Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-11-2021

Annie

amateur megalomaan

Topicstarter
Ik ben bezig met een aantal templates in Word 2007 en daarbij wil wat gegevens die min of meer verplicht zijn, makkelijk toegankelijk maken voor de gebruikers van de template. Denk bijvoorbeeld aan een standaardbrief waarin een klantnaam terug moet komen op een vaste plek (of meerdere plekken).

Nu heb ik dat in het verleden in Word 2000 opgelost met macrobuttons, { MACROBUTTON NoMacro [klantnaam] }, maar ik dacht laat ik eens kijken of dat in Word 2007 nog op andere manieren kan.

Ik heb wat rondgezocht op internet en een aantal proefjes gemaakt, maar ben er nog niet uit wat nu de handigste methode is. Dus ik ben eigenlijk op zoek naar tips die ik heb gemist of technieken die ik ook nog zou kunnen proberen. Overigens blijf ik bij voorkeur ver van macro's/vba.

Wat heb ik al geprobeerd?

1. Macrobutton
Deze fields zijn eenvoudig toe te voegen. Je voegt er eentje toe en met copy/paste plaats je ze her en der in je document. Met toggle fieldcodes (ALT-F9) zijn ze vervolgens eenvoudig aan te passen met de standaardtekst, bv. [vul hier de klantnaam in]. Voordeel van deze methode is dat de gebruiker met F11 en SHIFT+F11 super snel tussen de velden kan springen. Als je er eentje hebt ingevuld dan is het veld weg en zo kan je dus ook met F11 eenvoudig controleren of je alle velden hebt gehad.

2. Fill-In field
Mooi bij deze functionaliteit is dat je bij het openen van de template direct een invoerveld krijgt dat je kan invullen. Nadeel vind ik echter dat je per veld ook 1 pop-up krijgt en dat maakt het invullen wat vervelend als je een paar velden in je template hebt. En dat wordt nog versterkt door het feit dat je de pop-ups met de muis moet bevestigen. Het was mooier geweest als je dan met ENTER je invoer kon afsluiten.

3. Document property
Je kan custom document properties aanmaken en deze met een DocProperty field in je document plaatsen. Alleen vind ik de plek waar een gebruiker deze properties moet vullen (Office button > Prepare > Properties) erg onhandig. Ik ben wel een passage tegengekomen waarin wordt vermeld hoe je het Document Information Panel kan aanpassen - want daar staan ook een paar document properties - maar daar wordt gesproken over een properties server of infopath en met beide heb ik geen ervaring. En het lijkt me bovendien zo op het eerste gezicht een beetje als met een kanon op een mug schieten.

4. Content control
Met de content controls kan je wat specifiekere type velden plaatsen. Bijvoorbeeld een datum krijgt dan een datepicker. Handig bij het invullen, maar ik heb eigenlijk vaak alleen de plain text content control in een document. Dus ik zie niet direct het voordeel van deze controls, maar misschien dat iemand me kan overtuigen met iets dat ik over het hoofd heb gezien.
Je kan met TAB tussen de velden navigeren, maar dat werkt alleen als je al in zo'n control zit. Dit in tegenstelling tot de macrobuttons; daar kan je op een willekeurige plek in je document via F11 naar het volgende veld springen.

Op dit moment heb ik nog een voorkeur voor de oude methode met de macrobuttons. Maar misschien dat iemand nog wat input voor me heeft. Waar ik met name benieuwd naar ben, is of het mogelijk is om met 1 fill-in field dezelfde tekst op meerdere plekken tegelijkertijd in te vullen. Dat zou dan een mooie pré voor de fill-in fields zijn. En of het mogelijk is om de fill-in fields te combineren, dat je zeg maar 1 pop-up krijgt waar je meerdere velden invult.
En waar ik fill-in field zeg, mag dat natuurlijk ook een andere techniek zijn. Dus de andere vraag is: zijn er nog andere manieren die ik nog niet ben tegengekomen?

p.s. nieuwe technische mogelijkheden in Office 2010 zijn ook interessant om te horen. Niet dat ik ze direct kan inzetten, want nog niet alle collega's zijn over naar 2010 (waaronder ik :P ), maar dat zal niet heel erg lang meer duren.

Today's subliminal thought is:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Annie schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 00:13:
Overigens blijf ik bij voorkeur ver van macro's/vba.
dat lijkt nochtans de ideale oplossing voor het probleem. je zou zelf een dialoogvenster kunnen samenstellen waarin de nodige velden staan die dan bij bevestiging (meermaals) in het document ingevuld worden.

zonder vba kan je misschien eens proberen met formfields (werkbalk formulieren), welke een bladwijzer kunnen hebben en meermaals voorkomende gegevens met het REF veld kunnen herhaald worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-11-2021

Annie

amateur megalomaan

Topicstarter
Probleem bij vba is dat ik daar totaal geen kennis van heb. Niet handig als je wel gezien wordt als de beheerder van het spul :)

Ik heb nog even gekeken naar de form fields. Dank voor de tip. Ik vrees echter dat ik deze weer andere nadelen hebben. Het lijkt er steeds meer op dat ik eigenlijk op zoek ben naar een combinatie van alle methodes :+

Today's subliminal thought is: