maken hebben.

Je begaat een grote blunder met FFK's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02:03

JaQ

Om nog maar even te zwijgen wat de gevolgen voor de optimizer zijn (wat ik een veel groter probleem vind).

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellfighter87
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20:39
Misschien maar ff onderzoek doen naar MySQL en relaties. daarmee kan je leuke dingen doen die je sowieso een hoop werk uit handen nemen

En zoals hierboven al gezecht. als je je relaties op orde hebt zou je 0 niet eens in moeten kunnen vullen tenzij daar daadwerkelijk een waarde aanhangt en de tabel waar je naar verwijst.

NULL = not set = de beste oplossing in mijn ogen.

[ Voor 47% gewijzigd door hellfighter87 op 10-09-2010 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
cariolive23 schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 13:00:
0 is een waarde, NULL is het ontbreken van een bekende waarde.
Dat. Er is wat mij betreft geen discussie over mogelijk zelfs. 0 gebruiken als "no value" is net zo 'sane' als -1, 1, 42, 12345 of 31337.

https://niels.nu

Pagina: 1