Reden om nog even te wachten met aankoop laptop?

Pagina: 1
Acties:

• Ammun
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-10-2024
Mijn huidige laptop is het langzaam aan het begeven, en ik ben op zoek naar een nieuwe. Enkele welke ik nu op het oog heb, zijn de Vaio F12-serie en HP Envy 17. Nu zou ik graag willen weten of er een reden is om nog even te wachten met deze aankoop, tot volgend jaar wellicht? Ik wil namelijk een laptop welke toch minstens 5 jaar meegaat, zoals mijn oude inspiron 6400 momenteel doet.

bedankt!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Als ik kijk naar wat je vijftien jaar terug kreeg voor (omgerekend) 5000 euro en wat voor supercomputer-slagschip je daarvoor nu koopt kan ik je van harte aanraden nog zeker vijftien jaar te wachten. Ik garandeer je dat laptops alleen maar beter, sneller worden, de schermen mooier, meer toeters en bellen en met betere software op de koop toe. Hoe langer je wacht, hoe beter de laptop!

Het enige probleem aan die strategie is dat je er nu niets aan hebt. Alle winst komt pas over vijftien jaar of over een jaar, als je je eigen advies volgt.

[ Voor 4% gewijzigd door burne op 09-09-2010 19:46 ]

I don't like facts. They have a liberal bias.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ammun schreef op donderdag 09 september 2010 @ 19:38:
Mijn huidige laptop is het langzaam aan het begeven, en ik ben op zoek naar een nieuwe. Enkele welke ik nu op het oog heb, zijn de Vaio F12-serie en HP Envy 17. Nu zou ik graag willen weten of er een reden is om nog even te wachten met deze aankoop, tot volgend jaar wellicht? Ik wil namelijk een laptop welke toch minstens 5 jaar meegaat, zoals mijn oude inspiron 6400 momenteel doet.

bedankt!
Ik zou zeggen, koop een kristallen bol en leer de toekomst voorspellen. Wat je vraagt is onmogelijk, en zorgt er ook voor dat je nooit iets kunt kopen. Heb je het nu nodig, nu kopen, heb je het niet nodig, wachten tot je het wel nodig hebt.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• rg-mohwa
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-12 23:24

rg-mohwa

Phoe Hé

ik zeg (waarom weet ik niet) nog even wachten tot de kerst. Ikzelf heb namelijk altijd zoiets van in de zomer is het in de pc industrie iets rustiger en zodra de kerst eraan komt is de industrie volop aan het schreeuwen en alle winkels gooien met aanbeidingen. dus ik zeg wachten :+

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21-12 22:25
gambieter schreef op donderdag 09 september 2010 @ 19:47:
[...]

Ik zou zeggen, koop een kristallen bol en leer de toekomst voorspellen. Wat je vraagt is onmogelijk, en zorgt er ook voor dat je nooit iets kunt kopen. Heb je het nu nodig, nu kopen, heb je het niet nodig, wachten tot je het wel nodig hebt.
Nouja er valt wel wat over te zeggen. Als je bijvoorbeeld weet dat Microsoft over een paar maanden met een nieuwe windows-versie op de proppen komt, zou je bijvoorbeeld daarop kunnen wachten. Ofwel omdat je graag dat nieuwe OS wilt, ofwel omdat je hoopt dat de laptops met het oude OS in de uitverkoop gaan.

Maar voor zover ik weet is zoiets op het moment niet echt aan de orde. Misschien dat een specifieke fabrikant binnenkort met een nieuwe serie komt ofzo, maar dat hou ik allemaal niet zo bij.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Hangt er van af. Wil je een grote 15"-er ofzo, dan kun je gerust nu kopen. AMD's Llano laat nog tot midden 2011 wachten en ook de Sandy Bridge van Intel geeft maar minimale verbeteringen.

Wil je echter een thin-and-light, tsja, dan is het misschien wel handig om nog even begin 2011 af te wachten en te kijken wat AMD met zijn Zacate Fusion chip gaat doen. Op papier lijkt het iig een enorm mooi product te worden.

• Ammun
Natuurlijk hebben we het niet over een 15 jarige periode, vind ik beetje flauwe reactie. Wat ik natuurlijk bedoel is of er al iets bekend is wat binnenkort word gereleased, binnen enkele maanden.

