Freenas printer server, probleempje met ulpt en kldload

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechSmurf
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-07 13:38
Ik heb onlangs een NAS in elkaar geknutseld waarop Freenas draait vanaf een USB-stickje. Loopt als een zonnetje, niks aan de hand. Gelukkig maar: ik weet niks van FreeBSD. Dat blijkt zometeen wel.

Nu wil ik graag een USB-printer aan de NAS koppelen, zodat de printer via alle computers in het netwerk (een laptop met Windows Vista, een netbook met Windows 7 en een desktop met Ubuntu 10.04) van deze printer gebruik kunnen maken. Koppelen aan de desktop is geen optie, dat ding staat op zolder en staat alleen aan als ik erop aan het werk ben. Dus ik wil graag een printserver op Freenas.

Gelukkig is daar een Guide voor: FreeNAS Print Server Setup Guide. Helaas loop ik erop vast. In stap 3 van de guide staat het volgende:
Copy the driver to the /mnt/mountname/app/lpdsetup/boot/kernel/ directory by using
code:
1
kldload /mnt/mountname/app/lpdsetup/boot/kernel/ulpt.ko
Dat gaat mis:

code:
1
kldload: can't load /mnt/250GB/app/lpdsetup/boot/kernel/ulpt.ko: File exists

('250GB' is de mountnaam van de schijf waarop ik de bestanden heb gezet.)

Vanwege mijn complete gebrek aan FreeBSD- en aanverwante kennis (wel een beetje thuis in Linux overigens, dus niet alles is mij vreemd) kom ik hier niet verder. Google ('kldload error file exists') heeft me ook niet op een bruikbaar spoor kunnen zetten. Een paar mogelijke oorzaken die ik zelf kon bedenken:

- Er is iets mis met permissies. Als dat het is, dan heb ik geen idee wat. Ik ben ingelogd als root, en heb zo'n beetje alle mogelijke xrw-combinaties inmiddels geprobeerd.

- De versie van ulpt.ko die ik heb gebruikt klopt niet. De Guide levert ulpt.ko als een attachment, maar gaat over FreeNAS 7.1. Ik gebruik de nieuwste, 7.2. Hoe controleer ik of dit het geval kan zijn?

- Er is al een versie van ulpt geladen in de kernel. IN dat geval zou ik een ulpt.ko verwachten in /boot/kernel, maar dat is niet het geval. Waar zou hij anders kunnen staan?

Wat zijn andere mogelijke oorzaken die ik kan onderzoeken? Ik wil dit heel graag oplossen, want als het niet lukt om een printer server te installeren onder FreeNAS denk ik toch dat ik binnenkort over moet op een Ubuntu-based NAS. Ik wil dat niet per se, maar op Ubuntu ben ik tenminste een beetje los.

Zeer bedankt voor het meedenken!

(Edit, even ter toelichting: ik zet mijn vraag hier neer en niet in het forum van FreeNAS, omdat mijn ervaring is dat hier veel sneller gereageerd wordt dan daar. Bovendien betreft het daar een vrij oude 'thread' die al toen 'ie nieuw was zelden of nooit reacties kreeg, en ik denk dat er wel een paar iteratieslagen overheen gaan voor ik het probleem heb opgelost. Op het FreeNAS forum gaat dat dagen duren, zo niet weken; hier hoop ik er met jullie hulp in een paar uur toch wel uit te zijn.)

[ Voor 9% gewijzigd door TechSmurf op 10-09-2010 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechSmurf
Handig, zo'n logfile (/var/system.log):

Sep 10 11:33:36 boromir kernel: module_register: module uhub/ulpt already exists!
Sep 10 11:33:36 boromir kernel: Module uhub/ulpt failed to register: 17

Maar als deze module goed is geladen, dan hoort er een /dev/ulpt0 te zijn - en die is er niet. Kan het zijn dat er iets in de weg zit? Dat er eerst een module 'unloaded' moet worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aike
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Waarom probeer je het niet even met de vorige versie van FreeNAS?

Mijn blog over het deployen van Ruby on Rails: RunRails.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechSmurf
Aike schreef op zondag 12 september 2010 @ 20:58:
Waarom probeer je het niet even met de vorige versie van FreeNAS?
Bedankt voor de tip, als het echt niet anders kan zal ik 'm volgen. Ik zit er alleen niet op te wachten om het zo te doen, omdat ik dan een paar uur extra bezig ben met het vinden van een USB-stick, het vinden en installeren van de juiste oude FreeNAS-versie en het koppelen van mijn schijven, dit alles terwijl de NAS-machine weggestouwd staat in een kast, zonder toetsenbord en monitor. Dus ik hoop nog even verder dat er iemand een lumineus idee krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiscBiker
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12-09 16:30
Heb zelf nooit Freenas aangeraakt, dus ik probeer het even vanuit wat ik weet van FreeBSD

Wat laat
ls /dev/*
zien?

