Upgrade opties SSD

Pagina: 1
Acties:

• Jubbuh
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-01 12:10
Hallo tweakers,

Op dit moment heb ik een OCZ Vertex 2 (100Gb) SSD in mijn pc zitten, en ik zit erover na te denken om die te upgraden; Heeft het zin (qua snelheid) om 2 van deze SSD's in Raid 0 te zetten met behulp van een raid controller? Ik bedoel; als ik deze opstelling zou gebruiken voor mn Windows en een paar programma's, denken jullie dat dat ik een echt merkbaar verschil zal zien? Of is het handiger bijvoorbeeld 2 ssds als deze: pricewatch: Crucial RealSSD C300 2.5" 64GB in RAID 0 te zetten?

• Jubbuh
no ideas?

• Sebedees
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-02 10:49
Het is een van de standaard antwoorden hier, maar ik geef hem toch: Wat wil je ermee doen?:P

Als je hem alleen als voor je besturingssysteem en wat spelletjes gebruikt heeft het weinig zin, omdat dan de accesstimes vooral tellen. Die worden niet sneller in Raid 0, eerder misschien wat trager. Als je de schijf echter gebruikt om grote bestanden weg te schrijven enzo, dan heeft het wel nut.

[img]https://valid.x86.fr/cache/banner/tu4ztt-6.png[/img]

• Jubbuh
ok, tthanks for the info,
met mijn vertex 2 ssd duurt het nog steeds 40 seconden om vanaf de laaste bios-post windows op te starten;
vandaar dat ik probeer om er nog wat vanaf te snoepen =)
Maar dan denk ik dus dat ik me zelf het geld uitspaar en dit aan andere dingen uitgeef, zoals watercooling ;-)

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:58

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

Jubbuh schreef op maandag 13 september 2010 @ 12:49:
ok, tthanks for the info,
met mijn vertex 2 ssd duurt het nog steeds 40 seconden om vanaf de laaste bios-post windows op te starten;
vandaar dat ik probeer om er nog wat vanaf te snoepen =)
Maar dan denk ik dus dat ik me zelf het geld uitspaar en dit aan andere dingen uitgeef, zoals watercooling ;-)
en hoeveel van die 40 seconden is windows laden en hoeveel is post en andere detectie tijd? want dat laatste gaat niet veranderen met raid

[specs]

• Jubbuh
die 40 seconden is vanaf de laatste post, dus echt de tijd die windows nodig heeft om compleet op te starten (geclockt met bootrace)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Dan is er iets niet goed aan de instellingen of gebruik je verkeerde drivers (ivm TRIM support, die je nu b.v. niet hebt en met de goede drivers wel).

Ik heb een tijdje terug een E8400 met 8GB DDR2-800, een RAID1 2x500GB set en een Vertex 60GB en Win Vista Premium 64bit in elkaar gedraaid en die deed het van de powerknop tot werkbare desktop in 30 a 35 seconden.

Welk OS draai je, en doe eens een performance check van die Vertex.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:32
Hoe oud is die Windows installatie?
Een verse install kan makkelijk in 30sec booten, maar als je er al 4 jaar op draait wil dat zo een ruime minuut worden.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:57

heuveltje

KoelkastFilosoof

Of het ligt gewoon aan andere zaken.
Een service die wat traag is met opstarten, driver die eerst contact zoekt met een stukje hardware.
Een of ander progje dat nog ff kijkt of er een update is, ik noem maar wat.
Weet je zeker dat het probleem bij je SSD ligt ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Jubbuh
ik heb er w7 ultimate opstaan; en met AS SSD benchmark krijg ik de volgende resultaten:
http://img163.imageshack....ssdbenchoczvertex2913.png

TRIM is ook enabled; en ik laat zo min mogelijk programma's opstarten als ik mn pc aanzet...
@frickY: mn windows install is vanaf het begin van het jaar, vanaf de tijd dat de vertex 2 en de gtx 480 uitkwamen... dus maart ofzoets

• Jubbuh
hihi figured it out... MBR en Bootmanager stonden op een andere Hdd somehow....
Startup tijden zijn nu gehalveerd ;p

• WingsOfFury
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-10-2018
Jubbuh schreef op woensdag 15 september 2010 @ 17:15:
hihi figured it out... MBR en Bootmanager stonden op een andere Hdd somehow....
Startup tijden zijn nu gehalveerd ;p
Vertel..? Mijn Agility 2 startte in het begin binnen de 10 secs op en sloot binnen 5 secs af. Nu, 1 a 2 maanden later, duurt het opstarten 30-40 secs en het afsluiten 20... Misschien hetzelfde probleem, zou je dus wat meer uitleg kunnen geven bij je oplossing? :)

• Jubbuh
Ik kwam eropeens achter dat ik, nadat ik mn andere HDD's uit mn mobo had getrokken mn pc niet meer kon starten; foutmelding van BootMGr missing en no boot disk available.
Daarna heb ik met behulp van EasyBCD mijn MBR (master Boot record) verplaats/herschreven naar mn ssd. Toen werkte alles weer ;p

Weet iemand of deze smart data 'normaal' zijn voor een ssd van een half jaar oud?

No 1 Raw Read error Rate value 102
No 5 Reallocated Sectors Count value 93
no 187 Reported Uncorrectable Errors value 100

Als ik met Harddisk sentinel 3.20 dit bekijk dan krijg ik de melding dat de Health van mn ssd 0% is.... dit lijkt me nog al vreemd voor een half jaar ouder ssd..
EDIT in Chrystal Disk krijg ik een health- estimation van nog 92%

[ Voor 5% gewijzigd door Jubbuh op 18-09-2010 00:57 ]

Pagina: 1