Ik ben op zoek naar een laptop in de range van 16"-17". Maar ik wil sowizo wachten totdat ik beide heb gezien gevoeld.

Dank aan diegene die wel serieus wilden reageerden.

[ Voor 3% gewijzigd door Ammun op 09-09-2010 20:49 ]

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

rg-mohwa schreef op donderdag 09 september 2010 @ 19:47:
ik zeg (waarom weet ik niet) nog even wachten tot de kerst. Ikzelf heb namelijk altijd zoiets van in de zomer is het in de pc industrie iets rustiger en zodra de kerst eraan komt is de industrie volop aan het schreeuwen en alle winkels gooien met aanbeidingen. dus ik zeg wachten :+
In de zomer ook, rond de tijd dat mensen hun vakantiegeld krijgen. Maar daarvoor is het al weer te laat (of te vroeg)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je moet het gewoon kopen als je het echt nodig hebt. Wachten kun je altijd wel. En zodra je iets gekocht hebt komt er nog wat leukers om de hoek kijken.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Mja, inderdaad kopen als je het nodig hebt. Ik vind zelf de AMD-fusion wel veelbelovend, dus als je echt geen haast hebt (zoals ik, net een nieuwe studie begonnen waarvan ik nog niet weet of een laptop echt meerwaarde biedt) dan wacht je lekker, maar als je er geforceerd op gaat wachten zul je altijd zien dat de llano-laptops pas 2012 in de schappen liggen of zo...

Je hoef in ieder geval niet te verwachten dat er binnen een maand een product komt wat de laptops van nu ver overtreft.

[ Voor 28% gewijzigd door bwerg op 09-09-2010 21:11 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Ammun schreef op donderdag 09 september 2010 @ 20:48:
Natuurlijk hebben we het niet over een 15 jarige periode, vind ik beetje flauwe reactie. Wat ik natuurlijk bedoel is of er al iets bekend is wat binnenkort word gereleased, binnen enkele maanden.
Natuurlijk niet. Een fabrikant verpest het voor z'n huidige markt als 'ie nu al aan gaat geven wat er volgend jaar te koop gaat zijn. Op het moment dat je een nieuw model aankondigd moet het magazijn leegzijn, anders schiet je jezelf in de voet. Als je nu iets hoort over een nieuw model is het magazijn leeg, de productielijn al omgebouwd naar het nieuwe model en over een paar weken ligt 'ie in de winkel.

• Ammun
burne schreef op donderdag 09 september 2010 @ 22:04:
[...]

Natuurlijk niet. Een fabrikant verpest het voor z'n huidige markt als 'ie nu al aan gaat geven wat er volgend jaar te koop gaat zijn. Op het moment dat je een nieuw model aankondigd moet het magazijn leegzijn, anders schiet je jezelf in de voet. Als je nu iets hoort over een nieuw model is het magazijn leeg, de productielijn al omgebouwd naar het nieuwe model en over een paar weken ligt 'ie in de winkel.
Er worden toch wel vaker aankondigingen gedaan. Het kan tevens gaan om de componenten, dat er een verbeterde cpu of gpu uitkomt welke de oude vervangt, dat zijn het soort dingen waar ik naar vraag. En ik heb niet zo'n behoefte aan je lichtelijk arrogante toon. Ik stel gewoon een vraag, en als je dat een domme vraag vindt, dan kan je ook gewoon niet reageren.

[ Voor 11% gewijzigd door Ammun op 09-09-2010 22:18 ]

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

burne schreef op donderdag 09 september 2010 @ 22:04:
[...]

Je schiet ook de concurrent in de voet ;) Nvidia begon druk te praten over zijn nieuwe generatie videokaarten toen AMD de HD5000-serie uitbracht, ook al duurde het toen nog meer dan een half jaar voordat NVidia die serie klaar had.

