Geïmproviseerde 4.0 surround - vragen.

Pagina: 1
Acties:

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-02 19:05
Hoi :)

Ik heb sinds kort een surroundconfiguratie: ik heb een ouwe set speakers gevonden, maar die miste een kabel, dus met wat handigheid heb ik die kabel nagemaakt van aparte onderdelen :P Dat is gelukt, en surround is echt geweldig!

Ik heb wel een paar vragen, maar eerst de opstelling:

Gewone boxjes staan links en rechts vooraan, met een subwoofer onder mijn kont. Dat allemaal heeft 1 eigen kabel die in de PC gaat. Dan heb je de geïmproviseerde achterspeakers. Die hebben ook een kabel, en die gaat de computer in. Dus 2 kabels naar de computer. Ohja, de computer heeft een standaard geluidskaart, van Realtek.

En nu de vragen :)
- Hoe zorg ik ervoor dat de subwoofer, die bij de voorspeakers hoort, ook werkt voor de achterspeakers?
- Kan ik op een of andere manier ervoor zorgen dat het geluid wat minder geconcentreerd is? Nu hoor ik bijvoorbeeld in Call of Duty 4 tm 6, geen geluid voor, als de achterspeakers geluid maken. (Dat ik met mijn rug op het geweld ben gericht). Dus dat de voor/achterspeakers altijd een beetje geluid hebben.

Verder werkt alles prima. Als er achter me een soldaat iets roept, en voor me ik zelf vuur, komt dat goed door. Alleen jammer dat de bass achter niet goed doorkomt naar de subwoofer, explosies achter me klinken wat dof.

Dankuwel :D

• centr1no
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-01 11:04
Ik kan het kabelverhaal niet volgen.
En op wat voor aansluitingen van de pc zitten de kabeltjes?
Misschien een verhelderend tekeningetje?

• ikt
Gewoon 3.5mm plugjes. Mijn moederbord heeft 5 gaten: 4 zijn voor geluid uit, en 1 is geluid in. Nadat ik de achterspeakers heb ikgeplugd, kon ik toewijzen hoe mijn geluidskaart die moest behandelen, en ik heb dus rear speakers gekozen ;)

Verwijderd

En nu de vragen :)
- Hoe zorg ik ervoor dat de subwoofer, die bij de voorspeakers hoort, ook werkt voor de achterspeakers?
- Kan ik op een of andere manier ervoor zorgen dat het geluid wat minder geconcentreerd is? Nu hoor ik bijvoorbeeld in Call of Duty 4 tm 6, geen geluid voor, als de achterspeakers geluid maken. (Dat ik met mijn rug op het geweld ben gericht). Dus dat de voor/achterspeakers altijd een beetje geluid hebben.
- In Windows kun je ergens instellen of een speaker een 'full range' speaker is of niet. De voorste 2 zet je dan op 'full range' en de achterste 2 dus niet.
Afbeeldingslocatie: http://j.imagehost.org/0673/Full_range.png

-Misschien kun je met de instellingen van de geluidskaart spelen, kamercorrectie etc. In de meeste drivers van geluidskaarten zit wel zoiets, zo ziet het er voor mijn simpele realtek on-board uit:
Afbeeldingslocatie: http://i.imagehost.org/0849/realtek.png

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2010 20:26 ]

• ikt
Dankje, ik zal het vanmiddag uittesten :)

Nee, dat van de subwoofer werkt jammer genoeg niet.

Kan ik op een of andere manier de lage geluiden die naar achteren gaan, ook voor afspelen? :P

Een verhelderend plaatje voor degenen die mijn gebrabbel niet kunnen ontcijferen :)
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/09/10/1284128042-620.png

Niet op de grootte letten van de boxen, die zijn gewoon snel gemaakt zodat het duidelijk is dat het boxen zijn. Ik kijk natuurlijk naar voren (de bovenkant).

[ Voor 120% gewijzigd door ikt op 10-09-2010 19:27 ]

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-12-2025
Dit is dan toch 4.1? Of is het alleen 4.1 als de sub actief aangestuurd wordt?

Wel lastig zo ik ben bang dat er niet echt een systeem is om dat aan te sturen. Ik zou in elk geval geen oplossing weten. Heel rare aansturing maken zodat het achterste geluid ook over de fronts komt.. Bleh lijkt me een vage surround opstelling worden dan.

Is er geen mogelijkheid om de sub apart aan te sturen en dus 1 sub 2 fronts en 2 rears aan te sturen met je pc?

Always look on the bright side of life.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

clifdon schreef op zaterdag 11 september 2010 @ 20:07:
Dit is dan toch 4.1? Of is het alleen 4.1 als de sub actief aangestuurd wordt?

Wel lastig zo ik ben bang dat er niet echt een systeem is om dat aan te sturen. Ik zou in elk geval geen oplossing weten. Heel rare aansturing maken zodat het achterste geluid ook over de fronts komt.. Bleh lijkt me een vage surround opstelling worden dan.

Is er geen mogelijkheid om de sub apart aan te sturen en dus 1 sub 2 fronts en 2 rears aan te sturen met je pc?
het kan, je moet het geluid gewoon mixen

De goedkope manier zou zijn 4 weerstandjes op het lijnsingaal van 10 Kohm (elk kanaal 1) naar de ingang van de voorversterker te leiden. als het goed si kun je de versterking en het cut off point wel installen op de sub

Iperf

Pagina: 1