Hulp Gezocht!! Probleem met Pioneer versterker en/of TV

Pagina: 1
Acties:

• TigerXtrm
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-06 18:39
Ik heb een probleem in mijn Hifi installatie, ergens gaat er iets niet goed en ik heb al mijn eigen kennis inmiddels uitgeput dus ik hoop dat de knowhow van de Tweakers community hier van pas gaat komen. Het verhaal:

De setup:

- Pioneer PDP-506XDE Plasma Scherm
- Pioneer VSX-LX50 Versterker
- Meerdere HDMI apparaten (Xbox 360 slim, Blu-ray speler, Mediaplayer, UPC settop-box)

De versterker heeft 2 HDMI inputs en 1 output. De output gaat natuurlijk naar de HDMI poort van de TV en de HDMI apparaten zitten via een HDMI switch op de 2 inputs (UPC box op input 1, de switch op input 2).

Dit werkte tot voorkort perfect en ik had er absoluut geen problemen mee. Toen wou ik 2 weken geleden de hele handel aanzetten en had ik geen beeld, alleen maar geluid. Sindsdien heb ik alles geprobeerd wat ik weet en heb ik het probleem terug geleid naar de versterker of de TV.

De Zoektocht

Door bijvoorbeeld de Xbox direct op de HDMI poort van de TV aan te sluiten krijg ik wel netjes beeld. Zelfde geld voor de andere apparaten. Op deze manier heb ik alle HDMI kabels getest en een voor een kwamen ze allemaal werkend uit de test. Dat was dus niet het probleem.

Wanneer een apparaat is aangesloten op de versterker dan herkent de versterker wel dat er een HDMI signaal binnenkomt en ook het soort signaal (hij springt bijvoorbeeld automatisch naar Dolby Digital of iets dergelijks). Als ik het menu van de versterker oproep dan krijg ik ook niets te zien terwijl dat onafhankelijk van andere signalen zou moeten werken.

Mogelijke conclusie; de versterker stuurt het HDMI signaal niet verder over de HDMI output naar de TV.

Reparatie

Omdat ik 2 wilde kittens heb rondrennen in de woonkamer vermoedde ik in de eerste instantie dat ze aan de output HDMI kabel hadden gehangen en dat er iets was afgebroken in de versterker. Dus heb ik hem voor reparatie weggebracht en vandaag kreeg ik de boodschap dat hij klaar was. Volgens de reparateurs werkte de versterker in elk opzicht prima en was er niets mis. Ik blij, maar toen ik thuis kwam bleek dat het probleem nog steeds aanwezig was.

En nu?

Ik heb nog een beetje zitten kijken, elke instelling afgestruind en niets kunnen vinden wat er mis zou kunnen zijn. Ook heb ik in de instellingen van de televisie maar ook daar kon ik niets vinden. Daarom hoop ik dat dit verhaal duidelijk genoeg is en genoeg details levert voor de kenners om misschien een suggestie te geven over wat er aan de hand kan zijn en hoe ik het kan oplossen.

Ik hoop echt dat iemand een oplossing heeft want anders weet ik het ook niet meer en is de enige optie een nieuwe versterker en daar begin ik liever nog niet aan.

Alvast bedankt!

• centr1no
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-04 20:38
Terug naar de reparateur.
Als die zegt dat het naar behoren werkt mag hij dat ter plekke laten zien.

• TigerXtrm
Ik ben naar dat reparatie centrum verwezen door de helpdesk van Pioneer (omdat de versterker buiten de garantie viel). Neem wel enigsinds aan dat dat soort bedrijven een beetje te vertrouwen zijn maar ik ga ze morgen hoe dan ook even bellen om te vragen hoe of wat.

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:34

DjVe

Hatsaflats!

centr1no schreef op donderdag 09 september 2010 @ 20:10:
Terug naar de reparateur.
Als die zegt dat het naar behoren werkt mag hij dat ter plekke laten zien.
Mee eens....bovendien heb je betaald om je versterker te laten "maken" en als dat net gedaan is, moet de reparateur dit in mijn ogen kosteloos verhelpen (garantie op reparatie) :)

edit: Probeer je de receiver eens een reset te geven naar standaard instellingen. Je weet maar nooit of je toch iets heb gemist!

[ Voor 14% gewijzigd door DjVe op 09-09-2010 20:21 ]

• TigerXtrm
Had ik nog niet geprobeerd, wel een goeie :P. Zal het even proberen.

Edit: Heeft helaas niet geholpen :(
Meest logische verklaring lijkt mij nog steeds dat de HDMI connector kapot is. Ik ga morgen het bedrijf bellen dat hem zou hebben gefixt en vragen of ik hem werken kan zien in hun werkplaats. Ik hou jullie op de hoogte!

[ Voor 65% gewijzigd door TigerXtrm op 09-09-2010 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TigerXtrm
Update: Vandaag gebeld met de monteur die aan de versterker heeft gewerkt en hij nodigde me uit om nog eens langs te komen met wat andere apparaten om de boel nog eens te testen. Heb mijn Xbox 360 S meegenomen en daar aangekomen bleek inderdaad dat de versterker in zijn setup gewoon werkte. We hebben 4 verschillende kabels geprobeerd, zelfs nog een andere TV erbij gepakt die daar voor reparatie stond en in alle omstandigheden kregen we gewoon beeld via de versterker.

Zijn conclusie (en de mijne) is nu dat het probleem dus ergens in de TV zit, waarschijnlijk in de tuner unit waar de HDMI binnenkomt. Gebeld met Pioneer en die verbonden me door met het bedrijf dat hun TV's repareert (want dat doet het eerste bedrijf dus niet). Het hele verhaal nog een keer uitgelegd en volgens de techneuten daar is de kans aanwezig dat het probleem zit in de HDCP protocollen van de tuner. Misschien een software probleem, ze konden het in ieder geval niet met 100% zekerheid zeggen omdat het zo'n apart probleem was over de telefoon.

Maar goed, ze komen de tuner van de TV volgende week ophalen. Kost me allemaal klauwen vol met geld maar ja, een nieuwe TV is een stuk duurder :X .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bram1984
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-12-2020
Jordy van e schreef op donderdag 09 september 2010 @ 20:19:
[...]

Mee eens....bovendien heb je betaald om je versterker te laten "maken" en als dat net gedaan is, moet de reparateur dit in mijn ogen kosteloos verhelpen (garantie op reparatie) :)

edit: Probeer je de receiver eens een reset te geven naar standaard instellingen. Je weet maar nooit of je toch iets heb gemist!
Nogal kort door de bocht dit. De reparateur zegt toch niet voor niets dat ie goed werkt. Wat valt er dan te repareren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TigerXtrm
Eind Resultaat: Probleem is opgelost _/-\o_

Na 2 weken te hebben doorgebracht bij de reparateur van Pioneer (een andere dan de eerste) kwam mijn media receiver eindelijk terug en werkte alles weer als een zonnetje!

Het probleem bleek hem hem dus inderdaad te zitten in de HDMI poort(en) van de media receiver van de TV. Ze hebben de connectoren vervangen en de nieuwste software ingeladen en nu werkt ie weer prima. Ik blijf het vaag vinden dat ie het wel deed zonder de versterker er tussen, al bleek ie al helemaal overleden te zijn tegen de tijd dat ie daar aan kwam.

Maar goed, eind goed al goed. Behalve voor mijn portemonnee ;)
Pagina: 1