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Ammun schreef op donderdag 09 september 2010 @ 22:15:
En ik heb niet zo'n behoefte aan je lichtelijk arrogante toon. Ik stel gewoon een vraag, en als je dat een domme vraag vindt, dan kan je ook gewoon niet reageren.
Het is niet alleen een domme vraag, het is ook een onduidelijke vraag, en hij is wel erg gemakzuchtig. Zo erg zelfs dat het met naam en toenaam genoemd wordt in het forum-beleid van CSL:

CSL Beleid

Ook de FAQ maakt er woorden aan vuil:

CSL FAQ

Beide geven je genoeg aanwijzingen over het nemen van een beslissing. Blijkbaar zitten er modjes te gamen, want dit soort topic worden normaal gesproken snel genoeg gesloten. In afwachting daarvan proberen een aantal mensen je duidelijk te maken dat je vragen stelt die nauwelijks te beantwoorden zijn, dat je vragen geen eigen inspanning laten zien, en dat je dus gewoon met een 'wat moet ik kopen'-topic bezig bent.

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

waarin ook de situaties worden uitgelegd wanneer je een TR aanmaakt in plaats van het te vermelden in het topic :P

• Ammun
burne schreef op donderdag 09 september 2010 @ 22:45:
[...]

Het is niet alleen een domme vraag, het is ook een onduidelijke vraag, en hij is wel erg gemakzuchtig. Zo erg zelfs dat het met naam en toenaam genoemd wordt in het forum-beleid van CSL:

CSL Beleid

Ook de FAQ maakt er woorden aan vuil:

CSL FAQ

Beide geven je genoeg aanwijzingen over het nemen van een beslissing. Blijkbaar zitten er modjes te gamen, want dit soort topic worden normaal gesproken snel genoeg gesloten. In afwachting daarvan proberen een aantal mensen je duidelijk te maken dat je vragen stelt die nauwelijks te beantwoorden zijn, dat je vragen geen eigen inspanning laten zien, en dat je dus gewoon met een 'wat moet ik kopen'-topic bezig bent.
Het is geen onduidelijke vraag, het is een brede vraag. Ik ben me inmiddels wel bewust van het strenge beleid op GoT, en ik er in tot bepaalde mate inkomen, om op deze manier het forum een beetje schoon te houden. Ik had wellicht iets meer informatie kunnen geven, maar het was simpelweg bedoeld als een brede vraag.

Maar dan nog is het geen reden om met dergelijke sarcastische en arrogante reacties te komen. En een aantal mensen proberen mij op een normale rustige manier duidelijk te maken wat zij ervan denken. Dergelijke reacties van jou en enkele andere zijn niet bevorderend voor de sfeer op dit forum (wat ik al vaker heb gemerkt, naast het feit dat het forum verder erg handig is). Er komen nou eenmaal ook mensen met minder verstand van zaken, ook mbt het zelf zoeken van informatie, en als je daar niet tegenkan dan houdt je je maar in, maar ga niet je frustratie uiten door andere mensen stilletjes belachelijk te maken. Doe gewoon een beetje rustig aan.

[ Voor 3% gewijzigd door Ammun op 10-09-2010 15:49 ]

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Ammun schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 14:31:
Het is geen onduidelijke vraag, het is een brede vraag.
Dus uit jouw vraag of je daaropvolgende reacties wordt duidelijk wat je budget is, waar je 'm voor gaat gebruiken, waarom je zou wachten of juist niet, en vooral: waarom je je portomonee uit handen geeft aan een stel vreemden op een forum die mogen gaan bepalen wanneer en hoeveel geld je uit gaat geven?

Het enige flard van een argument wat ik zie is dat je schijnbaar verwacht dat de laptop die je volgend jaar koopt wel vijf jaar meegaat, en blijkbaar wat je nu koopt dus niet, maar dat argument onderbouw je op geen enkele wijze.

Volgens de Geschillencommissie UNETO-VNI heeft een laptop een verwachtte economische levensduur van 36 maanden. 60 maanden zal dus een leuke wens zijn, maar is niet af te dwingen bij een fabrikant of leverancier.

Zet 3/5 van je spaarpot om in een laptop, zet de rest op een spaarrekening, spaar de komende drie jaar 1/5 bij, en koop aan het eind van die drie jaar een nieuwe laptop. 6 jaar een laptop, voor 6/5de van je huidige budget, maar wel haalbaar.

Specifieker kunnen we niet zijn totdat jij met méér gerichte vragen, budgetten, wensen en overwegingen komt.