Kijk ook even naar
dmesg | grep lpt
of
grep lpt /var/run/dmesg.boot

En tenslotte kan je zien wat er van lpt in je kernel zit met
kldstat -v | grep lpt

NB: Als je niet grepped, dan kan je ook zien waar die lpt driver zich bevindt (builtin of module)

Laat even weten wat je vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechSmurf
FiscBiker schreef op maandag 13 september 2010 @ 14:22:
Heb zelf nooit Freenas aangeraakt, dus ik probeer het even vanuit wat ik weet van FreeBSD

Wat laat
ls /dev/*
zien?
Ik pak even het relevante stuk (toch?):
 ls /dev/l* /dev/u*

Daar komt uit:
boromir:~# ls /dev/l* /dev/u*
/dev/urandom
/dev/usb
/dev/usb0
/dev/usb1
/dev/usb2
/dev/usb3
/dev/usb4

/dev/ufs:

/dev/ufsid:
4c3302a96ab0fd0e
Kijk ook even naar
dmesg | grep lpt
of
grep lpt /var/run/dmesg.boot
Dat doet dit:
boromir:~# dmesg | grep lpt
module_register: module uhub/ulpt already exists!
Module uhub/ulpt failed to register: 17
module_register: module uhub/ulpt already exists!
Module uhub/ulpt failed to register: 17
boromir:~# grep lpt /var/run/dmesg.boot 
boromir:~# 
En tenslotte kan je zien wat er van lpt in je kernel zit met
kldstat -v | grep lpt

NB: Als je niet grepped, dan kan je ook zien waar die lpt driver zich bevindt (builtin of module)
Hij zit in de kernel:
boromir:~# kldstat -v
Id Refs Address    Size     Name
 1    8 0x80400000 b137d4   kernel
    Contains modules:
        Id Name
        354 freebsd7_shmctl
        353 shmat
[stukkie overslaan ... ]
		286 uhub/ulpt
[etc]
Laat even weten wat je vindt.
Ik vind het in elk geval prettig dat je me wil helpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrFlash
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-03 12:59
als het om een USB printer gaat is uiteraard het makkelijkste om em los te koppelen en weer opnieuw aan te koppelen, dmesg zal dan output geven op welk device de printer terug te vinden is.

Wowhead profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechSmurf
Stommiteit-alert! Waar ik later namelijk nog achter kwam (maar wat ik, zie ik nu, niet niet had gepost) : in /var/log/system.log zie ik dit:

Sep 10 13:15:05 boromir kernel: uhub0: device problem (STALLED), disabling port 1

Dit treedt op als ik de printer inplug. Ziet er niet best uit in mijn ogen. Wat betekent het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechSmurf
Niemand enig idee? Ik ben toch vast niet de enige die een USB-printer aan FreeNAS wil knopen? Ik vind het eigenlijk vrij gek dat dit er niet standaard in zit, maar dat even terzijde.

• FiscBiker
Op basis van die laatste foutmelding zou ik zeggen dat je een andere USB-poort moet proberen. Een correcte aansluiting moet in ieder geval iets van de merknaam tonen en dat-ie aangesloten wordt als ulpt

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 26-08 12:33

Shuriken

Life is all about priorities

Is de USB printer uberhaupt ondersteund in Freebsd? Je hebt niet vermeld wat voor eentje het is dus kan het niet opzoeken.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechSmurf
Shuriken schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 19:09:
Is de USB printer uberhaupt ondersteund in Freebsd? Je hebt niet vermeld wat voor eentje het is dus kan het niet opzoeken.
Het is een Canon Pixma IP4200. Ik heb zelf ook gezocht naar compatibiliteit, maar ik kom er niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechSmurf
Weet iemands waar ik zelf kan vinden of mijn printer door FreeBSD wordt ondersteund?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiscBiker
Je moet bij het aansluiten op z'n minst een vermelding van ugen terug kunnen vinden in dmesg waarin de merknaam wordt genoemd. Of de printer wel wil printen is een compleet nieuw probleem dat daarna opgelost moet worden.

Ik houd het dus op brakke hardware of een slecht ondersteunde USB-chipset. Wat voor hardware heb je die NAS op geïnstalleerd en welke versie van FreeBSD is je FreeNAS op gebaseerd?

[ Voor 7% gewijzigd door FiscBiker op 20-09-2010 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechSmurf
Het is een Asus AT5NM10-I, gebaseerd op de Intel NM10 chipset. Redelijk recent, maar nou ook weer niet nagelnieuw. FreeNAS is versie 0.7.2, gebaseerd op FreeBSD versie 7.3-RELEASE-p1 (zegt FreeNAS). Gaan er dan alarmbellen rinkelen bij iemand?

• FiscBiker
Nee, Intel is juist degelijk spul. Ik weet wel dat FreeBSD met versie 8 z'n USB-systeem goed onderhanden heeft genomen, maar de problemen die jij omschrijft zouden toch onder 7 ook niet mogen ontstaan.

• TechSmurf
FiscBiker schreef op donderdag 23 september 2010 @ 11:41:
Nee, Intel is juist degelijk spul. Ik weet wel dat FreeBSD met versie 8 z'n USB-systeem goed onderhanden heeft genomen, maar de problemen die jij omschrijft zouden toch onder 7 ook niet mogen ontstaan.
Dat roep ik ook de hele tijd tegen dat ding, maar ondertussen doet 'ie het nog steeds niet ;-) Enig idee wat ik nog kan proberen, of moet ik het verder maar vergeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechSmurf
Oh man ... Wat denk je? Brakke USB-kabel! Andere kabel, werkt als een zonnetje. Argh!
Pagina: 1