• Ammun
burne schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 16:30:
[...]

Dus uit jouw vraag of je daaropvolgende reacties wordt duidelijk wat je budget is, waar je 'm voor gaat gebruiken, waarom je zou wachten of juist niet, en vooral: waarom je je portomonee uit handen geeft aan een stel vreemden op een forum die mogen gaan bepalen wanneer en hoeveel geld je uit gaat geven?

Het enige flard van een argument wat ik zie is dat je schijnbaar verwacht dat de laptop die je volgend jaar koopt wel vijf jaar meegaat, en blijkbaar wat je nu koopt dus niet, maar dat argument onderbouw je op geen enkele wijze.

Volgens de Geschillencommissie UNETO-VNI heeft een laptop een verwachtte economische levensduur van 36 maanden. 60 maanden zal dus een leuke wens zijn, maar is niet af te dwingen bij een fabrikant of leverancier.

Zet 3/5 van je spaarpot om in een laptop, zet de rest op een spaarrekening, spaar de komende drie jaar 1/5 bij, en koop aan het eind van die drie jaar een nieuwe laptop. 6 jaar een laptop, voor 6/5de van je huidige budget, maar wel haalbaar.

Specifieker kunnen we niet zijn totdat jij met méér gerichte vragen, budgetten, wensen en overwegingen komt.
Dit is dan ook helemaal geen 'wat moet ik kopen-topic'. Ik heb al meerdere topics doorgelezen, vele reviews en andere fora doorgezocht om mijn mogelijkheden op een rijtje te krijgen.

Ik snap niet helemaal waarom je met deze informatie aankomt. Mijn vraag is een hele simpele, en hoeft niet specifiek te zijn. Ik zoek naar een laptop, in de trand van een Sony Vaio F12 of HP Envy 17 (als voorbeeld) en verwacht er 5 jaar mee te doen, en ik zou willen weten of er binnen enkele maanden iets uitkomt waardoor ik beter even kan wachten met een dergelijke aankoop. Dat is alles.

Ik zit niet te wachten op iemand die mijn vraag belachelijk maakt en met vooroordelen van wat ik al dan niet heb gedaan het ook nog een domme vraag te noemen. Je hebt de informatie voor dergelijke beschuldigingen niet, maak ze dan ook niet (en in dit geval zijn ze ook nog eens onjuist). Een dergelijke toon doet helemaal niks positiefs en je versplit mijn en je eigen tijd.

Alles wat je had hoeven zeggen, had kunnen zijn: nee, binnen enkele maanden zal er op laptop gebied in het gebied waarin jij zoekt weinig veranderen waar je op moet wachten. Meer verwacht ik niet.

• Celica_T20
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-12 16:12
sommige beetje flauwe reacties op een serieuze vraag.

Denk bijvoorbeeld eens aan SSD hardeschijven. Kan misschien nog wel een jaartje duren voordat die echt betaalbaar zijn, maar dat is een erg grote verbetering op computergebied.
Als dat een paar maanden zou duren, zou ik zeggen wacht even.

Maar zoals de anderen proberen te zeggen zit er op computergebied altijd wel iets nieuws aan te komen en je weet nooit precies wat wanneer komt.

• dtecta
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-11 22:00
Van de Sony F series is inmiddels alweer de F13 serie verkrijgbaar. Neem de Z of S variant want het scherm van de M deugt niet. De HP envy 17 is idd een schitterende laptop maar het is nog maar de vraag of ie uitkomt in NL. Ik zie hem nog niet en hij is toch alweer een half jaartje uit in de VS.

• Mini Poeper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-12-2024
GENETX geeft altijd goede gefundeerde antwoorden.

burne komt op mij over als een irritant mannetje (zo een die je in de kroeg een tik op zijn neus geeft) die interessant wil overkomen, maar het verschil niet weet tussen een ondernemersvereniging en en een geschillencommissie.

Er is daarbij altijd nog een verschil tussen economische levensduur en technische levensduur!
Mijn notebook bijvoorbeeld heb ik in drie jaar afgeschreven, maar gebruik 'm nu (zes jaar later) nog steeds dagelijks.

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18-12 08:04

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica